Voedsel drogen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Heeft er iemand een goede droogkast ?
Ik heb de droogkast van J Symoer al 2 x na gebouwd deze is al weer 10 jaar oud ,in de zomer knisperend mooi droog ,voor en na sijszoen valt het resultaat tegen .Kast met opgaand paneel ,laden boven veldkeien om de nacht droog en warm door te komen ,tevens heb ik in de opgaande collector een was smelter ,2 in 1 werkt vaak niet naar tevredenheid .
Ook heb ik het idee dat de te drogen materialen te warm worden .
Nu zag ik bij de 12 ambachten een voedseldroger met een andere opbouw ,en nu vraag ik me af of iemand hier de resultaten van kent of een andere voedsel droger kan aanraden .
Nu wil ik graag prei drogen ,maar de zonekracht is nog niet voldoende om de partij droog te krijgen .
Eerder droogde ik veel in de houtoven ,klein vuurtje,deur open en droog waren op een rooster in het midden v d oven .
De kachel is nu uit ,en zoals elk voordeel een nadeel heeft ,is ons huis nu snel te warm .
Ook in de nazomer zou ik graag fruit willen drogen ,dit ging ook goed in de oven .
Nu kwam ik het Stokil-droogtoestel tegen ,heb het boekje er van als lijdraad voor te drogen producten ,ken het apparaat veder niet ,vind wel al een nadeel ,er zit een stekker aan .
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Voedsel drogen

Bericht door pelletpower »

Ha ha. Knip eraf dan. Da s een stap in de goede richting. Leuk onderwerp
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Voedsel drogen

Bericht door Lieve »

Ben even gaan kijken, 150 € voor een apparaat waar je zeker 5 appels in kan leggen, lijkt me erg klein om echt te gebruiken.
Wij proberen wel eens groenten of fruit te drogen in de rookkamer, met veel geduld, krijg je wel een resultaat.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Ja dat is de oplossing ,grapjas .
Ik vind gedroogd voedsel een mooie manier om het te bewaren , boerkool b v gooi je gedroogd op de nog te koken aardappels ,welt dan weer op de smaak is als of je het net geoogst hebt ,andijvie werkt net zo .Stamppot maar ook afzonderlijk .
En het kost geen energie om het te bewaren ,een paar oude koffie blikken is goed genoeg .
Ik droog de gehele zomer o a kruiden ,brandnetel enz. maar vruchten als tomaat en appel wil in mijn kast niet ,vandaar dat ik een betere oplossing zoek ,als het kan eentje zonder stekker ,heb geen kniptang .
Je schijnt zelfs een snoep te kunnen maken ,uit vruchten leer ,gedroogde vruchten compote welke je dan in stukjes knipt [ach daar is het schaartje] je mengt de verschillende soorten en zo heb je snoep zonder biet suikers ,vruchten suikers zitten er natuurlijk wel in .
Kortom het is een leuke bezigheid ,al werkt de droger met stekker een stuk handiger .
Ik heb een partijtje prei gewassen en geblancheerd in de droogkast gelegd,heb ook een paar kg in de houtoven gedaan om te drogen ,het is weer lekker warm in huis .
De prei kan gedroogd aan allerijl gerechten worden toegevoegd ,na het opwellen .
Bij soepen gooi ik er bij de kook een handje vol in en zet dan de pan in de hooikist ,later op de dag kan deze gegeten worden .
Ik hoop deze conservering s methode veder uit te breiden ,naast weck en melkzuur vergisting , kan er weer een stekker [diepvries ] uit
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Lieve ,je kan er extra ringen opzetten om meer te drogen ,maar hoeveelheden zoals ik graag wil ,nee dat past er nooit in of je bent weken aan het prutsen ,en 150 euro
Bij de 12 ambachten vond ik een droogkast ,maar voor ik die maak hoor /lees ik graag wat resultaten .http://www.de12ambachten.nl/beter1x/bet ... droger.php

Ik weet dat oude fornuizen een droog lade hadden ,deze werkten erg goed om bv appel stukjes enz in te drogen
Mijn grootouders brachten het te drogen fruit naar de bakker .
Een rookkast heb ik wel maar deze is niet geschikt om te drogen ,een eest oventje staat ook nog in de tuin ,misschien deze eens proberen .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

De. Droger draait hier overuren en staat nu ook aan. Een ronde appelbloesem en citroenmelisse.

