Wat met de grond rond ons huisje?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Wat met de grond rond ons huisje?

Bericht door rijpezweer »

Liefste allemaal,

We hebben dik twee hectaren grond rond ons huisje in aanbouw in de Baltische staten. We liggen op een plateau op ongeveer 90m hoogte, ter hoogte van Zuid-Zweden. Klimaatinfo [0]. Rijke, vrij zware grond, licht glooiend met onderaan de glooiing een bronnetje en een vijver/reservoir. Populaire drinkplaats voor wilde dieren en woonplaats van een beverfamilie.

Eén deel van het terrein is naar lokale normen perfect gelegen: aflopend naar het zuiden, van het noorden afgeschermd door de glooiing en een stukje ook door de houtschuur, wijd open terrein zonder bomen erop die de lichtinval belemmeren.

Onderhoud dan. We zijn er niet zo dikwijls, en als we er zijn willen we er liever van genieten. We hebben wel goeie vrienden als buren (een km verder). We hebben ook wel wat contacten die elementair iets kunnen helpen onderhouden.

Wat zouden jullie met het terrein doen? We zouden een deel kunnen bebossen natuurlijk, maar ik zit eerder te denken in de richting van struiken en bomen die iets eetbaars opleveren.

Bomen:
- appel
- winterharde butternut
- winterharde pecan (carya-familie)
- hazelnoot
- kers
- kriek
- peer
- pruim
- tamme kastanje
- walnoot

Struiken:
- braam
- duindoorn (misschien als haag?, vruchten zijn heel populair hier in allerlei verwerkingen)
- framboos
- kruisbes
- kweepeer
- rode bes
- trosbes
- veenbes (op het zuurdere gedeelte)
- zwarte bes

Bosbes hoef ik niet te zetten. Daar staan de bossen in de buurt vol genoeg mee.

Meerjarigen zijn al delicater qua onderhoud, maar rabarber zal het nog wel overleven.

Heb je nog verdere tips over bomen, struiken of meerjarigen, over indeling van het terrein misschien of beperkt onderhoud? Ik hoor het graag!

[0] https://en.climate-data.org/europe/latv ... dava-9196/
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Wat met de grond rond ons huisje?

Bericht door Orbiter »

Een kruidentuin vraagt eigenlijk ook zeer weinig onderhoud en het is toch altijd leuk om een paar blaadjes te gaan plukken alvorens die in de saus te draaien of bij de groenten en de patatjes te steken. Misschien dat het klimaat daar er een aantal kan toelaten van deze veel gebruikte:
- Tijm - Thymus vulgaris (wintertijm)
- Rozemarijn - Rosmatinus Officinalis
- Marjolijn
- Salie
- Oregano
- Laurier (dat wordt een boompje)
- Peterselie en bieslook zijn hier ook winterhard.
- Munt
- Citroenmelisse

Wat fruit betreft kies zeker verschillende soorten van ieder die vroeg, midden en laat op het jaar fruit geven. Zo geniet je ook langer

Druiven?
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Wat met de grond rond ons huisje?

Bericht door rijpezweer »

Dankjewel voor je reactie!
Orbiter schreef: 04 mei 2020, 09:58 Een kruidentuin vraagt eigenlijk ook zeer weinig onderhoud en het is toch altijd leuk om een paar blaadjes te gaan plukken alvorens die in de saus te draaien of bij de groenten en de patatjes te steken. Misschien dat het klimaat daar er een aantal kan toelaten van deze veel gebruikte:
- Tijm - Thymus vulgaris (wintertijm)
- Rozemarijn - Rosmatinus Officinalis
- Marjolijn
- Salie
- Oregano
- Laurier (dat wordt een boompje)
- Peterselie en bieslook zijn hier ook winterhard.
- Munt
- Citroenmelisse
Als iemand tips heeft of daarvan winterharde varianten te vinden zijn... Ik vraag het ook aan locals na hoor!
Wat fruit betreft kies zeker verschillende soorten van ieder die vroeg, midden en laat op het jaar fruit geven. Zo geniet je ook langer
Kan dat zomaar? Ze mogen niet te vroeg bloeien omwille van het grote risico op vortschade aan de bloesems...
Druiven?
Goeie tip! Er is inderdaad een lokale winterharde druivensoort voor de ope lucht! In het volgende dorp ligt op de zuidgerichte hellingen een van de noordelijkste wijngaarden van Europa...

Misschien is een serre of een put Russische stijl voor zoiets ook wel doenbaar. En met de uitstekende isolatie in het huis is vast ook wel iets mogelijk binnen...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wat met de grond rond ons huisje?

Bericht door benthuis »

Neem aan dat de term voedselbos bekend is?
Voedselbos/permacultuur beschikt over een redelijke complete aanpak voor een vrij onderhouds vrij productie systeem. Er zijn een paar bossen die je in NL kunt bezoeken... Veel aandacht aan design en aanleg besteden en dan de vruchten plukken...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Wat met de grond rond ons huisje?

Bericht door rijpezweer »

Dankjewel voor de hint! Ik had het langer geleden wel eens horen waaien, maar recent niet meer bij stilgestaan.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat met de grond rond ons huisje?

Bericht door jwardenier »

Voor een dergelijk groot oppervlakte grond zou je het boek Holzer,s permacultuur eens kunnen gaan lezen ,de man heeft in Oostenrijk een landschap aangelegd ,ook met verschillende hoogtes en grondsoorten en micro klimaat en
isbn 9789062245178
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: Wat met de grond rond ons huisje?

Bericht door Martinus87 »

In elke tuin zou (Russische) smeerwortel zetten als bodembedekkers, waardplant, mineralen ophaler, om groene mest van te maken etc.

Verder al genoeg goede tips. Dat boek wat jwardenier aanraadt is een mooie. Verder is er genoeg goede literatuur over voedselbossen waarmee je een vrij onderhoudsvrije, maar toch voor jezelf en de natuur/dieren goede opbrengst kunt krijgen.
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wat met de grond rond ons huisje?

Bericht door bas-hilversum »

rijpezweer schreef: 03 mei 2020, 21:45
Struiken:
- braam
Bramen zijn erg lekker, maar kunnen enorm woekeren. Als je er niet zo vaak zit betekent dat mogelijk dat je bij ieder bezoek aan het snoeien bent. Dat is wel iets om in overweging te nemen.
klusser40
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2021, 14:29

Re: Wat met de grond rond ons huisje?

Bericht door klusser40 »

Misschien is het een idee om een deel van van het oppervlakte aan te leggen met grind of split. Zo kan je een gezellig zithoekje creëren of barbecueën. Ik heb mijn tuin ook laten bestraten met grind. Omdat het een grote oppervlakte was had ik veel grind nodig. Ik heb bij sesamstraat.nl.nl een grind in bigbag van 1500 kg gekocht Ze bieden super service met het brengen van de grote bigbags en hierdoor heb je gelijk een groot aantal voor je oppervlakte. Ze hebben ook kleinere of grotere bigbags of bijvoorbeeld losgestort.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wat met de grond rond ons huisje?

Bericht door JantjeV8 »

Sesamstraat??
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wat met de grond rond ons huisje?

Bericht door kockie »

wat leuk! Pino en Ernie verstenen de omgeving!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wat met de grond rond ons huisje?

Bericht door remco d »

2 hectare is echt een flinke lap. Het ligt er allemaal aan hoeveel tijd je eraan wil besteden. Bomen planten is altijd goed en een voedselbos achtig iets zou ook kunnen. Maar hoeveel men ook adverteert met dat zoiets geen tijd kost, mijn ervaring is anders. Alles kost tijd. Jonge bomen dien je te beschermen tegen vraat bijvoorbeeld. En zo'n plastic dingetje eromheen was bij mij niet voldoende dus van palen en gaas een afrastering gemaakt bij iedere boom. Paar palen per boom, paar honderd bomen op 2 hectare, reken maar uit.

En denken dat het zonder kan kost je gewoon alle jonge aanplant.

Of je moet een flinke omheining om je complete perceel hebben maar dat kost ook flink tijd (en geld).

Dit is niet om negatief te doen, doe het zeker als je de tijd ervoor hebt!
Plaats reactie