Voedsel drogen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

benthuis schreef: 23 mei 2019, 21:04 Alef: Hier nog gehard glas in de aanbieding. Welke maat heb je nodig, dan kijk ik ff?
Ik ben nu met de collector bezig, hij is bijna af. Er kwamen wat dingen tussendoor en het onkruid in de moestuin verdiende ook wat aandacht.

Morgen laat ik weten. Zou natuurlijk top zijn!

@Bossie: voor mij inderdaad onnodige techniek. Ik zou allang blij zijn als ie zonder blikjes de 45 graden haalt, dan heb ik genoeg om kruiden te drogen. Voor een eerste iteratie prima.

gr.,
A
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

45 gr haalt i vast wel ,ik had eerst ook een plaat in de collector, had hem op afstandhouders gelegd om ook nog lucht onder de plaat door te laten circuleren ,hij werd behoorlijk warm ,toen kon ik de luchtinlaat regelen door een verstelbare klep onderaan de collector ,op zomerse dagen vaak een jutte zak over de collector .Maar het is wel handig als je er geen omkijken naar hebt .
Vanmorgen maar eens een partijtje uien geschild en gesnipperd met tranen in de ogen deze in de kast gelegd .
De uien waren nog van het vorige jaar en omdat ze niet langer houdbaar waren in de kelder hoop ik ze nu houdbaar te maken door te drogen .
Kunnen na droging mooi op een pizza,of in de worst .
ze verliezen hun scherpe smaak wel helaas ,drogen bij 50 gr is gewenst .
Heel eigenwijs heb ik ze niet geblancheerd in de hoop wat meer smaak over te houden .

Wat moet ik me voorstellen bij hard glas ,heb je ook zacht ,wat zijn de verschillen .
Ik gebruik voor deze vaak oude ramen ,of serre glas .
Voor de collector een oud raam welke al jaren dienst had gedaan als slaapkamer raam maar vervangen heb omdat er dubbelglas in kwam .
Raam was dus bepalend voor de maat collector en kast ,er passen 13 blikjes op een rij met nog 2 cm speling .

Ik denk er nog wel over om de blikjes op een gaasraam te gaan leggen en zo meer lucht door de kast te krijgen ,meer lucht is minder warmte is mijn veronderstelling .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

Zo, de eerste versie is af, afgezien van laatste paar details (zoals driehoekje onder het dakje). Ben benieuwd wat ie gaat doen. Vandaag kwam ie sowieso tot 36 of 37 graden, maar hij heeft eigenlijk niet lang dicht gezeten, omdat ik er nog aan bezig wat.

Ik heb de metalen plaat nu op 2cm van de onderplaat van de collector vastgemaakt met afstandhouders. Er is dus vrij veel ruimte over tussen het plexiglas en de metalen plaat. Ik weet niet of het verschil maakt hoe ver de metalen plaat van de het plexiglas zit? Iemand enig idee?

Mijn plan is de ruimte die ik overgehouden heb te vullen met blikjes. Daarnaast heb ik het idee dat er behoorlijk luchtstroming in zit, dat wil ik nog regelbaar maken.
IMG_20190529_194110.jpg
IMG_20190529_194144.jpg
IMG_20190529_194235.jpg
IMG_20190529_194250.jpg
Maten van plexiglas meet ik nog even binnenkort Ben!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Ziet er leuk uit ,waar gaat je warme lucht heen nadat het door de kast geweest is ? dan onderin daar zou je nog een schotje kunnen zetten tot aan/voorbij het rooster waar de veldkeien op komen ,gaat niet gelijk alle warmte er uit als je de deur opent .
De ruimte van de collector ,ik denk dat het niet uitmaakt ,je hebt nu wat grotere schaduw stukjes door de wat dieper liggende plaat ,maar als er blikjes opkomen zal dit voorbij zijn .
De onderkant van de blikjes haal ik er met een dunne schijf op een slijptol af ,snijden gaat het blikje al snel vervormen .
Dan heb je nog de wind ,ik heb op de westkant hop planten gezet om als ik in de kast werk en b v gedroogd kruid er uit haal nog wat over hou en niet de wind alles weg blaast . o ja je kan er mooi brood kruim in maken ,oud brood drogen ,daarna door de gehakt molen draaien en je hebt prima paneer meel ,het bewaard goed dus in de tijd dat hier de kast even niet gebruikt wordt gaat er brood in ,ik gebruik veel met de worstmakerij .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 30 mei 2019, 08:58 Ziet er leuk uit ,waar gaat je warme lucht heen nadat het door de kast geweest is?
Bovenin (zie foto 2) zit een PVC-buis die door het dak heen naar buiten loopt. Kun je verder nu niet zien op de foto's, ze zijn van beneden gemaakt. Komt uit op een mofje, waar ik dan als het nodig is een nog langere PVC-buis op kan zetten. Zit te denken om er een klein stukje op te zetten met een schuifje erin zodat ik op die manier de luchtstroom kan regelen.

Totale kosten denk ik €100 aan plaatmateriaal, sluitinkjes, schroefjes, busje lak en wat andere zaken. Plus natuurlijk een boel spul uit de werkplaats en afvalhout wat op het erf ligt hier en daar. Het rabat hadden we ook nog liggen, zal ook misschien €30-€40 aan materiaal zijn. Totaal wellicht €200,=. Moeten we dus wel even gebruiken voor ie eruit is, maar dat is okay.

Kan simpeler door geen isolatie te gebruiken en het rabat aan de buitenkant weg te laten.

Ik heb hem georiënteerd op ZZW om hem meer middag-avond zon te geven dan ochtendzon. Daar kan ik wellicht nog wat afstellen.
jwardenier schreef: 30 mei 2019, 08:58 Dan heb je nog de wind ,ik heb op de westkant hop planten gezet om als ik in de kast werk en b v gedroogd kruid er uit haal nog wat over hou en niet de wind alles weg blaast .
Ja dat is nog iets waar ik naar moet kijken hoe het gaat werken! Vandaag nog paar laatste zaken doen en dan morgen maar eens een lading kruiden erin.
jwardenier schreef: 30 mei 2019, 08:58 o ja je kan er mooi brood kruim in maken ,oud brood drogen ,daarna door de gehakt molen draaien en je hebt prima paneer meel ,het bewaard goed dus in de tijd dat hier de kast even niet gebruikt wordt gaat er brood in ,ik gebruik veel met de worstmakerij .
Mooi John! Het zuurdesembrood wat ik maak droogt uit zichzelf heel mooi dus de droogkast heb ik daar niet persé voor nodig. Maar je tip om de gehaktmolen te gebruiken om er kleine kruimels van te maken is top. Het gebeurde altijd met de keukenmachine. Weer een beetje meer handwerk en minder elektriciteit verbruik :-)