We maken (en verkopen) thee van brandnetels, munt, blaadjes van bramen, bessen, verbena, goudsbloem en ook met gedroogde appel en peer.

Helaas, de 2e hands excalibur heeft een stekker. Verder wel prima apparaat, gaat veel in.

Ik zou het mooi vinden hier een oplossing voor te hebben zonder stroom, helemaal voor het najaar, appels en peren enzo. Ik kan wel eens kijken of ik het ding kan laten maken door een vrijwilliger hier ergens de komende tijd.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

De. Droger draait hier overuren en staat nu ook aan. Een ronde appelbloesem en citroenmelisse.

We maken (en verkopen) thee van brandnetels, munt, blaadjes van bramen, bessen, verbena, goudsbloem en ook met gedroogde appel en peer.

Helaas, de 2e hands excalibur heeft een stekker. Verder wel prima apparaat, gaat veel in.

Ik zou het mooi vinden hier een oplossing voor te hebben zonder stroom, helemaal voor het najaar, appels en peren enzo. Ik kan wel eens kijken of ik het ding kan laten maken door een vrijwilliger hier ergens de komende tijd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voedsel drogen

Bericht door Dutch John »

Ik droog in de onderste oven van een afkoelende range cooker. Uren daarna in de bovenste oven. Zo kun je elke dag een emmer appels drogen in het najaar. Voordeel van een range is de isolatie. Warmte blijft in het fornuis, keuken wordt niet te warm. Nadeel is de prijs van een houtgestookte range. Maarja, een auto is veel duurder. En je kunt er maar één ding mee.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Alef ,mooi dat je er ook me bezig bent ,wat is het verbruik van jou droger .
Er een laten maken ,goed idee maar of hij geschikt is om appels en tomaat te drogen in de nazomer ,daar heb ik mijn twijfels over .
Ik heb in mijn droger een laag veldkeien ,deze slaan warmte op voor de nacht ,ik zie bij de 12 am b kast geen buffer .
Wel de verbetering isolatie en zone afvoer .ook de lucht doorstroom vind ik goed doordacht .
Mijn kast heeft een onder invoer ,en via een rooster boven de afvoer .
Thee kan deze gemakkelijk aan om te drogen ,ook kruiden is niet het probleem ,meer de natte droog waren ,druif ,appel, tomaat enz.
John ,in de r cooker ,dat is een mooie oplossing ,ik denk dat een oud fornuis omgebouwd naar een betere verbranding ook goede diensten kan doen mits hij geïsoleerd is ,warmte vraag in huis is er niet altijd .
Om de prijs denk ik toch aan een verbeterde droogkast .

De prei die gisten in de houtoven gezet is is nu leer droog ,vanavond nog een stookbeurt en dan hoop ik dat ze in het blik kan .
Die in de droog kast is net aan het vocht van het blancheren af ,duurt nog wel een paar dagen bij goed weer .
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Voedsel drogen

Bericht door Bossie »

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Voedsel drogen

Bericht door Paul Joosten »

Ziet er interessant uit Bossie, jammer dat het met Amerikaanse maten en materialen werkt. Het is wel een kolossaal ding en ik vraag me af hoe de opbrengst zich verhoudt tot mijn droogmachine (met stekker...) waarmee ik al een paar jaar grote hoeveelheden appels (en met wat minder succes peren) uit eigen tuin conserveer tot vruchtenchips. Totale opbrengst ongeveer 10 grote koffieblikken vol, precies genoeg om 1 blik per maand lekker weg te knagen. Helaas knaagt ook het geweten bij het stroomverbruik.

Zou het ook met gewoon vensterglas werken vraag ik me af. Daar heb ik nog wel wat van staan. Materiaalkosten en arbeidsuren lijken me sowieso nogal aan de hoge kant.

Wie heeft er zelf ervaring met een soortgelijke droogkast?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Voedsel drogen

Bericht door dormos »

Helaas knaagt ook het geweten bij het stroomverbruik.
Valt toch wel mee al je 'm gebruikt terwijl je PV overschot hebt?

Je zou in plaats van de collector die de Amerikanen gebruiken ook kunnen werken met een collector van gestapelde bier- of frisdrankblikken.

Daar haal je de bodem en deksel uit, lijmt ze op elkaar en spuit ze zwart. Schijn behoorlijk goed te werken.

Ik heb trouwens twee goedkope drogers (tegenwoordig te koop als Clatronic DR 2751) van 30 euro per stuk, en die bevallen prima.
Wel halverwege de trays wisselen, onderste naar boven en andersom voor een gelijkmatige droging. Ook gebruik ik weleens de trays van beide machines met 1 deksel er op. Ik droog er met name gemarineerd vlees in, zogenaamde beef jerky, van paardenbiefstuk.

Groet,

hans
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Voedsel drogen

Bericht door Paul Joosten »

Overschot of niet alles wat je niet verbruikt is beter. Heb hier precies dezelfde droger, met dubbel aantal 'mandjes' sinds de eerste de moed opgaf en ik er onder garantie een volledige nieuw bij kreeg. Idd halverwege mandjes omstapelen, droogtijd bij mij ca 16 uur voor 10 mandjes met daarin ongeveer 20 appels in dunne partjes gesneden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Bossie , mijn droger lijkt erg veel op die jij aanhaalde ,met het verschil dat bij mij de collector en de kast niet uit een geheel gemaakt zijn en dat er op een ijzeren rooster veldkeien liggen ,als een buffer om de nacht droog door te komen .
Ik had hem ook op wieltjes moeten zetten ,de kast staat op poten en is manshoog .
Kun je nog even kijken hoe de verhouding collector x kastinhoud is , misschien kan ik daar nog wat verbeteren .
Ik moet hem na 10 jaar een opknapbeurt geven ,hij is niet meer luchtdicht op de aansluiting en het was gedeelte wil ik er uithalen om meer warmte naar de droger te krijgen .Zone was smelter maak ik dan een nieuwe voor.
Paul ,ik heb gewoon vensterglas gebruikt ,ooit een zoneboiler gemaakt ook met dit glas ,opbrengst was voldoende
En ook bij de droogkast werkt het ,alleen vind ik voor en najaar nog onvoldoende .
20 appels per x lijkt al erg mooi ,welk toestel heb je .
Ik droog best grote partijen o.a aan magie kruid en of andere kruiden ,ook brandnetel is de kast vaak mee gevuld .
Groentes ben ik ook aan het drogen ,maar nog niet op schaal zoals ik zou willen .
Appels tomaat enz durf ik nog niet aan ,ik heb iets van 20 bomen staan in opgroei ,vorig jaar had ik meerdere manden appels .
En er staat natuurlijk ook veel ander fruit ,en bessen .
Veel vind zijn weg in weck, sap of wijn ,drogen zou een mooie aanvulling zijn .
Hans ,vlees droog ik ook wel ,b v ham droge worst spek en bacon ,dit kan gewoon aan de lucht in de koude periode .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Voedsel drogen

Bericht door Paul Joosten »

Wat ik al zei, zelfde apparaat als Hans, de Clatronic DR 2751, maar met het dubbele aantal bakjes (10). Appels schil ik niet, haal alleen met een appelboor het klokhuis uit en snijdt de appels in zo dun mogelijke schijfjes. Die leg ik dan dakpansgewijs in twee cirkels in de bakjes. Afhankelijk van de maat appels gaan er dan 15 tot 25 appels in een keer in. Doorgaans kan ik zo min of meer bijhouden wat er uit mijn vier kleine appelbomen valt en lijkt het teveel te worden dan schud ik eens extra en verwerk het overschot tot appelmoes, compote en chutney. Ik begin dan 's morgens vroeg met schoonmaken, kan in de loop van de middag de bakjes omstapelen en 's avond voor het naar bed gaan zet ik het apparaat uit, beter voor de nachtrust want de ventilator maakt best veel herrie. Het heeft een vermogen van 250W dus verbruik ik per lading in 16 draaiuren wel zo'n 4 kWh aan energie. Aangezien ik ruim twee maanden vrijwel dagelijks een lading verwerk is het op jaarbasis zo'n 250 kWh en dat is toch best wel veel op het totaal.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie