Kookketel op hout

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Kookketel op hout

Bericht door benthuis »

In meerdere topics komt een groot vat om te verhitten voorbij, liefst hout gestookt. Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende:
  • heet water (liefst kraan)
  • heet water voor kippen plukken
  • kaas
  • inkoken
  • inmaken
Wat opties zijn Fütter/Würst/Koch Kessel. Liefst RVS...
Eventueel ombouw van een gas gestookte? Rocket ervoor/ernaast? Nieuw zijn ze te krijgen. Echter bouwkwaliteit/materiaal lijkt me niet voor veelvuldig gebruik geschikt.

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3905633655

Ideeën?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kookketel op hout

Bericht door kockie »

Peterberg heeft hier al eens iets laten zien: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... =15#p26484

DJ ook: viewtopic.php?f=3&t=1767&hilit=multi+purpose#p20110

Met Peterbergs nieuwe contraptie eronder hoeft het allemaal niet meer zo hoog te worden.

Mijn idee zou zijn om een goede RVS pan (of pannen) te kopen en daar een goed sluitende rocket omheen te fabrieken. Al dan niet op een karretje.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Kookketel op hout

Bericht door benthuis »

De temperatuur van een rocket maakten mij een beetje angstig... Zal idd RVS moeten zijn. Meeste bestaande pannen van houtketels zijn emaille. Dit zal een rocket wel kapot krijgen.

Ben wel erg blij al ik dit zie. Denk dat je met een rocket door z'n schone verbranding de toekomst bestendigheid verhoogt...

Temperatuur controleren wordt nog wel een dingetje... Eventueel kan dit met een 2de voorraadvat en kleine circulatie pomp worden opgevangen. Maar dan wordt het weer ingewikkeld... FOCUS!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kookketel op hout

Bericht door Albert van WdJ »

benthuis schreef: 06 jan 2020, 13:07 De temperatuur van een rocket maakten mij een beetje angstig... Zal idd RVS moeten zijn. Meeste bestaande pannen van houtketels zijn emaille. Dit zal een rocket wel kapot krijgen.
Ik stook geregeld een Weckpan heet op een 150mm rocktestove met pot-skirt.
Maar na vele tientallen keren stoken is er nog helemaal niks te zien van kapot gaan van het emaille.
Daar kan die pan prima tegen.
Change, before you have to.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Kookketel op hout

Bericht door pelletpower »

Eventueel een offerplaatje ertussen om de ergste hitte af te vangen?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kookketel op hout

Bericht door kockie »

zolang er inhoud(water) in de pan zit, zal deze niet warmer worden dan 100 graden. Voor gevoelig kookwerk pan-in-pan met water ertussen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Kookketel op hout

Bericht door benthuis »

Klinkt goed heren! De verkrijgbaarheid van deze binnenpannen is veel beter en goedkoper.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie