Zeisdag 29 juni 2019

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door benthuis »

Check! Ik wil denk ik eerst nog gaan werken op de boerderie, maar het lijkt me leuk om vrijdag avond te komen (als ik je niet in de weg zit).

Sta dit weekend op een fair. Zal proberen een stukje fust over te houden kunnen we dat mooi met z'n allen soldaat maken!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door pelletpower »

Alef.
Is wel de bedoeling. Als er nog een beetje energie in zit komen we vrijdagavond met de kampert.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door jwardenier »

Ik kom in de loop van de morgen ,moet eerst hier nog wat doen ,ga in de middag weer terug omdat ik s avonds de dieren weer moet verzorgen .
Ik neem wat verschillende zeisen mee ,de vlier ,en het sapje ,ter controle op kleur en smaak .
Zondag maai ik weer in Orvelte ,demonstraties voor een breed publiek ,vorige week 4 nieuwe maaiers geworven en al blijft er maar een van over dat is tenminste een bos bruller minder .
Afgelopen week gehooid met paardentractie ,hooi zonder een druppel fossiele brandstof ,en enkel het geluid van het draaien van een wiel aangedreven machine en het doffe stampen van de paardenhoeven ,hooi heb ik gehaald het een hooi slede ,het op vorken en opsteken van het hooi was het meeste werk ,in 4 uur hadden we [1 man plus 1 paard ] 50 are los hooi op zolder ,vermoedelijk genoeg voor een koe ,paard en wat schapen en dan heb ik de vorige keer nog 40 are hooi gewonnen .volgende maai beurt zal de rogge zijn met daarna de haver .
Vijn gevoel voer genoeg te hebben met veel na weide .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door jwardenier »

Helaas , de cider niet geproefd , wat een mooie dag ,maaien in het zelfde ritme ,gedachteloos,,iedereen bedankt voor de inbreng ,met in het bijzonder Alef en Lin ,lekker gegeten en heerlijke sapjes . volgend jaar hier?, zelfde tijd ? .Ik heb wel geen hutjes ,wel een hooizolder en ruimte voor een tent of caravan ,dit moeten we vaker doen ,volgende actie enten van oude fruit rassen ? April mei ? Waar ? .
Onderstam ,ent en bijenwas ,schilders tape en scherp mesje .
Alef bedankt voor de rondleiding .ik heb veel ideeën opgedaan ,die ik ga kopiëren .
Cursus natuurlijk bekappen verstuur ik binnenkort boek en dvd .

Joep Je kunt dus wel maaien ,nog even de juiste zeis ,Ben het ging erg goed ,zonder jou was het werk niet af gekomen ,en Opa Jan ,de rust en het doorzetting vermogen ,wat een prestatie 80 jaar en onverstoord door maaien .
Alef , brood is erg lekker ,vooral de variant met de rogge ,ook Lin en de kinderen ,WAT HEERLIJK OM EEN GELIJK GEZINDEN TE ONTMOETEN .

Voor de anderen jullie hebben wat gemist .
Ben hoe is het met je voet ,? .
Laatst gewijzigd door jwardenier op 30 jun 2019, 05:26, 1 keer totaal gewijzigd.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door pelletpower »

Bedankt voor je inbreng John. Was weer inspirerende middag met lekker frisse afsluiting.
Alef en Lin bedankt voor de gastvrije ontvangst. Knap dat je het kunt en wilt organiseren.
Plaats hier maar waar we je cider kunnen bestellen Ben! Voet ok, neem ik aan.
Jan, ook bedankt voor de hulp. Erg leerzaam. Tegen de tijd dat ik 80 ben, heb ik t mss geleerd. Laat staan t tempo.
Dansen kan ik niet laat staan op maat zeisen.
Erg leuke dag. Bedankt allemaal.
Uitnodiging staat genoteerd John.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door benthuis »

Weinig aan toe te voegen!
Allemaal bedankt voor de leuke dag/dagen.
Voet was gelukkig maar een klein schrammetje.

Bewijs materiaal:



(Laat even weten als je liever niet live in beeld bent!)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door kockie »

Ziet er leuk uit, jammer dat ik er niet bij kon zijn :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door alefarendsen »

Het was mooi, ik heb er van genoten. Ik lag er wel helemaal af, na een drukke week hooien bij onszelf en bij anderen. Ik kom op 12 are gemaaid. Het begin was taai, later wel het zachter en ging het soepeler. De temperatuur en het tijdstip (midden op de dag) werkte niet altijd mee, maar: de slootkanten zijn weer schoon, het droogt goed, een flinke bult los hooi voor op de zolder straks. Net voor de 2e keer gekeerd en dat heeft geen week nodig.

Mooi te zien hoe Jan (de lokale held, 80 jaar oud) genoot. Hij zal de berichten niet lezen, maar ik zal ze doorgeven! "Jammer dat ik dat dat nooit gehad heb, een paar vrienden met wie ik af en toe eens kon maaien", zei hij in de middag. Hier in het westen kwam de loonmaaier uit Putten en die ging snel weer terug als het werk erop zat. Z'n vrouw belde om 14.30 op of ie wel een beetje in de schaduw aan het maaien was :shock:. Hij maakte het laatste stukje sloot af terwijl de rest al van een ijskoude smoothie met aardbeiden uit de tuin genoot. Jan was ook onder de indruk (wie niet) van de maaikwaliteiten van John.

Dank allemaal voor de aanwezigheid, ik heb me enorm vermaakt en het was, zoals John zei, mooi om gelijkgestemden te ontmoeten.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door pelletpower »

Alef, brood is hier bijzonder goed ontvangen! Top!

Wachten is nu nog op Ben zijn cider
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door alefarendsen »

Mooi pellet, dank!

Ik post ergens de komende dagen nog mijn proces voor het brood. John heeft starter mee. Maar starter zelf maken is niet veel werk. Kan ik ook wel documenteren als ik van de winter eens tijd heb. Maar ook voldoende info over online te vinden.

Alef

p.s. Ben, ik heb je laten vertrekken zonder of andere goodness. Sorry!
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door pelletpower »

Kijk of je filmpje van John en Jan kunt posten met slot op de achtergrond. John vond dat ik de kantjes eraf lief. Maar ik vond dat het uitzicht vastgelegd moest worden. Erg mooi decor! Jammer dat we niet met de hele fam waren.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door jwardenier »

Je liep dan ook wel aardig dicht op de sloot kant ,helaas geen filmpje welke ik kan bekijken .
Kokkie ,we hebben je gemist .
Ik vind het best wel sneu dat Jan op zijn 80 e een paar zeis maatjes ontmoet ,toch maar weer bij Alef de volgende keer ,kan opa Jan ook mooi meedoen .
Ik maai best vaak in team verband en individueel ,dus een hele grote kunst is het niet , maar bedankt voor het complement ,de zondag er op weer gemaaid in Orvelte ,het laatste gras ,en daarna nog even een gazon gemaaid voor een paar 80 ers ,die dankbaar waren zelf de brulaap niet te hoeven te drukken .
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door Geertje »

Zo jammer dat ik er niet bij kon zijn! Maar ik durfde echt de schapen niet alleen te laten met dit weer. En zag ook op tegen weer twee keer anderhalf uur in de auto zitten. Was maandag en dinsdag ook al ver van huis.
Het is bij jullie nog een stuk groener Alef! Hier is het hartstikke droog. Ik rijd nu weer rond om water te geven aan de boompjes :-(
Volgende keer bij John? Dan kom ik zeker!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door jwardenier »

Zondag 4 augustus gaan we met het zeis team rogge maaien in Orvelte ,hier is de mogelijkheid tot het leren van graan maaien en het binden van schoven ,daar dit echt iets anders is als gras maaien is dit wellicht voor anderen ook interessant, er zijn instructeurs voor het leren omgaan met de zeis het graan maaien , binden ,wellen en opzetten op de akker ben ik aanspreekbaar tot het bier uurtje ,daarna iets minder .
Opgave gewenst zodat we weten wie er komt en welke instructeur waar moet zijn .
Orvelte is een museum dorp een dagje uit voor het hele gezin ,parkeren kost een paar euro ,bankpas. veder kun je overal je geld kwijt .
De land leven dag is 31 juli ,hiervoor zijn we als maai team ook uitgenodigd ,demonstratie maaien en haren ,moet nog even navragen of we dan ook rogge maaien .
Laatst gewijzigd door jwardenier op 06 jul 2019, 09:10, 2 keer totaal gewijzigd.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door alefarendsen »

Ie dat klinkt heel leuk, zou zo maar eens kunnen lukken. Ik overleg met Lin en last weten.
Plaats reactie