Zeisdag 29 juni 2019

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door Geertje »

Hallo, wat is nu de consensus, er komt een zeisdag op 6 juli bij Alef?
Eigenlijk heb ik natuurlijk helemáál geen tijd, maar het lijkt me wel erg leuk.
Hier moet ik ook nodig weer met de zeis aan de slag. De boer heeft te laat gemaaid naar mijn smaak (het staat nu vol met witbol, ik zou het graag twee jaar willen maaien vóór de witbol in bloei gaat) en hij heeft naar eigen zeggen "ruim om de boompjes heen gemaaid". Dat kan je wel zeggen, het halve weiland staat er nog. Mijn bedoeling was dat de schapen de delen zouden bijhouden waar de boer minder goed bij komt. Maar ze kunnen er niet tegen op eten en het gras staat hier nu veel te hoog...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door benthuis »

29 juni heb ik hier gereserveerd. Dacht dat we daar waren blijven hangen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door jwardenier »

Geertje ,ik weet dat je doorgeleerd hebt ,ik dus niet ,wat bedoel je ?

Hoeveel m heeft hij laten staan en wat is de lengte ,misschien kunnen we het samen in een avond maaien ,wordt dan wel na de 22 e
Ik heb nogal wat klusjes die voor die tijd klaar moeten ,o a werk in/om de bijen en de moestuin heeft nog wat aandacht nodig .

De 29 e had ik ook opgeschreven
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door Geertje »

Sorry John... ik bedoelde: "wat is er nu uitgekomen?"
29 juni dus... ik ga kijken of het lukt.

John, dank voor het aanbod en een lesje zeismaaien van jou is altijd welkom! Maar de boer heeft echt heel veel laten staan. Teveel om in een avond te maaien. Daarbij heb ik nog steeds last van geblesseerde elleboog (en het bouwen helpt daar ook niet voor...).

De vraag is ook: wat ga ik vervolgens met het hooi doen? Het lastige is dat ik eigenlijk geen plek heb om hooi op te slaan, nu de oude boerderij is afgebroken. Vorig jaar heb ik 26 ("kleine") pakjes laten persen. Daarvan hebben de schapen er een stuk of 8 opgegeten. Ze stonden de hele winter buiten en aten vooral gras. Toen we de boerderij afbraken had ik ook nauwelijks meer plek om hooi op te slaan. Toen heb ik 12 balen aan iemand anders gegeven, wat ik toen had paste precies nog in een hoekje van het 'noodschuurtje'. Toen de ene ooi die gelammerd heeft binnen stond heeft ze nog 2 baaltjes opgegeten. Er liggen er nu nog 4. Weet nog niet hoe ik het komende winter ga doen, maar voor los hooi heb ik geen opslagruimte en het is ook niet de moeite om de loonwerker te laten komen om 8 baaltjes hooi te persen... Mooiste zou zijn om er een hooiberg van te maken zoals ik in Roemenië geleerd heb. Maar daarvoor moet je met meerdere mensen zijn, het hooi moet heel droog zijn en de winter ook niet al te nat. Het is daar 's winters kouder en droger dan hier...
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door jwardenier »

Heb je misschien een hobby boer in de buurt ,klein maaiertje lukt vaak beter om dicht op de boompjes te maaien ,weg geven en hooi kopen ,au .folie balen zal je te weinig voersnelheid voor hebben
Je kan ook een loonwerker laten komen en klepelen ,mulg tussen de boompjes of laten liggen .
Het is me te ver om even met paard te komen ,trekker ligt in stuken dus veder kan ik je niet helpen .
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door Geertje »

John, hartstikke lief dat je er zelfs maar over denkt hoe je ons kunt helpen. Ik ga ervan uit dat jij in deze tijd van het jaar wel 48 uur in een dag kunt gebruiken!
We hebben inderdaad afgesproken met een buurman die een kleinere maaier in elkaar aan het zetten is, dat die volgend jaar komt maaien. (Of dat wij zijn maaier lenen - in elk geval dat we niet afhankelijk zijn van de boer). En eind dit jaar gaan we (zelf) met de weidebloter (van de boer) over het land om het een beetje netjes te maken. Dan laat ik het inderdaad als mulch liggen.
En qua voer mag ik altijd halen bij de boer die nu dus ons gras krijgt. Maar voor zijn grote balen ligt mijn voersnelheid inderdaad te laag. Dus dan moet ik steeds een beetje halen. Bovendien kuilt hij het een beetje te nat naar mijn smaak, ik heb begrepen dat dat kans op listeria geef voor schapen en geiten. Aan de andere kant, misschien is het weer zo'n winter dat ik vrijwel geen hooi nodig heb...
Kortom, er is altijd een oplossing, alleen is het nog niet zoals ik het allemaal zou willen. Geduld, geduld...
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door alefarendsen »

De 29e is het inderdaad (sorry, ik was even uit de lucht, was in het oh zo mooie Uffelte voor een heel druk bezet familieweekend, anders was ik natuurlijk bij deze of gene op bezoek gekomen).

Leuk om die dag met een leuk clubje te zijn. Aanmelden hoeft niet, is natuurlijk wel handig om te weten. Nogmaals, het aanbod om (om niet) te blijven slapen (hier en hier of anders gewoon in een tentje in de boomgaard) staat ook nog steeds. Mag natuurlijk ook langer dan 1 dag en moet ik natuurlijk wel weten.

gr.,
Alef
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door benthuis »

Ik zou graag een plekje gebruiken. Maar een droog stukje voor de Luft Matraz is ook genoeg.
Ff kijken of het kan, maar ik vind het wel gezellig om de dag ervoor te komen...
Anders wordt het zon gereis en gesleep.
Ik gooi wat Cider in de strijd, mocht je een tap hebben kan ik ook een fustje mee nemen ;-)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door Geertje »

Ik wou net zeggen Alef... Uffelte dat is hier om de hoek, had je mooi even kunnen komen kijken wat er in twee jaar veranderd is ;-)
Datum staat genoteerd, ik weet nog niet zeker of het lukt, hangt ook af van hoe het met de bouw gaat. Het huis is even prioriteit nr 1 in de vrij te besteden tijd...
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door Bossie »

Geertje schreef: 09 jun 2019, 12:20
Maar de boer heeft echt heel veel laten staan. Teveel om in een avond te maaien. Daarbij heb ik nog steeds last van geblesseerde elleboog (en het bouwen helpt daar ook niet voor...).
Meer vee.... misschien wat schapen bij kopen en het overschot voor de winter naar slachthuis brengen of een boer vragen of ze interesse hebben om er wat koeien op te zetten voor een kleine vergoeding aan jou. (€ 1 per kop per dag of wat balen hooi)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door alefarendsen »

Gerelateerd vraagje: we gaan hier van het weekend of komende week de boel (laten) maaien / schudden en in baaltjes persen. We laten genoeg over de zeisdag, de rest doen we toch maar even met de trekker :fff.

Enig idee wat ik kan verwachten qua prijs die de buurman me wil rekenen voor maait en schudt (pers doet iemand anders)? Het gaat om krap één hectare. Rechttoe rechtaan, makkelijke toegang, het grenst aan z'n thuisland.

Zit daarna te denken om de koeien van de buurman er ook nog op te laten. Die 1 euro per kop per dag had ik al. Het perceel grens aan zijn thuisland, alleen dammetje openzetten, stel hij heeft 9ha, ik 1ha. Hij zet er 10 koeien op, dan graast er dus 1 bij mij, toch?

thanks,
Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door jwardenier »

Beter wel vooraf afspreken ,hier is het gebruikelijk bij over en weer hulp , gasolie vergoeding en een biertje na afloop ,maar om narigheid te voorkomen en je buur ineens met een briefje komt .
Loonwerker rekend een uurtarief ,heb ik eens gedaan ,grote balen kwamen toen op 45 euro p stuk .
Koeien weiden ,spreek dan het schoon maaien naderhand er ook even bij af .
Gister avond 27 are gemaaid in 2,5 uur ,vlijm scherpe zeis en boterzacht gewas ,maai breedte iets van 2,5 tot 3 m ,met de Oostenrijkse zeis .
Moe maar voldaan ,vandaag de groenbemester uitspreiden ,weer een klusje van de lijst af .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door benthuis »

Vandaag een groot perceel in het veen vrij gemaakt rond het prikkeldraad. Met een Hollandse boom van de Welkoop. Voor Distels en gewoon gras ging dat redelijk. Met rietachtig en ander taai spul ging het voor geen meter. Wat is zo'n draad dan lang zeg! Denk dat het een perceel van 4 hectare was. Is voor dit soort werk een ruigte zeis oid handiger? Had alleen een strik op het wat oude blad. Vind de NL metalen boom niks. Ook nog een naar de knoppen gemept knikte onderaan net boven het blad....

Was wel heerlijk werken de natuur... En ik had me gecommitteerd aan het werken met de zeis... Boer had de stoknaaier al 1,5 jaar kapot dus hadden we geconcludeerd dat er geen nieuwe komt!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door jwardenier »

Onder de draad vrij maaien zou ik geen ruigteblad voor nemen omdat je voornamelijk gras maait ,ik denk dat een kort blad tot 70 welke goed hard is het beste past ,deze gaat ook moeiteloos door riet ,ik maai er manshoge rogge mee ,houten boom of uit het ritme van de weideklok maaien .
4 h a dan kan de sportschool even wachten ,volgende keer de picknick mand mee.
Laatst gewijzigd door kockie op 15 jun 2019, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast wegens datumwijziging
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zeisdag 29 juni 2019

Bericht door benthuis »

Iemand zij: "neem de bosmaaier".... Ik had liever in de pauze in de schaduw de maaister genomen... :fff
Toen had ik daar nog fut voor.... laatste stuk was afzien
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie