Voedsel drogen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Zo dat is snel 1 dag en dan al droog . Hier kwam de temperatuur vandaag op 47 gr ,vanmiddag na het hooi draaien gevuld met brandnetel ,Imkers handschoenen aan om te plukken ,Hierna zal ik ook wat bloemschermen plukken ,thee lijkt me ook wel wat .
Ja best apart dat ze bij jou in volle bloei staan en hier er net aan komen .
Morgen hoop ik de blikjes op gaas te kunnen legen ,en de laatsten erbij te plaatsen .
Eens kijken wat dit met de temperatuur doet ,al vind ik het nu ook best gaan 47 gr in de volle zon , maar ik heb het idee dat er nog meer lucht door de droger kan waardoor hij dan een paar graden lager uitkomt .
Tevens wil ik nog een opklapbare tafel/plank aan de achterkant maken ,dit om pot of bus op te zetten om het gedroogde materiaal in te doen ,ik heb nu een la en een pot in handen ,kom nog een handje te kort om de deur open te houden .Het waaide Leker vandaag deur draait naar west .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

Oh ik ben zo blij met de droger! Dank John voor het starten van dit topic, het gaf me het laatste zetje dit ding nu eindelijk te gaan bouwen.

Er zitten 9 traytjes in, er is waarschijnlijk nog ruimte voor 2 of 3 extra, maar ik wil eerst de keien erin hebben voor ik kijk wat ik er nog extra in wil hebben.

Hij zit eigenlijk continu vol en het is heel gemakkelijk een snel 1 of 2 traytjes te doen. En hij staat altijd 'aan'.

Gister rozenblaadjes (voor de rozenthee) eruit gehaald, die waren in 2 dagen droog (bloesem gaat heel snel op de een of andere manier, ondanks het wat mindere weer van de laatste dagen). Dit traytjes heb ik gevuld met munt en bonenkruid. Vlier, die ik er 3 dagen geleden ingelegd heb was vanavond droog. Ik heb dus nu weer 3 traytjes leeg, die ik morgen vul.

De kids willen ook af en toe bloemen drogen. Leuk om de tafel voor kerst mee te versieren vinden ze. Trapje erbij, kunnen ze het traytje er zelf in doen.

Ik heb een ontluchtingskapje op de schoorsteen gezet tegen inregenen, werkt prima. De collector moet nog met glas uitgevoerd worden (moet nog steeds meten) en ik moet hier en daar nog een klein likje verf doen. Heb er trouwens nog even geen thermometer inhangen, maar ben alweer van m'n obsessie af dat ik altijd wil weten hoe warm ie is. Het wordt droog, dat is het belangrijkste en ik heb het idee dat ie nooit echt te warm tot nu toe. Dat zal van de zomer wel veranderen, maar wie dan leeft die dan zorgt.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Alef , met dat doel heb ik dit topic gestart ,kennis delen ,in de hoop dat ook anderen de kriebels krijgen en een droogkast bouwen .
Hij bevalt mij ook prima ,en het kost na het bouwen geen cent meer om voedsel bewaar klaar te krijgen .
Het kruiden rondje is hier bijna klaar ,Dus de eerste verse groente kan er binnenkort in ,later nog een keer tijm drogen omdat ik deze ook gebruik in o a worst .
Het temperaturen laat ik ook een beetje voor wat het is ,hoog zomer eens weer kijken ,tot nog kwam hij niet abnormaal hoog .
Ik heb er 4 laden in zitten ,er zouden nog bij geplaatst kunnen worden ,maar voorlopig hou ik het zo .
De veldkeien hebben nog een functie bewezen ,de kast heeft de zware storm /valwind doorstaan ,zonder veldkeien had hij vast achterover gelegen .
Bomen zijn afgeknapt ,en zelfs een muur is onderste boven gegaan .
Maar zelfs de zone schoorsteen is er goed doorgekomen .De opknapbeurt van de droogkast was dus wel de moeite waart .
Ik ben er ook erg blij mee .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

53 graden en tijd om de collector wat af te dekken denk ik dan maar. Lading bloemblaadjes van roos en goudsbloem erin voor de thee en zalfjes die we van het najaar willen maken.

De collector heeft nog steeds perspex als afdekking, dat bolt wat op nu waardoor ie niet zo goed afsluit...

Gr.,
Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Ik heb nog geen temperaturen boven de 50 gr gemeten ,ik heb inmiddels de blikjes op een stukje betongaas gelegd ,zodat er 2 a 3 cm ruimte onder de mat zit ,met het idee dat er bij te veel warmte extra lucht door de collector gaat ,ik kan dit niet meten maar het lijkt wel zo te werken .
Schaduw doek heb ik overwogen ,heb hiervoor een knikarm zonwering ,deze ga ik dan vermaken en hou dan alleen de afdek kap met de oprol functie over ,deze maak ik dan aan een raamopener van een kas ,die hiervoor uitgekleed in de kast komt ,touwtje en katrolletje ,bij teveel warmte zet het ding uit en rolt de doek omlaag ,kouder trekt het weer omhoog .
Praktijk moet nog uitwijzen of het zo werkt ,voorlopig eerst nog tig ander klussen .
Eerste groente is gedroogd ,uien en prei hebben we van gegeten ,smaak is iets milder dan vers ,prima voer ,en dat terwijl het conserveren energieloos is .
Zalf en zeep maken doen we ook wel ,als het varken geslacht wordt is de reuzel hiervoor ,kijk ook maar eens naar vrouwenmantel ,hier nog een lekker geurtje bij van b v boerenjasmijn en je hebt een top zeepje .
Ook zalfjes maken we met reuzel ,paard heeft ook wel eens wondjes ,door schuren of trappen naar een vlieg ,hiervoor heb ik zalf met vr mantel ,Gouds bloem en walnoot blad ,helend ,ontsmettend en vlieg werend .
Maar ook bij kloven in handen werkt dit erg goed ,en ik gebruik het ook als speenzalf na het melken .
Ik zoek nog een kruidenmengsel wat lang werkt tegen de maden vlieg en knutten .gebruik nu nog een cemich goedje .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

Update: vandaag 34 graden in de schaduw, 50 graden in de droger. Niet gek natuurlijk, maar wel fijn dat het geen 80 graden wordt :lol:.

Net 2 trays aardbeien erin geschoven. Eens kijken hoe dat gaat. Zou toch moeten lukken, hoewel waarschijnlijk niet in 1 dag.

De rest gaat voorspoedig hier. Goudsbloem, niet alleen de bloemblaadjes, maar ook klein beetje as, mini beetje stengel wordt ook droog in 1 dag.

Gek genoeg zijn er nog geen tomaten rijp. Ik ben elk jaar weer ongeduldig tot de eerste komen :-). Zodra dat begint, gaan we ook tomaten proberen.

Ik hou jullie op de hoogte.

p.s. John, die zalfjes, dat is top, gaan we zeker doen hier! Ik zal eens rondvragen bij een en ander qua knutten.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Vandaag de eerste ijsberg sla in de droger , was ander naar de varkens gegaan .
Tomaat begint hier net ,bloei van de eersten,ik weet dat we met alles later zijn .
Maar deze staan ook op de verlanglijst ,net als paprika ,ze kosten op de markt tegen die tijd nog geen euro per kg ,maar zelf hebben maakt het af .
Vandaag brandnetel en boeren worm kruit uit de droger gehaald en in potten opgeslagen ,oud brood door de molen gedraaid ,de droger is eigenlijk altijd in gebruik ,temperatuur blijft een beetje rond de 50 gr hangen ,met een nacht temp van 25 gr .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

De aardbeien heb ik gesneden en een dag of 4 in de dehydrator gehad. Nu kurkdroog.

Issue met kleinfruit is dat er altijd wel een schimmelspoortje op zit ergens en bij aardbeien is die kans vind ik altijd nog wat groter. Niet te rijpe aardbeien drogen is het devies denk ik. Het is wel lekker voor door de muesli in de winter denk ik. Ik was gister nog niet zo enthousiast, maar heb inimddels m'n mening bijgesteld, we gaan meer aardbeien drogen.

De rode bessen heb ik op 2 manier gedaan en wat ik al verwachte, gewoon in de droger zonder eerst kort te blancheren werkt niet. Het velletje zorgt ervoor dat het vocht niet weg kan. Degenen die ik 20 seconden geblancheerd hebt zijn droog en hard. Ook die gaan van de winter (wellicht gemalen) door de muesli heen. Heerlijk!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Ik heb nu de kast vol snijbiet ,dit gaat erg goed ,gewassen en gesneden ,kan morgen opgeborgen worden ,hierna ga ik de rode bes ook doen ,bedankt voor de tip ,Aardbeien hebben we niet zo heel erg veel ,vond ze uit de vriezer niet geweldig dus aten we ze alleen vers ,na het proeven bij jou ga ik steken uitzetten ,deze lust ik ook wel in de muesli , ik wordt steeds meer van van het drogen .

De sla ziet er wat verpieterd uit ,was denk ik te ver door geschoten ,maar ik zag nog een kropje ,dus deze gaat op herhaling

Volgens het droog boek moet je zeer rijpe aardbeien eerst pletten tot pure ,daarna laat je het meeste vocht weglopen door een zeef en verbruik je dit in sap , drank of ijs ,de pure smeer je in een halve cm dikte uit op geolied boterham papier of siliconen vel en laat je de aardbeien moes uit drogen tot een buigzame lap ,omdraaien als de bovenkant dof is daarna regelmatig keren tot er geen vocht meer uit geknepen kan worden ,hierna in stukjes snijden of knippen en bewaren in goed gesloten bokaal .
variatie aardbei ,bramen ,schilfertjes amandelen en honing ,rollen door notenmeel of geraspte kokos ,en je hebt snoep zonder kunstmatige toevoeging of suikers .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

De snijbiet, daarvan doe je neem ik aan alleen het blad, niet de nerf... Ga ik ook doen. Altijd teveel snijbiet, en lekker om te bewaren inderdaad. Aan de andere kant, 1 of 2 snijbieten verplanten naar het kasje net voor de vorst in valt gaat mij ook altijd goed af. Maar toch, als de droger niks staat te doen... Dat zorgt weer voor een tripje minder naar de kas op een gure winter dag :-).

De kids zijn enorm van de aardbeien. Ik vind het fantastisch om te zien dat Jona even met z'n loopfiets naar de rode bessen of de aardbeien scheurt en met een rode mond terugkomt. In de muesli is top idd!

Ik ga je tips proberen met de aardbeien. We hebben nog een kilo of 2 geoogst vandaag, dus er kan weer wat in de droger morgen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Snijbiet, net onder het blad afgeknipt ,nerf laten zitten , eerst een bosje op her groei geknipt, daarna de steeltje er af ,natuurlijk in het bosje ,bij het wassen witte blaadjes verwijderd,daarna in stukjes gesneden en in de droger gelegd .
Ik heb de rijen van vorig jaar laten zaad schieten ,of dit zaad wat wordt ,is uitproberen ,verplaatsen naar de kas is een leuk idee ,heb ik nog nooit gedaan .
Gedroogd blad doe je een paar handjes op de nog te koken aardappelen,na het gaar koken even stampen met zout peper melk en een klont boter,heerlijk met uitgebakken gerookte spek blokjes .
Vond ook nog een recept ,ook voor opa Jan ,met zijn kippen, en die ik ook nog eens wil uitproberen, 4 eiwitten op kloppen met 2 lepels kristal suiker tot ze heel stijf zijn ,boterham papier op het rooster en met een soeplepel hoopjes maken ,mogen drogen op hogere temperatuur ,dus op een snik hete dag ,ze moeten moeiteloos van het papier los komen ,variatie is met notenmeel of kokos ,ze kunnen als snoep gegeten worden of op een taart met dunne vanille vla .
Het boekje is van Roos v Hoof en gaat over drogen met de droog toren isbn 9789081739443 ,het duurt in de zone droger wel langer ,maar gaat best goed en zonder stroom verbruik des te leuker als het lukt.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Voedsel drogen

Bericht door Lieve »

Ik heb gisteren goudsbloemen geplukt en in de droger gelegd, met de bedoeling een calendula zalfje te maken.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Mooi Lieve ,zalfjes maken , heb je een zone droger ,dan graag wat foto,s

Alef ,ik heb bessen geplukt ,gewassen en gebalanceerd ,het kookwater werd mooi rood en zat vol smaak ,hier heb ik een siroop van gemaakt ,bessen eerst op bakpapier in de droger gelegd ,om ze later makkelijk te kunnen lossen ,dit zal het drogen wel niet ten goede komen maar voorkomt wel het plakken aan het horrengaas .
2 in een dus ,een l siroop en hopelijk over een paar dagen gedroogde rode bessen .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Voedsel drogen

Bericht door Lieve »

Ik gebruik een oud aquarium.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 01 jul 2019, 13:28 Mooi Lieve ,zalfjes maken , heb je een zone droger ,dan graag wat foto,s

Alef ,ik heb bessen geplukt ,gewassen en gebalanceerd ,het kookwater werd mooi rood en zat vol smaak ,hier heb ik een siroop van gemaakt ,bessen eerst op bakpapier in de droger gelegd ,om ze later makkelijk te kunnen lossen ,dit zal het drogen wel niet ten goede komen maar voorkomt wel het plakken aan het horrengaas .
2 in een dus ,een l siroop en hopelijk over een paar dagen gedroogde rode bessen .

Hier ook weer een hoop calendula in de droger. We zijn net een calendulaboerderij :-).

Nog meer bessen vandaag, paar kilo in de droger nu, geblancheerd in kleine porties, elke keer in het zelfde water, dus mooi geconcentreerd. Staat nu in te koken, wordt een coulis, voor over de pavlova die we heel af en toe maken. En door het roomijs wat we ook af en toe maken in de zomer...

Bessen nu ook op bakpapier gedaan, net als weer een tray aardbeien. Die heb ik nu volgens jouw manier gedaan. Ben benieuwd...
Plaats reactie