Zelf varkensvoer verbouwen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Beek ,je slager zal hem wel in porties kunnen maken ,Ham kun je droogzouten ,in een kistje begraven onder het zout ,er moet wel gewicht op en als je hier info over wil kan ik het opzoeken .
Evenzo met zijden buikspek ,heb recepten van verse en droge worst .
Stukken buikspek maak ik ook wel vers klaar op de b b q ,recept vind je in bbq boeken ,heb je een lekker groot stuk vlees waarbij je het vet langs de kin loopt met een krokante korst .
Bij eigen uitslacht gaat de schouders meestal in de worst plus wat weg of verkeerd gesneden reepjes ,je kan er ook voor kiezen om het nekstuk mee in de worst te doen .
Ham zouten en drogen ,duurt ong. 1 tot 2 jaar ,buikspek zouten en drogen ,rug spek gaat gedeeltelijk in droge worst rest zouten en ligt roken daarna kun je het aan de wieme hangen ,kopvlees maak je een Pathé van omwonden met plakjes buikspek .
Van de reuzel maak ik zeep ,dan kun je de lever nog verwerken tot leverworst ,gaat met geste meel .
Ik kan je 2 boeken aanbevelen ,de eerste is ;over worst ,te bestellen bij vuur en rook [site ] ,zie je tevens veel slagers gereedschap en boeken over vlees bewerking 2 e is het perfecte varken ,van boer tot bord ,door marcus polman ISBN 978 90 5956 505 0
hierin vind je per stuk vlees het varken terug en er staan 25 klassieke gerechten in .

We zouden eens weer een forum dag varken in 1 dag moeten houden ,zelfvoorzienend uitslachten met daarna een bbq .

Voor de weides ,je hebt er 3 de weide waar ze straks inkomen zou ik nu even wintergranen inzaaien ,hebben ze straks direct wat te knabbelen ,hierna voerknollen
2 e weide gras plus luzerne ,3 e weide aardpeer deze graag een jaar overslaan zodat ze veel knollen kunnen zetten .
Je moestuin wat groter maken en aardappelen hierop zetten op een stuk schone grond verbouw je dan de voerbieten .
Op deze manier kun je een aardig portie eigen voer winnen ,mocht je ooit je weide kunnen vergroten zou ik er eiwit op gaan telen ,duurste voer wat anders uit africa komt ,graan is hier genoeg te vinden ook wel zonder bestrijding middelen .
De lupine boon zou kunnen ,maar je kan ook bruine bonen verbouwen ,kun je zelf ook eten .
Deze verbouw ik ook wel ,heb dit jaar iets van 50 kg staan ,wat over is malen we en gaat mee in voer voor zowat alle dieren .
Ganzen gaan houden als grasmaaiers ,de eieren kun je of zelf eten overschotten als varkens voer .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Alef ,vandaag ga ik kippen slachten van het merk Noord Hollands blauwe ,dit ras is geschikt om te vermeerderen ,niet echt voor de ei productie ,bij ons beginnen ze maart april te leggen en duurt het niet lang of er gaat een broeden ,dit gaat zo door tot eind sept ,daarna nog af en toe een ei .
Een stuk of 10 gaan er vandaag onder het mes ,ik slacht ze compleet uit om zo min mogelijk vriesruimte in te nemen ,van de onderpootjes haal ik het vlees af en verwerk dit tot een worst ,ik heb er ook wel grilworst van gemaakt met o a kaas .
Rest eten we als aanvulling op ander vlees .Misschien zijn ganzen bij jullie ook wel een goed alternatief ,eieren raap je voor de kok overschot voor eiwit aanvulling varkens en 1 gans laat je broeden ,wij hebben er nu 9 ,ooit van Bossie cadeau gehad ,de jonge genten gaan dit voorjaar naar de kok . Vlees is neutraal van smaak en kent vele bereiding s mogelijkheden .
De nek is een mooi stop materiaal voor worst ,file opgerold tot rollade met schilfertjes vet spek er in ,karbonaden pootvlees enz. voor de worst ,dit is mijn verwerking .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Dutch John »

Ik heb ook overwogen om varkens te houden, maar de titel van het onderwerp heeft me tegen gehouden. Kleine hoeveelheden graan zijn lastig te verbouwen (mussen en ratten vreten het van boven en onder op) en zou het verbouwen lukken, dan moet je nog maaien, dorsen en pletten. Wel veel gedoe voor een beetje vlees. Ik minder momenteel zelfs de kippen, omdat ook die opfok veel werk eist (kuikens moet ik in een soort volière houden tegen roofvogels en katten) en ook kippen graan nodig hebben. Voor een koe heb ik niet genoeg grond. Voor graan trouwens ook niet.

Daarom nu een combinatie van minder vlees en het weinige vlees bestaat uit lam. Een paar ooien die elk jaar aflammeren. Een of twee lammeren zijn voor eigen gebruik. Fantastisch vlees, zonder uitgesproken schaapsmaak. Heel anders dan lam uit de winkel. En niet onbelangrijk: ze vreten alleen maar gras....... Lees: geen werk en geen extern voer. Ik heb het met die zelfvoorziening toch al veel te druk.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door alefarendsen »

Dutch John schreef: 19 dec 2018, 09:26 En niet onbelangrijk: ze vreten alleen maar gras....... Lees: geen werk en geen extern voer. Ik heb het met die zelfvoorziening toch al veel te druk.....
!!!!


Ik neig hier op even dagen ook naar, om dan op de oneven dagen weer heel graag een varkentje of 2 te willen volgend jaar. Ik moet er onder de kerstboom maar eens goed over nadenken.

Doe je nog wel eieren? Of ook minder?

Kippen eten we hier sowieso weinig, behalve een haantje of uitgelegde hen.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 19 dec 2018, 09:05 Alef ,vandaag ga ik kippen slachten van het merk Noord Hollands blauwe ,dit ras is geschikt om te vermeerderen ,niet echt voor de ei productie ,bij ons beginnen ze maart april te leggen en duurt het niet lang of er gaat een broeden ,dit gaat zo door tot eind sept ,daarna nog af en toe een ei.
Klinkt mooi! Zoals ik net al zei: het is vandaag een oneven dag dus ik sta er voor open. Morgen staat de pet weer de andere kant op.

Ik hoop dat de kerstboom raad weet.

Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Vandaag 10 de jas uitgedaan ,file en dijstukjes in de vriezer gedaan ,overig vlees verwerkt tot 2 grilworsten met kaas ,vanavond gingen de ganzen op de wieken ,1 vloog zich dood tegen het hek ,dus moest ook nog even geslacht worden ,k ben er nu nog eentje kwijt ,morgen maar weer zoeken .
Lam vind ik ook goed te eten ,en zoals D J aangeeft heb je er bijna geen werk aan ,ik zou de ham en het spek wel erg gaan missen ,tevens verzeten de varkens veel werk voor me ,Maar zo als je zei , minder kippen en geen varkens heb je aardig minder werk .
Een cursus vegetarisch koken zou ik eens moeten volgen ,nu staat het me voor als met de geit mee-eten ,we koken we wel 2 x per week zonder vlees ,avonds gaat er dan wel weer een droge worst aan .
Voor nu heb ik het ook wel even gehad met het pluimvee .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

D J , Het verbouwen van graan op kleine schaal heeft als voordeel dat je geen ingewikkelde machines nodig bent ,brood bak je toch ook uit graan en zelfvoorzienend zonder is erg schraal, varken wroet een stuk grond om ,hierop zet je wintergraan ,heeft geen onkruid bestrijding nodig als je met de zeis maait ,opbinden in schoven en dorsen kan met de stok .
Maar je zou met klein je ook kunnen toeleggen op eiwit ,graan kost ong. 16 c per kg ,reguliere rogge is meestal onbespoten ,en een prima voer .
Lam en kip ,prima en lekker eten ,maar een uitbrieding met varken is toch wel erg lekker en geeft meer mogelijkheden .
Als ras zou je Kune Kune kunnen nemen ,mooier de kruising zoals Bossie aangaf ,de kune wroet niet erg en kan met wat keukenafval zich goed reden ,voer je te veel vervet deze erg snel .
Kuikens grootbrengen vind ik soms ook erg lastig ,hier ook veel roofvogels ,vossen en katten ,eenmaal groot valt er nog regelmatig een ten prooi .
Heb ik ook bij de ganzen ,als die een nacht buiten zijn ben ik er soms meerderen kwijt.
Een koe heeft wel ruimte nodig en ook wintervoer ,vele jaren heb ik een geit gemolken en maakte hieruit de mooiste producten ,laatste kaas is naar een restaurant gegaan waarop gelijk de vraag om meer kwam ,geit hou je het klein
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door alefarendsen »

Ik wilde een van de top-drie momentjes van mijn jaar delen, mede omdat een beetje met dit onderwerp te maken heeft.

Gister had onze oudste (5jr) kerstdiner op school. Een leuke traditie en dit keer zonder al te veel suiker, dus ze kwam niet helemaal hyper thuis.

Ik heb samen met haar broodjes hamburgers klaargemaakt, van het vark. Gecaramelliseerd uitje met beetje balsamico, zelf gemaakte mayonaise, zachte bolletje (uiteraard ook zelf gebakken) en de inmiddels fameuze chilisaus van eigen erf.

De kids (14 in totaal) en de 2 hulpouders en ook de meester hebben gesmuld. Dat was te verwachten. Nadat de de meester om applaus gevraagd had voor de inspanning van de ouders die iets gemaakt hadden greep mijn dochter in en zei: 'en ook applaus voor de varkentjes, dank jullie wel voor het vlees'. De klas (waarvan een flink aantal een jaar geleden met de biggetjes gespeeld hebben) klapte.

Het was niet in alle opzichten een makkelijk jaar, maar dit maakte veel goed, het cirkeltje is rond.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Het meisje heeft het begrepen ,we eten anoniem vlees ,heeft het dier een naam en heb je er mee gespeeld dan weet je hoe het geleefd heeft wat het gegeten heeft en wat er voor nodig was om het dier te slachten .
Kom je voor de afweging te staan voor de fok of toch naar de kok ,en Respect voor het serveren van eigen brood met zelfgemaakte mayo met een eerlijk stukje vlees , zo zouden we moeten omgaan met dieren of eet geen /minder vlees .
We eten maar al te vaak vlees afkomstig uit stallen waar het dier slechts een nummer is en de boer de verdienste heeft uit de cijfers achter de komma, ons zand in de ogen gestrooid door het beter leven keurmerk terwijl het dier nooit dier heeft kunnen zijn .
Jou concept is ook mijn concept wanner ik worstjes maak op een markt ,het is wat duurder misschien maar wel zo eerlijk
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Bossie »

Dutch John schreef: 19 dec 2018, 09:26
Een paar ooien die elk jaar aflammeren. Een of twee lammeren zijn voor eigen gebruik. Fantastisch vlees, zonder uitgesproken schaapsmaak. Heel anders dan lam uit de winkel. En niet onbelangrijk: ze vreten alleen maar gras....... Lees: geen werk en geen extern voer. Ik heb het met die zelfvoorziening toch al veel te druk.....

Groet,
DJ
Als je toch al schapen hebt lopen en het vlees voor eigen consumptie gebruikt misschien komend dekseizoen eens een melkschaap/lacaune dekram gebruiken. Krijg je van nagenoeg dezelfde hoeveelheid gras er een flinke slok melk bij om te drinken en kaas van te maken.
De vrouwelijke nakomelingen van de melkschaap ram goed tam maken en aan een melkstand wennen. Melken kan met een kolfmachientje/vacuum pompje op batterijen veel makkelijker dan met de handen.
Om in je eigen melk behoefte te voorzien heb je aan 2 ooien toch al genoeg. Als je een schaap met een minder seizoensgebonden bronst gaat fokken (poll dorset, barbados blackbelly, flevolander) kun je de ooien zo dekken dat je het hele jaar door kunt melken en lammeren hebt om te verkopen.
De wey kun je natuurlijk ook weer gebruiken voor varkens of andere omnivoren.

Als je de ooien met veel melkschaap bloed dan dekt door een texelaar/charollais/suffolk heb je lammeren met veel vlees die snel groeien en ook prima verkoopbaar zijn bij het slachthuis. Mij levert een dergelijke kruising bij slachthuis € 4.5-6 per kg op. Meestal komt dat uiteindelijk neer op € 90-105 per lam.
Mooie van melkschapen is dat ze over het algemeen ook erg vruchtbaar zijn waardoor je met minder ooien net zoveel of meer lammeren krijgt.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door alefarendsen »

Zo, ik typ dit met naast mij een lekker stuk coppa van onze varkens en ik heb weer zo'n dag dat ik zeker weer nieuwe varkens wil. De lokale brouwerij wil z'n gebruikte granen wel doneren in ruil voor wat vlees. Dat moet in aanvulling met gras, tuinafval, appels, keukenafval en eikels voldoende zijn zou ik zeggen voor 2 piggies.

Hmmmm, eerst nog een plakje coppa.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Alef ,dit kan prima ,als ik voer uit het brouwen heb is dit niet lang houdbaar omdat het nat is ,heb je een constante aanvoer ,of moeten ze veel andere gewassen eten met af en toe brouw afval .
Appels kun je beter met mate voeren ,deze willen nog wel eens gaan gisten .
Het mooist is de varkens een stukje grasland te geven ,welke ze mogen omwroeten ,je kan en het volgende jaar b v aardperen op zetten ,of winter granen ,of voerbieten ,met 4 van deze stukjes met wat aanvulling als keukenafval kun je ze het jaar rond houden .
Coppa ken ik niet ,maar aan je reactie te zien is het erg lekker ,bewaar maar een stukje voor de maai dag .
Hier lopen inmiddels ook weer 2 biggen ,ze mogen een erf weide om zetten ,dagelijks krijgen ze per big 1 kg tarwe meel met bonengluten ,rest mogen ze zelf opzoeken ,de varkens emmer doet hier weer dienst .
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jobplas »

Wij hebben een drachtige Bentheimer, gedekt door een husumer. Binnen twee weken verwachten we biggetjes. Ze heeft nu zo'n halve are zwarte grond geploegd. Dit gebruiken we deels voor bosaanplant. Maar een 100m2 aardpeer planten is ook een goed idee. Dat kan nu al in het voorjaar toch? Wanneer kunnen we voederbieten zaaien/poten?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Voerbieten , vanaf begin april ,maar ik heb ze ook vaak begin mei nog gezaaid ,vooral als april koud is .
Bieten zaad koop ik meer kieming zaad ,of ik zet bieten van het voorgaande jaar in een stukje tuin wat voor zaad productie is ,op mijn grond wil de oranje waterhoudende biet het best ,je hebt ook groenkragen die minder vocht vast houden .
Na opkomst schoffelen ,bij 3 blaadjes begin je te dunnen en op 1 zetten ,daarna schoffel je tot de rijen dicht staan .
Ik heb het met mulig geprobeerd ,was geen succes helaas .
Al met al heb je er veel werk aan ,meestal ben ik dagen aan het dunnen ,daarna komt de strijd tegen het onkruid .
Ik gebruik een rol schoffel ,en planeet schoffel , tussen de planten de hak .
Aardperen poot je in schone grond zoals jij nu hebt ,hobbels of bulten maakt niks uit ,hierna sluit je het hek .
Voerbieten moet je oogsten en wintervast opslaan ,aardpeer voer je achter een stroomdraad ,elke dag een klein stukje er bij geven ,ze zijn winterhard en varkens zijn er zo dol op dat je daarna de grond weer schoon hebt .
Ik had ze voor dit doel ook ,alleen vergeten een stukje over te houden voor plantgoed ,er wordt bio of eko een behoorlijke prijs voor gevraagd waardoor ze als voer minder interessant worden .
Ik zaai ook wel blauwe voer knollen ,voor varkens alleen het loof interessant ,koeien en schapen zijn er dol op en geven er goed melk op waardoor de lammeren goed groeien .
Aardpeer heb ik eerst een stukje van 10 x 10 van ingeplant ,hierna de knollen uitgegraven en de varkens weide mee ingeplant ,na 2 jaar stond die mooi vol ,,na 2 maand met 2 varkens [25 are ] waren ze schoon op .
Zou je ze zelf opeten zou je met een groot gezin ze nooit op krijgen ,vooral de rouwe salade is erg lekker .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door benthuis »

Mochten de varkenshouders hier binnenkort biggen "over" hebben....
Ik zoek 2 biggen van een mooi soort. Vandaag werd me Mangalitza/Bentheimer aangeraden.
Eigen voorkeur gaat uit naar een niet al te groot soort, maar ik laat me graag wat vertellen!
Wil samen met een vriend een stuk land van hem beweiden, daarna misschien zwerfboer worden :fff
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie