Zelf varkensvoer verbouwen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door alefarendsen »

benthuis schreef: 19 mar 2019, 20:42 Ik zoek 2 biggen van een mooi soort. Vandaag werd me Mangalitza/Bentheimer aangeraden.
Ik had mangalitza's, het vlees bevalt me erg goed. Wel heel veel vet, wat voor de rauwe ham erg goed is. Maar wel iets om rekening mee te houden.

Kan maar zo dat deze het volgende keer weer worden, maar zeker weten doe ik dat nog niet.

p.s. het vlees ga je zeker proeven in juni.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Nadat ik veel merken gehad heb ben ik bij de Bentheimer uitgekomen ,met het juiste voer een lekker varkentje ,slachten doe ik vanaf 80 kg ,heb ook wel eens een borg van 150 kg geslacht ,maar deze had echt te veel vet .
Mooie vet vlees verhouding had ik bij 120 kg ,daar ik ook droge worst en hammen maak .
Ook laat ik ze wel geheel door de slager verwerken ,laat ze dan op 100 kg slachten .
Kruisingen vind ik altijd een gok ,welke kant valt het kwartje om ? maar zolang je in de land rassen blijft zal het goed gaan ,kruisingen met moderne
industrie rassen vallen met eigen verbouwd voer of/en scharrelen wat tegen ,zo had ik een t varken ,met vet als een gelantiene pudding .
Bij kruisingen moet je ook altijd naar de eigenschappen van de 2 rassen kijken ,vet vlees ,maar ook karakter ,vooral als je kinderen hebt .
Vet veranderd ook in smaak naarmate je het langer ingevroren houd .
Sommige slagers hebben de schrob temperatuur te hoog ,vet smaak veranderd hierdoor al na een paar maand .
Vorig jaar nog meegeholpen een kune kune te verwerken ,was niet gevoerd ,alleen gras en eigen producten als eikels wortels en keukenafval .
Dit gaf een mooi levend varken ,deze willen anders nogal eens een slaperig leven leiden ,met mooi vlees en hard rug spek .
Dit ras graast ,wroet een beetje rond de voerbak .
De Bentheimer heb ik ook omdat deze als cultivator werkt ,15 tot 20 are veranderen 2 varkens tot een maanlandschap .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Zwerf boer ,als Zwiebretje ,kom je dan met je varkens langs of laat je ze op gemeenschap s gronden wroeten .
Met de bijen heb ik dit wel eens geprobeerd ,duurde niet lang of er kwam een boswachter aan de deur ,bint die bijen van oe ,dan moei ze rap door weg heeln ,met varkens heb je kans om op t v te komen ,zweien herder ,of gedumpte varkens .
Bij ons is ook wel eens een big de bos ingesmeerd ,krijg je wel aandacht ,vooral als er een ruiterpad is ,plaatselijke jager kan dan beter je vriend zijn .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door benthuis »

Kune Kune klinkt leuk, maar zoals je zegt John, het wroeten is juist een goede bijkomstigheid.... Genoeg ruimte is dus hlde sleutel denk ik. Bij te weinig grond komen zelfs de wortels van de bomen boven!

Wat betreft zwerven.. Ik kijk de kunst af bij "de Mobiele Gaard" stevig schapengaas liefst 6 vakjes hoog en dubbele stroomdraad....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door alefarendsen »

Nog even over ham: ik zit te kijken naar een snijmachientje. Ik snij nu met de hand, maar dat is voor de rauwe ham niet te doen. En zo kan ik ook niet af en toe iets verkopen weggeven... Iemand ideeën? Zou jammer zijn weer een elektrisch apparaat in huis te halen, maar de handaangedreven zijn me toch echt iets te duur...
Laatst gewijzigd door kockie op 27 mar 2019, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: [strike] aangepast naar [s]
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door dormos »

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Ernest Dubois »

Met een goed scherp mes is het niet alleen goed te doen maar ook leuk misschien in combinatie met een aanzetstaal. Van belang is ten eerste een goed mes van hoog kwaliteit, (duur dus of geluk met een tweedehands aankoop) en daarna vaardigheid in het slijpen en scherp houden van die mes. Het grootste verschil van zon machine is alle plakjes zijn precies even dik.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Hier staat een machine ,380 v deze mag wel uit logeren ,staat al een paar jaar stof te verzamelen .
Schakelaar was kapot dus heb ik deze nu buiten de machine .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door alefarendsen »

Ernest Dubois schreef: 28 mar 2019, 08:55 Met een goed scherp mes is het niet alleen goed te doen maar ook leuk misschien in combinatie met een aanzetstaal. Van belang is ten eerste een goed mes van hoog kwaliteit, (duur dus of geluk met een tweedehands aankoop) en daarna vaardigheid in het slijpen en scherp houden van die mes. Het grootste verschil van zon machine is alle plakjes zijn precies even dik.
Ernest, je hebt gelijk. Ik heb de wetsteen maar eens ter hand genomen om mijn veel te oude messenset maar eens aan te scherpen. Het is nu al een wereld van verschil. Ik ga het een tijdje zo doen en als ik er bedreven in ben een mooi mes aanschaffen.

Dank!

Alef

p.s. John, 380 heb ik niet...
p.p.s. net aardappels uit de tuin (de laatste zo ongeveer), in plakjes, uit de oven met rozemarijn en kleine blokjes gesmolten lardo (spek). En een lekker warm geroosterd broodje met flinterdunne plakjes lardo die langzaam smelten. Mijn dag kan niet meer stuk.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door benthuis »

Heb een brij voer bak in de aanbieding van stevig kunstof Zal nog ff foto plaatsen. Ziet er uit als het rechter deel, maar dan netjes.

Voor de heb...
images (2).jpeg
images (2).jpeg (13.99 KiB) 7319 keer bekeken
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Net een 2 e hans handmachinetje gekocht 2,50 ,mes even slijpen en snijden maar ,kan de k stroom snijmachine weg .

Ben die voerbakken heb ik ook wel ,brijbakken ,ik vind ze voor ons doel minder geschikt ,meel vangt vocht en gaat dan plakken ,wel leuk om lammeren brok bij te voeren ,ver moten ze niet zo veel ,een open voerbak gaan ze vaak in liggen en piesen er in .
Ik heb een hele serie van deze voerbaken naar Waddenvarkens gedaan ,die was er blij mee .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/varkens ... jn-varkens

We kunnen gaan plannen ,varken in een dag
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door benthuis »

Goede zaak! Ik sta niet te popelen om het het te doen..., maar wel om het te kunnen! Misschien houdt ik het wel bij gezamenlijke uitvoer als het zover is.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Een echt mooi en smakelijk varkens voer is luzerne ,vandaag de laatste pollen er uit gestoken en aan de varkens gegeven ,een waar feest maal voor ze De pollen stonden onder de afrastering ,in /nabij de moestuin ,en daar ik deze op schoon ,en het groen aan de varkens geef zie ik wat favoriet is,de luzerne werd om gevochten terwijl en voer voor dagen ligt .
Luzerne kan in schone grond gezaaid worden ,waarna het minimaal 4 jaar te maaien is ,het hooi droog je op ruiters ,niet schudden en of keren .
Na het maaien een dag drogen in de zon ,hierna een keer keren met de hooivork ,hierna op ruiters drogen ,het gewas is meerdere malen per jaar te maaien ,het hooi voer je aan alle landbouw huisdieren .Ik ga dit jaar 20 are inzaaien ,wil dit gewas telen in plaats van voerbieten, voordeel ,meerjarig en onderhouds vriendelijk ,maaien met de zeis ,winterhard .Na uitputting van het gewas laat je de grond weer schonen door de varkens .
Het is goetd te combineren met espacet ,voor nog hoger eiwit vooral bij groen voeren .
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jobplas »

Ik ben van plan binnenkort ook Luzerne te gaan zaaien, het zou tot eind augustus nog moeten kunnen. Alleen even zien dat ik op tijd de grond zwart heb en voldoende zaad in huis. Ik zit eerste te denken aan zo'n 200m2. John, denk je dat de Luzerne ook gewoon vers gevoerd kan worden? Ik heb ook nog blauwe lupine liggen, daar zit ook veel eiwit in, maar er zijn tegenstrijdige berichten mbt het voeren aan dieren ivm de bitterstof. Iemand hier ervaring mee? Het is makkelijk als groenbemester en dan ook nog als veevoer, zou ideaal zijn.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Plaats reactie