Voedsel drogen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Voedsel drogen

Bericht door Gerda van den Bergh »

Maakt hier iemand zelf rozijnen?
Ik had dit jaar zo ontzettend veel druiven dat ik wat geprobeerd heb.
Mijn blauwe druiven zijn vrij klein, erg zoet en hebben pitten.
Niet ontpitten is geen optie, je kauwt op de rozijnen en dan zit zo'n pit in de weg, met gevaar van tandbreuk.
Ontpitten voor het drogen gaat het gemakkelijkst maar is nog erger dan monnikenwerk.
De rozijntjes zijn wel heel erg lekker :-).
Nu wil ik een ander druivenras erbij zetten, puur en alleen om rozijnen van te maken.
De vraag is nu: welk ras.
Iemand ervaring?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Je zou een pitloos ras kunnen proberen ,ik heb er niet veel geluk mee ,ze zijn vatbaar voor ziektes .
Rozijnen was ook mijn idee ,heb nu een blauwe druif ,waar ik wijn ,sap of siroop van maak ,ook de likeurtjes zijn hier erg geliefd .
Ontpitten is niet te doen ,daar heb ik nog geen molentje voor .


Vandaag ben ik begonnen aan een grotere droogkast ,5 latten laden van 1 m2 per lade ,bovenop komt een overstekend dak .
Ik twijfel nog of ik rondom glas moet gaan zetten of gewoon op de wind te laten drogen .
Doel is nu eerst de uien te drogen ,ik heb er zoveel dat dit in 2 a 3 x in de kast zal moeten ,ze hebben geen staarten meer, anders zou ik ze op vlechten,was te laat met oogsten .Ze liggen nu op een boerenwagen onder dak .
Daar deze een dicht bodem heeft duurt het drogen lang ,ook liggen ze 3 lagen dik ,zet hem wel indien mogelijk overdag buiten in de zon
Voordeel van rondom glas ,is dat er meer warmte in komt en er geen vocht inwaait ,nadeel kan zijn te warm .
Ook wil ik de walnoten er in laten na drogen voor ze de opslag in gaan ,ook heb ik nogal eens grof zaaigoed wat nog even droger moet.
Met een kleedje er in zal dit niet door de laten bodem vallen .
wat zou wijsheid zijn .Ik droogde deze eerder op de zolder ,maar omdat er steeds meer hooi stro en graan op de zolders komt ,kom ik ruimte te kort .
O A Hop droog ik hangend aan de hanen balk tot op de vloer van de hooizolder ,hierna zet ik er een stoel bij en zit avonden op zolder te plukken .
Dit wil ik wel blijven doen en ook nog wat andere droging gaat daar erg goed o a tabak en bruine bonen .
Maar een gedeelte moet ik nu elders gaan drogen .
Tevens heb ik op de zolders nogal eens last van vogels.
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Voedsel drogen

Bericht door Gerda van den Bergh »

We zijn het eens over het ontpitten van druiven: niet te doen.
Weet je nog welke pitloze rassen je geprobeerd hebt?

Bij eerdere pogingen om buiten pruimen te drogen had ik nogal last van vliegend ongedierte. Dat pleit voor kunnen afsluiten, dus glas of gaas.
Ms is rondom gaas met afneembare ramen en 1 scharnierend 'raam' met een automatische raamopener een constructie voor alle omstandigheden en toepassingen?

Uien droog ik in kratten met luchtgaten in de zijkant en de bodem, dat droogt snel genoeg en bij vorst is het spul makkelijker in de kelder te zetten. Als de kratten op zijn gebruik ik netten waar je 10 kg aardappels in kunt kopen. die netten hang ik op onder een afdak, droogt ook goed.
Vlechten ziet er heel mooi uit maar in netten bespaart heel veel werk met vergelijkbaar resultaat.
De uien op de kar omzetten doe je natuurlijk al.

Walnoten drogen gaat heel fijn op de tegelkachel. Zaaigoed zou ik niet durven i.v.m. temperatuur.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Gerda ,ik kan niet terug vinden welke rassen het waren ,om de ziekte druk had ik er de zaag ingezet .het waren dikke gele druiven met meer vruchtvlees .Vaak zijn dit soort kruisingen erg gevoelig voor ziekten als meeldouw ,en dat kun je best biologisch bestrijden ,maar het schoot er nogal eens bij in om dit vooruit te doen ,en als je de schimmel ziet is het te laat .

De uien liggen in de droogladen ,heb de kast op de dorsdeel gezet ,met de baander los waait het mooi door ,een aantal kistjes heb ik bij de kachel gezet .Daar zouden de noten ook kunnen staan maar ons huis is te klein of we hebben te veel ,zo ook met de kelder .

Om pruimen en bessen te drogen ,zoek maar even aan het begin van dit topic ,een zone droogkast met fijn gaas voor de ingang van de colector zal je goede diensten bewijzen .
Je droogt in een donkere omgeving [vitamintjes ] en het kost je geen energie .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Na een aantal keren gegeten te hebben van de gedroogde groentes ,kan ik zeggen dat het een zeer geslaagd project was wat ik zeker ga voortzetten /uitbreiden .We hebben gisteren andijvie geweld en naderhand als stamppot rouwe andijvie gegeten .
De smaak en versheid is als vers ,tot nog toe alleen ijsbergsla welke niet aan de verwachting voldeed .
En dan de ruimte die droog waar inneemt ,5 grote kroppen andijvie in 1 l pot ,4 porties snijbiet 1 l .
Ik heb glazen potten met rubber ring en beugelsluiting .
We wecken erg veel maar zo het laat aanzien gaan we over naar voedsel drogen in de zone droger ,of in ieder geval een combinatie, fruit ,jam enz in de weck ,groentes in de droger .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voedsel drogen

Bericht door benthuis »

Wouw! Goed nieuws. Echt mooie manier om smaken in de winter toe te voegen... Is er kennis over de voedingswaarde?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Drogen verduurzaamd voedsel zonder veel verlies aan voedingswaarde .
Een minimumverlies aan vitamines is onvermijdelijk omdat bij het verkleinen van vruchten en groentes cellen worden opengebroken op de snijvlakken .
Door oxidatie gaat een deel van de vitaminen verloren ,waaronder vit c en sommige b vit .
Vit b1 , b2 en niacine blijven goed bewaard evenals vit a in de vorm van b caroteen .
Mineralen zoals o a ijzer ,kalk en fosfor blijven onaangetast ;.aldus het boekje drogen als bewaarmethode '".
Komt nog bij dat ik een zonedroger de droogwaar in het donker wordt gedroogd waardoor er minder vit verloren worden dan bij b v drogen in de zon of in een oven .
De blikjes collector en de zonneschoorsteen zorgen voor een goede doorstoom van warme lucht .
Zou ik weer eens een droogkast bouwen dan zou ik hem nog groter maken ,om pieken op te vangen ineens is alle snijbiet of een groente soort klaar .
Mijn kast is al best groot ,maar kwam nog regelmatig ruimte te kort ,vooral omdat er alleen spul van mooie kwaltijd gedroogd moet worden ,soms kan b v andijvie in een dag of 3 veranderen ,dus drogen als het mooi fris groen is .
Echt fijn van smaak zijn gedroogde uien en prij ,wat ook erg leuk is zijn combi groenten ,even wellen en kort koken ,daarna soep eten .
Het allermooiste vind ik het louwtech ,het kost totaal geen energie om groenten in de winter te eten .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voedsel drogen

Bericht door benthuis »

John, volgens mij heeft iemand bij je droogkast staan spieken en er een High Tech wonder van gemaakt....

https://www.biojournaal.nl/article/9204 ... t-ontziet/
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Ik denk bij hun nog wel wat te kunnen leren ,drogen in containers ,dat zijn nog eens hoeveelheden .
Wel jammer dat ze de boel gepatenteerd hebben ,droogkasten zoals mijn kast of van de 12 ambachten mag je gelukkig nog namaken ,drogen kan iedereen
Ik heb vandaag 4 emmers brandnetel toppen in de kast gedaan ,hij is dus weer in werking .
Kwam deze winter wel tot de ontdekking dat koolmeesjes de zone schoorsteen best interessant vonden ,vond 2 dode diertjes gedroogd in de kast bij het schoonmaken ,dus de schoorsteen maar vogel dicht gemaakt met een stukje gaas .
Een leuk weetje, vlierbloesem thee zou griep werend zijn ,en deze is zo makkelijk te drogen en een lekkere toevoeging aan zelfgemaakte thee .
Het boek van Mariea Treben staat vol met kruiden thee soorten die lekker zijn en je gezondheid stimuleren .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voedsel drogen

Bericht door benthuis »

Ik zag dat ze ook een kleine versie hebben gemaakt...
Wel veelzeggend dat commercie er wat mee probeert te doen!

Denk je dat je het proces ook zou kunnen voeren met afval vuur gestookt raket ding? Met een lucht wisselaar ertussen... voor de momenten dat er te weinig zon is?

Vlees drogen.. Andere lapjes dan vogel vlees bedoel ik?

Voor thee zou ik het zelf niet doen (dat kan met 10 blaadjes per jaar wel af, maar er is veel vraag naar goede thee!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Ja je kan met elke warmte bron drogen ,de 4 emmers brandnetel zijn in 24 uur droog met zonnige dagen als deze ,maar je hebt natuurlijk ook regen dagen ,hoge lucht vochtigheid en als je dan op een andere manier warmte in de kast kan krijgen plus een mooie luchtstroom dan kun je altijd drogen .
Vlees heb ik nog niet aangedurfd ,al laat ik wel ham ,bacon en worst drogen aan de buitenlucht ,maar deze prepareer ik hier voor o a met zout .
Dit proces is een langzame ,in boekjes over droog apparaten staan recepten voor b v nagelhold en deze zullen sneller indrogen bij constante omstandigheden ,een dag mist of regen kan dan veel verpesten .
Of een Rocket verbrander hier achter past ,ik denk dat je meer hebt aan een smeul kachel ,klein vuur welke lang aanhoud ,al verpest deze dan weer je gezonde lucht .
Misschien is er nog winst te halen uit een accu ,veldkei van een paar kg blijft iets van 12 uur warm ,met rechtstreekse zon inval op een glazen bak gevuld met keien of zo iets .
Maar natuurlijk wordt het dan simpeler om een accu met stroom te vullen en hier een kleine warmte spiraal met ven op te zetten ,kortom er kan nog veel verbeterd worden aan de zonnedroger .
Voor als nog ben ik wel tevreden met de zonnedroger ,mocht ik ooit bij kouder weer willen drogen dan heb ik de speksteenkachel met oven een r b met oven en droog lade komen dan ook in beeld .
Thee dring ik als ik ziek ben ,koffie is meer mijn ding ,maar nadat ik gezien heb hoe snel dieren genezen met thee soorten ben ik nu wel om .
Dagelijks drink ik nu heermoes x brandnetel x vlier bloesem met een schep honing wordt alles lekker .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

Ik heb de droger met pijn in mijn hart achter moeten laten. Het was een van de mooiere toevoegingen op ons erf. Ik ben bang dat de nieuwe bewoners er weinig mee zullen doen.

Maar het is wel één van de eerste dingen die ik opnieuw ga bouwen. Dat gaat vast nog wel even duren, maar ik denk er stilletjes aan om er eentje op het dorpsplein neer te zetten waar iedereen dan z'n kruiden in kan doen.

Eén van de wensen is dus zeker het uitbreiden van het droogvolume.

Qua thee drinken we hier nog dagelijks gedroogde thee uit eigen tuin. Munt, citroenmelisse, calendula, korenbloem, salie, vlier en veel meer.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

He Alef ,leuk weer wat van je te lezen ,droogkast zal in jou omgeving wel erg mooi werken ,en als je er weer een gaat bouwen ,maak hem dan maar extra groot ,vooral als je hem gezamenlijk gaat gebruiken ,elk een lade b v om ruzie ,als dat was van mij,te voorkomen
Thee drinken uit eigen tuin ,het is een mooi iets ,zelf gedaan ,maar lekker staat voorop .
Heb ook al eens oorlog s koffie gemaakt ,gedroogd en geroosterd ,maar mis toch wel wat .
Hoe staat het bij jullie .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

Ja, druk geweest met overdracjt van de boerderij, dat was 2 weken geleden. Lin zat in Frankrijk met de kids maar de lockdown daar is geen doen, we hebben een tijdelijk klein huisje met 3 vierkante meter tuin dus de kids werden vierkant gek.

Besloten voor de duur van de lockdown naar NL te komen. Nu op Veluwe, vlakbij familie, in het bos tussen Epe en Nunspeet. Een klein omgebouwd schuurtje van kennissen gehuurd midden in een natuurgebied. Lin is in het bos elke dag op zoek naar wolven en wilde bijen nesten, maar onze veel te luidruchtige hond gooit roet in het eten.

Heb net m'n eerste brood uit de koelkast gehaald, straks de oven in. Beetje thuisonderwijs, gaat allemaal wel prima eigenlijk.

Wel zin om naar FR te vertrekken weer, weer iets leuk oppakken! De zeis spullen gaan mee, genoeg weiland aldaar.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Dat zal een goed besluit zijn geweest ,paar m2 tuin daar kun je inderdaad gek van worden .
Wolven al zijn het mooie dieren heb ik er toch wel wat moeite mee zo ze hier geïntroduceerd zijn ,ik ga binnenkort beginnen aan een wolven raster ,heb erg makke schapen die een hond al als hun vriendje zien ,de koe wil ook alles en iedereen als vriendje ,en daar we aan een natuurgebied grenzen waar al vaker een gepot is wil ik die trammelant niet .
Brood bak ik meestal 1 maal per week ,desem wil hier niet ,ruikt een paar dagen goed en daarna wordt het zuurdesem , krijg wel mooie gerezen broden ,maar niet naar mijn verwachting qua smaak .
Ik heb me er inmiddels bij neer gelegd en bak nu brood met gist ,gerezen in de hooikist ,smaakt erg goed .
Omdat er in eigen tarwe opeens beestjes [graanklanters ]zaten heb ik een paar keer meel gekocht ,wel erg vreemd dat je moeilijk meel kunt krijgen zonder toevoegingen .
We zijn nu echte kluizenaars geworden ,hebben verwanten die een besmetting hebben opgelopen en daar nu zelf ook de gevolgen van ondervinden .
Dus nu projectjes aan het afweken ,vijver gegraven oude wagen uit 1932 gerestoreerd en de tuin voorbereid op het nieuwe seizoen,klusjes waarvoor extra handen nodig ben blijven nu liggen .
Drogen wil ik dit jaar nog wat beter aanpakken ,ga er rekening me houden om grotere partijen ineens te kunnen oogsten ,5 krop andijvie passen na drogen in een l fles .
Tevens wil ik wat andere dingen uitproberen als gedroogde tomaat ,en daarvoor ben ik wat grotere hoeveelheden nodig ,er gaat ook nog in de weck .
Hopelijk vinden jullie snel weer een mooie plek en kun je weer wat opbouwen .
Grasmaaien ,ik kreeg de eerste uitnodiging al ,en heb er erg veel zin in ,maar ook hier zie ik nog even van af .
Plaats reactie