Zuurdesem

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zuurdesem

Bericht door jwardenier »

desem cake .
75 gr suiker
225 gr tarwe bloem
100 gr actieve desem
50 gr louw water
2 eieren
75 gr zachte roomboter /gezouten
75 gr rozijnen
75 gr amareto
25 gr gesmolten roomboter/gezouten
beetje zout mag ,niet echt nodig .

Starter maakt je als hierboven beschreven ,minimaal 2 x verversen
bloem starter suiker water en eieren mengen /kneden /mixen .
mix beetje bij beetje de 75 gr roomboter er door tot mooi glad deeg [mengen met de hand gaat prima ]
dek af en laat 12 uur buiten de koeling staan .
zet de rozijnen in de amareto en ga naar bed [naar ook een paar slokken geprobeerd te hebben ]
volgende morgen ,schep rozijnen op het deeg en vouw met natte handen en druk gelijk het deeg aan herhaal dit meermaals , tot de rozijnen er goed door gemengd zijn .
doe het deeg in cake blik met bakpapier en zet 4 uur warm weg ,hierna 25 min bij 180 gr ,iets af laten koelen en dan de boter er over smeren .
laten afkoelen op een rooster ,eet smakelijk .
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Zuurdesem

Bericht door Geertje »

Oei, ik geloof dat ik maar weer eens koffie kom drinken John ;-)

Tja, het hele gedoe met schapen melken kost natuurlijk erg veel tijd. Gewoon melk kopen bij de boer zou een stuk eenvoudiger zijn. Maar we zijn hier gaan wonen omdat we dit soort dingen wilden doen. Je moet ook leven, naast het bouwen. Al geef ik toen dat ik met het idee speel om komend seizoen een aantal moestuinbedden gewoon af te dekken met een dikke laag compostmateriaal en enkel wat makkelijke groenten te telen. Als het even kan willen we dat dit de laatste winter in de stacaravan wordt, maar dat betekent dat we nog een heel druk bouwjaar voor de boeg hebben. Dan is het wel een goed idee om wat te bezuinigen op alle nevenactiviteiten.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zuurdesem

Bericht door jwardenier »

Ja al die neven activiteiten slokken aardig wat tijd op ,maar geven wel net zo veel vreugde terug .
Ik kan me veroorloven om bouw activiteiten naast mijn hobby te doen ,het gaat dan wel een stuk langzamer ,maar dat zijn we inmiddels gewend ,alles gaat hier wat langzaam .
Je zal straks wel blij zijn als je de caravan in de verhuur kunt doen ,ik haat die dingen al naar een paar dagen .
Cake was een beetje een veredeld brood ,volgende ga ik wat luxer maken ,maar eerst even weer wat andere dingen doen .
Wat ik wel erg leuk vind is dat je al de gist producten dus kunt vervangen voor desem ,kost een beetje meer moeite ,maar daarvoor terug krijg het deeg een vollere smaak .
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Zuurdesem

Bericht door Geertje »

Haha, de caravan gaat fijn weer op marktplaats tzt, we zullen hem met plezier uitzwaaien en gaan dan genieten van het uitzicht uit ons nieuwe raam over het Lindedal. Nog even doorbijten...
(Ach, zo erg is het nu ook weer niet. Het boerderijtje wat hier eerst stond was slechter geïsoleerd, lekte en had geen stromend water, wc of douche. Toch heeft de oude mijnheer daar tot zijn 96e gewoond. Dan moeten wij het ook wel een paar jaar in een stacaravan kunnen uithouden.)
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Zuurdesem

Bericht door Anne2 »

Een recept voor gevulde desembroodjes.

Je kan het vullen met zoet, appel, peer kaneel en bruine suiker bijv.
Of met hartig, zak soepgroente (die zijn al fijn gesneden) en dat op smaak brengen met bijv ketjap, chilisaus, specerijen. Ingrediënten deeg.


(Eerst 50 gram desem, 50 gram water en 50 gram volkorenmeel, mixen en laten verdubbelen als starter)

- 250 gram volkorenmeel, 250 gram tarwebloem
- korianderpoeder
- 150 gram starter
- 8 gram zout
- 70 ml (zonnebloem) olie
- 220 ml melk (niet te koud)

Zelf je mengsel maken waarmee je het wilt vullen, zie suggesties hierboven.

Ingrediënten garnering
- Eigeel
- Zwarte sesamzaad

Of juist alleen een beetje bloem erover wrijven.

Maak een starter van 50 gram desem, 50 gram water en 50 gram meel
Dit 8 uur laten staan tot het verdubbeld is (was bij mij na 5 uur)

Desem met melk kloppen (zuurstof activeert), overige ingredienten erbij. ½ uur laten staan. 15 minuten stretch and fold of tot je een vlies kan trekken, erin kan duwen en het weer terugveert. 1e rijs: 8 uur in warmte laten staan.

Voorzichtig plat drukken, in 12 delen verdelen.
Elk stukje steeds naar binnen vouwen, plat maken en vulling erin vouwen. Omdraaien en meteen op de bakplaat leggen. Daar 2e rijs. Ik had ongeveer 5 uur, (staat 8 uur voor).

17 minuten bakken op 200 graden. Hete luchtoven.

Ik vind hem vooral lekker nog warm uit de oven, daarna wordt hij snel droog.
Plaats reactie