vlierbloezemlimonade en andere

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door jwardenier »

Gisteravond van de rode vlier een siroop gemaakt , hiervoor het recept van Alef gebruikt ,en in plaats van citroenzuur echte citroenen gebruikt ,na 24 uur weken de boel even opgekookt en daarna gezeefd .
Het resultaat 4 l licht rode vlier siroop ,met de goede smaak .
Verdund met water licht roze vlierboezem limonade . Rode vlier lijkt dus geschikt om limonade siroop te maken ,kleurtje staat mooi in het glas ,het oog wil ook wat .
Nu eens kijken of ik wat stekken kan maken .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door Lieve »

Voor een mogelijke stek van die rode vlier, ben ik graag kandidaat, of de tuin wil ook wel rode vlier.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door jwardenier »

Lieve ,als het lukt om er worteltjes aan te krijgen ,mag je er wel een paar .ik zal wat meer stekken maken .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door jwardenier »

https://plantnu.nl/sambucus-nigra-%e2%8 ... y%e2%80%99

Hij schijnt dus zwarte vlier te heten
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door benthuis »

Olala! Die hebben m'n ouders gezet... Ben benieuwd struikjes nog niet zien dragen. Vlieren waren dit jaar nauwelijks te verkrijgen. Door de droogte hebben veel telers grote delen van hun jonge aanplant verloren.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door Lieve »

Hier groeit vlier, meer dan mij lief is, dus indien iemand scheuten wil, die zijn verkrijgbaar. Vlinderstruiken ook trouwens.
Jelle86
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2018, 18:59
Locatie: Beuningen (OV)

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door Jelle86 »

Als er iemand vlier stekjes overheeft hou ik me aanbevolen (als het in regio Twente af te halen is😊 )

Hebben nu wel de krentenboom helemaal vol hangen. Ik weet wel dat het eetbaar is maar heb er eigenlijk nooit wat mee gedaan. Iemand een idee of hier wat smakelijks van te maken is?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door jwardenier »

10 steken gezet ,even wachten of ze aanslaan .eventueel kan ik bij meer vraag nog wat steken maken .
Witte vlier heb ik in de bos walen staan ,kunnen binnenkort geplukt worden ,of niet en dan wachten op bessen .
Krenten ,ja die doe je in de pap ,in brood is ook wel lekker .
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door Tim »

Hey,

Wij doen altijd maar wat. Ik gok zo rond de 250gram suiker op een liter vocht. Kokend de fles in. Komt er schimmel op, dan zit het alleen bovenop. Kun je er zo af scheppen. Verder doen we er niets bij.

Tim
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door alefarendsen »

Tim schreef: 10 jun 2019, 19:20 Hey,

Wij doen altijd maar wat. Ik gok zo rond de 250gram suiker op een liter vocht. Kokend de fles in. Komt er schimmel op, dan zit het alleen bovenop. Kun je er zo af scheppen. Verder doen we er niets bij.

Tim
Ik laat mij door mijn vrouw (die heeft er in een ver verleden nog eens voor gestudeerd) altijd vertellen dat schimmels wegscheppen niet altijd zin heeft, omdat in bepaalde gevallen volgens haar het deel van de schimmel wat je ziet slechts een klein deel is van de hele schimmel. Ze vergelijkt het met een ijsberg en zegt dat er zich onder de oppervlakte schimmeldraden vormen die je niet ziet. Ook de toxines (gifjes) die schimmels vormen zijn onzichtbaar zegt ze. Dit geldt ook voor de sporen waaruit de schimmel gevormd is. Die kunnen zich best lager in de fles bevinden.

Ik deed het voor ik haar leerde kennen ook altijd, maar tegenwoordig komt een beschimmelde tomaat of pot jam de keuken niet meer in (of hij verdwijnt er heel snel weer uit).

Ik kwam net dit artikel tegen wat een en ander wellicht wat uitgebreider toelicht.

gr.,
Alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 09 jun 2019, 18:05 10 steken gezet
Neem ze maar mee de 29e, ik heb ook wel interesse in eentje.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door jwardenier »

Kunp goed ,maar eerst moeten ze weer rechtop gaan staan ,het zijn nu treur vlieren
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 10 jun 2019, 20:54 Kunp goed ,maar eerst moeten ze weer rechtop gaan staan ,het zijn nu treur vlieren
Haha, tsja. Wij komen net thuis en ik heb treurhop. Gelukkig wel maar 1 van de 9 planten en voor de rest geen schade, dus dat valt mij. Was in Drenthe en daar zag ik veel meer omgevallen spul dan hier...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door Tim »

alefarendsen schreef: 10 jun 2019, 20:07Ze vergelijkt het met een ijsberg en zegt dat er zich onder de oppervlakte schimmeldraden vormen die je niet ziet. Ook de toxines (gifjes) die schimmels vormen zijn onzichtbaar zegt ze. Dit geldt ook voor de sporen waaruit de schimmel gevormd is. Die kunnen zich best lager in de fles bevinden.
Wij hebben ook beide wat geleerd hierover. Je vrouw heeft gelijk, maar dan weet ze ook dat "witte/lichtblauwe" schimmel niet veel kwaad kan. Denk aan de schimmel op je kaas. Zwarte of gek gekleurde schimmel eet ik ook niet.

Bij poreuze voeding, zoals brood, zie je idd een stukje, maar zitten de sporen al overal. Maar dat proef je ook wel :mrgreen:

Tim
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door alefarendsen »

Tim schreef: 11 jun 2019, 20:40 Wij hebben ook beide wat geleerd hierover. Je vrouw heeft gelijk, maar dan weet ze ook dat "witte/lichtblauwe" schimmel niet veel kwaad kan. Denk aan de schimmel op je kaas. Zwarte of gek gekleurde schimmel eet ik ook niet.
Ik zal het eens aan haar vragen :D, geen idee...

Ik gooi net een fles vlierbloesemlimo van vorig jaar weg. De groene schimmel was niet om aan te zien. De laatste en waarschijnlijk heb ik deze bij het bottelen over het hoofd gezien; hij zat niet goed dicht.

Alef
Plaats reactie