We gebruiken hier oude veel om croutons van te maken. Met wat olie danwel boter opbakken in wat olijfolie, peterselie en wat lavas. Knoflook erbij nog lekkerder. In Italië noemen ze dit een poor man's parmesan, parmezaanse kaas voor de armen. Erg lekker, over een salade, door de pasta, et cetera.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Ja paar honderd euro ,dat is zo op wanneer je een droogkast bouwt ,maar andersom kun je met dat geld niets drogen en als het in de oude sok zit ,levert het ook niets .
Geld heeft pas waarde als je er iets voor kunt kopen en een zonnedroger ach het is een mooie aanvulling op het moestuin gebeuren en als het een beetje wil ,spaar je veel vriesruimte uit .Vind het wel mooi dat je hem geïsoleerd hebt ,dit zou ik ook nog kunnen doen .
Het regelen van de luchtstroom ,ik had het bij de vorige kast ,maar gebruikte het nooit omdat warme lucht vanzelf gaat hoe warmer hoe groter de stroming .
De uien drogen al mooi zijn al bijna droog ,dit wil dus best ,je kunt ze rond de droogkast goed ruiken ,nu weer brandnetel ,daarna gaat de 1e andijvie er in .Mijn kast staat zuid gericht ,denk nog over een grote plaat met wieltjes .
Ik droog ook wel eens verschillende dingen tegelijk ,door het horren gaas krijg ik wel een x bestuiving ,hoe ga jij dit oplossen ?
Dat zuurdesem brood moet ik toch eens leren ,ik bak nog steeds met gist ,wel eigen graan die deze keer mooie hoge broden geeft, of haal bij een bakker als me de tijd ontbreekt .
Het niet kneden brood zou hier mooi passen al zit ik ook graag met mijn handjes in het deeg ,maar soms kan ik dat beter laten .
Wil je wat desem voor mij aanmaken ,de 29 e neem ik graag wat over ,mocht het recept niet geheim zijn dan zou ik daar ook graag een kopie van hebben , voor eigen gebruik .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 30 mei 2019, 16:26 Ja paar honderd euro ,dat is zo op wanneer je een droogkast bouwt ,maar andersom kun je met dat geld niets drogen en als het in de oude sok zit ,levert het ook niets .
Eens! En we hadden nog grote lol om het ding te bouwen ook!
jwardenier schreef: 30 mei 2019, 16:26 Ik droog ook wel eens verschillende dingen tegelijk ,door het horren gaas krijg ik wel een x bestuiving ,hoe ga jij dit oplossen ?
Ja, goede vraag, nog niet aan gedacht eigenlijk. Tot nu toe altijd batches van veel van hetzelfde. Maar dat zal als ik meer ga doen niet altijd zo zijn inderdaad...
jwardenier schreef: 30 mei 2019, 16:26 Dat zuurdesem brood moet ik toch eens leren ,ik bak nog steeds met gist ,wel eigen graan die deze keer mooie hoge broden geeft, of haal bij een bakker als me de tijd ontbreekt .
Het niet kneden brood zou hier mooi passen al zit ik ook graag met mijn handjes in het deeg ,maar soms kan ik dat beter laten .
Wil je wat desem voor mij aanmaken ,de 29 e neem ik graag wat over ,mocht het recept niet geheim zijn dan zou ik daar ook graag een kopie van hebben , voor eigen gebruik .
Zeker, zal een keer een instructie hier op het forum zetten, het is niet enorm ingewikkeld. Desem zelf maken is ook niet moeilijk. Kost een week lang elke dag 2 x 5 minuten. Daarna is ie klaar, en gaat ie de koelkast in. Daar blijft de desem prima en hoef je hem niet te voeden. Veel onzin wordt er verkocht rondom zuurdesem (elke dag 2 keer voeden enzo, dat is dus niet zo).

Ik heb een paar simpele recepten, zal ze tzt delen! Doe ook weinig kneden. Helemaal zonder werk is het niet, maar als je in/om huis bent en af en toe 5 minuutjes kunt missen kun je makkelijk mooi langzaam (18-24 uur) gerezen brood maken. Nogmaals, zal mijn proces een keer documenteren hier.

Eén van mijn broden is een 50% rogge 50% tarwe met komijn en venkel zaad. Deze bewaart goed, droogt mooi uit. Hier heb ik net met de gehaktmolen kruimels van gemaakt en met wat peterselie, olijfolie, peper en zout op smaak gebracht. Zelfgemaakte groene pasta (met spinazie), met een saus van chorizo, tomaat en venkel. Thaise basilicum (de paarse) en de broodkruimels er over heen. Niet te versmaden! Nogmaals dank voor het idee met de gehaktmolen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Zuurdesem wordt hier altijd zoo zuur dat het brood niet te vre meer is ,50 rogge en 50 tarwe ,zou hier ook mooi passen ik verbouw beide gewassen en rogge wil hier het best ,staat nu zo hoog dat ik er tegen aan kijk overheen kijken lukt niet meer ,mooi stro om straks weer wat mee te maken .
Brood door de gehakt molen draaien voor paneer meel ,ik was eens heel veel nodig ,droogde in de kachel dagelijks en dan krijg je vanzelf ideeën .
Nu de temperatuur in de droogkast goed is denk ik er over om eens een kilo of wat graan te laten spruiten en te drogen ,als dit lukt ben ik weer een stap veder met het bier proces en wordt het tijd om het grote waterfornuis te installeren .
Heb jij dat ook ,een ding nog niet klaar of het volgende wacht alweer ,gisteren gemaaid ,vandaag scheren ,morgen wedstrijd ,ik ben nu nog drukker dan een klein baasje ,staan nog kistjes plangoed te wachten ,moestuin wordt alweer te klein .
Ik heb de laatste blikjes compleet voor de collector, voordeel van maaien met de zeis, je krijgt er dorst van .binnenkort deze plaatsen en zwart spuiten ik ben benieuwd hoe dan de temperatuur wordt .
Laat je zo af en toe nog even weten hoe de kast werkt ,ook het temperatuur verloop ?
De uien zijn hier nu droog ,in 4 ,5 dagen ,wit tot lichtbruin ,ik had een schaal vol 5 l kan nu opgeborgen worden in een grote jam pot .
Ik zit te denken over potten met klemdeksel ,kringloop .
Heb in de voorraad kamer nog een kast vrij ,donker en koel en ga daar het gedroogde spul bewaren .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

Ik bedacht gisteravond dat ik nog wel een klein beetje tijd over had om 2 tray'tjes spullen in de droger te gooien. 1 citroenmelisse, 1 peterselie. Die laatste is van vorig jaar en aan het doorschieten, dus kan ik nog net het één en ander vanaf halen. Moest toen denken aan je opmerking over geuren die mixen. Had er niet aan gedacht dat de nieuwe droger altijd 'aan' staat en het veel gemakkelijker maakt om even een kleine hoeveelheid te drogen. Dat is er met de elektrische droger niet bij. Die moet altijd vol, anders kost het teveel kWh. Maar dat betekent ook dat er af en toe meer verschillende dingen in zullen zitten, omdat sommige dingen ook langer duren dan anderen. Ben benieuwd inderdaad of de smaken gaan mengen dus.
jwardenier schreef: 31 mei 2019, 08:42 Heb jij dat ook ,een ding nog niet klaar of het volgende wacht alweer ,gisteren gemaaid ,vandaag scheren ,morgen wedstrijd ,ik ben nu nog drukker dan een klein baasje ,staan nog kistjes plangoed te wachten ,moestuin wordt alweer te klein .
Ja, dat heb ik de hele tijd. Leg me er steeds meer bij neer dat dat niet gaat veranderen en bij deze levensstijl hoort. Droger versie 1.0 is nu klaar, nu werken aan het opknappen van de stal. De dakgoten zijn volledig verrot. Dat gaat hopelijk wel weer bijdragen aan de oplossing van het waterprobleem, al het water van het dak van de stal verdwijnt nu in de sloot, heb ik liever in onze silo's zodat we de moestuin ermee kunnen bewateren.

Ben trouwens enorm veel aan het voorzaaien dit jaar en ben begonnen met kleine tunneltjes maken van vliesdoek. Wil het najaar plastic doen ipv vliesdoek om het seizoen te verlengen, ben benieuwd of dat goed gaat werken. Dat voorzaaien bevalt me wel. Merk zelf nu ook dat ik te weinig oppervlak heb alleen, om alles uit te platen.

Qua werk: heb inmiddels wel steeds meer het idee dat het een dieet zonder vlees en wellicht zonder zuivel een hoop werk bespaart dus weet niet of we ooit nog wel (weer) die kant uitgaan. Zou m'n koffietje met volvette melk wel missen.
Laat je zo af en toe nog even weten hoe de kast werkt ,ook het temperatuur verloop ?
Zeker, dat ga ik doen. De citroenmelisse is in ieder geval bijna droog geworden vandaag. De peterselie nog niet. Ik heb het idee dat er nog wel wat kan gebeuren aan de collector. Het feit dat de plaat behoorlijk diep ligt zorgt wel voor wat meer schaduwwerking. De grootte van de metalen plaat heeft nu de grootte van de collector bepaald. Eerst maar eens wat meer bier drinken de komende tijd.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Het voor zaaien doe ik in een kleine kas ,en ik heb me laten verleiden een tunnel kasje te kopen [ miskoop]] deze dingen kunnen geen wind verdragen ,hier zijn alle kruiskoppelingen al vervangen ,als het jonge spul er uit is zet ik ze vol tomatenplanten[staan nu in potten ]
Veder die ik niet veel om seizoenen te verlengen ,probeer wat op te slaan ,weck ,vriezer ,melkzuurvergisting en drogen .Veder eten we wat in in de sijszoenen past .Heb wel de tuin zo ingericht dat het er lang warm blijft ,oostkant een wal ,west bomen , noord kas droger en tunnel met daarachter weer bomen ,zuid struiken ,de zonnewarmte blijft er zo wat inhangen ,voor de hoge zon staan er fruitbomen in de tuin zelf ,en heb dus dus zo de scherpe zon in de zomer niet in de tuin ,hoe het gaat als deze echt hoog zijn weet ik niet ,voor nu fruit en groentes bessen noten uit de zelfde tuin .
Ik denk er wel over om er nog een stuk bij te pakken ,daar waar nu de varkens het voorwerk doen ,beetje parkachtig inrichten .
Ik kom nu vaak ruimte te kort .

Het ging me niet om smaken mengen maar droogwaar wat door
het gaas valt ,het verkruimeld snel en deze kruimels vallen dan in een andere soort .

Ik ben dus nu aan het hooien ,rosmolen in straten ,en loop veder wat achter de feiten aan ,achterstallig onderhoud nieuwe plannen en verbeteringen .
Het hoort dus bij deze levensstijl .

Waarvoor gebruik je citroen melisse,ik heb het wel maar doe er niets me ,af en toe een bosje in een vlieg/mug werend middel.

Voor je blikjes mag je wel hulp inroepen ,ik had een partijtje staan en heb nu denk ik wel de collector compleet ,verplicht bier drinken .
Ik wil ook nog een grotere collector voor de oost zijde van het huis gaan maken ,dus voorlopig , proost
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 01 jun 2019, 08:55 Ik ben dus nu aan het hooien ,rosmolen in straten ,en loop veder wat achter de feiten aan ,achterstallig onderhoud nieuwe plannen en verbeteringen .
Het hoort dus bij deze levensstijl .
Dat denk ik ook. Het enige wat ik kan bedenken om af en toe aan dat gevoel te ontsnappen is in het seizoen een paar dagen er tussenuit piepen. Het werk houdt nooit op, of ik nu hard ren of niet. Dus om dan rust in mijn hoofd te houden, fietsen we af en toe 2 dagen met de kids naar een campinkje.
jwardenier schreef: 01 jun 2019, 08:55 Waarvoor gebruik je citroen melisse,ik heb het wel maar doe er niets me ,af en toe een bosje in een vlieg/mug werend middel.
We gebruiken het in de thee, doen het in water (koud in de koelkast), gebruiken het in plaats van citroen in gerechten (risotto, et cetera). Heb daarnaast ook citroenverbena staan, die drogen we ook, ook voor thee. Is voor thee lekkerder, maar citroenmelisse is 10x makkelijker te kweken (winterhard, blijvend, ...)

De droger was een half uurtje terug 44 graden Celcius en de lucht gaat merkbaar door de schoorsteen heen. Hij komt voor mijn gevoel wel wat langzaam op gang, ik had verwacht dat hij sneller op de dag al op deze temperatuur zou zitten. Ik wil nog een temperatuurlogger toevoegen, die door de dag heen de temperatuur logt. Iemand suggesties? Eventueel met luchtvochtigheid erbij?

Het plexiglas zette voor mijn gevoel wat uit, waardoor het bol kwam te staan, daardoor collector niet meer luchtdicht aan de zijkanten. Zal niet zo heel veel verschil maken, maar glas zou wel echt beter zijn denk ik. Ik meet nog op Ben!

Ik ga morgen vlierbloesem oogsten voor de siroop van dit jaar. We hebben de 55 liter die we vorig jaar gemaakt hebben precies opgemaakt (ook redelijk wat verkocht dit jaar), ik vul de droger morgen ook met bloesem, die gebruiken we in de thee.

gr.,
Alef
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voedsel drogen

Bericht door benthuis »

alefarendsen schreef: 01 jun 2019, 16:54 Ik ga morgen vlierbloesem oogsten voor de siroop van dit jaar. We hebben de 55 liter die we vorig jaar gemaakt hebben precies opgemaakt (ook redelijk wat verkocht dit jaar), ik vul de droger morgen ook met bloesem, die gebruiken we in de thee.
Teller staat hier nog niet op 55 liter... maar er wordt gestaag door geproduceerd.
Knip je de bloemen voor de thee kaal van hun stokje? Ik vind dat de thee snel de smaal van de takken opppikt...
Ben benieuwd hoe jij dit aanpakt.

Wil ook wat concentraat gaan maken voor de cider. Wordt veel gebruikt, net als hop, maar resultaat is ook wel ok!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Dat de kast wat langzaam op gang komt ,heb ik ook wel ,met de zon me draaien zal hij eerder op gang komen .
Dat temperatuur loggen ,ik kijk even op de bak thermometer van De i k a als ik er langs loop ,of benieuwd ben wat de warmte is ,ik kijk om de dag even hoe droog het spul is ,te hoge temperaturen heb ik nu nog niet gehad ,vandaag niet thuis dus weet niet hoe hoog hij vanmiddag opgelopen is.
En zou een beveiliging wel handig zijn .
Vlier begint hier net in bloei te komen ,sap heb ik nog genoeg ,gebruik bloesem ook wel om wijn van te maken ,na een jaar gaan daar groene walnoten brandewijn en kandij in ,duur na het bottelen weer een jaar dus totaal iets van 2,5 jaar ,maar zeer de moeite waart ,een lekker sopje ,meer een borrel .helaas ook alweer op dus met een paar weken[ sint jan ] nieuwe maken , de smaak van de groene walnoot zal dan op zijn best zijn , heb ik gehoord dus hou ik dat maar een beetje aan ,heb ook wel later gemaakt ,was ook goed .
Ik zal ook eens wat drogen voor thee .
Bedankt voor de uitleg v d citroen melisse , vond het tot nu meer een onkruid ,sterk overblijvend en woekerend ,nu ga ik het gebruiken .
Het wordt langzaam aan tijd om mooie afsluitbare poten te verzamelen ,blikken poten en bussen ,ik denk aan de weck potten met klem en ring ,beetje gelijke potten ,staat mooier op de plank .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

benthuis schreef: 01 jun 2019, 19:33 Teller staat hier nog niet op 55 liter... maar er wordt gestaag door geproduceerd.
Nu net 30 liter water gebruikt om de schermen onder te dompelen. Ze zijn mooi vol stuifmeel dit jaar, dat belooft wat. Met een beetje suiker erbij wordt het wellicht 35 liter.
benthuis schreef: 01 jun 2019, 19:33 Knip je de bloemen voor de thee kaal van hun stokje? Ik vind dat de thee snel de smaal van de takken opppikt...
Ben benieuwd hoe jij dit aanpakt.
Zie hier:
IMG_20190602_182925.jpg
Ik heb de schermen in de droger gelegd (gisteravond). Ze waren toen we vanmiddag om 17.00 thuiskwamen droog. Droger was toen ik thuiskwam 42 graden. De takjes (uiteraard) nog niet droog, maar ik wrijf de bloesem er gewoon af. Geen takje meer te zien.

Dit potje is van 2 (niet al te volle) traytjes in de droger. Er zijn net nog 2 overvolle trays in de droger gegaan.
benthuis schreef: 01 jun 2019, 19:33 Wil ook wat concentraat gaan maken voor de cider. Wordt veel gebruikt, net als hop, maar resultaat is ook wel ok!
Ben benieuwd. Hoe doe je dat? Inkoken? Of gewoon weken, filteren en in nieuwe schermen weken? Wat doet het met de cider?

Je neemt de 29e toch wel een flesje mee? De mijne is inmiddels op, ga dit jaar zeker veel meer cider maken. 35 liter was echt te weinig :-).
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 01 jun 2019, 21:03 Vlier begint hier net in bloei te komen ,sap heb ik nog genoeg ,gebruik bloesem ook wel om wijn van te maken ,na een jaar gaan daar groene walnoten brandewijn en kandij in ,duur na het bottelen weer een jaar dus totaal iets van 2,5 jaar ,maar zeer de moeite waart ,een lekker sopje ,meer een borrel .helaas ook alweer op dus met een paar weken[ sint jan ] nieuwe maken , de smaak van de groene walnoot zal dan op zijn best zijn , heb ik gehoord dus hou ik dat maar een beetje aan ,heb ook wel later gemaakt ,was ook goed .
Echt, bizar dat het zo verschilt per regio / plek / et cetera!! Hier was ik echt bijna te laat. Het stuifmeel vliegt eraf. Als ik het vandaag niet gedaan had...

Ik hoor veel over de groene walnoten in de likeur. Een gast die in ons strohutje slaapt nu had het er ook al over.

gr.,
Alef
Plaats reactie