Voedsel drogen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voedsel drogen

Bericht door benthuis »

Joho, heb me er een tijd geleden ook in verdiept. Mijn conclusie was toen:
  • Dat de versie met horror-gaas de meest logische was vanwege beschikbaarheid.
  • Dat de invalshoek instelbaar moet blijven, dus een flexibel deel aan de collector en een iets hogere opstelling om de kanteling te kunnen hebben
  • Eventueel wat geforceerde flow gecombineerd met (electrische) verwarming om te kunnen bijregelen bij onvoldoende zonne opbrengst?
Lijkt me leuk om hier gezamelijk aan te werken. Heb eventueel materiaal liggen om er aan te meten over een periode. Als we dit perfectioneren voor de omstandigheden hier hebben we een sluitende aanvulling op het vriezer-weck dilemma!

GoGoGo!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Ben , ik heb gisteren de droogkast omgebouwd ,collector bleek al aardig verrot te zijn ,dus deze gedeeltelijk opnieuw gemaakt ,was smelter er uit gehaald .
Kast verhoogd om collector meer op laagstaande zon te hebben tevens de collector van blikjes voorzien had nog niet de helft,dus even doordrinken .
De droger werkte een groot deel v h jaar al erg goed ,vroeg voorjaar en najaar onvoldoende .
Ik ga hem nog opnieuw in de verf zetten .
Een beweegbare collector vond ik te moeilijk ,kreeg de aansluiting niet dicht .
Waarom een horrengaas collector,blikjes leegdrinken ,het gaat wat langzaam maal uiteindelijk lukt het .
Een verwarming voor regenachtige dagen ,ik loop er ook aan te denken ,maar heb hier nog geen oplossing voor ,het moet niet het verbruik van een vriezer gaan overnemen ,ook een kleine ventilator inbouwen lijkt me goed .
Warmte meter zal er nog op moeten ,ook dacht ik nog aan een kas raamopener om lucht uitlaat te regelen ,eventueel in combi met afrol schaduw doek ,in de zomer tijd zal de temperatuur te hoog oplopen .
Tijdens de werkzaamheden vond ik een aangename temperatuur achter /in de kast als de zon op de collector scheen .
Mijn doel is het optimaliseren van het drogen ,hulp is welkom .
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Voedsel drogen

Bericht door Wouter Gillis »

In jouw ontwerp John moet de lucht een bocht maken door de ventilatieroosters, een schouw op het dak zal de vlotte doorgang van lucht én trek verhogen. Als je die schouw dan nog eens zwart spuit en er serreglas (vind je tegenwoordig makkelijk gratis) rond plaatst, gaan de prestaties beter zijn. De winterzon/voorjaarszon staat onder een gunstige hoek op de schouw.

je hebt dan naast pulsie ook extractie.

groet
Wouter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

PICT0001 (5).JPG


En zo is hij geworden
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Wouter bedank ,de warme lucht moet inderdaad een bocht maken ,ik ga nu eerst blikjes verzamelen ,testen en temperatuur meten .
Als het resultaat nog onvoldoende blijkt ga ik een zone schoorsteen plaatsen .
PICT0004 (4).JPG

Het deurtje kierde ,dit heb ik met wat latten opgelost .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Buiten temp ,nu 14 gr ,in de kast 20 gr ,tijdens een buitje ,als de zon tegen doorkomen staat stijgt de temp ,hoogst gemeten 22 gr vandaag .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Voor wie ook een kast wil bouwen ,hier een link naar wat informatie en maten https://www.lowtechmagazine.be/ https://www.lowtechmagazine.be/2011/10/ ... roger.html
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Vandaag ik de kast 33 gr bij een buiten temp van 17 gr ,en dat bij een collector die nog niet af is ,dat beloofd wat .
Prei is redelijk droog geworden .
Voor zover bedankt voor jullie inbreng en meedenken , ik ga nog even veder ,kijken wat er uit te halen is .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

De bouw is begonnen. De droogkast is bijna klaar. Ik denk er rabat tegenaan te spijkeren. We hebben nog wat liggen en hebben op het erf al een aantal zaken die met hetzelfde rabat bekleed zijn, het oog wil ook wat. Er kunnen 9 ramen in, ik heb het formaat hetzelfde gehouden als van de Excalibur zodat ik die raampjes kan gebruiken.

Heb de boel geïsoleerd, met wat platen die ik nog had liggen. Wilde eerst wol gebruiken, maar de wol de we nog hadden liggen was niet gewassen, zat nog poep aan :shock:.

Er zit een aansluitpunt voor een schoorsteentje op.

De balken voor de collector staan nu in de verf, die gaan we morgen bouwen. Heb nog een zwaar stalen plaat over, die moet nog zwart gespoten. Ik laat ruimte over voor blikjes in de collector, maar die moet ik dan toch echt eerst gaan verzamelen (we drinken ooit uit blik eigenlijk). Tot nu toe €35,= materiaal plus wat zaken die ik nog had liggen (schroeven, nieten, deel vh plaatmateriaal, PVC voor schoorsteen, isolatie).

De collector wordt best fors. BxH (buitenmaten) 160x53cm. Oppervlak metalen plaat zal zo'n 45x145cm zijn.

De deur ga ik met tochtband luchtdicht maken. De aansluiting met de collector ook denk ik. Waarmee zal ik de kieren afdichten. Ik denk gewoon een keukenkit?

En de binnenkant, ik twijfel nog of die moet behandelen. Met lijnolie ofzo... Ideeën zijn welkom.

gr.
Alef
IMG_20190522_145242.jpg
IMG_20190522_145227.jpg
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Voedsel drogen

Bericht door Lieve »

Zeer mooi Alef.
Zou je in de plaats van blikjes geen aluminium buis kunnen gebruiken. Ik zou ook moeite moeten doen om aan lege blikjes te komen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Ziet er mooi uit ,ga je onderin op een rooster veldkeien leggen ? deze houden de nacht temperatuur wat hoger ,gisterenavond laat was die hier nog 20 gr .Ik heb inmiddels een zone schoorsteen geplaatst ,geeft een betere doorstroming en haalt daardoor de temperatuur wat omlaag ,voor ruim 50 gr nu tot nog toe max 38 gr .
Binnenkant aflakken lijkt mij overbodig ,mocht er bij jou droogwaar tegen aan komen, kun je dit doen .
Openingen onderin de collector ijzer horen gaas voor zetten ,muizen .
Afdichten met kit aanhechting kast collector heb ik ook gedaan ,tochtband is ook een goed idee om kierdichtheid .
Blikjes collector werkt echt goed ,wel moeilijk te verzamelen ,is hier het enige wat nog niet af is .
Collector maat mag best ruim zijn ,heb ik groter gemaakt dan de tekening van de 12 amb aangeeft ,kan in de zomer altijd gedeeltelijk afgeschermd worden ,raamopener kas, verbonden aan een schaduwdoek en je hebt hier geen omkijken naar ,collector hiervoor ben ik uitgegaan van een raam,deze had ik nog liggen .Deze zit scharnierend zodat blikjes toegevoegd kunnen worden of later een nieuw laagje verf .
Ben benieuwd naar jou bevindingen ,kast werkt hier naar behoren,het duurt wel wat langer dan in de boekjes vermeld wordt voordat de boel goed droog is ,slow droger,de werking kost dan ook niets terwijl het resultaat net zo goed is .
Ik ben er erg tevreden mee .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 22 mei 2019, 21:54 Ziet er mooi uit ,ga je onderin op een rooster veldkeien leggen ?
Ja, daar heb ik ruimte voor overgelaten, naar jouw idee!!
jwardenier schreef: 22 mei 2019, 21:54 deze houden de nacht temperatuur wat hoger ,gisterenavond laat was die hier nog 20 gr .Ik heb inmiddels een zone schoorsteen geplaatst ,geeft een betere doorstroming en haalt daardoor de temperatuur wat omlaag ,voor ruim 50 gr nu tot nog toe max 38 gr .
38 graden prima temperatuur voor blad / kruiden. Die droog ik altijd op 40 tot 45 graden, hoger dan dat wil ik het liever niet hebben.
jwardenier schreef: 22 mei 2019, 21:54 Binnenkant aflakken lijkt mij overbodig ,mocht er bij jou droogwaar tegen aan komen, kun je dit doen .
Openingen onderin de collector ijzer horen gaas voor zetten ,muizen .
Goede tip, dank!
jwardenier schreef: 22 mei 2019, 21:54 collector hiervoor ben ik uitgegaan van een raam,deze had ik nog liggen .Deze zit scharnierend zodat blikjes toegevoegd kunnen worden of later een nieuw laagje verf .
Raam heb ik niet meer helaas. Aantal weggeven uit renovatie van vorig jaar :(. Had ik gewoon moeten houden... Degenen die we nog hadden heb ik al gebruikt. Plexiglas wordt het voor nu; dat heb ik toevallig nog liggen. Moet wel iets anders voor komen, want is uit twee delen, maar dat komt wel een keer. Ik post wel weer updates als ik verder ben. Hoop morgen de collector met plaat af te maken. Heb net nog even de plaat zwart gespoten en de balken voor de zijkant van de collector in de verf gezet. Morgen droog, dan weer verder.
jwardenier schreef: 22 mei 2019, 21:54 Ben benieuwd naar jou bevindingen ,kast werkt hier naar behoren,het duurt wel wat langer dan in de boekjes vermeld wordt voordat de boel goed droog is ,slow droger,de werking kost dan ook niets terwijl het resultaat net zo goed is .
Ach, we drogen hier max 2 keer per week en in het appelseizoen misschien wat meer, maar daar wil ik nu toch meer rihting cider gaan, dus we gaan minder drogen. Paar batches voor in de thee-mixes is wel leuk, maar vraag is überhaupt of appels droog gaan worden begrijp ik van jou. We zullen zien.

Dank voor inspiratie tot zover!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voedsel drogen

Bericht door benthuis »

Alef: Hier nog gehard glas in de aanbieding. Welke maat heb je nodig, dan kijk ik ff?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Vandaag liep de temperatuur behoorlijk op 49 gr gemeten ,ik had gisteren een rij blikjes toegevoegd ,kruiden drogen nu lekker snel .
Voor de zomer denk ik wel dat de collector afgedekt moet worden .
Ik heb er een kookthermometer in hangen ,digitaal met een draadje naar binnen de kast .
Ik meen dat er gedroogd mag worden met temperaturen tot 70 gr ,maar niet alles zal deze temperatuur verdragen ,dus moet er iets verzonnen worden om de temp te temperen .
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Voedsel drogen

Bericht door Bossie »

Oud rolluik vinden dat past voor de collector? Zou een nette manier kunnen zijn om collector deels af te dekken. Slimmeriken zouden vast een sensor aan elektrisch rolluik kunnen koppelen waardoor dat afdekken automatisch gaat als de temperatuur te hoog of laag is. Voor anderen onnodige techniek :D
Plaats reactie