melk koelen en opwarmen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door benthuis »

Ik heb nog wel het aandrijfwerk van een melk centrifuge.... Wat jij precies zoekt John kan ik me nog niet helemaal voor de geest halen? Kan je er een plaatje van vinden?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door benthuis »

Kwam deze tegen..

Prachtige techniek!
De centrifuge is een Chinees ding dat volgens mij niet duur is.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Je hebt hier een roomcentrevuge ,je gooit de volle melk in de voorraad bak ,zet hem aan en open en dan scheid hij de room van de melk .
Wat ik zoek is een kneder voor wanneer de boter klaar is en gewassen ,het uitduwen van het water krijg je dikke polsen van https://www.google.com/search?q=boterkn ... uYrMe4E2tM:

Hier staat een karn op met motor ,daarnaast staat de kneder ,echter is uit 1932 en alleen nog in enkele musea te vinden .
Ik heb er ooit zelf een gemaakt naar voorbeeld uit boek van J Symoer ,deze raakte verstopt met boter ,misschien eens een nieuwe poging wagen als er niets te vinden is .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Ben ,als jou roomcentrevuge niet compleet is ,wat zou je er nog bij moeten hebben ?
Er zit in onze omgeving een handelaar in alles wat oud is, tot stoom lok aan toe ,ik ben er een jaar geleden geweest en toen had hij een incomplete centrevuge liggen ,Misschien beter om samen heen te gaan en jou spul me te nemen ,er zijn verschillende gemaakt en het moet wel passen .
Als je doorgeeft wat je mist kan ik vooronderzoek doen ,de man is beroofd en vertrouwd bijna niemand op zijn erf ,ik kom er vaker en heb geen geverfde klompen ,dus mag vaak wel rondkijken .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door benthuis »

Ik denk dat ik alle pannen en tuiten mis. Alleen aandrijving is er. Ik zal eens kijken!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Ik melk nu dagelijks de koe ,met 2 melkbeurten geeft ze ong 8 l per dag ,de eerste dagen doe ik de melk in de vriezer ,daarna in de ketel waar de kaas in gemaakt wordt en doe er bevroren melk bij als koeling ,wanneer er ong 30 l in zit maak ik daar kaas van ,de wai wordt afgeroomd voor boter en wat over is gaat grotendeels naar de kalveren ,klein beetje voor keukengebruik .De koe moet nog steeds met belijd gemolken worden ,zolang er geen onverwachtse bewegingen gemaakt worden gaat het goed ,pak je ineens een andere speen heb je een emmer melk om je oren of een pijnlijke schouder of arm .
Omdat er nu om de 4 a 5 dagen gekaast moet worden denk ik er over om een grotere kaas tobbe te gaan gebruiken ,en dan b v de eerste 30 l in te vriezen en daarna geleidelijk laten ontdooien als koeling voor de verse melk ,verwacht dan 70 a 80 l te kunnen verwerken met een max van 100 l welke de max van mijn kaas tobbe is ,de max van de kaasvaten is 2 x 4 kg ,heb vandaag een houten kaasvat bij de kringloop geschoord voor 2,5 euro ,heb eventueel nog een vat van 10 kg ,maar daarvoor is de pers weer te klein .
Mijn voorlopige idee is een hout gestookte wrongelbak ,daar ik rouwmelkse kaas maak is er slechts een start temperatuur van 29 gr nodig .
Melk heeft een begin temperatuur van 0 tot 4 gr
Dus zit ik nu met de volgende vragen ;heeft het zin om een rocket verbrander onder de ketel te zetten ,kan emalje hier tegen en kan ik nog wat met de afgas temp b v kleine boiler opwarmen via een bell .
Kaasmaken verbruikt energie , warm water en veel tijd ,tijd heb ik energie in de vorm van hout ook w water zou dus erg welkom zijn ,ook voor de schoonmaak .
Plaats reactie