Graan molen, gebruiken jullie die?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jwardenier »

Ben ,de dors kast is een breed stro slaglijsten dorser ,met halve reiniging ,het graan moet na de hand nog gewand worden en daar kun je elektra voor gebruiken maar een ouderwetse wanmolen met verschillende zeven ,haalt het onkruidzaad kaf en eventuele steentjes en zand ook uit het graan .
Het nadeel van een breed stro dorser is dat je alle bossen los moet maken ,bij de dorskast die ik heb ,hekeldorser , druk je de schoof met de kop in de hekel ,deze slaat en wrijft het zaad er uit ,het komt vervolgens op een grote zeef waar de kleine delen door kunnen en val vervolgens in op de volgende zeef waar rest aren en grover spul afgevoerd worden ,hierna komt het op een fijne zeef waar onkruid zaad zand en dergelijke door valt ,daarna rommelt het graan naar voren en wordt naar boven geslagen en met wind doorgeblazen zodat het meeste kaf enz. uit het graan is .
Zo scheid je dus kort stro ,kippenvoer ,kaf en redelijk zuiver graan en hou je het stro redelijk mooi in bossen .
Hierna haal ik b v bak tarwe over de winde ,hand bediend ,en hou schoon graan over welke gemalen kan worden tot volkoren meel ,met zeven en of builen kun je de bloem er uit krijgen ,maar volkoren meel voldoet voor mij ,heb ik iets waar ik bloem voor nodig ben ,dan verwerk ik het meel nog veder .Mijn dors kast werkt op paardenkracht ,wanmolen op handkracht .Een paar weken terug heb ik de rogge die we afgelopen zomer gemaaid hebben gedorst ,had in een dag werk 250 kg graan .
Ik heb met deze kast ook gerst gedorst ,kwam er snel achter dat dan een beuker ontbreekt ,deze ga ik tzt inbouwen ,daar waar het graan van de laatste zeef komt en omhoog gegooid wordt past een beuker ,deze wrijft de haren van de gerst af .
Tarwe er rogge , dorst de kast het mooist ,dan haver ,maar deze dors ik mondjesmaat en daarna gerst .
Ik heb er ook koolzaad en zonnebloemen met goed resultaat mee gedorst .
Een dorskast kun je samen gebruiken ,mits je redelijk in elkaars buurt woont ,ze zijn wel op een aanhanger te vervoeren maar vaak wil je tegelijk dorsen en zijn nog best zwaar ,mijn kast gaat over de 750 kg .
Alef ,voor 250 kg dus een dag dorsen ,2 dagen maaien paar uur ploegplezier en de wetenschap dat er geen troep gebruikt is ,ik beleef ook altijd de opkomst en de groei van het graan .Als je het omkerend 250 kg meel tegenover het werk grondgebruik enz. dan denk ik dat kopen een goede optie is
Dan heb je met baktarwe ook nog het ras welke bij jou grond past en de geschiktheid om te bakken ,ik denk wel 5 a 6 rassen gehad te hebben ,en ben nog niet tevreden ,ik heb nu het idee om rode emmer te gaan proberen ,witte emmer gaf niet het gewenste resultaat en moderne rassen hebben het stro te kort .Een koren ,Gelders wit ,alles heb ik geprobeerd
Gerda welk ras heb jij ,Of een oude dorskast meer beestjes in het graan laat komen dan een modern ding ,ik denk het niet ,deze komen als hij niet schoon is, maar vaak is de opslag de boosdoener ,b v jutte zakken ,vocht enz.
Ik ben wel eens met mijn spul op stap geweest ,had dan een dag werk met verhuizen en opbouwen ,dag dorsen en daarna thuis weer opbouwen ,vaak kwam daarna de schoonmaak ,het werkt wel plezierig met meerdere personen .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jwardenier »

Ben , de kast die jij laat zien dorst schoner wel als mijn hekel machine ,ieder nadeel heeft een voordeel lijkt het ,,je zou er een bossen pers achter kunnen zetten om het losse stro te binden ,als je het stro niet gebruikt en gaat composteren maakt het niet zo veel uit als je een hele berg los stro hebt .
Verkijk je echter niet op de hoeveelheid ,ik had de paardenstal vol bossen liggen ,schapenhok vol los lang stro en dan op de deel voor de dorsmachine het stro nog tot aan de zolder .Ik knip de bossen in stukjes voor lig stro ,een gedeelte wordt gekamd voor vlechtwerk .
Het meeste stro gaat via de koeienstal naar buiten heb bijna het eind in zicht .
Stro bevat altijd nog graankorrels ,dus ongedierte kun je verwachten ,ik had er zelfs een grote kikker in zitten ,muizen en een egel was ook al een wezen kijken .En dit was alleen de rogge .
Met het koolzaad had ik een soortgelijke situatie ,veel los stro .
In ideale omstandigheden gaat het koren de zolder op ,dors elke week een partijtje en verwerk het stro naar verbruik in de stal .
En dan zou zelfs de breedstro dorser hier mogen staan ,hij zier er erg mooi uit en lijkt mooi compleet .
Bij aankoop de slaglijsten even na kijken hoe ver ze versleten zijn ,kijken of de instelling nog werkt en even kijken naar het aantal omw per min ,er zijn er met hoog en laag toerental ,hij moet bij jou motor passen .
Mijn kast vraagt 1200 omw ,deze haal ik niet met de rosmolen ,en dan krijg je te weinig wind waardoor hij minder schoon werkt .
De prijs die er bij staat zou ik er wel voor willen betalen ,beetje minder mag altijd .
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Tarwe had ik eerst kamut, is langstro maar heel weinig opbrengst.
Vorig jaar had ik een modern ras, ms kan ik nog achterhalen welk.
Dit jaar naakte haver, dus van Rineke Dijkinga. Ik heb hele korrel gekocht en in plaats van opeten heb ik het gezaaid. 9,7 gram vezels en 10 gram eiwit, kijk, daar word ik vrolijk van :-).
De zaairogge voor volgend jaar had ik besteld bij de Welkoop, ik loop weg met het zakje, kijk er per ongeluk in en zie er een mengsel van rogge en (ws)tarwe inzitten. Dat was dus niet de bedoeling, schijnt dat rogge tegenwoordig 'groenbemester' betekent. De natuurvoedingswinkel in het kleine buurstadje had geen ongemalen rogge, dus moest ik naar de grote stad en daar hebben ze alles. Ook biologische rogge die mooi is opgekomen.

Ik geloof dat de laatste schrijver voor mij John heet?
Volgens mij heb jij er echt kijk op en verstand van. Die rode kast van Ben is goedkoper dat wat uit China zou kunnen komen. Ik zou graag willen meebetalen voor mede-gebruik. Dan kom ik wel met het graan, kost altijd veel minder tijd dan met de hand dorsen - wat me nu bij de gestripte haver gewoon niet eens lukt. Breng ik ook wat lekkers mee van eigen makelij - al is er ws niks dat ik wel heb en jij niet. Is mij nog niet eerder gebeurd :-).

Mijn bedoening is nu een stuk kleiner dan dat van jullie, ik tel het oppervlak graan nog in tientallen vierkante meters i.p.v. aren, maar als het dorsprobleem is opgelost, dan weet ik het nog niet :-).
Gedorst stro mag in de schuur en raakt wel ergens op. Als daar muizen in komen hebben de katten ook wat afleiding, dat zie ik niet als een probleem. Als de muizen maar niet aan het graan komen dat ik wil hebben :twisted:

Lees ik trouwens goed dat je ook zonnebloemen hebt gedorst? Sla je dan de pitten uit de 'bloem' of kraak je de pitten zelf zodat je iets krijgt wat in je brood mag? Ik heb nu een 'toren van Pisa' aan dossierbakjes met drogende zonnebloemnpitten op de kachel staan en ik heb nog niet bedacht hoe ik daar lekker zonnebloempittenbrood van ga bakken.
Haha, ik voel me wel thuis op dit forum :-)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jwardenier »

Zonnebloem dorsen ,dat kun je ook met een dorsmachine ,ik had ooit een getrokken combine deze kon zelfs mais dorsen .
Op de dorskast kan dus ook ,hiervoor moet je gewas door en door droog zijn ,gewas laten drogen op de stam geeft vaak schimmel en rotte bloemen ,drogen in de wind onder dak .
De hekel dorser kan dit werk prima aan ,ik had ook een grote dors kast ,deze kon het ook al stikte hij soms wel in de hulsen
Na het dorsen komt het schonen van de pitten ,veel wind op de zeef helpt al een heel eind ,daarna komt de wanmolen .
Maar voor kippenvoer kun je gewoon de gedroogde zaad hulsen in het kippenhok hangen, met een beetje geluk blijft de huls heel en kan je die in bloemstukken verwerken .
Kleine partijtjes ros je met de hand de pitten uit ,of je spant gaas over een kistje en raspt de pitten er uit .
Zonnebloemen had ik voor de bijen gezet ,rest was extra .
Ik heb ze ook wel eens bij in kuilvoer gedaan ,wel erg schimmel gevoelig .
Ik reken nu per are ,probeer van elk gewas minstens 20 are te verbouwen ,gerst heb ik nu een groter stuk van staan.
Wintergranen heb ik graag ,heb alleen de haver als 1 jarig om de vruchtwisseling ,Aardapel en rogge ,daarna knol daarna haver .
Kruidthoeck is een leuk adres voor oude rassen ,ze werken samen met de oerakker .
Veder haal ik bij Boerengoed in Wilsum.
Voor brood bakken verwijs ik je graag naar Alef ik bak wel brood hoor maar ben geen N L kampioen .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door benthuis »

Iemand bekend met dit soort "modern" graan (trouwens nog niet te verbouwen in NL)
Probeer me een beetje in de soorten en hun voor/nadelen te verdiepen...
Modern graan heeft een dubbele (of meer) opbrengst.
Maar als de oogst tegenvalt door gevoeligheid of droogte oid, kan je misschien betere een robuuste soort hebben!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jwardenier »

Ik ken het graan niet ,maar als ik het stukje zo lees lijkt het een mooi graan ,al vraag ik me wel af of ze geschikt is voor ons klimaat .
Tarwe rassen die in Frankrijk en Spanje geteeld worden ,zijn onder die klimactie omstandigheden echte bak rassen ,zaai je ze hier uit kom je vaak niet veder als voergraan en moet je schimmel bestrijden .
We hebben een gekruist soort ,triticale ,rogge x tarwe ,wordt ook door biologische boeren verbouwd en is als veevoer een goed graan ,maar bak je er een brood van kom je aardig in de buurt van straatklinkers of je moet veel kunstgrepen toepassen en dan nog heb ik een compact brood .
Maar ik zou als je aan wat graan kunt komen een stukje proberen ,kijken of het goed te dorsen en daarna te malen is ,als je moet pellen wat bij sommige tarwe rassen het geval is of als het koren makkelijk uit de aar komt ,dat maakt een enorm verschil in energie gebruik .
Daarna komt de bak kwaltijd ,maar deze schijnt goed te zijn .
Dan zou ik ook nog even kijken hoe reageert je lichaam .Ook wat ze daar van schijven lijkt te in orde te zijn
Als dit alles klopt wat ze er ook van schijven dan zal dit graan een gevraagd ras worden ,meer met minder willen akkerbouwers ook wel .
Met vloeibare zuurdesem en gemout ,lijkt me een smakelijk broodje ,prima grondstof voor een biertje .

Gerda ik heb je stukje nogmaals gelezen ,als je niet meer verbouw dan een paar m2 dan kun je het graan dorsen op de stoel leuning ,dan loont het echt niet om en mee te reizen of zelf een dorskast te kopen .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door alefarendsen »

Als ik jullie zo hoor, dan ben ik stiekem toch wel een klein beetje jaloers dat ik in de afgelopen 4 jaar niet iets met granen gedaan heb. Ik ben dus blijven steen bij het bio-graan van de molen. Nederlands, maar ze weten echt niet wat voor graan het is daar...

Proteïnegehalte in de tarwe, dat is het belangrijkste element voor luchtig brood. Glutenpoeder toevoegen kan helpen om geen baksteen te bakken; kan je in principe ook zelf maken, door bloem te wassen eindig je er uiteindelijk mee. Ik doe het zelf niet, maar goed, het bloem wat ik van de molen krijg zit op een gezonde 10 tot 12 procent eiwit.

Zodra ik in Frankrijk weer op het land aan de slag ga, gaat er zeker iets van graan komen. Maar goed, dat kan nog wel een jaartje, of misschien wel 2 duren.

@Gerda, leuk dat je hier bent. Enneuh,
Ik geloof dat de laatste schrijver voor mij John heet?
Volgens mij heb jij er echt kijk op en verstand van.
Ik denk dat er bij velen die bovenstaande lazen een glimlach op het gezicht verscheen. Je observatie dat John er wel kijk op heeft is een understatement kan ik je verzekeren :D.

gr.
Alef
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

@ John: 20 are, dat is 2000 m2, 0,2 ha, nee, dat haal ik idd niet :-).
Vroeger had ik 1 keer ongeveer 1000 m2 tarwe, daar kon ik een paar jaar van brood bakken :-).

Maar goed, ik vind graan hartstikke leuk en lekker en het dorsen is toch wat mij nu voor problemen stelt.
Ik heb alleen betonvloer, dus geen goede dorsvloer, en met een schuur in renovatie ook geen ruimte.
Ik was in augustus begonnen het haverstukje (60 m2, stukje van een niet meer gebruikte paarden paddock) met de zicht te maaien, maar er stond nogal onkruid (paardenhooi, ik snap het wel, volgend jaar daar mais ;-) ) en dat onkruid was dus niet afgestorven, droogt slecht in een schoof en ik was bang voor schimmel. Onkruid handmatig uit de schoven halen was ook een heel gedoe en kost veel uitvallende haver. Omdat er regen verwacht werd had ik geen zin om nog meer haver-met-onkruid te maaien heb ik de haver van de rest van het staande gewas met de hand gestript, wat ongelooflijk snel ging. Alles is voor de regen binnen gekomen. Maar nu kan ik van de gestripte geen legger maken en ik kan het ook niet in bosjes op een stoelleuning slaan.
Ik heb geprobeerd om de gestripte haver in een gepensioneerde weckketel met een weidepaal te stampen. Bij droge bonen werkt dat super maar de haver komt nauwelijks uit de kafjes. Is niet vergroeid maar zit er toch best strak in. Met de hand kan ik het wel los wrijven, maar het is wat tijdrovend om het allemaal zo te bewerken.
Mijn vindingrijkheid met het hier aanwezig materieel is nou op, het project is gestrand.
De gestripte haverhalmen liggen in een kruiwagen van 160 liter en ik wil de kruiwagen wel weer kunnen gebruiken. De haver moet nou toch eens haverkoek gaan opleveren.
Ik heb dankzij jullie geleerd dat een slaglijstendorsmachine mij uit de problemen kan helpen.
Nou zoek ik een aardige slaglijstendorsmachine die mij de ervaring gunt om te kijken of die gestripte haver zich zo wel laat dorsen. Dan weet ik hoe ik dit een volgende keer moet aanpakken en wat ik bij gelegenheid wel of niet moet aanschaffen.
Dan bezorgt de 30 m2 rogge die ik heb gezaaid mij volgend jaar geen grijze haren :-).

@ Alef: dank voor de feedback :-).
Wat doet jouw land in Frankrijk als je er een jaartje niet aan de slag gaat? Slagt dan iemand anders?
Als ik hier 's zomers ergens 2 weken niet kom, dan is het al een onkruidbende. Ligt ook aan het weer, andere jaren bv. nauwelijks onkruid in de aardappels en dit jaar wel. Onkruid kan ws beter tegen de droogte dan de overigens heel fijne Texla. OK, back on topic, het gaat hier over graan :-).

Ik ben benieuwd of de hier aanwezige ervaringsdeskundigen een oplossing zien die ik nog niet zie. Blijft boeiend :-)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jwardenier »

Misschien kan een schrootmolen uitkomst bieden ,de gestripte haven in een slaglijsten dorstkast stoppen ,dat gaat je de vingers kosten .
Dorsmachines werken het best als ze ook stro kunnen verwerken .en dat komt mooi uit wand anders zouden er heel wat vingers afgerukt worden ,de kasten zijn niet arbo gekeurd .
Een andere mogelijkheid is wat gebruiken voor zaaigoed en de rest aan de kippen opvoeren ,volgend jaar weer nieuwe kansen .
Als je grond teveel onkruid zaad bevat kun je het zwart houden ,ploegen op 3 cm later op 5 ,zo laat je steeds in een laag onkruid ontkiemen .
Een gedeelte afzetten met stroomdraadjes en een paar varkens snuiten doen het werk voor je .
De beste manier is de grond bedekt te houden ,laag mulg zoals ze dit ook in de permacultuur doen .
Hierover zou D J je meer kunnen vertellen ,maar ik weet niet of die nog meedoet ,Ben weet er ook wel meer over .
Ik zit meer in de oude landbouw methoden .
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

@ John: dank voor het meedenken.
Mijn vingers heb ik nog nodig en een schrootmolen is aan te komen, MP helpt me :-).
Supertip!!
Ik wil graag ervaring opdoen met de naakte haver voordat ik weer zaai en hier kom ik verder mee.

Wat onkruid betreft heb je gelijk. Ik heb met mais een deel redelijk onkruidvrij kunnen houden, maar dat onkruidzaad blijft dan wel lekker wachten op volgende kansen. Ik ga maar weer een vals zaaibed maken en dan zaai ik wel wat later.

Erg nuttig forum hier :-).
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jwardenier »

Ervaring met naakte haver ,ik heb het graan een paar jaar verbouwd ,het viel mij bar tegen en omdat het gewas hol staat heb je veel onkruid druk .
Ga je dan wied eggen blijk pas hoe teer dit graan is .
Het is graan voor liefhebbers die van de noot achtige smaak houden ,met het voordeel dat je de haver niet moet pellen voor het pletten of ander gebruik .Nadelen wegen voor mij zwaarder dan de voordelen .
Bij gele Brabantse haver heb ik een dubbele opbrengst ,minder onkruid druk waar je met vervolg gewassen ook veel plezier van hebt .
Het gros wordt bij ons in de schoof gevoerd ,klein beetje hou ik achter voor zaaigoed en of keuken gebruik ,voor b v pap wordt deze wordt grof geschroot ,daarna gewant en dan geplet ,daarna gekookt .Maar omdat het in de winkel iets van 30 c per kg kost is het leuk te weten dat je het zelf kan maar rendabel is het dus niet echt ,zeker niet als je molens aangedreven worden door een motortje .
Mijn motor vraagt gras of goed hooi en wat granen bij zwaar werk ,dat scheelt een jas .
Bij de plaatselijke molen kunnen ze een groot deel van het proces op de wind verzorgen ,dit tegenover een jaarlijkse donatie van 10 euro ,waarvoor ze ook nog eens elk jaar ruim een ton meel voor me draaien .
We kunnen het zelf ook ,maar dit gaat leuker ,en heb ik af en toe een uitstapje .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door alefarendsen »

Maar omdat het in de winkel iets van 30 c per kg kost
Havermout bedoel je John? Hier bij de molen in Weesp betaal ik voor een zak van 15 kg vlgs mij 25 euro ofzo, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet. Albert Heijn vraagt zie ik 1 euro voor 450g.

Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jwardenier »

Zeker ben ik er niet meer van maar meende bij de ALDI 29 cent betaald te hebben ,ik was met een proefje aan het werk en kwam wat geplette haver te kort .Maar als je het werk bekijkt en de machines die er voor nodig zijn is kopen voor de meesten van ons vele malen beter te doen .
Het kan natuurlijk ook met de hand gedaan worden ,pellen per korrel en een klap met de hamer .
Ik heb een tijdje terug een pletmolen in onderhoud gehad die gebruikt wordt voor dierenvoer ,deze plette de haver echt mooi tot vlokken ,doet het niet zij de eigenaar ,wat niet zo raar was met een kapotte v snaar .De uitdaging was om deze te vinden .
In mijn pletter zitten 2 geribbelde rollen die strak tegen elkaar aan draaien ,de oude techniek gebruikt in plaats van een snaar tandwielen .
pletter 003.JPG
Onder de rollen zit een ribbel plaat ,dit is de schrooter .Kuiken voer maken doet het ding heel mooi .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door benthuis »

Gerda van den Bergh schreef: 09 nov 2019, 23:01 @ John: dank voor het meedenken.
Mijn vingers heb ik nog nodig en een schrootmolen is aan te komen, MP helpt me :-).
Supertip!!
Gerda, ik ben ook aan het zoeken naar een molen en dorser. Je profiel geeft aan dat je in de buurt woont...
Apparaten delen blijft een lastige, maar in dit geval is het maar eens per jaar, dat moet lukken!
Verder zou ik ook hier lokaal graag verder kletsen over kleinschalige zelfteelt...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Graanmolen is ms handiger om zelf te hebben. Ik probeer voorraden meel te voorkomen.
Heb je trouwens een graanmolen of zoek je er nog één?
Samenwerken qua dorsen is een strak plan.
Plaats reactie