De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

Bericht door swake »

Het ladderketting (geen idee wat de echte naam is) onderaan in de bak die de mest naar achteren duwt doet het haast niet meer. De mestkar is ano 1971 geboren, het is een kleintje van rond de 1,5 ton maar ziet er verder uit als een grote.

De aandrijving is een soort slipkoppeling en die trekt die ladder nu nog maar amper vooruit. Zelf heb ik die mestkar nooit zien werken, dus ik weet niet of er ooit iets misgegaan is. Soms stopt het ding helemaal voor een tijdje, en als het dan na een paar keer stoppen en starten toch weer vooruit wil is het veel te traag.

Op een paar grotere karren die ik eerder zag is de aandrijving een soort ratel tandwiel dat klikt zoals op een winch, maar op deze is het dus een ander systeem met een slipkoppeling.

Heeft iemand ervaring met zo'n ding herstellen?
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

Bericht door sjoerdb »

We zijn dol op foto's, dat maakt het zo veel duidelijker en gemakkelijker om advies te geven.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

Bericht door JantjeV8 »

Die slipkoppeling is denk ik een centrifugaalkoppeling. Maar inderdaad, foto's geven vaak meer duidelijkheid.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

Bericht door willem »

Krone - Schuitemaker - Miedema zijn héél bekende namen,
op internet kom ik ook JF stalmest strooier tegen die heeft een V-snaarspanrol
dat zal het wel niet zijn want jij praat over een slipkoppeling.
Google op merk en type en je kom alles tegen zoals detail tekeningen van de aandrijving,
maar ook onderdelen lijsten.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

Bericht door willem »

Heb ff navraag gedaan, maar heb je het over de slipkoppeling van aftakas, dat is het enige
wat 'hij' kon bedenken, maar dat staat los van de mestverspreider.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

Bericht door swake »

Thanks mensen, heb al heel veel gezocht, zelfs gewoon op kleur, maar nog nergens wat gevonden dat in de buurt kan komen.

neen, het gaat niet over de aftakas, daar is alles ok mee. Een centrifugaalkoppeling zoals op een bosmaaier is het niet. Deze gaan amper aan een halve tpm of zo en dan kan een centrifugaalkoppeling niet werken.

Het typeplaatje is totaal onleesbaar op het jaartal na. Ga eens bij de Franse vrienden zoeken.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

Bericht door benthuis »

Nog steeds leveren plaatjes misschien een aha Erlebnis op bij iemand... Ik wordt ook wel nieuwsgierig...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

Bericht door jwardenier »

Ik zat ook nog steeds te wachten op de foto,s ,heb mestwagens gehad en er veel aan gesleuteld ,zelfs een wiel aangedreven exemplaar uit 40 tiger jaren welke getrokken moest worden door een span zware trekpaarden ,maar deze storing begrijp ik nog niet .
Ik heb nu overigens de duurzaamste mestwagen ooit bedacht ,de koetsier lost de wagen met een mesthaak en strooit naderhand met de mestgreep de boel uit ,als die kapot gaat staat de rest ook stil .
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

Bericht door Krelis »

en geen weidesleep? Ik kan me herinneren dat mijn oom het ook op jouw manier deed en daarna mocht Bruin (de karhengst) het natrekken
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

Bericht door jwardenier »

Ja ik heb wel een weide sleep ,mest sleep ,zit een op stooier op ,soort open hakselaar die op de aandrijving van een wieltje draait .
Je zit op het ding terwijl er iets vlak onder je kont draait .Bruin trekt het ding .
Daarbij is er ook nog een banden sleep ,meer voor het kleine werk ,een enkele mollenbult en hier en daar een koe vlaai ,en nog een mol bord voor als Momvurd zich niet kon inhouden ,hierbij slicht je oneven heden in de weide door molshopen in de gaten te slepen .
Gebruik hem ook wel nadat de varkens huis hebben gehouden op een stuk grond ,beetje vlakken is dan wel gewenst .
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

Bericht door willem »

swake schreef: 08 apr 2020, 20:32 . Ga eens bij de Franse vrienden zoeken.
Hadden je Franse vrienden al een idee hoe het zit?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

Bericht door swake »

Nope, nog steeds niets over die kar gevonden. Veel gelijkaardige maar altijd voldoende verschillen welke duidelijk maken dat het een ander merk of type is en ook geen enkele met dezelfde aandrijving. Ga toch eens een paar foto's moeten laten maken :roll:
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

Bericht door swake »

Heb eindelijk iets gevonden over die kar dankzij een plaatje welk ik altijd over het hoofd heb gezien.

Ets Vanpeteghem
Westrozebeke
Merk: Excelsior
Type: T12
Bouwjaar: 1971

Het bedrijf Vanpeteghem bestaat nog maar is gewoon een importeur uit lagere-kost-landen die 50 jaar na datum niks meer weet.
Met bovenstaande gegevens heb ik zelf geen extra gegevens gevonden, ook geen foto. Ik vermoed dat het type T12 slaat op 1,2 ton capaciteit. En dat kan wel want het is echt een kleine kar. Ideaal formaat voor ons eigenlijk.
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

Bericht door sjoerdb »

We willen je graag helpen, maar dan hebben we wel wat foto's nodig. Zelfs een filmpje van hoe het nu werkt zou nog mooier zijn.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: De mestaanvoer van de oude mestkar doet het niet meer

Bericht door willem »

Lijkt het er op (eerste 2 foto's) dit is wel 3tons staat er.
https://www.agrifoto.nl/nieuws/log/4543
Nog zo'n klein lief wagentje
https://www.tractors-and-machinery.nl/i ... erspreider
Laatst gewijzigd door willem op 31 mei 2020, 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie