Zelf varkensvoer verbouwen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Ernest Dubois »

360 euro was well veel, maar het was 360 dollar dus wat minder. En het was voor de gemaak, alles direct de frieskast in. Ik twijfel als ik het zo weer zou doen. Hoog bedragen uitgezonderde veel lekeder alles thuis doen bovendien droog behouden, pekelen, rooken, zouten enzovoorts en zo voorts levered better vlees op en maarkt het de moiet waard.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Jeroen ,ik ga naar een kleine slagerij ,zou het zelf ook wel kunnen maar vind het een gesmeer .
Je zou zelf het slachthuis eens kunnen bellen ,vaak is er meer mogelijk ,een tussenpersoon wil er ook zijn voordeel uithalen .
Voor zover ik weet kan je bij elk slachthuis zelf brengen ,regeltjes wel goed opvolgen ,kar schoon maken en briefje van vragen ,boetes zijn niet mis .
Rookkast ,ik heb wel spek in een kartonnen doos gerookt ,van dakpannen een loopje gemaakt naar een vuilnisbak waar ik hout verstookte .
De rookkast zo ik nu heb bevalt echter veel beter door het smoren van vuur in houtmot rookt hij soms wel 8 uur lang ,open vuur verbruikt te veel .
Op de site van vuur en rook kun je wel wat vinden ,ook slagerij benodigd heden ,zelf maken scheeld een hoop centjes .
Jeroen_Limburg
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:22

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Jeroen_Limburg »

Dank.... Ja de smeerboel van zelf slachten is 1 maar ook het diervriendelijk slachten (nu ja, zover dat mogelijk is) ik zou het heel ernstig vinden als het niet goed gaat en het beest moet lijden
kar schoon maken en briefje van vragen
Kun je dat toelichten (hoe, wat en waar?)

een persoon die ons de biggen verkocht vertelde toen dat je zelf mag reinigen, wel een briefje schrijven dat je dat gedaan hebt, waar, wanneer en ondertekend, dat zou moeten volstaan volgens hem

Ik ben nog even aan het puzzelen met slachtblik
ik heb er een paar van de gene waar onze biggen vandaan komen, echter is dat natuurlijk met zijn UBN nummer, dat is het nummer dat de varkens ook hebben
Ze zijn wel officieel overgeschreven op onze UBN
Als ik ze wegbreng met zijn slachtblik/ubn worden ze niet bij ons uitgeboekt, correct ?

ik heb een paar websites gevonden om slachtblik te bestellen, maar die zijn erg duur
Hier kan ik ook in kleinere hoeveelheden bestellen (en een tang is ook niet zo duur)
https://www.schippers.nl/overig-assorti ... tag-10109/#/
Maar welke moet ik dan hebben als slachtblik, daar kom ik niet helemaal uit (zie eigenlijk alleen plastic oormerken)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Kar goed schoonmaken nadat je de varkens weg gebracht hebt ,de slager heeft een boekje .
Zo niet ja dan zelf een verklaring maken .
Slachtmerken bestel je op je eigen ubn ,hamerslag tang ben je er voor deze nodig ,nummers zijn per 100
En zijn bij oormerk leverancier te koop .
De nummers die je hebt volstaan ook wel ,slager wil vaak ook wel de merken plaatsen .
Mijn slager heeft standaard de tang in de auto ,er zijn meer hobbyisten die zelf niet graag merken .
Diervriendelijk slachten ha ha ,maar een huis slachting is veel vriendelijker dan het gestres enz in een grote slagerij, je moet natuurlijk wel het juiste gereedschap hebben, o a schietmasker .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

De tangen van de site waar je naar verwees zijn ongeschikt ,het zijn ijzeren tangen die als een hamerslag dicht slaan ,slacht blikken zijn ook van metaal .
Jeroen_Limburg
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:22

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Jeroen_Limburg »

Dank, daar was ik inmiddels ook uit
ik heb hier/deze besteld: https://www.hut.nl/nl/slachtmerken-hut-varkens
Een tang nog niet, die vond ik toch wel prijzig, ik kreeg ook de tip van iemand dat bijna alle transporteurs/slachters zo een tang wel hebben
Even informeren of dit inderdaad zo is, anders toch maar aanschaffen

voor wat betreft het schoonmaken, hoef je geen verklaring te hebben voor je naar de slachterij gaat ?

Misschien open in beter een apart draadje, ben nu deze redelijk aan het vervuilen
Jeroen_Limburg
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:22

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Jeroen_Limburg »

Toch nog een vraag mbt voer, ik lees met enige regelmaat (ook in dit draadje) dat men afmest met roggemeel
veel verder dan pakjes van een kg bij de lokale supermarkt kom ik niet, maar dat word dan een dure hobby

Waar halen jullie roggemeel vandaan en aan wat voor prijzen moet ik dan denken ?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door benthuis »

Rogge van de bioboer. Moet door de pletter om opgenomen te worden. Niet te veel in het voren pletten.

Te veel rogge zou teveel vet geven...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

ik verbouw zelf rogge ,Je kan natuurlijk ook kopen ,heb wel een kantekening bij het voeren ,maal het zo vijn mogelijk ,hoe vijner gemalen hoe beter het verteerd wordt .
brand komt nogal eens voor met het voeren van rogge ,dit voorkom je door vijn te malen ,plaatselijke molenaar wil graag voor je maalen .
Afmesten met rogge meel doe je om hard rugspek te krijgen ,als je geen droge worst maakt kun je net zo goed een ander graan voeren .
Het voeren van rogge was vroeger de eenigste mogelijkheid voor zand boertjes ,ander graan wil niet op schrale grond ,haver en rogge waren de granen op schrale grond .zamen met aardappelen en bieten had men toch een volwaardig voer .
Jeroen_Limburg
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:22

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Jeroen_Limburg »

Ah op die manier, leuk.... weer wat geleerd

Dat rogge, granen, mais en dergelijk slecht opgenomen worden had ik al eens gelezen
Wat ik mij afvraag is: wat als je de rogge zou koken...
word het dan wel opgenomen en is het dan nog net zo voedzaam ?

Deze snap ik niet helemaal
Niet te veel in het voren pletten.
Jeroen_Limburg
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:22

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Jeroen_Limburg »

Ik was nog eens aan het verder zoeken mbt Rogge en kwam dit tegen
Interessant stukje (de link verwijst naar een PFD)

https://edepot.wur.nl/42901
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Ach er zijn zoveel onderzoeken gedaan om het beste resultaat te krijgen .ik hou me bezich met het zelf doen ,welk voer kan hier verbouwd worden en hoe krijg ik dan een redelijk resultaat .
Rogge koken ,ja het kan ,men deed dit vaak zo ,na het dorsen de overgebleven halmen en onkruiden bij in de kookpot ,zamen met aardappelen, en na het koken tot brij stampen .
Dorsen met de stok of karst behoort tot een ver verleden dus de noodzaak om overgebleven spul te verwerken is daarmee verdwenen ,onderzoeken in de jaren 30 wezen uit dat vijn malen de hoogste voer opname geeft .
Zamen met aardappelen gekookt of gestoomd en veel groenvoer kom je een heel eind .mooi als je ook nog wat voerbieten hebt ,en een vllingke uitloop naar buiten .
Stuk bouwland bewerken zij zonder dat het jou enige inspanning kost ,vrije cultivator die ook nog bemest ,hierna vlakken en heb je een mooi zaaibed voor een volgende teeld .
Het niet te veel in voren Pletten zal mer de ocsedatie van het graan vet te maken hebben ,Pletten voor de varkens zou ik afraden ,zie voorgaand stuk ,malen ,je kan best wel een paar zakken vooraad hebben ,mits het maar droog en muis vrij opgeslagen wordt .
Jeroen_Limburg
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:22

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Jeroen_Limburg »

Dank je.... zo proberen wij ook onze weg te vinden
we wonen pas in dit huis met stuk grond dus vooral zoeken we onze weg in dingen die niet heel erg tijdrovend zijn om zelf te verbouwen
Naast ons is een kwekerij daar kunnen we vrijwel onbeperkt pluggen (jonge plantjes) krijgen
dit jaar hadden we al veel sla, rode/witte kool, bloemkool en nog wat andere dingen die we naast eigen gebruik ook aan de varkens voeren

Erg leuk om met anderen van gedachten te wisselen en zo nieuwe ideeen op te doen
Plaats reactie