Zeisdag 29 juni 2019

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door jwardenier »

Zou je meisje jeuk gevonden hebben ,Vaderdag cadeau wordt vast een zeis ,onder het moto zo die is uitgeteld , mooi rustig .
Na mijn zeis maaien zeker een dag kapot geweest ,maar voldaan ,kan zelfs die 10 minuten niet tegen aan .
En nu geen geleuter ,zeis maaien is mooi ,samen met je meisje maaien ,bijna het einde ,de rest komt wel ,na een goede nachtrust .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door alefarendsen »

Ben blij dat we uiteindelijk toch niet zijn gaan maaien. Het regent hier af en toe nog steeds... Gister een heel klein stukje met de zeis gedaan en poeh, dat was even zwaar. Zeis flink scherp, maar dat Engels Raai is me toch een potje dik. Geen doorkomen meer aan nu het zo hoog staat.

Gelukkig heb ik eerder een stuk gezeisd wat nu rustig aan weer hoog genoeg staat voor de 29e...

gr.,
Alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 14 jun 2019, 08:59 Beter wel vooraf afspreken ,hier is het gebruikelijk bij over en weer hulp , gasolie vergoeding en een biertje na afloop ,maar om narigheid te voorkomen en je buur ineens met een briefje komt .
Ja, dat was hier ook de gedachte moet ik zeggen, vooraf goed afspreken. De beste man drinkt niet... Dus die vlieger gaat niet op :-). Lastig afspraken met hem maken. Goed, is nu niet echt meer aan de orde, hebben besloten niet te maaien.

gr.
alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door jwardenier »

Ik sta deze ook over ,tijd is te kort ook voor ruiter hooi ,en hard lopen om het bij elkaar te krijgen is niet mijn ding .
Wel jammer ik had de maaimachine al klaar staan
maaibalk 005.JPG
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door Bossie »

alefarendsen schreef: 13 jun 2019, 23:16

Zit daarna te denken om de koeien van de buurman er ook nog op te laten. Die 1 euro per kop per dag had ik al. Het perceel grens aan zijn thuisland, alleen dammetje openzetten, stel hij heeft 9ha, ik 1ha. Hij zet er 10 koeien op, dan graast er dus 1 bij mij, toch?

thanks,
Alef
Zo zou ik het niet doen.
Zet alle 10 de koeien op jouw hectare, bij voorkeur opgesplitst in meerdere stukken maar als het niet anders kan dan maar de hele hectare in een keer, totdat ze klaar zijn. Dan tel je aantal dagen x aantal koppen x afgesproken bedrag.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door Bossie »

benthuis schreef: 14 jun 2019, 19:56 Vandaag een groot perceel in het veen vrij gemaakt rond het prikkeldraad. Met een Hollandse boom van de Welkoop. Voor Distels en gewoon gras ging dat redelijk. Met rietachtig en ander taai spul ging het voor geen meter. Wat is zo'n draad dan lang zeg! Denk dat het een perceel van 4 hectare was. Is voor dit soort werk een ruigte zeis oid handiger?
Het ruigteblad van terratools is prima voor gras en enige ruigte in kleine hoekjes. Het blad is erg scherp bij aankoop en omdat het niet heel dik is ook goed scherp te maken. Voor echte ruigte, distels, beetje hout, wat bramen, wat riet e.d. is het blad te dun. Dan sla je er stukken uit of je slaat de snede dubbel. Dan zou ik het bramenblad oid (dikste blad dat ze hebben) nemen.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door Bossie »

jwardenier schreef: 16 jun 2019, 20:19 Ik sta deze ook over ,tijd is te kort ook voor ruiter hooi ,en hard lopen om het bij elkaar te krijgen is niet mijn ding .
Wel jammer ik had de maaimachine al klaar staan maaibalk 005.JPG
Mooie foto John, prachtig werk!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door jwardenier »

Zeis bladen van tera tools zijn inderdaad de juiste bladen hiervoor ,gisteren 10 are koolzaad gemaaid met de Oostenrijkse zeis van hun .
Er zaten nogal wat pollen groene rogge in en de stokken van het koolzaad waren best dik ,in een uurtje gemaaid .
Na een paar keer keren hoop ik het binnen te kunnen halen om te dorsen ,zaaigoed voerknol .
De zeis is wel weer wat stomper geworden ,deze haar ik wel weer ,zondag ga ik weer maaien ,dit keer met een team om demonstraties te geven in het museumdorp Orvelte ,ook hier taai gras 1 e snede .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 18 jun 2019, 08:34 Zeis bladen van tera tools zijn inderdaad de juiste bladen hiervoor ,gisteren 10 are koolzaad gemaaid met de Oostenrijkse zeis van hun .
Ik moet wel zeggen dat de laatste steel die ik bij ze besteld heb niet van dezelfde kwaliteit was als voorheen. Staat nu terratools ingebrand terwijl er eerst geloof ik fux in stond. Een van de handles zit nu anders vast, en minder stevig. Ook stak er een nietje uit. Nog niet aangepast, dat moet nog even gebeuren.

Van het weekend het beetje hooi wat nog op ruiters stond uitgespreid en vandaag binnengehaald. Eén nieuwe ruiter opgebouwd met klein stukje gezeisd gras wat we gedaan hadden. Eigenlijk net niet genoeg om de ruiter vol te maken...

En... voor het eerst een schaap geschoren... ehhh, geknipt. Mooi werk!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door jwardenier »

Ik vond de boom van Fux juist te slap ,deze torste bij een zwaar gewas en kreeg ik blaren als kippeneieren vooral bij rogge en oud gras maaien was het een onding ,Heb je er al een klacht over gemaild ,misschien is deze van maandagmorgen en kun je hem terug sturen .
Ruiter moet wel goed vol zijn met een dikke top laag ,anders regent hij gemakkelijk in ,ik heb er vanavond 3 binnen gehaald ,met de hooi slede en daar het paard voor .
Schapen scheren ,je kan er best rugpijn van krijgen ,leeft het schaap nog ?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 18 jun 2019, 22:52 Ik vond de boom van Fux juist te slap ,deze torste bij een zwaar gewas en kreeg ik blaren als kippeneieren vooral bij rogge en oud gras maaien was het een onding ,Heb je er al een klacht over gemaild ,misschien is deze van maandagmorgen en kun je hem terug sturen .
Nog niet gedaan, moet ik eigenlijk nog even doen inderdaad.
jwardenier schreef: 18 jun 2019, 22:52 Ruiter moet wel goed vol zijn met een dikke top laag ,anders regent hij gemakkelijk in ,ik heb er vanavond 3 binnen gehaald ,met de hooi slede en daar het paard voor .
Dat is mooi werk! Hij is inderdaad niet vol, dat is balen, maar goed, een zeiltje als er regen komt. Meer werk, maar dat hoort bij leren denk ik dan maar...
jwardenier schreef: 18 jun 2019, 22:52 Schapen scheren ,je kan er best rugpijn van krijgen ,leeft het schaap nog ?
Ja, ik moet er ook niet aan denken om er 10 achter elkaar te doen. Knippen met de schaar, het is wel een mooie rustgevende bezigheid. Helemaal één met zo'n beest. Het schaap leeft nog. De herder die het me kwam leren knipte er zelf ook één om het voor te doen. De ander heeft ze geschoren. Dat gaat 10 keer sneller, maar juist daarbij haalde ze het schaap een beetje open. Bloeden snel gestelpt.

Nu de vachten nog vilten, maar dat is iets voor de winter.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door jwardenier »

Ik scheer nog met de machine ,was er ooit erg goed en snel in ,mits het een handzaam schaap was .
Mijn broer heeft sulfolk ,en hier ging het mis ,schapen zijn te lang en te zwaar .
Nu scheer ik alleen nog eigen schapen ,ik zal ook eens kijken of er een lesje knippen ergens te volgen is ,al knip je er een per keer .
De wol gaf ik aan een zorgboer ,daar zaten een paar dames die sponnen en er na de hand mee breiden ,ook had ik nog wat afname van een vriendinnetje ,die vilte en spon ,zelf ben ik daar nooit aan gekomen ,heb wel de spullen er voor staan .

De zeisboom zou ik zeker een mail aan wagen ,als je straks nog een stuk eerste snede moet maaien kun je dus blaren krijgen ,maar het werkt ook niet plezierig ,Terra tools stond voor kwaltijd dus daar mag je dan ook aanspraak op maken .

Ruiter kun je met een kleedje afdekken ,voor dit doel heb ik ooit een tent verknipt in driehoeken ,touwtjes er aan en deze bind je dan zo aan de liggers ,doek ademt zodat je geen schimmelplek krijgt .
Vanmorgen het laatste hooi op de zolder gestoken ,binnenkort eens tijd maken om de hooi grijper te verhuizen ,deze had ik in de hooiberg gebouwd maar wil ik nu in het achterhuis ,we hebben nooit zoveel hooi dat de berg hiervoor gebruikt moet worden
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door Geertje »

Nu het over vilten en spinnen gaat: voor de liefhebber heb ik nog drie vachten van Fries Melkschaap. "Virgin wool" dus eerste keer scheren. Volgens een ervaren spinster in het dorp is het mooie kwaliteit met lange vezel. Op MP krijg ik er 7,50 voor... dan geef ik het liever aan iemand die er echt plezier aan beleeft. Op zich wil ik ook wel eens proberen te spinnen, maar ik heb geen kaardmolen of spinnenwiel, geen plek om t op te slaan en momenteel ook geen tijd. Ik kan het de 29e meebrengen...
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door alefarendsen »

Geertje schreef: 19 jun 2019, 20:08 Nu het over vilten en spinnen gaat: voor de liefhebber heb ik nog drie vachten van Fries Melkschaap. "Virgin wool" dus eerste keer scheren. Volgens een ervaren spinster in het dorp is het mooie kwaliteit met lange vezel. Op MP krijg ik er 7,50 voor... dan geef ik het liever aan iemand die er echt plezier aan beleeft. Op zich wil ik ook wel eens proberen te spinnen, maar ik heb geen kaardmolen of spinnenwiel, geen plek om t op te slaan en momenteel ook geen tijd. Ik kan het de 29e meebrengen...
Hey Geertje,

leuk, maar er licht hier zoveel wol te wachten en we zijn zelf nog niet eens begonnen met vilten / spinnen (afgezien van een paar kleine dingetjes hier en daar), de spullen hebben we wel staan. Als je het kwijt moet, dan help ik je er graag vanaf, het gaat vast ooit gebeuren, maar ik sluit het liefst achteraan in de rij :-).

Leuk trouwens als het lukt aan te sluiten.

gr.,
Alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door alefarendsen »

Dan heb ik dus voor volgende week John, Ben, Geertje.

Ben, ik begreep dat jij vrijdag kwam, right? Ik heb allebei die cabins vrijgehouden of vrijdag en zaterdag...

Pellet? Kwam jij ook nog?

Andere gegadigden. Wees welkom, zonder zeis ook, krijg je gewoon een grashark in je handen gedrukt, er is vast nog wel wat gras te keren :-).



gr.,
Alef
Plaats reactie