Zelf varkensvoer verbouwen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Blauwe lupine zit een stof in die je gewoon niet kunt voeren ,na ze te koken zal het beter gaan .beter kun je witte lupine verbouwen ,nog mooier de lupine boon
Luzerne kun je zowel groen als gedroogd voeren ,drogen gaat het mooist op ruiters ,dan heb je geen/weinig verlies in blad en bloem
Je zou beter je grond wel kunnen gaan enten ,ik had een stuk ingezaaid met luzerne waar van hoegenaamd niets opkwam .
Zaaigoed kun je wel onlijn bestellen , boerengoed in Wilsum [biologisch] is ook een goed adres en die kun je ook bellen voor info ook voor enten van de grond
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door benthuis »

John, had je dit jaar varkens?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Jawel ,nu zeug ,beer en een hok vol biggen . NL Landvarken .
Vorig najaar 1 geslacht ,ham , bacon , zij spek en droge worst gemaakt ,dit ras heeft veel minder vet .
Voorheen had ik Bentheimers , deze vervetten toch nog snel als ze boven de 80 kg komen .
Voor volgend jaar hou ik 2 biggen aan ,rest is verkocht .
Ik voer nog steeds rogge meel ,vul dit aan met wat melk en water ,voor volgend jaar heb ik tarwe gezaaid ,bier, brood en voer
Ga het rogge land inzaaien met luzerne .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door benthuis »

Mijn "deel" varkens gaan januari naar de eeuwige wroetvelden...
Duroc x Bentheimer ik ben benieuwd hoe dat met het vet uitpakt.

Nog tips voor mooie stukken vlees? Ik vond van de Bentheimer het gerookte vlees ongelooflijke lekker... Bij het snijden was het om en om een plakje voor het bakje :fff

Voeren was wel lastig. We hadden uitzicht op eiwit poeder van iemand die in de rest industrie werkt.. Nog weinig ervaring mee op gedaan helaas.

Voor het afmesten nog even naar een mooi dieet aan het zoeken.
IMG-20211013-WA0009.jpg
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Deze combinatie geeft erg mooi vlees ,goede vet vlees verhouding, afmesten doe ik met rogge meel met veel groen
Slachten zo je zelf wil ,ik hou altijd grote stukken er uit om bv buikspek uit de oven ,opgerold .
Veder bacon ,ham,en spek .rookkast nodig .
je kan ze ook zouten en drogen ,daarna vacuüm verpakken .droge worst doet het hier ook altijd erg goed ,zo op
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

In mijn vorige reactie schreef ik dat ik alle varkens verkocht had op 2 biggen na ,dat was op dat moment ook zo ,helaas bleek de koper op zwart zaad te zitten .
Er zijn dus nog biggen te koop .
Jeroen_Limburg
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:22

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Jeroen_Limburg »

Leuk draadje, wij hebben 5 varkens, eerdaags word de eerste geslacht
Wij voeren brok, voederbieten, schorseneren, pastinaak en veel groen uit de tuin...
We doen dit voor het eerst dus moeten nog veel leren en de weg vinden mbt goede voer en om het oon aantrekkelijk te houden
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door benthuis »

Ik ben wel benieuwd naar de prijzen voor slacht en uitsnijden. Mocht iemand het kunnen delen, graag!

Voor onze varkens heeft een mede aandeelhouder gekozen voor een andere slachthuis. Hier kunnen we niet zelf verpakken. Ik ben bang dat daarmee de prijs ook enorm zal steigen....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Jeroen_Limburg
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:22

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Jeroen_Limburg »

Toen we net begonnen waren met varkens ben ik gaan rondvragen, ik kwam bij div mensen ook met varkens
Ik hoorde prijzen van tussen 200 en 300 euro, ik verschoot van die prijzen
Nu het slachten van het eerste varken dichterbij komt ben ik hier een slagerij binnen gewandeld waarvan ik weet dat die huisslachtingen doen/deden

Door allerlei regels slachten ze niet meer zelf, dat gebeurt in een slachthuis en daarna gebeurd de rest bij hen

50 euro - Ophalen varken bij ons thuis (want je mag dat niet zelf bij een slachthuis brengen
40 euro - Slachten en afleveren bij slager
25 euro - in delen snijden

een totaal prijs van 115 euro waarbij het transport nog het duurste is
Toen de slager deze prijzen noemde verbaasde het mij een beetje, 25 euro voor een heel varken, ja zei hij.... half uurtje werk
ik hoef geen verwerkte als gelderse schijven en dat soort dingen, ik zal wss een hele filet krijgen die zelf nog aan plakken moet snijden, en andere stukken ook wat groter gesneden (we moeten het nog ervaren) dus iets werk is er wel maar de prijs is redelijk
als we 2 varkens tegelijk op transport sturen rekent die meneer 75 euro...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door benthuis »

Dank. Fijn om een referentie te hebben!
Valt idd mee... Nu nog even vragen wat er voor fijne producten wordt gerekend zoals worst en schijven
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

Ik betaalde 130 euro inclusief het maken van schijven ,en leuke producten. Zelf brengen voor 6 uur op maandag morgen .zelf inpakken.
Bij een andere slager betaalde ik 150 euro inclusief ter plekke in pakken ,standaard slacht .
Bij de slager waar ik geregeld kom betaal ik 150 euro inclusief ophalen en mooie producten.
Meestal doe ik het zo laten schieten en schoon maken ,haal ik het weer op in 2 helften en slacht ik zelf uit dit kost 45 euro ,koop er een bos darm Bij 17 euro.
Het is wel een dag werk ,laatste x ham ,bacon ,spek en droge worst gemaakt ,gezouten en gerookt en daarna drogen en vacumeren.
Alles zelf doen kan ook maar via slager heb je stempeltje, handig bij verkoop .
In jou geval zou ik met je vriend meegaan, om deze tijd van het jaar zitten de agenda,'s van de slagers vol ,voor je volgende ,kleine zelfslachtende slager opzoeken ,of varken in een dag organiseren, met een groepje gelijk gezinden heb je in een dag alles verwerkt en kun je van alles uit proberen
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door benthuis »

Dank John! Die prijzen vallen nog mee...
Ik had graag alles zelf gedaan... Vooral het zien en roken trekt me.
Volgende keer dan maar!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Ernest Dubois »

Dit zijn mooi bedragen. Ik heb in juli zelf geslacht en naar de slager gebracht en die heeft $360 gekregen!
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door jwardenier »

360 euro dat is echt veel ,was het afwegen en inpakken daarbij ,daar gaat tijd inzitten .
Ben rookkast staat hier wel ,mag wel uit logeren ,wel hard of fruithout ,ik heb eens met wilg gerookt als proefje ,n t vreten .
rook kast is oude boiler met deur en la onder een vlamscherm ,daar stop je in de lengte gezaagde houtkrullen in en smeuld dan lekker lang ,koud roken .warm roken kan ook dan verstook je houtjes .
heb er wat stangen in gemaakt waar het vlees aan hangt .
PICT0047.JPG
PICT0048.JPG
Jeroen_Limburg
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:22

Re: Zelf varkensvoer verbouwen

Bericht door Jeroen_Limburg »

Roken, pekelen etc.... we moeten het allemaal nog gaan leren
eerst maar eens een ColdSmokeGenerator maken, dan kan bijna in elke afgesloten ruimte (drum/oude kantoorkast) gerookt worden

@Jwardenier: je schrijft: zelf brengen voor 6 uur
Was dat bij een slachthuis ? naar wat ik begrepen heb is dat hier niet mogelijk... of wellicht vind de transporteur dat omdat hij dan een ritje mist :D

Laten schieten en dan schoon in 2 helften terug zouden we in de toekomst ook graag zelf doen, maar dan moeten we wel een slachthuis vinden waar je zelf kan brengen
Plaats reactie