Druppelslang

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
louisbanens
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2020, 16:54

Druppelslang

Bericht door louisbanens »

Heeft er iemand (echt) verstand van druppelslangen en dit over een lengte van 160 meter. We willen hiermee jonge boompjes bedruppellen langs een boomwal. Vragen zijn:

- Is het te voeden vanuit de normale waterleding/kraan of beter vanuit een ibc watervat met hydrofoorpomp of evt andere oplossing?
- Is de diameter van de druppelslang belangrijk? 16 mm of dikker bv 25mm).
- Adviezen tav de gebruikte druppeltechniek?
- We kunnen aan een druppelslang komen van 25mm met om de 22 cm een druppelslang van +- 50 cm, is dat wat?

https://i.ebayimg.com/00/s/NDk3WDEwMjQ=/z/op8AAOSwk9FeiNSh/$_86.JPG
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Druppelslang

Bericht door kockie »

Ik wil me niet iemand met verstand noemen, maar wel met ervaring. Ik heb 'm op een hydrofoorinstallatie zitten voor bedruppeling in de tunnelkas. Als je alleen de slang er aan hebt zitten slaat de pomp continu aan en uit. Geen idee hoe dat bij 160 meter slang is. Ik denk wel dat er rekenregels zijn voor zo'n slang. Liters/minuut/slang moet je een eind mee kunnen komen. Wil je de 160 meter in 1 stuk leggen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
louisbanens
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2020, 16:54

Re: Druppelslang

Bericht door louisbanens »

Dankjewel, de pomp slaat uit omdat de druk dan te hoog is? En dan weer aan als hij te laag wordt? Dus uitrekenen welke pomp het beste? Evt. kunnen we de 160 meter opdelen in stukken van +- 50 meter zodat er wellicht minder drukproblemen zijn. Ik las ook iets over drukcompenserende systemen. Welk diameter slang gebruik jij?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Druppelslang

Bericht door kockie »

Ik heb een 25mm slang en daar prik ik zelf gaten in. Daar gaan die capillair slangen dan weer in.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Druppelslang

Bericht door hobbes »

je kunt het beste ven contact opnemen met een tuinbouw leverancier, die heeft er verstand van en kan ook uitrekenen welke pomp capaciteit je nodig hebt. Je kunt ook voor meerdere kraanvakken kiezen, dus in plaats van in 1 keer 160 meter water te geven het te verdelen in bv 4 vakken van 40 meter. Dan heb je meteen al een kleinere pomp nodig.
Brinkman, Ateco, Mertens zijn enkele grote namen op dit gebied. even googelen op bv tuinbouwmarktplaats of na de corona bij een glastuinder / fruitkweker in de buurt langsgaan en vragen wie bij hen het heeft aangelegd.

succes! het is een zeer leuke materie

groeten, Hobbes al meer dan 30 jaar tuinbouwtechnieker
louisbanens
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2020, 16:54

Re: Druppelslang

Bericht door louisbanens »

Dank
louisbanens
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2020, 16:54

Re: Druppelslang

Bericht door louisbanens »

kockie schreef: 18 apr 2020, 22:25 Ik heb een 25mm slang en daar prik ik zelf gaten in. Daar gaan die capillair slangen dan weer in.
Heb je daar nog een (drukgecompenseerde) druppelaar tussen? Of is de waterafgifte puur afhankelijk van de druk en lengte van de slang.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Druppelslang

Bericht door kockie »

Er zit niks tussen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
louisbanens
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2020, 16:54

Re: Druppelslang

Bericht door louisbanens »

kockie schreef: 19 apr 2020, 12:31 Er zit niks tussen.
Ah ok, hoe dik zijn je slangen en raken ze snel verstopt?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Druppelslang

Bericht door kockie »

Ik denk dat je de capillairslangen bedoeld. Ik heb geen idee wat de binnendiameter is, heb ze gebruikt gekocht. Heb er nog geen verstopt gehad.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
louisbanens
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2020, 16:54

Re: Druppelslang

Bericht door louisbanens »

kockie schreef: 19 apr 2020, 12:41 Ik denk dat je de capillairslangen bedoeld. Ik heb geen idee wat de binnendiameter is, heb ze gebruikt gekocht. Heb er nog geen verstopt gehad.
Ok, dank.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Druppelslang

Bericht door hobbes »

Aan het eind van het seizoen de einddoppen even eraf halen en de slangen even doorspoelen
Plaats reactie