Muis of jonge rat?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanStoker
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2019, 14:35

Muis of jonge rat?

Bericht door JanStoker »

Muis of jonge rat help! Ik dacht vanmorgen grote muis maar vrees inmiddels jonge rat (buren hadden laatst ook ratten in de schuur)
Bijlagen
79D4E3DC-5713-4225-B70A-E549004AFBF4.jpeg
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Muis of jonge rat?

Bericht door JantjeV8 »

Dunne staart, mijns inziens dus een muis. Haartjes op de staart geven uitsluitsel, maar dat is op de foto niet te zien. Een rat heeft een kale staart.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Muis of jonge rat?

Bericht door jwardenier »

Ratten lopen doorgaans langs de zijkanten van een vloer of zolder ,en hebben een neus voor nieuw spul ,een pas gekochte klapper gaan ze omheen ,ze zijn bang voor nieuwe situaties ,vaak gaan ze pas na een dag of 14 gaan ze eens voorzichtig kijken wat iets is ,sturen een jong mannetje vooruit als die het overleefd gaat de rest ook kijken of proeven .dus als dit een jonge rat is heb je grote kans dat er meer zijn .
Nieuw klappers of ratenkistjes kun je het best eerst een tijd in een sloot laten ontgeuren ,mooier nog een ven of poel ,daarna een stukje rookspek in de klapper en dan de eerste weken mooi laten staan ,mooi laten stinken ,klapper in een kistje voorkomt dat de huiskat er met de poot in komt ,en vaak zit er een lint aan die verraad of de klapper dicht geslagen is .
Mocht u tot de conclusie komen dat er meerderen zijn ,aarzel dan niet een bestrijder in te schakelen ,er zijn al woonwijken waar een heuse rattenplaag heerst .
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Muis of jonge rat?

Bericht door Bossie »

Ik zeg rat. Te groot voor een muis.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Muis of jonge rat?

Bericht door JantjeV8 »

Nee toch, is toch geen rat, zulke muizen haal ik ook vrijwel dagelijks in deze herfstperiode uit de klemmen hierzo. Vreten de aardappelen veel te graag aan, krijgen ze van mij pindakaas voor terug...
Plaats reactie