Water opslaan

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Water opslaan

Bericht door JantjeV8 »

excuseert :oops:
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Water opslaan

Bericht door benthuis »

willem schreef: 21 mei 2020, 13:00
Schoffel boer schreef: 21 mei 2020, 08:59 Hoi Benthuis,
Hoe heb jij dit anders in gedachte? Even van uitgaande dat het tuinbouwgedeelte 0,5 ha zou zijn?
Waarschijnlijk dat ie dit bedoeld.
https://www.agrifirm.nl/nieuws/vervroeg ... en-doeken/
Neuuu, mulchen, afdekken, de natuur nabootsen.
No-dig gardening is in mijn ogen hèt niet-technische antwoord op onze voedsel voorziening.
Richard Perkins, Fortier, etc... Hebben beide websites, boeken en bakken vol informatie. Ik heb van beide hun laatste schrijfsel mocht iemand het willen lenen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Schoffel boer
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2020, 08:55

Re: Water opslaan

Bericht door Schoffel boer »

Op het moment is het omgeploegd en moet ik schoffelen. Afdekken is inderdaad wel goed, maar kan wel lastig worden. Denk er zelf aan om volgend jaar, wanneer dit jaar succesvol zal worden, een werktuigendrager met schoffel te kopen zodat het in ieder geval makkelijker gaat. Het boek van Market Gardening had ik ook gelezen. Erg inspirerend!
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Water opslaan

Bericht door hobbes »

gewoon een bassin naast de schuur aanleggen. kijk maar naar de tuinbouw. kan een aarden wal zijn met een zeil erin, kan ook een tank zijn. op tuinbouwmarktplaats zijn verschillende bedrijven die dat kunnen leveren, nieuw of gebruikt. Andere vraag, stapje verder, welke gewassen ga je er kweken? je zou ook op kweektafels / containerpotten kunnen gaan werken. dan kun je je wateropslag eronder kwijt eventueel gecombineerd met visteelt. Er zijn ook speciale zakken op de markt voor opslag van water / vloeistoffen, kijk maar eens bij albertsalligator.com

Waar zit je met je bedrijf? lijkt me leuk om na deze corona tijd een keertje een kijkje bij je bedrijf te nemen. ben al ruim 30 jaar praktisch tuinbouwtechnieker.

Kweek je ook koolsoorten? zo ja dan heb ik nog wel zeer interessante ideeën ( die mijn werkgever ook toepast) voor gewasbescherming in koolsoorten.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Water opslaan

Bericht door benthuis »

hobbes schreef: 24 mei 2020, 16:09 Kweek je ook koolsoorten? zo ja dan heb ik nog wel zeer interessante ideeën ( die mijn werkgever ook toepast) voor gewasbescherming in koolsoorten.
Off topic, maaaaar... Kan je dit iets toelichten?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Water opslaan

Bericht door Orbiter »

Hier ook interesse in de koolsoortgewasbeschermingstrukjes. :D
Schoffel boer
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2020, 08:55

Re: Water opslaan

Bericht door Schoffel boer »

Ik heb wel eens gehoord dat ze nu aan het testen zijn met bloemenranden rondom kolenvelden. In deze bloemenranden laten ze de natuurlijke vijanden van kool uit. Na verloop van tijd komen hier dan weer de natuurlijke vijanden van deze vijanden op af. Hierdoor worden de kolen door deze laatstgenoemde tijdens het seizoen beschermd tegen invasies.
Schoffel boer
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2020, 08:55

Re: Water opslaan

Bericht door Schoffel boer »

hobbes schreef: 24 mei 2020, 16:09 gewoon een bassin naast de schuur aanleggen. kijk maar naar de tuinbouw. kan een aarden wal zijn met een zeil erin, kan ook een tank zijn. op tuinbouwmarktplaats zijn verschillende bedrijven die dat kunnen leveren, nieuw of gebruikt. Andere vraag, stapje verder, welke gewassen ga je er kweken? je zou ook op kweektafels / containerpotten kunnen gaan werken. dan kun je je wateropslag eronder kwijt eventueel gecombineerd met visteelt. Er zijn ook speciale zakken op de markt voor opslag van water / vloeistoffen, kijk maar eens bij albertsalligator.com

Waar zit je met je bedrijf? lijkt me leuk om na deze corona tijd een keertje een kijkje bij je bedrijf te nemen. ben al ruim 30 jaar praktisch tuinbouwtechnieker.

