suikerbieten

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

suikerbieten

Bericht door Gerda van den Bergh »

Afgelopen zomer heb ik wat suikerbieten gezaaid om mijn voorraad stroop aan te vullen.
Stroop is jaren houdbaar, dus ik verbouw niet ieder jaar suikerbieten.
Nou hebben de suikerbieten het aardig gedaan en ik heb een paar kruiwagens over.
Liefhebbers?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: suikerbieten

Bericht door jwardenier »

Kun je stap voor stap uitleggen hoe je rasp tot stroop gekookt hebt ,ik heb wel aardigheid om dit jaar dit ook te gaan doen .
Als je de bieten niet gekopt hebt ,dus het loof er af gebroken hebt , kun je ze terug planten voor zaaigoed .
en bietenzaad kan ik wel gebruiken ,ik zet vaak voerbieten op ,oogst de zaadstengels als ze nog niet geheel bruin zijn ,zodat het zaad er niet afvalt ,doe ze in zakken en dors ze in de winter bij vriezend weer ,laat het zaad makkelijk los .het wannen en schoonmaken is een hele klus en je hebt meer kieming zaad ,dus het jaar daarop moet je de bieten dunnen .
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: suikerbieten

Bericht door Gerda van den Bergh »

Ik laat een paar bieten staan, krijg jij volgend jaar bietenzaad van me :-).

Ik laat de bietenstukjes 2 keer een half uur tot 70 graden komen en daarna nog een poosje staan trekken tot ik er weer tijd voor heb. Tussendoor oogst ik de volgende batch bieten, wassen, klein maken, etc. Ik ben er mooi druk mee :-)
De eerste keer kook ik de stukjes in kookwater van de vorige batch en de tweede keer in vers water. Dit tegenstroomprincipe moet tot hogere suikergehaltes in het ruwsap leiden. Heb ik nog niet gecheckt.
Er staan hier nu 3 weckketels op rij en bij iedere ketel ligt een briefje, ik hou het anders niet meer bij.

Daarna kun je kleur- en smaakstoffen eruit halen. Dat heb ik nog niet in de vingers.
Zonder gaat het ook, dan is de stroop wat zuurder. In de koek proef je daar niks van.
Ik ga nog een proefje doen met actieve kool.

Als laatste dik je het kookwater in.
De vorige keer met een emaille braadpan op een kookplaatje. Je moet steeds nieuw kookwater toevoegen om te voorkomen dat het te heet wordt en gaat caramelliseren. Is al een keer misgegaan: alles weg kunnen gooien en 'nieuwe' pan bij de kringlkoop gehaald.
Ik dik nu in met een electrische weckketel op 95 graden, stuk veiliger.
Volgende verbetering is met de opvangbak van een ontsapper, als iemand er één over heeft :-).
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: suikerbieten

Bericht door jwardenier »

Dat lijkt een hele klus ,en het kost zo erg veel energie ,is er geen simpelere oplossing ?,voor een tijd terug was er een oudere mevrouw op de Duitse t v die raspte de bieten waarna ze de bietenpulp perste en het sap inkookte in een hout gestookte ketel.
Ze maakte poten stroop voor de hele buurt ,maar ik ben niet oplettend genoeg geweest en ben gedeelten van het proces vergeten .https://www.youtube.com/watch?v=5J2yfau4Dxk zo iets dus
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: suikerbieten

Bericht door kockie »

Ik weet dat Dutch John er ook eens mee bezig is geweest. Ik weet alleen niet meer of hij dat op dit forum gepubliceerd heeft, of dat ik het bij 'm thuis gezien heb...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: suikerbieten

Bericht door Gerda van den Bergh »

Ik ben vóór een eenvoudige energiezuinige werkwijze :-).
Wat ik doe lijkt wel op dat filmpje van John, alleen heb ik al die handige machines niet.

Persen zonder vooraf verhitten kan wel bij fruit dat rijp is, maar niet bij bieten. Verhitten tot 70 graden blijkt genoeg te zijn, daarna zijn de stukjes zacht en de cellen dus kapot.
Uitpersen van de bietenstukjes is nog wel een goed idee, zit vast nog wat suiker in.

Verhitten kost idd energie.
Verhitten om de cellen kapot te krijgen en verhitten om in te dampen lijken me allebei onvermijdelijk.
Water verdampen zonder verhitten kan wel, was droogt ook aan de lijn, maar als dat proces lang duurt lijkt me dat leuk voor schimmels - dat was niet mijn bedoeling. Stroop maken is wel echt een winterklusje, dus de zon kan ook niet helpen.
Ik kan nog niet overzien welke route minder oppervlak nodig heeft: zon > boom > zagen en kloven > houtvuur > warmte of zon > zonnepaneel > elektriciteit > warmte. Ws is daar op dit forum al over nagedacht maar heb ik dat nog niet gevonden :-).

Fijn dat jullie meedenken, daar wordt het alleen maar beter van :-).
Ondertussen ruikt het hier op deel wel heel erg lekker! Ik denk dat dit een partijtje caramelstroop wordt, mjammie!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: suikerbieten

Bericht door jwardenier »

Ik roei meestal ook met de riemen die ik heb ,heb even rond gekeken en blijkt dat er alleen een raspmolen ontbreekt en een rooster in de kookketel .
Schoonmaken kan met borstel en water .De biet heeft een gladde schil ,als ze een tijdje in de bult gezeten hebben valt het meeste zand er van af ,de rest even de harde borstel er op en ze zijn schoon .Ik heb een jaar terug wat suiker bieten [geleend ]gehad ,deze hadden een gladde schil ,bleek alleen een niet zaadvast ras te zijn ,deze waren snel schoon .
Of er minder energie gebruikt wordt met hout ,geen idee . wel minder stroom en daar gaat het mij om ,hout heb ik ,krijg af en toe een boswal om te dunnen en heb wat eigen aanplant .
Zou ik moeten kopen dan zou ik dit heroverwegen ,lpg brander is ook nog een afweging .
De kook ketel meet 100 l en deze wil ik ook voor kaas ,bier en weck gaan gebruiken ,hij werd eerder ook voor de was en varkensvoer gebruikt ,daar waar ik hem ophaalde werd hij vanaf de herfst bijna dagelijks gestookt .
Kaasmaken heb ik ook al gezien dat men dit in dezelfde ketel doet ,ik doe het nu in een weck ketel ,wil binnenkort even geen kaas maken we zijn de 30 kg gepasseerd en dan even kijken of de kookketel ge installeert kan worden ,hij weegt nogal zwaar en ik wil hem wat hoger zetten zodat de uitloop hoger komt en er een geïsoleerde tobbe onder gezet kan worden .
Zo kan ik de melk op 29 gr brengen en in het andere vat laten lopen en hierna heet water maken voor na verwarming en schoonmaak .
Het raspen van de biet ,hoe groot mogen de brokken max zijn ,ik weet nog een hand rasp molen te staan deze geeft brokken van 4 a 5 cm of moet het echt pulp moet zijn
Karamel stroop ,dit is lekker op pannenkoeken en in koek .ik vond je haverkoek al lekker ,dit wordt vast een goede combi .
Heeft de stroop nog bijsmaken of smaakt ze als gekochte stroop .

Kokkie ,ik kon geen stukje van D J vinden over bieten stroop ,jammer dat hij gestopt is ,ik kon zijn bijdrage meestal wel waarderen en heb sommige van zijn ideeën overgenomen .Zijn insteek dat het meer eckologich en louwtech zou moeten kan ik onderstrepen ,voel me nu wel erg eenzaam op dit forum en met alle houtstook en techno ideeën vraag ik me wel eens af ,ben ik hier nog wel op de juiste plek .
Leuk dat er nog eens wat gepost wordt over melk of suikerbiet .
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: suikerbieten

Bericht door Gerda van den Bergh »

Schoonmaken klopt. Het spul moet wel weg zijn voordat de bieten gaan uitlopen.
100 liter is een mooie maat!
Ik gebruik nu parallel 3 weckketels van 29 liter. Ze verwarmen om de beurt, tot 70 graden, half uurtje warm houden en dan laat ik het goed ingepakt een dagje staan.
De bieten week en was ik in een kuip van 40 liter. Wat daar aan biet ongestapeld (er in gegooid, dus ;-)) in past, past na verkleinen in zo'n weckketel en dan gaat er nog ongeveer 11 liter weater bij.
Verkleinen: ik heb geen experimenten gedaan. Om de stukken min of meer gelijk aan het 'koken' te hebben en ook om de diffusie van suiker niet te ingewikkeld te maken, hou ik een max dikte van 1 cm aan. Als de bieten door de bietenmolen zijn gegaan is de helft al klein genoeg. De andere helft steek ik een heel robuust mes in (uit 1 stuk staal om te voorkomen dat het handvat eraf breekt), even wrikken en het stukje biet breekt. Kost veel minder kracht dan echt snijden.

De stroop heeft nog een zure bijsmaak. Verder smaakt-ie heel goed, maar het zuur leidt wel af. Ik haal morgen baking soda en ga dan wat experimenteren. De actieve kool is ook gearriveerd, ga ik ook mee prutsen.

Bij het indampen moet je op het laatst wel echt goed opletten. Suikerwater kan heter worden dan 100 graden en dan is ineens alle water eruit en 1 minuut later heb je vieze zwarte kleverige aangebrande troep. Ik weet weer hoe dat ruikt :-(.
Ik gebruik 2 pannen van 4 liter voor het indampen. Als daar een liter uit verdampt is, vul ik het aan met een volgende liter ruwsap. Ik laat het sap kalmpjes koken. Als de 10 - 12 liter ruwsap op is en beide pannen nog halfvol, dan gaat alles in 1 pan.
Als er nog 2 liter over is, dan gaat het in een kleinere pan in huis onder mijn oog verder tot stroopdikte.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: suikerbieten

Bericht door jwardenier »

Aanbranden lukt mij ook wel ,vorige week 30 l melk met een naar luchtje ,toch maar even het kaas proces afgemaakt ,in de hoop dat de smaak via de wai zou verdwijnen ,niet dus ,het varken heeft de verse kaas 3 kg ineens opgeschrokt .
Ketel weer schoon schrobben dat was een hele klus .
Dit is voor mij de reden waarom ik geen rocket verbrander onder de ketel zet .
Met stroop zal dit aanbranden een graatje erger wezen ,dus bedankt voor de waarschuwing .
Ik kan van mijn broer een bietenrasp lenen ,dus nu nog een rooster in de ketel .
Natuurlijk ga ik op zoek naar eigen spul,zag al eens van deze raspen bij een musea ,dus ze zijn in productie geweest ,gietijzer op handkracht .
Ik heb nu wel een raspmolen ,dit is een tafel model ,kun je snel een kg kaas mee raspen ,waarvoor weet ik nog niet ,k heb een tijd[toen ze nog 5 guldens kosten ] handmolentjes verzameld .
Ik ben benieuwd hoe je het zuur weg krijgt ,ik koop wel eens bietenpulp ,wordt deze met kalk uitgeloogd ?.
Misschien dat Tim meeleest en hier ideeën voor heeft .
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: suikerbieten

Bericht door Gerda van den Bergh »

Ik 'kook' de bieten zonder rooster of zoiets. Er brandt niks aan. Nou zit er wel een thermostaat op die ketels, dus het wordt niet warmer dan 70 graden. Ik heb makkelijk praten :-).
Evt. zou je een doek in de ketel kunnen hangen en daar de biet in doen. De suiker glipt wel door het weefsel heen. Is ook handig als de bietenstukjes er weer uit moeten.
Hmm, zou voor mij trouwens ook best een goede tip zijn .....

De pulp is alleen warm water tegengekomen. De suiker verdeelt zich over de bietenstukjes en het water. Als de bietenstukjes steeds vers water tegenkomen gaat de suiker geleidelijk allemaal in het water zitten.
Het ruwsap wordt daarna behandeld met ongebluste kalk. Daar merken de stukjes biet niks van :-).

De experimentjes lopen nog, later meer :-)
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: suikerbieten

Bericht door Bossie »

John, jij hebt toch al een mooie grote ketel om flinke hoeveelheden te stoken? Kun je de bieten niet klein maken met bietenmolen en daarna koken?
Was het niet zo dat met appelstroop maken de peren onderin de ketel zitten ivm aanbranden? Misschien kun je daar nog wat mee. Of branden die juist sneller aan, was iets mee...
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: suikerbieten

Bericht door jwardenier »

Bossie ,ik had de ketel nog niet in werking ,maar daar komt binnenkort verandering in ,ik zet hem weer in de schone ruimte ,ga hem wel wat hoger zetten zodat er een tobbe onder kan ,zodat ik hem voor vele doeleinden kan inzetten .
Tegen aanbranden komt er een rooster onderin met daaronder water ,het is me nog niet gelukt om dit te laten aanbranden ,maar leer dagelijks bij .
appels of peren onderin ,als ze op de bodem liggen krijgen ze een naar smaakje en ook het kleurtje staat je vast niet aan .
Afgelopen week is het me gelukt om melk te laten aanbranden in een weck ketel met de thermostaat op 30 gr ,varken was er blij mee .
Ik kan een rasp molen lenen ,die maakt schijfjes van 5 x 0,5 x 0,5 cm ,mijn bietenmolen maakt brokken 5 x 5 cm
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: suikerbieten

Bericht door benthuis »

Een grappige associatie met het ecologie forum....
Rest sap van suikerbieten wordt gebruikt als koelmiddel in koelsystemen! Kunnen we een keer hip zijn is het voor het verkeerde doel :(
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: suikerbieten

Bericht door Gerda van den Bergh »

Even een update:
De stroop is goed te bewaren, doet het al 2 jaar prima.
Er ontstaan wel wat suikerkristallen, maar dat is niet erg.
De opbrengst was ongeveer 1 liter stroop / 3 m2.

De 'beste' methode:
- bieten schoonmaken en verkleinen
- uurtje in water 70 graden en 24 laten uittrekken
- stukjes biet uitpersen (fruitpers)
- nieuwe lading bietstukjes in hetzelfde water verhitten, daarna evt. in vers water verhitten - tegenstroomprincipe.
- perssap en kookwater indampen

Lessen:
- NIET laten aanbranden
- kook- en perswater niet te lang bewaren, gaat binnen een paar dagen schimmelen
- zure bijsmaak valt in koek etc. niet op
- zure bijsmaak wordt na maanden minder, de stroop smaakt nu nog iets anders dan winkel-stroop, ik vind 'm erg lekker
- het effect van tegenstroomprincipe op de opbrengst heb ik onvoldoende onderzocht, volgende keer :-)
- stroop koken is qua werk en kosten absoluut onrendabel, je doet dit alleen voor de lol
- de overgehouden bietenplanten bloeien het 2e jaar, schieten in zaad en dan gaat het mis. Als de boontjes en tomaten verwerkt zijn, zijn de bietenzaadjes ook verdwenen.

Ik ben erg benieuwd of er inmiddels meer mensen ervaring hebben met zelf stroop maken :-)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: suikerbieten

Bericht door benthuis »

Gerda van den Bergh schreef: 20 dec 2021, 01:33 Even een update:
De stroop is goed te bewaren, doet het al 2 jaar prima.
Er ontstaan wel wat suikerkristallen, maar dat is niet erg.
De opbrengst was ongeveer 1 liter stroop / 3 m2.
Leuk een update!
Als er tijd is een leuk experiment...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie