melk koelen en opwarmen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Volgend zomer hoop ik weer te gaan melken ,Jersey koe ,de melk is voor zuivel o a kaas ,na verwachting zal het dier 10 tot 15 l melk per dag gaan geven en deze melk zou ik willen opsparen tot er genoeg is om een kaas van 3 kg of meer van te maken ,3 dagen dus .
Hiervoor moet de melk dus gekoeld worden ,mijn gedachten gaan uit naar grondwater gekoeld omdat ik in de zomer niet melk .
zou dit haalbaar zijn zonder bederf
Voor het opwarmen van de melk zou ik gebruik willen maken van hout ,zou de inbouw van een rocket verbrander kunnen of is dit onhandig omdat deze snel en hoge temperaturen afgeeft .
Ik heb een hout gestookte ketel 100 l geëmailleerde binnenbak enkelwandig , deze moet ook voor andere doeleinden gebruikt worden o a weck ,bier ,en vlees verwerking .
Dit zou kunnen omdat we naast kaas ook andere zuivel maken en ook melk aan de varkentjes voeren .
Naast de hout gestookte ketel is er een 100 l rvs bereiding bak , roeren en snijden gaat met de hand .
Graag zou ik willen dat jullie hierover mee denken zodat het ineen keer goed kan ,louwteg oplossingen
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door benthuis »

John, kennis heeft ook zon ketel op de kop getikt. Zelfde idee, er moet mee gedestilleerd kunnen worden en bvb bij grotere inmaak gebruikt.Ons idee is om er een kleine rocket onder.voor te zetten. Had jij al ideeën over hoe deze ketel aan te passen?

Voor het koelen, welke temperatuur zou je willen hebben? Ik zich in Dld dat de boeren het vroeger allemaal zo deze als er stromend koud water voorhanden was... MIsschien pompen met lucht? Je hebt niet een hoge flow nodig... (NCK gebruikt dit voor zn paarden-drinkwater systeem dacht ik.)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Ben ,voor koelen dacht ik er een spiraal in te zetten ,deze via een klein pompje naar een waterkelder direct naast de ruimte .
Hier werd eerder ook de melk koeler gebruikt in de melkbus ,op de waterleiding , of men zette de bus in de welput .
De melk fabriek eist nu een koeling van 4 gr max ,grondwater zal denk ik wel warmer zijn .
Opwarmen tot ong. 30 gr vooraf aan de bereiding hierna komt er zuursel en stremsel in nawarmen doe ik met heet water ,ik weet van zelfkazende boertjes dat ze voor stremtemperatuur een dompelaar gebruiken , directe warmte kan.
Pasteuriseren wil ik liever niet omdat dat voor mij geen toevoeging heeft en veel energie vraagt en aanbranden zal dan wel gebeuren , ik heb altijd rouw melkse producten gemaakt .
Of er dan een rocket onder kan betwijfel ik omdat deze snel en erg heet zijn ,de ketel is nu hout gestookt zonder enige ingreep om de warmte beter te benutten, als de rvs bereiding bak als binnenbak gebruikt kan worden zou er water tussen de bakken kunnen staan en heb je geen directe warmte op de melk ,deze bak is nu dubbelwandig geïsoleerd ,beetje tricky om hier de slijpmachine in te zetten , dan zou een rocket verbrander wel kunnen .
Als hij dan er weer uit kan om b v de ketel voor weck of boterhamworst te gebruiken of om te kunnen hop koken lijkt hij mij Multi functioneel .
Met geitenmelk zette ik de melk in de vriezer ,en ontdooide de melk voor het kaasmaken ,opwarmen ook via directe warmte .
Ooit heb ik kaas gemaakt per 100 l ,had toen een koeltankje en directe warmte ,niet erg louwteg .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door benthuis »