Kweek je ook koolsoorten? zo ja dan heb ik nog wel zeer interessante ideeën ( die mijn werkgever ook toepast) voor gewasbescherming in koolsoorten.
Zat zelf nog na te denken over een bassin met drijvende zonnepanelen erop. Met een rond bassin (mesttank) kan deze nog met de zon meedraaien ook! Scheelt weer verdamping en mijn schuurdak staat hier zelf niet ideaal voor.

Qua grond zit ik op arme zandgrond, sta niet te springen om hier kolen te laten verhongeren :wink: Momenteel teel ik tuinbonen, worteltjes, aardappelen en lenteui. Het is nog niet echt de moeite waard om te komen kijken, tenzij je van onkruid herkennen houdt. Volgend jaar pak ik het wat anders aan en dan kom ik hier op terug
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Water opslaan

Bericht door hobbes »

Mijn werkgever heeft een foliekas van 3 hectare. deze is onderverdeeld in 34 afdelingen. Tussen de afdelingen is een soort horrengaas opgehangen, want alle afdelingen zijn insect gesloten ( wij produceren groente zaden voor boeren en tuinders wereldwijd). Een afdeling is 25 meter breed, 45 meter lang en 5 meter hoog. er zijn ook kleinere cellen bij.

Ik heb jarenlang een volkstuin erbij gehad en toen mijn werkgever van dit gaas over had heb ik van panlatten een soortgelijke (kleinere) kooien gemaakt. 4 palen in de grond geslagen en daar rondom de panelen met gaas. Kool planten eronder en groeien maar :D Het grote voordeel van het gaas ten opzichte van bv glas is dat de wind en de regen gewoon door het gaas kunnen maar de beroemde koolwitjes niet :wink: 1 tip zet de koolplanten niet in het worteldoek, de slakken vinden het wortel doek erg fijn en het maatje wat er net in is gezet erg lekker.

In het verleden heb ik een snijtakken bedrijf gehad en tussen de rijen met bomen / struiken liet ik gewoon gras groeien ( dat ik wel regelmatig maaide) de grond droogde in de zomer veel minder uit. Ik heb toen ook ervaring opgedaan met feremoon vallen, ik had in de kastanjes eerder erg last van kastanjemotjes 5 van deze vallen en ik was er vanaf.

Toen ik last kreeg van enerlingen ( een soort rups in de grond) heb ik gaas om het stuk belaagde land gezet en een toom kippen erop. Kippen helpen ook goed tegen onkruid alleen snappen ze niet zo goed dat ze van je gewas moeten afblijven :roll:

Omdat ik 400 kilo stikstof per hectare per jaar moest geven voor de groei van die takken en kunstmest erg duur is en ik meer van de biologische kant ben kwam ik er achter dat potstal mest van geiten het hoogste gehalte stikstof heeft. Bij mij in de buurt zit een geitenhouder en die produceerde meer mest dan hij mocht dus haalde ik elk voorjaar daar een trekker met kipper mest op. De grond krijgt dan veel meer humus en bodemleven waardoor de plant ook weerbaarder wordt. het laatste beetje stuurde ik bij met wat kunstmest.

Een aantal jaren terug heb ik op een demodag ook wel eens een UV lichtbak achter een trekker zien hangen. er was ook een staande versie voor in de kas. het idee was om zo fytoftora uit te schakelen. Het probleem was dat het systeem te langzaam moest rijden om effect te krijgen.
op diezelfde dag heb ik ook de beetle zuiger aan het werk gezien, een soort grote stofzuiger die tussen en over het gewas reed en allerlei ongedierte opzoog.

Bij mij hier in de noordoostpolder weet ik ook een loonwerker die een giertank heeft aangepast voor rijen bemesting.

Ik vind het een zeer interessante materie en ben graag zelf ook graag ermee aan het prutsen
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Water opslaan

Bericht door hobbes »

zonnepanelen op water geeft een hoger rendement omdat de panelen door het water gekoeld worden. Ik weet van een tuinder in Almere die dat systeem ook heeft in / op zijn waterbassin
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Water opslaan

Bericht door willem »

Waar zou de beste man zijn gebleven, maar als je nog mee lees hier nog een tip.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2018/ ... -beregenen
Schoffel boer
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2020, 08:55

Re: Water opslaan

Bericht door Schoffel boer »

Ik ben eruit! Heb een gebruikte watersilo van circa 50 kuub gekocht. Binnenkort ga ik hem halen, sluit hem aan op de dakgoot en dan maar hopen op neerslag! Het tuintje wordt in de eerste instantie plusminus 1.000 vierkante meter, dus ruim voldoende opslag :D

Iemand ervaring met beregening? Ik heb nu een waterpomp van de Aldi, moet nog eens kijken wat de capaciteit precies is. Of zou ik een hogedrukpomp nodig hebben? Druppelslangen wil ik niet gaan gebruiken, dacht zelf meer aan sprinklers. Het tuintje ligt naast de silo, theoretisch kan het er zo uitstromen en ligt het op zijn plaats ;) Tips zijn welkom!
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Water opslaan

Bericht door willem »

Bij een regelmatig buitje heb je genoeg aan 50m³ maar dan hoef je ook niet te beregenen,
bij deze droogte nu heb je aan 500m³ nog te kort.
De betere spoeiers zijn NAAN - VYR - Eskimo. Je hebt rondsproeiers en sectorsproeiers, ½" en ¾"
Eskimo meen ik 1"
De sproeiers vragen +/- 2.2 tot 2.5 bar druk om tot hun recht te komen.
Verwacht van de Aldi pomp geen wereld wonderen qua capaciteit, twee hooguit drie ½" sproeiers of
één ¾" + één ½" , dan ben je helemaal aan de max. De ½" hebben een straal van +/- 12 meter, de ¾"
+/- 25 meter.
Begin met de Aldi pomp, dan weet je gauw wat je te kort kom en ga dan met de nodige gegevens
naar een goeie pompenboer die weet waar hij het over heeft. Wel met 1" slang vanaf de perskant
beginnen om genoeg water te krijgen bij de sproeiers, later overgaan naar ¾" slang.
Schoffel boer
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2020, 08:55

Re: Water opslaan

Bericht door Schoffel boer »

willem schreef: 14 aug 2020, 00:15 Bij een regelmatig buitje heb je genoeg aan 50m³ maar dan hoef je ook niet te beregenen,
bij deze droogte nu heb je aan 500m³ nog te kort.
De betere spoeiers zijn NAAN - VYR - Eskimo. Je hebt rondsproeiers en sectorsproeiers, ½" en ¾"
Eskimo meen ik 1"
De sproeiers vragen +/- 2.2 tot 2.5 bar druk om tot hun recht te komen.
Verwacht van de Aldi pomp geen wereld wonderen qua capaciteit, twee hooguit drie ½" sproeiers of
één ¾" + één ½" , dan ben je helemaal aan de max. De ½" hebben een straal van +/- 12 meter, de ¾"
+/- 25 meter.
Begin met de Aldi pomp, dan weet je gauw wat je te kort kom en ga dan met de nodige gegevens
naar een goeie pompenboer die weet waar hij het over heeft. Wel met 1" slang vanaf de perskant
beginnen om genoeg water te krijgen bij de sproeiers, later overgaan naar ¾" slang.
Kijk, hier heb ik nog eens wat aan! Ik zal van de winter wat gaan testen zodat het in het voorjaar voor elkaar is!
Schoffel boer
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2020, 08:55

Re: Water opslaan

Bericht door Schoffel boer »

willem schreef: 28 jun 2020, 11:16 Waar zou de beste man zijn gebleven, maar als je nog mee lees hier nog een tip.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2018/ ... -beregenen
Het systeem wat u hier noemt is mijn ideaal. Alleen wordt dat de volgende stap pas. Het is een aardige investering en het zal beter werken met een behoorlijke wateropslag. Bedankt voor het vermelden!
Plaats reactie