Zelf varkensvoer verbouwen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door beek »

Ik houd dit jaar voor het eerst twee (Bonte Bentheimer) varkens die binnenkort worden geslacht. Tot nu toe is het goed bevallen en daarom wil ik volgend jaar opnieuw twee varkens. Ze hebben vooral voer gehad dat ik heb gekocht, aangevuld met voer uit eigen tuin. Dat bestond uit valfruit (appels, peren, kersen en dergelijke), eikels en walnoten (ze staan onder de bomen, dus daar had ik geen werk aan) en aardperen (die ik in de wei had gepoot, zodat ze die zelf konden opgraven). Nu wil ik het aandeel zelf verbouwd voer zo groot als mogelijk maken, maar met zo weinig als mogelijk werk. Ik zoek dus eigenlijk een gewas dat de varkens zelf kunnen oogsten en rauw kunnen eten.

Ze staan op een stuk grond van ongeveer 10 x 60 meter, dat ik in drieën heb verdeeld. De oriëntatie is van zuidwest naar zuidoost, waarbij er een bomenrij staat aan de lange zuidelijke zijde. Het is er dus niet erg zonnig. Het was eerst de bedoeling om ze een aantal keer te verweiden, maar ik heb in plaats daarvan hun grond twee keer uitgebreid met steeds 10 x 20 meter. De grond van het eerste vak is daarom het meest omgeploegd (er groeit geen sprietje gras meer), maar het minste bemest (ze doen hun behoefte zo ver mogelijk van hun slaapplek). Het varkenshok is verplaatsbaar.

Volgend jaar wil ik ze wel verweiden, omdat dat gezonder is voor de varkens en ik de grond van het eerste vak de gelegenheid geef zich wat te herstellen. Dan wil ik ook meteen een gewas zetten dat de varkens zelf kunnen oogsten als ik ze op het vak loslaat. Welke gewassen lenen zich hier voor?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door alefarendsen »

Ik ben hierin ook geïnteresseerd. Ik heb het afgelopen jaar 5 wolvarkens gehad, nu allemaal geslacht en wil zeker volgend jaar weer 2 varkens. Ze stonden op een dieet van gras (zeisen en geven aan ze, dus elke dag wel wat werk, hoewel niet veel), eikels in het najaar (ik denk 200 tot 300kg, gehaald uit het bos), valfruit en tuinafval.

Ik dacht een deel maïs, een deel biet.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Varkens kunnen het best gevoerd worden met zeer fijn gemalen gerst ,kijk maar een op je zak brok ,hierin zit het hoogste getal er van in ,veder aangevuld met tapioca of ander eiwitrijk voer .
Ik denk dat je het best kunt beginnen om te kijken wat heeft mijn varken aan voeding nodig ,daarna pak je er vergelijking s tabellen bij om te kijken wat zit er b v in voerbiet of aardpeer en wat moet je er dan nog bij gaan voeren om het rantsoen compleet te krijgen .
Wol varkens heb ik nog niet gehad ,bentheimers wel ,hiervoor verbouwde ik rogge ,bieten ,gerst, aardappelen ,erwten en bonen 4 tot 6 varkens een totaal van 1,5 ha ,biologisch dus veel schoffelen en wieden .Een stuk van 70 are rogge dit kun je niet met de hand dorsen dus was er een maaidorser ,pers , ploeg ,cultivator , mestwagen enz. en krijg je vanzelf een hoog brandstof verbruik .
De graanmolen moest minsten 1 maal per week draaien ,kortom het wordt te groot of je kent veel onkosten en lange dagen .
Dit heb ik nog een paar jaar volgehouden en dan het werk met paard uit te voeren maar dan kom je in de overuren .
Het boek permacultuur leerde me dat het thiemwordt varken 70 tot 80% van zijn randzoen zelf bij elkaar kan scharellen ,als dit rantsoen aangevuld wordt met o a graan aardappelen enz. komt en een ander plaatje uit .
De varkens kun je niet in een klein stukje onder brengen ,mijn huisweide meer 20x 50 ,dit zijn leuke stukjes om daar de varkens even op te zeten terwijl je een nieuwe weide klaar maakt ,bij ons mogen ze bouwland omwroeten als er een gewas af is .
We hebben nu even geen varkens omdat we nog voldoende vlees hebben .
De huisweide heb ik eens vol aardpeer gezet en er na 1 jaar 2 varkens op gezet ,na een maand was het een maanlandschap
2 varkens op 30 are grasland kunnen het redelijk bijhouden totdat ze te veel gaan omwroeten ,deze werden wel bijgevoerd met 1 kg meel per dier per dag .
2 varkens op 70 are grond ,deze kwamen om in het gras ,voerde ze 500 gr meel bij per varken .
Eiwit zit er niet genoeg in grasland hierom moest ik ze bijvoeren tevens kregen ze voerderzout en kalk.
In de winter moest ik de varkens meer graan geven ,ik had een zeug en een beer en 2 x per jaar een toom biggen .
Als de wol varkens gevoed kunnen worden met een beetje gemaaid gras en wat afval lijkt dit het ideale ras te zijn , voerde je ze nog meer b v brok en brood
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Bossie »

Kun je de granen niet inzaaien en als ze rijp zijn/geoogst kunnen worden, de varkens dat werk zelf laten doen?
Wat voederbieten, (winter) rogge of andere betaalbare granen zaaien?
Kastanjes planten is misschien nog wat, levert niet meteen veel op maar op termijn kun je daar wel serieus veel zetmeel zelf mee verbouwen.
Aardappels (als ze gekookt zijn), zijn toch prima voer en goed bij een boer om de hoek te kopen of zelf te verbouwen alhoewel ik me afvraag of je tegen de prijs van een boer op kunt door het zelf te doen.

Een bordje ophangen dat je eikels en tamme kastanjes koopt?
Bij de lokale bakker vragen of je oud brood mag ophalen en bij de groenteboer vragen of je restgroente/fruit mag hebben?
Ik kan bij een lokale ecologische/biologische boomgaard valfruit kopen voor € 0,10 per kg. Beheerder raapt het voor me, ik hoef het alleen maar op te halen en te voeren. Als je ruimte hebt voor een mooie strobult ook nog goed te bewaren of je maakt er appel/peren kuil van door het te fermenteren in een vat.

Takken/bladeren voeren kan ook(acacia/ wilgen e.d.) bladeren bevatten ook best wat eiwit als het om de juiste boomsoort gaat. Met name acacia/robinia bladeren zit in het voorjaar veel eiwit in.
Treefodder/treehay is misschien ook nog iets om eens te onderzoeken.
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Nog beter: gewoon geen vlees meer eten?
Na het meer dan 60 jaar wel te hebben gedaan, bevalt het ons in elk geval prima....
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Zonder vlees hebben we een paar jaar geprobeerd ,zelfvoorziening zonder dieren waar je ook van slacht is als met Lucas bols gaan voor geheelonthouding , het kan natuurlijk wel .
Graan willen de varkens wel oogsten ,vertrappen wel veel ,met een stroomdraadje of voer hek ,het nare met varkens is dat ze dan de voedingswaarde niet kunnen benutten ,ze hebben een kort darmgestel en poepen graan er heel weer uit ,paarden verteren hele haver ook slecht ,beetje vergelijkbaar ,je gaat dan de kraaien voeren ,zie je vaak op paardenvijgen waar onverteerde haver in zit .
Aardappelen kun je kopen voor 3 cent per kg ,helaas niet onbespoten , ik verbouw alles zonder bestrijding middelen ,kunstmest en graag ook zonder fossiele input .
Tamme kastanje heb ik aangeplant ,het voeren van blad is erg interessant ,dekt helaas niet de voerbehoefte van bentheimers.
Vandaag heb ik 2 biggen in ruil voor werkzaamheden toegezegd gekregen van het ras Bonte Bentheim er ,deze komen eerst in de huisweide en als ze groter zijn [ik ben bang voor de wolf ,deze is op 7 km afstand geregeld gesignaleerd ] zet ik ze in om bouwland te bewerken als vrije cultivator .
1 voor de kok en 1 voor de fok .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 17 dec 2018, 08:28 Als de wol varkens gevoed kunnen worden met een beetje gemaaid gras en wat afval lijkt dit het ideale ras te zijn , voerde je ze nog meer b v brok en brood
Vergat ik te zeggen: ze kregen ook gemengde granen, niet gemalen. Die weekte ik wel voor, 1 a 2 dagen. Aan uitwerpselen te zien ging dat helemaal prima. Ik denk per dag 0.5kg tot 0.75kg per varken erbij. Tegen het einde wat meer.
bossie schreef: Kun je de granen niet inzaaien en als ze rijp zijn/geoogst kunnen worden, de varkens dat werk zelf laten doen?
Ik heb het idee dat 'rauwe' granen niet goed genoeg verteren, het zijn geen kippen... Gemalen of geweekt ging bij ons prima. 'Rauw' zag ik ze terug in de ontlasting.
[/quote]
jwardenier schreef: 17 dec 2018, 08:28 Als de wol varkens gevoed kunnen worden met een beetje gemaaid gras en wat afval lijkt dit het ideale ras te zijn , voerde je ze nog meer b v brok en brood
Vergat ik te zeggen: ze kregen ook gemengde granen, niet gemalen. Die weekte ik wel voor, 1 a 2 dagen. Aan uitwerpselen te zien ging dat helemaal prima. Ik denk per dag 0.5kg tot 0.75kg per varken erbij. Tegen het einde wat meer.
bossie schreef: Kun je de granen niet inzaaien en als ze rijp zijn/geoogst kunnen worden, de varkens dat werk zelf laten doen?
Ik heb het idee dat 'rauwe' granen niet goed genoeg verteren, het zijn geen kippen... Gemalen of geweekt ging bij ons prima. 'Rauw' zag ik ze terug in de ontlasting.
Zwerius Kriegsman schreef: 17 dec 2018, 16:17 Nog beter: gewoon geen vlees meer eten?
Na het meer dan 60 jaar wel te hebben gedaan, bevalt het ons in elk geval prima....
Goed punt. Wij zijn in ieder geval onderweg. Een paar jaar geleden zag ik op tegen het houden van beesten en at ik bijna elke dag vlees. Nu is dat bijna omgedraaid: ik vind het houden van beesten leuker dan ze op eten. Maar ja, om nou varkens te gaan houden en ze niet op te eten, da's ook zo wat.

Alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 17 dec 2018, 20:34 Zonder vlees hebben we een paar jaar geprobeerd ,zelfvoorziening zonder dieren waar je ook van slacht is als met Lucas bols gaan voor geheelonthouding , het kan natuurlijk wel .
Mooi :lol:

Ik zit nog wel te denken om in plaats van varkens meer kippen en ander vliegend volk te gaan doen, kalkoenen ofzo. Heb nu een mobiel kippenhok gebouwd wat de wei in kan. Oppassen met roofvogels, dat wel. Ze verweiden achter de schapen aan, dat lijkt de voerbehoefte aardig in bedwang te houden. Nog niet op iets grotere schaal geprobeerd, volgend jaar...

Alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door alefarendsen »

Onze routine met de varkens was trouwens vergelijkbaar met die beschreven staan in John Seymour z'n boek: alle etensrestjes na het eten eerst uit de pannen / van de borden spoelen in een bak. Dan pas met sop afwassen. De bak (lauw water) samen met snijafval en andere groentespul in een emmer gieten samen met het rantsoen graan. Dit minimaal 12 uur weken (soms langer, als temperatuur het toeliet) en voeren. Varkens gaan hier helemaal los op.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Varkens emmer ,die staat bij ons ook in het aanrechtkastje als er varkens zijn ,een gewoonte die je niet snel afleert want wat doe je er mee als de varkens naar de wintersport zijn ,hier gaat nu een beetje naar de kippen ,vocht gaat noodgedwongen door de gootsteen .
De varkens emmer wordt wanneer er weer varkens zijn direct terug gezet ,en wordt dan dagelijks aangevuld met meel en gekookte aardappelen ,wanneer er wei of ondermelk is gaat dit ook naar de varkens .
Omdat we zoveel mogelijk zelfredzaam leven is het varken een onmisbare schakel in ons bestaan ,ze ruimen bijna al ons afval op ,wat dan ineens geen afval meer is ,ze gaan na de huisweide naar een stuk bouwland waar ik nu wekelijks de koemest aan bultjes zet ,draadje er om en de varken maken er een goed bemeste kavel van ,eind juli zaaien we daar voerknollen uit ,heb dan met het minste werk 20 are beste knollen ,het jaar erop voerbieten op schone grond daarna aardappelen ,peulvruchten en dan winter rogge .Via via heb ik de luzerne boon weten te bemachtigen ,net zo groot als tuinboon met ong. de zelfde groeiwijze ,eiwit is heel erg hoog [kan als vleesvervanger gebruikt worden door dubbel doppen ]en omdat deze vroeg gepoot/geplant wordt groeit hij eerder dan het onkruid .
Deze wordt tot gluten gebroken /gemalen ,plet schrootmolen die op de rosmolen draait .
De plant oogst ik door uittrekken en schoven binden ,na drogen dorsen op de hekel dorsmachine .
Ik moet nog eens proberen deze te maaien met de zelfbinder .
Meerdere malen heb ik geprobeerd om luzerne met gras te verbouwen ,dit is tot nog niet erg goed gegaan ,nu nog eens een proefje doen met uitzaai op kaal bouwland ,dit gewas heeft erg veel voedingswaarde ,maaien met de zeis daarna drogen op ruiters ,goede voer aanvulling voor alle dieren ,dit gewas werd in de jaren 50 veel verbouwd en gemaaid met de zelfbinder ,paar uurtjes lol met trekpaard ,daarna op ruiters stapelen met de konten van het gewas naar buiten en een geknikte bos bovenop de ruiten tegen inregenen .
Aardappelen poot ik met de hand ,met paard trek ik eerst ruggen ,poten ,gaten dicht stoppen ,daarna aanaarden ,dit doen we tot het gewas dicht staat ,na afsteven van het lof, rooien we met de ratrooier ,uiteraard met het trekpaard ervoor ,de grote korf aan de zijkant van de machine vangt de uitgegooide aardappelen op ,doordat deze draait zeeft hij zand en klein onkruid er uit en komen de piepers op een ril te liggen ,koud kunstje om ze daarna met de aardappelvork op de wagen te scheppen en naar de kuil te brengen .
Dit is in grote lijnen zo ong. hoe ik het doe ,na een jaar zonder varkens ben ik er erg gelukkig mee dat ze er begin volgende maand weer zijn .
Ze doen heel veel nuttig werk voor me ,en na een jaar ham ,spek ,worst enz. Een varken zelf uitslachten vind ik de kroon op het jaar en kan de winter komen .
aardappelrooien 003.JPG
Laatst gewijzigd door kockie op 18 dec 2018, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Bossie »

John, dat is prachtig werk!


Voor wat leesplezier in de avonduren:

Link naar een pdf waar ook interessante alternatieve voedselbronnen in staan (bomen/planten):
http://kennisbanksu.com/booklet-kleine- ... -suriname/

Database voederbomen, selecteer de boomsoort en je kunt zien wat de voedingswaarde in iedere maand van het jaar is. Bijvoorbeeld 25% ruw eiwit in acacia bladeren in de zomer.....
http://www.voederbomen.nl/voederwaarden/

Hier nog een nederlandstalige link over voederbomen: https://www.agroforestryvlaanderen.be/N ... fault.aspx

Hier nog wat meer onderzoek (voeren van wilg), met ook voedingswaarden (bij geiten):
http://www.louisbolk.org/downloads/2799.pdf

Ik denk zelf dat als je een Tamworth met een kune kune kruist je varkens krijgt die je, mits je genoeg grasland/bos ter beschikking hebt niet of nauwelijks meer hoeft bij te voeren.

Kun je niet bij een boer goedkoop melk/wei kopen? Of melkgeit/schaap erbij, kaas maken en overtollige wei voeren. Het mooie van beesten op een klein gemengd bedrijf is de synergie onderling, dat vind ik althans :wink:

Misschien is een varken wel niet het meest geschikte dier in jullie situatie (Beek) maar zou een paar schapen waarvan je de lammeren slacht beter passen? Of wat fleslammeren kopen in het voorjaar, die afmesten en in de winter slachten.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Bossie ,we hebben onze Jersey net laten insemineren ,melk is onderweg ,ga ik weer kaas en andere zuivel maken ,overschotten gaan naar de varkens .Bedankt voor je uitgebreide voer voorbeelden uit voer van bomen ,ga ik doorlezen en toepassen ,wilgen hebben we aangeplant en er komen hierdoor er vast nog meer bij ,maar ook de andere voerbomen lijkt me erg interessant .
We hebben voor ons doel nu nog wat te veel grond en dit kan mooi een voedselbron worden doormiddel van bos aanplant ,ik ben nu aan het winterstekken verzamelen van o a meidoorn voor een haag om ongewenste roofdieren buiten te houden ,pasgeleden heb ik nog 20 are bos aanplant gezet ,meer voor hakhout ,wellicht kan het zo meerdere doelen dienen .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door kockie »

Ik heb hierboven een foto ingevoegd van de aardappelrooier van JWardenier
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door beek »

Prachtig John! Ik vind het heel mooi hoe jij in je levensbehoeftes voorziet op een bijna zelfvoorzienende manier. Dat is voor mij echter te hoog gegrepen. Mijn vrouw en ik hebben beiden een gewone baan, waar we plezier aan beleven en geld mee verdienen, maar die ook nogal tijdrovend zijn. We streven daarom niet naar zelfvoorziening, maar scheppen wel genoegen in zoveel als mogelijk zelf produceren voor zover dit praktisch haalbaar is.

Ik denk dat het gaat neerkomen op het zaaien van gras, luzerne (die had ik nog niet bedacht) en voederbiet. Dat zal ik in ieder geval met mijn vrouw bespreken, want eerlijk gezegd is zij hier degene met groene vingers. Naast de inhoud van de varkensemmer onder het aanrecht en overschotten van groente en fruit komen we dan niet aan een volledig varkensrantsoen, maar dat was ook niet het streven.

Als iemand trouwens nog tips en recepten met varkensvlees heeft, houd ik mij warm aanbevolen. Het is voor mij de eerste keer dat ik varkens laat slachten (kan hier bij een lokale slager). Ik moet nog aangeven hoe ik het varken laat uitsnijden. In ieder geval wil ik worst maken, roken (worst en buikspek) en ham laten rijpen.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door beek »

Bedankt voor de linkjes Bossie.

Wat betreft de keuze voor varkens, die is vooral ingegeven door mijn wens om ze verwerken en niet omdat we ze nodig hebben. We hebben ook wel schapen overwogen, maar die zie ik vooral als grasmaaier. Zelf melken en kaas maken begin ik momenteel niet aan vanwege de tijdsinvestering.

Goedkoop voer kopen zou misschien wel kunnen, maar mijn vraag was niet ingegeven door kostenoverwegingen. Ik houdt de kosten van de varkens wel bij, maar realiseerde mij al voor ik er aan begon dat je in de winkel vaak goedkoper uit bent dan als je het zelf maakt. Zeker als ik het afzet tegen de bestede uren die ik ook had kunnen werken. We doen het dan ook voor ons plezier.
Plaats reactie