John, ik loop sinds 2 weken mee op een boerderij. Hier maken ze een brie van de rauwe kaas. Ik vind het melken en verkazen fantastisch werk en ben heel erg benieuwd hoe dit op kleine schaal werkt. Als jij weer aan het kazen gaat zou ik graag eens mee kijken!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Melk verkazen op kleine schaal ,ik moest er ook erg aan wennen ,vooral het uitdrogen van de kaas is een aandachtspunt .
Bij geiten kaas hield ik hier heel erg rekening mee ,minder roeren en minder nawarmen .
Bij rouw melkse koe kaas gaat het iets makkelijker ,ook omdat de melkplas iets groter is ,geit 10 l koe 30 l ,Jersey melk zal weer een andere uitdaging geven doordat het vet percentage behoorlijk hoger is ,beetje vergelijkbaar met schapoen melk ,en hier heb ik veel ervaring mee opgedaan tijdens werkzaamheden op een groot bedrijf .Het zal nog enige tijd duren voordat ik weer ga melken , koe komt volgende maand bij de stier en dan nog 9 maand wachten ,en dan moet ze nog beleerd worden ,niet alle koeien vinden het handmelken leuk .
Mijn vorige koe had daar in het begin echt moeite mee ,ze sloeg me waar ze me raken kon ,de melk zat wel eens aan de zolder ,beugel op werd ze nog gemener, in het laatst moest 1 pers kriebelen terwijl de ander molk .Later vond ze het prima en hadden we elke dag ruim 30 l dus om de 3 dagen ruim 90 l melk ,bij de jersey zal dit hopelijk minder zijn ,top prestaties lijden vaak tot een kort leven .
Geiten zijn dan veel makkelijker , t z t ben je natuurlijk welkom ,een klein jaartje wachten .
We kopen nu kaas ,weer een heel andere beleving ,heb vorige week een markthandelaar ontmoet met jersey kaas
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door benthuis »

Wouw, dat heeft wat doorzetten gekost!
Jummie! Ik ben al kaas-o-fiel sinds ik me kan herinneren, maar echt goed proeven en rauwe producten waarderen is weer een nieuwe ervaring...

Jammer dat je in het verkeerde deel van NL woont ;-)
Anders kwam ik met een portie rauwe melk jouw kant op...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Het heeft even geduurd ja en ik had wat blauwe plekken ,koe ook .
Rouwmelkse producten maken heeft te maken met heel schoon werken ,vandaar ook het handmelken ,melkmachine moet gereinigd worden met zuren ,schoonmaak middel en veel heet water ,ook moet het dier een laag cel getal hebben ,koeien met veel melk zijn vatbaar voor allerlei ,en ook bacteriën die zich in het uier nestelen ,waardoor de melk minder houdbaar wordt en ongeschikt voor kaas wordt ,ik had eens een 2 Ling bij de koe en die heb ik laten zuigen ,resulteerde in verhoogd celgetal ,kalveren smeren altijd met de melk ,einde koe .
Met een portie melk komen ,het zal vaak tot een minder product worden of gepasteuriseerd moeten worden .
Met de geiten melk ben ik met k 4 verzuring en stremming gaan werken , geeft bij zachte en kruiden kaas mooie producten ,ook voor de vegetarische markt erg bruikbaar , dit wil ik ook weer gaan toepassen bij de jersey melk .
Er zit een schapenmelk bedrijf in Friesland waar men met k4 werkt .
En of ik in het verkeerde gedeelte van het land woon ,ik vind van niet .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door benthuis »

Ik heb nog geen kefir geproeft, maar ze verkopen hier rauwe koemelk kefir, zal eens proeven en kijken waar het vandaan komt! Jouw producten die ik al eens heb geproefd waren zeker de moeite waard!

Ik begrijp langzaam dat het romantische beeld van een koe melken en verkazen wel wat haken en ogen kan hebben....

En over het gedeelte NL waar we wonen... Zal wel niet zo gek veel verschil maken. Beetje ander accent, voor de rest zal het wel aardig overeen komen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Ben , als je zelf eens wat wil uitproberen ,het boekje waterkefir/melkkefir [Peter Bauwens ISBN 978-90-447-3634-2] geeft duidelijk uitleg ,sprankelende drankjes ,kaas, ijs ,je kan het gebruiken om zuurkool te maken of voor zuurdesembrood /cake , kwark en zachte kaas soorten als mozzarella , dit boekje was ook mijn uitgangspunt om met k4 te gaan werken en later ben ik met ook met o a kruiden gaan werken .
Je moet wel de levende korrels /plantjes hebben ,ook leuk om te zien hoe je water k4 omzet naar melk en weer terug .
Veel attributen ben je niet nodig ,weck poten fijne zeef en wat ander keuken gereedschap .
Je gaat wel citroenen gebruiken ,mooie uitdaging om die zelf te telen en al je sappen verander je in iets prikkelends .
Ik moet nodig op zoek naar nieuwe k4 ,heb de plantjes te lang ingevroren ge

Ik begrijp je opmerking ,we wonen te ver uit elkaar .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Ik kan een kookpot overnemen ,gas gestookt 50 l ,dubbelwandig gevuld met olie
Kan elk gastoestel omgebouwd worden naar flessengas
Kan er in het olie bad een spiraal gezet worden om te koelen met grondwater ,hij is nu dicht wel een brede r v s rand aan de bovenzijde .
Wie kan mij helpen ,ik moet op korte termijn beslissen .
Ik zou het toestel graag gebruiken als kaas bak en om melk koel te houden tijdens het opsparen max 3 dagen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door kockie »

Heb je een idee hoe je in de met olie gevulde ruimte kunt komen met de spiraal? Als het geschroefd is zal het misschien wel lukken, maar als het een pers-koppeling of gefelst is, dan kom je er niet in zonder iets kapot te maken.

Het lijkt mij niet zo maar aan te passen. Als je (dun) rvs kunt (laten) lassen, dan kan er natuurlijk veel meer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Het lijkt geflenst ,in eerste instantie meende ik dat hij water gevuld was met de aansluitingen op de zijkant ,blijkt gas en water aansluiting te zijn .
Om hem om te bouwen lijkt dus een hele klus te worden ,en ik heb nog wel een 100 l geïsoleerde rvs ketel staan met ook het nadeel dat het materiaal te dun is om aan te lassen ,ik ga nog even veder kijken .
een wrongel bak die gekoeld kan worden met iets van 50 a 60 l zou erg mooi zijn . Bedankt voor je reactie .
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door Bossie »

Is een tafelmodel diepvriesje geen oplossing? Of koelt dat niet snel genoeg/te snel? Past zeker 1, 30L emmer met melk in.
Kosten gebruikt en nieuw naar mijn mening niet veel. Een nieuwe A++(+) verbruikt 100-150kwh per jaar.
Geen hightech oplossing maar natuurlijk ook niet precies low tech, wel low gedoe :D
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door jwardenier »

Bossie ,ik heb een diepvries ,in het verleden zette ik de melk van de geiten ook in de vriezer ,deze bevroor zelfs maar dat maakte voor de kaas niets uit .Een kaasinstallatie waarin gekoeld en verwarmt kan worden leek me wel wat en zeker iets van 50 l
Er staat hier een van 100 l waar eerder een koelspiraal op een koelmotor in stond ,hier maakte ik in het verleden de kaas in .
Omdat hij stroom vreet 3,5 kw ,is de koelmotor in de ijzer bak beland ,100 l zal met Jersey een te groot vat zijn ,maar omdat dit vat mooi geïsoleerd is denk ik hem wel te gaan gebruiken zoek nog een binnenketel of grote emmer die er mooi in past .
Verwarmen ga ik eerst met elektra dompelaar doen later ga ik hiervoor iets anders bedenken .
Ik heb ook een 100 l hout gestookte staan ,ook erg groot voor dit doel .
dag kaas gaan maken ,hangt er van af hoeveel de koe gaat geven en elke dag kaas maken zal mij snel vervelen 1 a 2 x per week vind ik te doen ook gezien de andere werkzaamheden .
Voor eerst red ik me wel ,zoek op termijn een mooiere oplossing ,louwteg , een geldboompje heb ik ook niet helaas ,want er is heel mooi spul te koop
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: melk koelen en opwarmen

Bericht door benthuis »

Ik ben bezig met een pasturiseer installatie voor cider en andere dranken. Hiervoor veel RVS spiralen verzameld. Kan je er rustig wat van krijgen...

Een diepvries kistje met externe temp sensor/schakelaar kan misschien efficiënter zijn... Op 4 graden houden lijkt me goed te doen met beperkte hoeveelheid energie... Eventueel met een klein roerwerkje dat af en toe loopt. (Ook van een oude bier tap installatie te halen...)
Schakelingen zijn zeer goed voor weinig te krijgen... Kan ik je mee helpen.

Ik wil ook zo iets op termijn... Eerst grond nog ff fixen... Plannen lijken concreter te worden.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie