Recept kalkverf

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Recept kalkverf

Bericht door jwardenier »

Ritsaert , ik ben ook geïnteresseerd in het kalk recept voor kalk verf ,ik wit elk voorjaar de stal na de schoonmaak en daar zou me een kalk verf mooi uitkomen .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Recept kalkverf

Bericht door Ernest Dubois »

John, laat je niet ingenomen worden, kalkverf is geen alchimie, water en kalk niks meer nodig alleen van zeer erg belang is dat de kalk vers is ook een geschikt ondergrond.
Vorig week bezig mijn vakwerk muren te witten met grote tevredenheid, een paar druppeltjes na, als het resultaat
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ernest Dubois op 06 dec 2019, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Recept kalkverf

Bericht door Ernest Dubois »

Ik bewaar overtollig kalk in afgesloten emmers gevuld tot aan de rand met kraanwater onderaan in de regenput gevuld met regenwater.
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Recept kalkverf

Bericht door Ernest Dubois »

Op zulke wijs heb ik na 40 jaar een mooi putkalk.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Recept kalkverf

Bericht door ritsaert snijder »

Kalkverf is, zoals Ernest terecht zegt niets meer dan water en kalk. Je kan veel geld uitgeven aan dure potten verf.

Je kan toevoegen;
* caseine uit melkproducten maakt de kalk veegvast
* eieren maakt de verf flexibeler

Daarnaast is het belangrijk om de kalkverf een week vochtig te houden zodat de kalk goed kan carboniseren. Doe je dat niet dan ontstaat er een poederige toplaag. Ook lekker maar dan voor de oliebollen en van suiker....


Natuurlijke kalkverf voor binnen.

Toepassing
Een open en dus ademende verf (waarbij de open eigenschappen van de ondergrond in stand blijven).

Kleuren
Het kleuren van de kalkverf kan met alkalibestendige, bindmiddelvrije pigmenten gebeuren. Bij krachtiger kleurtonen dient de opnamecapaciteit van de pigmenten in de Kalkverf vooraf getest te worden. Kalk is een sterk wit pigment, na het drogen wordt de verf veel lichter.

Ondergrond
Moet vorstvrij, draagkrachtig, schoon en gelijkmatig zuigend zijn. Uitgeharde kalkmortel-oppervlakken worden 1-2 dagen voor het aanbrengen van de verf bevochtigd (flinke sproei-nevel) om het ‘verbranden’ van de kalkverf door onttrekking van water te voorkomen.
Vlak voor het aanbrengen van iedere verflaag de ondergrond nogmaals licht bevochtigen
Op plaatmateriaal en hout kan eerst een grondverf worden aangebracht voor een betere hechting.
Op zuigende leem en steen (muurverwarming) ondergronden is een voorbehandeling wenselijk. Ik heb dat gedaan met een mengsel van kalkwater (het water uit de trog) en koffiepoeder.

Ingredienten
• Liter kalk (hydraatkalk CL90)
De beste kwaliteit verf wordt behaald met een supercalco CL 90 (of hoger) van bijvoorbeeld Carmeuse. Deze kalk is niet makkelijk te krijgen in Nederland. Belangrijk is dat de kalk vers is (kijk op de verpakkingsdatum). De verse kalk kan onder water worden bewaard in een trog en wordt dan alleen maar beter. Omdat ik niet makkelijk aan CL90 kon komen heb ik een deel van mijn huis geverfd met Mekal van Carmeuse. Dat is CL 70-S en die S betekent dat er ook toeslagstoffen zijn gebruikt. De verf ziet er goed uit en verkrijt bijna niet, maar de ademende werking van het leem wordt hierdoor vermindert. Dit recept is gebruikt met de fijnste supercalco en met Mekal.

• Liter melk
• Scheut azijn
• Eventueel 2 eieren om de verf flexibeler te maken.
• Eventueel een kopje gips voor een wat dikkere verf

Kosten
Ongeveer 1,30 euro voor 2 liter verf.

Gebruik
10 liter voor 50 a 75 m2 afhankelijk van het gebruikte gereedschap, structuur en absorptievermogen van de ondergrond. In ongunstige omstandigheden zal het verbruik hoger zijn. Meestal zijn 2-4 lagen noodzakelijk.

Bereiding
Maak de melk handwarm en gooi de azijn in de melk. De melk gaat schiften. Zo niet, wat meer azijn toevoegen. Doe de inhoud in een zeef en doe de uitgelekte massa terug in de pan. Doe er een paar scheppen kalk bij. Na goed roeren gaat het naar verf ruiken en kan de rest van de kalk worden toegevoegd. Eieren en gips erbij en goed roeren. Water naar wens toevoegen.

Verwerking
Verven met brede blokkwasten. Er zijn verschillende technieken. Wij deden kriskras door elkaar verven.Voor een wat ruwer resultaat. Het spettert enorm! Tijdens het verven af en toe goed omroeren.

Nabehandeling
Voor een goede carbonatatie (zodat de verf niet verkrijt) dienen de oppervlakken een week vochtig gehouden te worden middels een fijne sproei-nevel

Pas op
Contact met huid of ogen kan brandwonden veroorzaken. In geval van contact met ogen deze met veel water spoelen en zonodig een arts raadplegen. Alle verfspullen moeten buiten bereik van kinderen gebruikt en bewaard worden. Verfresten mogen bij het huisvuil of op de composthoop.
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Recept kalkverf

Bericht door Ernest Dubois »

Okke Ritsaert, bedankt voor het aanbieden van meerdere alternatieven. Laat me er eenvoudig op wijzen dat een voordeel van het gebruik van kalk als verf ligt in het onderhoud. Als het verfrist moet worden - en het moet af en toe verfrist - enig toevoeging aan de kalk en water versie , dus caseine, eieren, melk, bier, oude cider enzvts...bemoeilijkt het navolgend aanbrengen van extra lagen verf. Daarom ben ik voorstander in het meeste gevallen om gebruik van de eenvoudig en ouderwets goed kalk en water versie En John, daarom nodig ik jij ook uit om dit proces ook jouw navolging te geven. Dankjewel
Werken, das leuk.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Recept kalkverf

Bericht door JantjeV8 »

En gebruik je dit alleen op muren, of onderhoud je er ook je kozijnen, deuren boeiboorden van hout mee?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Recept kalkverf

Bericht door Ernest Dubois »

Glad geschaafd hout is het ideaal ondergrond voor kalkverf niet maar het is mogelijk en ik heb het met success ook zo gedaan maar...

In het algemeen is een olie verf meer aan de orde voor de benoemde toepassingen. Daan heb ik het over lijnolie geperst van zaden van de boer hier uit de buurt gemengd met een pigment om een geschikt een mooi verf van te maken.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Recept kalkverf

Bericht door jwardenier »

Riteart en Ernest ,bedank voor jullie volledige antwoorden ,nog even een vraag ,mijn muren zijn gestuukt en met een spatel verdicht en zijn met een muurverf geschilderd ,onder zwart boven wit ,dit was door de vorige bewoner al zo gedaan, ik heb nieuw werk wel open gestuukt maar met een zelfde verf behandeld ik heb al meermalen de hoge druk spuit met vuilvrees er op gehad .maar de verf laat zich niet verwijderen ,kan de kalkverf wel over muurverf of moet er eerst een hechtlaag aangebracht worden .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Recept kalkverf

Bericht door ritsaert snijder »

Als je niet weet wat het is zou ik gewoon een stukje proberen!
groet!

Ritsaert
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Recept kalkverf

Bericht door jwardenier »

Een latex verf met onder een dichte silo lak ,zal op teer basis zijn ,maar deze mag blijven .
Het gaat me om het witten v d stal .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Recept kalkverf

Bericht door Ernest Dubois »

Dat ingewikkelde toestand in de kamer met latex en lak en teer... laat ik liggen, maar in de stal lijkt het vergelijkbaar tot mijn eigen geval waarin ik regelmatig alles, dwz, gepleisterde muren, hout, staal maar dan alles witten. In dit geval maak ik gebruik van wat er te hand ligt ouwe of vers kalk het maakt mij niet uit, ik weet dat vroeg of laat het moet weer gewit worden en de doel is alleen een tijdelijk verfrissen en dat mooi gevoel van binnen dat de stal er netjes uit ziet .
Werken, das leuk.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Recept kalkverf

Bericht door Orbiter »

Hier ook CL90 kalk gebruikt met enkel water er bij, en wel zoveel dat het de consistentie heeft van gewone muurverf.

Wij kochten bij Aveve zakken Supercalco 90 van Carmeuse. Het type is belangrijk, het moet hydraatkalk zijn. Wel opletten dat de fabricagedatum maximum een maand of 2 oud is. Het staat er in grote letters opgeprint dus je kan niet missen.
Deze zakken uitgekapt in grote tonnen en dan deze kalk met water overgoten tot het water 10cm boven de kalk stond. Ons putwater is niet gefilterd dus kraanwater gebruikt. Tonnen zijn afgedekt met plastic folie om het verdampen van het water tegen te gaan. De tonnen staan in redelijk vochtige ruimte en heb tussendoor nog nooit water moeten bijvullen. Heb me laten vertellen dat hoe langer de CL90 zo staat hoe beter die wordt voor het schilderen.

Hier werden de binnenmuren van de stal het eerste jaar met 3 of 4 lagen beschilderd. Dikke grote kwast gebruikt. t'Is een stal, dus er mag een druppeltje naast zijn. Daarna ieder jaar bij de grote schoonmaak van de stal afborstelen met de grove straatveger en opnieuw 1 laag aanbrengen.

Hier beetje uitleg dat ook ik begrijp: https://ecomat.be/kennisbank/detail/luchtkalk
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Recept kalkverf

Bericht door jwardenier »

Orbieter ,bedankt ik ga eens kijken waar hier in de buurt de kalk te verkrijgen /bestellen is ,dat ze uit België komt ,mijn broer komt daar wel eens en zou me wel eens een paar zakjes me kunnen brengen .
Ernest ,ik ga de kamer niet witten maar de stallen en de deel ,het hele achterhuis is onder zwart en boven wit ,maar ben toch een beetje bang dat de latex ondergrond niet de gewenste ondergrond voor de kalkverf is .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Recept kalkverf

Bericht door ritsaert snijder »

Die link, die site is dat Wolf Jordan?

Tsja dan wordt het verpakt in mooie zakjes en gaat het opeens geld kosten. We zijn een paar jaar geleden bij Wolf Jordan geweest voor een workshop met een paar mensen van dit forum. Was best interessant & van Wolf Jordan geleerd dat de Russen eieren toevoegen voor de flexibiliteit en de hechting. Toen ook gewerkt met hennepcrete.

Ik zou geen Carmeuse supercalco 97 gaan halen in Belgie om een stal te witkalken.

In veel recepten wordt niet vermeld dat je de kalk nog een week moet nevelen. Anders verbrand de kalk! Wordt het poederig.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie