melk koelen en opwarmen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Lijkt me wel wat ,kleine installatie en koelen met een spiraal op een kleine externe diepvries .
Vraag is nog hoeveel melk er verwerkt gaat worden ,omdat er ook boter en andere zuivel gemaakt wordt zal bij een melkgift van 10 l per dag een weck ketel genoeg zijn om kaas in te maken .
Wordt het iets van 50 l dan kan de 100 l ketel weer dienst gaan doen .
Roer werk zal handig zijn omdat anders de room op de melk komt drijven .
Koe moet eerst kalveren ,ze mag de eerste weken zelf haar kalf zogen ,geleidelijk aan ga ik bij melken .
Ik verwacht geen top productie dus de kans op een hoog celgetal zal daarom ook minder zijn ,ze staat inmiddels op stal ook om de wrange vlieg weg te houden .
Koe heeft wel wat zucht ,wat er op duid dat ze meer melk gaat geven ,maar we gaan het zien ,haar beleren wordt nog wel een uitdaging ,ze slaat graag als ik haar bij het uier kriebel ,vandaar ook het besluit eerst het kalf te zogen .
De ruimte om melk te verwerken is weer schoon ,kaaspers , pekelbad enz. staan gereed .
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door Bossie »

Ik heb laatst eens een oude foto gezien waar de koeien met de hand werden gemolken en de twee achterbenen aan elkaar waren gebonden met een dik touw. Denk dat je haar zo wel kunt laten wennen zonder zelf gewond te raken. Niet te dun touw nemen, lijkt me vervelend voor de koe.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Klopt ,ik heb daarvoor een leren riem met 2 hak omslagen ,als ze dan trapt moet ze dit met beide achterpoten doen .
Vanmorgen nog weer een poging gedaan ,nu vond ze het lekker en tilde haar staart op .
Het kan ook door de spanning op het uier komen ,we gaan het meemaken ,maandag is ze uitgeteld .
Ik hoop op beschuit met roze muisjes .worden het blauwe dan ook goed ,als het maar gezond is en moeder wat rustiger wordt en mij niet meer als haar speeltje ziet .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door benthuis »

Als het een dochter wordt... Blijft ze bij moeder in de planning? Voor een zoon is waarschijnlijk al een toekomstbestemming....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Dat hangt van meerde dingen af ,zoon word os ,dochter kan eventueel uitgehuwelijkt worden ,mag eerst samen met een ander kalf de weide in .
Die hebben we al een tijdje aan de kunstmelk ,was een beetje een onhandig dier met vaak een spagaat in de voorpoten,soms denk ik nog wel dat ze niet spoort en dit moet overgroeien .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Koe heeft inmiddels gekalfd ,het is een stiertje geworden .
Om het kalf eerst bij de koe te laten was de juiste inschatting ,ze was on melk baar ,en meende me te moeten slaan zodra ik bij haar uier kwam .
Hak band of touw hielpen niet ,ze kon het ook met 2 benen tegelijk .
Ik heb flink gebromd en een paar x terug geslagen tijden haar slaan en dit heeft geholpen ,vanmorgen kon ik voor het eerst met 2 handen melken .
Het kalf is zaterdag morgen geboren ,net op de dag dat ik naar een maai wedstrijd toe moest ,was daar dus wat later maar heb wel weer gewonnen .
Deze wedstrijd vond ik wel belangrijk om dat hier de top van ons land aan me doet ,gokte op een lage finale plaats maar ben dus nu naast N L ook Fries kampioen .
Er komt nog een gelegenheid voor maai of haar instructie ,we gaan in Stad Groningen op 2 nov nog een groot stuk maaien voor een tuin vereniging ,opgave is gewenst om o a de catering ,per pb kun je van mij het mail adres van de coördinator krijgen .
Ik ga voorlopig even op zwart ,het stook sijszoen is aangebroken en het wordt nu meer een hout stook forum ,en heb het nu druk met melk en verwerking ,per p b blijf ik bereikbaar .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door kockie »

Gefeliciteerd met het kalf en met de overwinningen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door Bossie »

