Zeisdag 29 juni 2019

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door alefarendsen »

Het gras begint hier alweer lekker te groeien. De schaapjes grazen lekker, de Shetlander (voor de kids) ook, maar wel achtereen draadje, zodat er genoeg overblijft voor 29 juni.

Een vraagje: ik heb voor mijn vrouw een zeisblad nodig. 60cm denk ik aan. Ik heb zelf een Falci (F1) blad, maar wil mezelf wellicht ook trakteren op een nieuwe.

Sandy van zeisles.nl doet geen Falci meer; maar Fux. Ik heb nog een vraag uitstaan bij Diederick van Terratools (Filip is gestopt) of hij Falci op voorraad heeft. Als ie die heeft, heb ik toch het liefst Falci.

Iemand nog suggesties of advies?

Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door jwardenier »

Je geeft zelf al aan waar je het liefst mee maait ,fux zal op jou grond ook best passen ,op zandgrond zou ik liever een wat harder blad hebben .
Ik maai met een Belgisch blad 70 cm ,via filip gekocht ,deze is vrij hard , Hiervoor had ik Fux ,maaide in Groningen echt top ,hier op het zand niet .
Ik zou nog graag eens maaien met een Duits blad van 150 cm .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door alefarendsen »

Net m'n nieuwe blad (Falci, 85cm) uitgeprobeerd, gaat best goed. Was wel even wennen, 10cm erbij t.o.v. m'n 75 en flink wat tijd kwijt met eerste keer haren.

Er blijft uiteraard meer dan genoeg over voor 29 juni. In verschillende lengtes, de schapen hebben al een stukje van 20 are of zo gehad en staan nu nog op een stukje van 20 are. De rest mag nog even groeien.
IMG_1409.jpg
Kwam ook nog deze tegen, denk die (of een variant, eens even doorzoeken) te gaan maken. Nog suggesties?

https://www.youtube.com/watch?v=XGzUL9tRelc.

Trouwens, 150 cm?? Dat is wel heel enthousiast!!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door jwardenier »

Er zijn wedstrijd maaiers die er mee maaien ,man uit Litouwen b v maait er mee en maait sneller dan een 2 welige trekker .
Niet dat ik die ambitie heb ,maar het lijkt me wel leuk deze eens uit te proberen .
Zo te zien heb jij gras ,hier begint het net aan te groeien ,schapen voer ik nog bij anders is het gras zo weer op
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door alefarendsen »

Ja, het staat hier 15cm hoog.

We zitten laag. Maar niet laag genoeg, de scheuren staan alweer in de grond en die gaan niet meer herstellen als het zo door gaat. Ik vrees het ergste.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door jwardenier »

Wij zitten hoog ,op zandgrond erg water doorlatend ,grondwater staat hier nog minstens een m te laag ,put staat droog waar vroegen uit gedronken werd ,ik heb een bron geslagen 2,5 m dieper ,heb dus nog wel water ,maar er moet nodig bij komen .
Scheuren in de grond door droogte ,dit lijkt niet best ,hoe reageert het waterschap hierop ,nemen ze al maatregelen om minder water weg te pompen
Hier zijn nog akkerbouwers die drainage laten aanleggen ,sloten uitdiepen en zeuren dat het waterpijl te hoog staat .
Het gebied voor ons huis, in de laagte ,was ooit drassige grond ,met vaarboeren ,Heb ik nog meegemaakt nu rijden er de zwaarste trekkers .
Mijn grootvader was vaarboer ,niet meer voor te stellen zo nu het landschap is ,zelfs de vaarsloot is dicht .
Gras hebben we nog wel door dat we meer land dan vee hebben ,maar nu al de hooiweide aanspreken wil ik niet ,in deze staat het gras op een cm of 5 tot 10 ,maaien is nog lang niet aan de orde .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door benthuis »

alefarendsen schreef: 15 apr 2019, 20:32
Kwam ook nog deze tegen, denk die (of een variant, eens even doorzoeken) te gaan maken. Nog suggesties?

https://www.youtube.com/watch?v=XGzUL9tRelc.
Als ik dit zie (5mn voor een baal) vraag ik me af of de baal niet een uitvinding is die ontstaan is toen er machines voor gemaakt konden worden...
Mij lijkt los hooi met al zn nadelen efficienter... Hoewel sommigen het sneller kunnen! https://www.youtube.com/watch?v=so8NCf3jrqs
Gebruikte strotouwen van grote balen te over bij de boer op te halen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door alefarendsen »

We hebben het hooi gewoon op de zolder gegooid. Balen kan altijd nog.

Ik vroeg me intussen, na een uurtje maaien wel af, hoeveel doe je in een uur? Ik weet het, hangt natuurlijk af van allerlei factoren, maar ik meen me te herinneren dat jij John ooit een keer een getal riep hier.

Ik deed net in iets minder dan een uurtje 2.5 are. Het staat al best hoog hier, dus ik kan met iets minder hoog gras en de huidige stand van m'n techniek vast het dubbele.

Ben benieuwd.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door jwardenier »

2,5 are per uur ,of dat genoeg is kun alleen jij beantwoorden ,hoeveel ik per uur maai ,ik heb dit jaar nog geen m gemaaid .
Het lijkt me dat je je wel kan meten met de snellere maaiers .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door jwardenier »

Uitgaande van een werkdag van 10 uur per dag ,zou 1 man 1/3 tot 1/2 ha per dag moeten kunnen maaien ,ter vergelijking slootgraven breed 8 voet ,beneden 4 voet , diepte 2 spit er uit lengte 15 tot 20 m
Dorsen met de vlegel per dag 150 schoven .
Dit moest 1 arbeider in 1949 per dag kunnen ,vaak begon de werkdag ,met eerst melken om een uurtje of 4 in de morgen dan eten en daarna 10 uur maaien ,zie je jezelf dit al doen ,wat hebben wij het goed , maar zo heb je een idee .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door Dutch John »

Hier is de "morgen" als oppervlakte-eenheid ontstaan uit het zeis maaien. Een morgen is de oppervlakte die een geoefend maaier tijdens de ochtenddauw kan omleggen. Daarna is het gras te droog om soepel te maaien. Een morgen is hier een kwart hectare. Een morgen is niet overal gelijk qua oppervlakte, zo heb ik begrepen. Zegt dat iets over spierkracht/vakmanschap per regio?

Voor een vrouw is 60 cm een prima maat om mee te beginnen. Niet te zwaar en neemt niet teveel ineens mee. Zelf vind ik 60 cm prima voor "krap" werk. 80 cm voor normaal werk en 120 cm voor als het licht werk is, zoals brandnetels of jong gras. De laatste neemt meer dan 1 vierkante meter per slag mee. 40 cm gagelhouwer voor materiaal tot een vinger dik (sloot- en vijverranden)

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door jwardenier »

Dat een morgen verschild ,ik las net een morgen 0,4 ha ,zal ik Groningen zijn geweest ,daar had je mals gras en hadden de herenboeren niet veel op met een arbeider ,ook paarden werden afgeracht , zandboeren daar at de arbeider me met de boer en kreeg het paard een uur rust .
Een zeisblad ,ik maai hooi gras met hout graag met een blad van 70 cm op de Oostenrijker ,of ik maai met de Hollandse zeis met een blad 95 .
Ik heb iets van 7 of 9 complete zeisen ,oud Hollands tot ijzer ,het grootste blad is iets van 95 cm .
120 lijkt me wel wat ,mits die goed hard zijn ,hoe kom je er aan
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door alefarendsen »

Hier kwamen in het Westen kwamen de loonmaaiers uit Putten over heb ik me laten vertellen. Te weinig ouderen meer over om me te kunnen vertellen hoeveel ze maaiden in een morgen.

Ik maaide dit met een Fux en 85cm blad. Volgende sessie naar 75 denk ik, het groeit hard hier.

Alef
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door Dutch John »

jwardenier schreef: 12 mei 2019, 11:37 120 lijkt me wel wat ,mits die goed hard zijn ,hoe kom je er aan
Gewoon, een Fux via jouw smid in Baflo. Alleen de houten boom bevalt niet, die geeft teveel buiging door het omvangrijke blad, dat vervolgens gaat wapperen. Best zonder steel bestellen en een stalen boom van buis rond 25x1 op maat maken. Is niet zwaarder, wel heel stijf. Niettemin blijft het geen zeis om uren mee te maaien. Tenzij je dikke armen wilt kweken....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeisdag 13/14 juli 2019

Bericht door jwardenier »

Fux ,ik vind ze te zacht ,ik had op de eerste Oostenrijker een fux blad 90 ,gazon en zacht gras prima ,wel vaak scherpen .
De steel torst in zwaarder gewassen als graan , waardoor je blaren krijgt .
Hierom heb ik een naar mijn idee betere gekocht ,stijver hout ,ik heb er nu een blad 70 op waar je wel een morgen me kan maaien .
Zelf een zeisboom in elkaar lassen ,ik kan het niet .uit hout snijden wel ,resultaat valt tegen ,te zware boom .
Omdat er soms best wel veel gemaaid moet worden zou een wat groter blad wel uitkomen ,Die dikke armen heb ik niet zo veel mee ,wellicht moet ik tevreden zijn met wat ik nu heb .
Voor de Hollandse ben ik een blad tegen gekomen 95 cm en zo hard dat hij nauwelijks te haren valt ,de man is gestopt ,ik hoop dat hij mij de zeis gunt ,omdat hij hardhorend en vergeetachtig wordt valt overleggen niet mee .
De rest van de zeisen die hier liggen zijn vergelijkbaar met mijn oude zeis ,zijn er nog bij met een wig sluiting .
Plaats reactie