Kun je de achterpoten niet ook nog aan de voorpoten vastzetten als ze blijft schoppen?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Nee dit werkt niet ,ze slaat met de achterpoten vooruit en maakt dan een draai naar buiten .
Wanneer ze alleen richting het uier slaat vang je dit op met je pols/onderarm ,als ze je wil raken wat ze nogal eens doet zullen er maatregelen genomen moeten worden als mopperen of een tik terug ,als het echt niet meer gaat kan ik haar een beugel op zetten ,zo gouw ze dan slaat pijnigt ze zichzelf .
Melkveehouders passen dit vaak toe bij nieuwmelkse vaarzen .
Maar het is net als het beleren van een paard ,je kan haar breken of leren zodat ze het leuk blijven vinden om dit voor jou te doen .
Ik begin te melken met 1 hand emmer in de andere en is ze rustig gaat de melk in de emmer ,na een tijdje zet ik deze neer en ga met 2 handen melken .Zitten op een krukje is er voorlopig niet bij ,hooguit op een knie zittend ,als ze dan slaat heb ik ruimte om dit op te vangen .
Mijn vorige koe heb ik ook zonder beleerd ,het levert uiteindelijk een dier op wat met plezier voor je werkt /melk geeft .
Wanneer je omgaat met koeien en of andere dieren ,lees je hun signalen en is de koe niet gelukkig dan geeft dat uiteindelijk zieke dieren ,of een koe die zoveel melk produceert dat ze er aan kapot gaat ,wat je nu veel ziet in de bio-industrie waar ze al op zijn na 4, 5 jaar, hoge melkgiften zijn natuurlijk ook genetisch bepaald en men fokt daar vooral op ,topsport wat ook niet vol te houden is .
Ik heb vanmorgen weer met 2 handen kunnen melken ,terwijl het kalf ook dringt gaf ze nog 4 l .
Het kalf welke ik er bij gekregen heb drinkt nu kunstmelk met echte melk bijgemengd eerst een beetje en voer dit geleidelijk aan op ,zodat ze niet aan de schijt komt .
Mijn ervaring met kalveren die aan de schijt komen is dat ze vaak ook long ontsteking krijgen ,en dit heeft veel onkosten tot gevolg er is zelfs wel eens een kalf aan gestorven ,dus ben ik erg voorzichtig .
Wanner ik de melk laat staan komt er veel room op typisch Jersey ,mijn doel ,boter, kaas en andere zuivel komen in het zicht ,melk voor dagelijks gebruik is er nu volop
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door benthuis »

WOUW! Gefeliciteerd John. Dit klinkt mij als muziek in de oren...
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt met straffen/belonen. Als omstandigheden veranderen blijft de beloner werken.
Ben wel benieuwd of dit "werken"niet gekoppeld is aan jouw persoon? Kan iemand straks ook komen melken of alleen John?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Ben ,ik denk dat je daar een punt hebt ,ik ben elke dag thuis en kan zelf melken ,alleen bij ziekte heb ik een probleem ,handmelkers zijn bijna niet te vinden en elke melker melkt anders, wat de koe direct merkt ,bij een adhd koe heb je dan ineens 2 uitgeschakelde melkers
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Nu een maand veder ,de koe is nog steeds niet goed melk baar ,,heb het kalf er nog steeds bij lopen wat wel erg makkelijk is ,heeft ze weer eens een dag dat ze slaat ,kan ik restmelk gewoon laten zitten .
Heb ondertussen een paar keer boter gemaakt en een zachte kaas ,de overige melk is voor het andere kalf ,koop er wel melkpoeder bij .
Koe geeft me dagelijks ong 3 l melk ,1 x melken per dag .
Verschillende mensen die er verstand van kunnen hebben wezen me er op dat de koe vermoedelijk geen 100% Jersey is ,dit zou haar krengige gedrag kunnen verantwoorden .Jersey staat er bekend hun gemoedelijkheid ,een andere melker zal ze vermoedelijk niet toestaan .
Ik ben voorzichtig aan het rondkijken naar een andere koe ,deze zou veder kunnen als zoogkoe ,slager zou ook een optie kunnen worden .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door benthuis »

Jemig, is wel een beetje tegenslag zeg! Opvolgster is er niet zo 1,2,3 ....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Melken is voor mij nu wel te doen , Zet nu bijde achterpoten vast met een hakenriem ,ik zou niet iemand anders dit durven laten doen .Mocht de opvolgster komen stop ik zeker met deze koe .
Heb weer boter gemaakt ,dit gaat erg goed ,spaar de room op in de vriezer ,bij een l of 8 afgeschepte room met restmelk verkarn ik dit met karnen melk als zuursel ,room op 20 gr .
Hierna spoelen en wassen ,daarna het water zoveel mogelijk uit de boter duwen met boter spatels [houten spatels met ribbels ] en zet de boter in de vriezer om hard te laten worden ,hierna begint een vervelend klusje ,het kneden van de boter ,met de handen het laatste water zoveel mogelijk uit de boter duwen ,niet kneden dus ,en hierna met de spatels het restwater er uit slaan .Dit moet lukken tussen bevroren en smelten van .
In 1932 kwam de boter kneder op de markt tezamen met de schommel karn ,helaas kan ik nu niet ergens zo een ding meer vinden ,handbediende machine met platte schaal waarop een conische geribbelde cilinder draait .
In het boek van J Symoer staat een kneder type deegrol met ribbels in platte bak .
Omdat het kneden een heel werk is zou ik graag een kneder hebben ,iemand een idee ?
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door Bossie »

Als ze in de wei hanteerbaar is en enkel bij het melken vervelend, insemineer haar met een vleesras en mest de kalveren af. Je hebt genoeg (goede grond). De vervangster kan zaterdag komen.
Plaats reactie