Graan molen, gebruiken jullie die?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door alefarendsen »

Hallo,

Ik zit er over te denken een graanmolen te kopen. Ik heb het tot nu toe afgehouden want de mooie oude windmolen in Weesp voorziet mij al jaren van goed gemalen biologisch Nederlands meel in allerlei soorten en maten.

Tarwe ga ik zeker ook zelf niet groeien en malen voorlopig, ik verbruik soms 25 kg per week en dat met een thuismalertje malen is geen doen denk. Plus, het ritje naar en lokale molen is veel te leuk.

Maar voor het maïsmeel uit eigen maïs (voornamelijk voor polenta, we zijn er gek op) en kastanjemeel, maar ook voor kruiden, en andere gemalen zaken zou ik toch wel een molentje willen. En dan iets groter dan de handgedreven koffiemolen die we nu hebben.

Heb al een beetje gezocht en er zijn zat opties nieuw en een paar 2e hands, maar wilde ook even jullie input.

Handgedreven is op zich een optie als er maar een manier is om eventueel later een riem met motor toe te voegen.

Iemand tips?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jwardenier »

Ik gebruik regelmatig de eigen molen ,heb wel een grotere ,komt oorspronkelijk uit D l van een kleine bakkerij .
Er zijn nog al wat verschillende molens ,het mooist maalt een met liggende stenen 350 omw per min .
mijn molen heeft de stenen staand draait wel 350 omw per min en geeft mooi koud bak meel ,maar ik verbouw dus wel brood graan voor eigen gebruik .
tevens kreeg ik eens van een bekende een pletmolen die ook kan schroten ,voor iets grover meel of vlokken en ook fijn kuikenzaad [en bier ]
Maar ook laat ik regelmatig bij de plaatselijke molen malen ,ga het liefst even met paard en wagen met zak goed heen ,blijf ik een beetje op de hoogte van het buurt gebeuren en het trekt volk waar de molenaar erg blij van wordt .Daar laat ik ook wel bonen tot grutten malen ,dat kan het eigen molentje niet .
Een beetje grote molen kun je met platte riem aandrijven ,deze zijn nog wel nieuw te koop ,ik gebruik ze op de dorsmachine graanmolen en rosmolen poelie .
Vergeet niet dat een graanmolen regelmatig geschoond moet worden ,dus kijk vooral naar de demontage mogelijkheden .
Ik weet nog wel een messenmolen te koop en spreek vandaag op de ploeg dag in Orvelte een man die wel eens molens te koop heeft ,laatst had hij een met 2 opslagtanks ,hele grote dus .Malen op de wind blijft het goedkoopst en je hebt constant meel ,bij ons verschild het meel van jaar op jaar .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door alefarendsen »

Dank John,

Het gaat me om kleine hoeveelheden dus als het een kilootje maalt in 10 minuten ben ik allang tevreden. Heb in Italië met mooie kleine houten thuismolentjrs gewerkt, dat zie ik wel zitten. Denk dat ik op termijn daarvoor ga.

Alef
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door benthuis »

Alef, is het puur voor t dagelijks brood? (en de polenta?)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door alefarendsen »

benthuis schreef: 22 okt 2018, 20:25 Alef, is het puur voor t dagelijks brood? (en de polenta?)
Yes. Ik bel 1 keer in de 2 weken 20 tot 30 broden. De bulk van het tarwebloem en meel daarvoor haal ik bij de molen. Het gaat me voornamelijk om gekiemde granen, rijstmeel, polenta, kruiden, et cetera.
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Hoi,

Ik ben nieuw hier en zou graag jullie ervaring willen horen over dorsen.
Met de hand / vlegel dorsen kan ik wel, maar dat kost me veel teveel tijd en er gaat met het stro toch teveel graan naar de kippen.
Nou de vraag: heeft iemand ervaring met een dorsmachine?
Niet zo'n enorme dorskast van 2 meter hoog en 2 meter breed, maar een handzamer apparaat.
Ik zou er tarwe, rogge en haver mee willen dorsen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jwardenier »

Gerda ,ik gebruik een hekeldorstmachientje uit 1850 ,heb hiervoor een rosmolen in de grond gegraven welke ik nu aan het opmetselen ben .
De dorsmachine meet ong. 1,5 x 2,5 m ,heeft een redelijke reiniging door ingebouwde wanmolen en dorst mooi schoon .
Haver voer ik in de schoof aan de dieren ,een klein beetje dors ik wel voor keuken gebruik of zaaigoed ,tarwe en rogge gaat ook mooi .
Gerst heeft de haren aan de korrel vergroeid zitten ,hiervoor ben je een dorsmachine met beuker nodig en deze zitten op grotere machines .
Er zijn nog wel dorsmachines te koop ook wel kleinere die je b v met een elektra motor kunt aandrijven ,er zijn zelfs nog wel eens kleine hand dorstmachinetjes te koop ,meestal hekeldorsers zonder reiniging .
Ik dors ook wel met de stok ,hiervoor sta je met 3 personen op een legger van 16 bos en sla je in het ritme van een wals [3 kwart maat ] ombeurd .
1 op de voorkant van de legger 2 aan de andere kant ,en zo loop je al slaand 2 x over de legger ,waarna je keert en opnieuw dorst .
De korrels schonen doe je in een wanmolen ,je blaast dan met wind het kaf uit het koren ,deze gebruik je ook naast een kleine dormachiene .
Ik heb heel wat ervaring met dorskasten van klein tot zeer groot ,hand dorsen en ook met oude graan rassen .
Alles heeft een groot nadeel ,je werkt dagen om een beetje graan terwijl het geen geldelijke waarde heeft ,ander nadeel is het energie gebruik , dors je b v op elektra dan zijn de stroom kosten al gouw hoger dan je opbrengst .
Ik ben wat eigenzinnig en wil het proces van korrel zaaien tot snijden van een plakje ham in eigen hand hebben ,puur en zonder chemicaliën of kunstmest en dan wordt het een kunst, ook om een broodje te bakken .
Een dorskast van 2 x 2 m wordt een kleintje genoemd ,de echt groten meten iets van 3 x 7 m en dan komt er nog een paardenkop pers bij welke ook al gouw 4 m lang is en dan moet er nog iets voor om het geheel aan te drijven ,stoomlok of trekker met een platte riemen erbij kom je dan op een metertje of 20 ,een hand hekeldorser meet ong 1 x 1 m ,maar hiervoor moet je spierkracht hebben en een goed uithoudingsvermogen
Het zou leuk zijn dat je wat van jezelf verteld en waarom je zelf wil dorsen .
Misschien wordt er in jou omgeving nog ergens een oogstdag georganiseerd en kun je daar terecht met je schoven ,in mijn omgeving worden deze wel gehouden en heb ik eens heel veel koren dag zet ik dit op wagens om daar te laten dorsen ,zo hebben we in Sept 2020 een dag bij de Haveltermolen ,en heb ik nu daarvoor een half ha gerst gezaaid om daar te dorsen .
Bijlagen
oogstdag2010 013.JPG
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Nou, zo eigenzinnig ben ik ook een beetje :-).
Ik heb er lol in om alle vaardigheden die nodig zijn om aan je eten (en kleren) te komen te beheersen. T/m plakje ham ben ik een jaar of 20 geleden al gekomen, nu koop ik uit rationele overwegingen de ham weer in de supermarkt :). Biggen komen in aantallen van 12 en dan heb je er 11 over en daarna heb je nogal werk om daar weer met ere van af te komen.
Groentetuin, hakhout en kippen (ei en vlees) zijn een blijvertje en nu is 'graan' aan de beurt. Ook een vleeskoe volgend seizoen maar dat is een ander topic.

Voor de kippen hoef ik het graan strikt genomen niet te dorsen, dat kunnen ze zelf ook wel, maar gedorst graan is makkelijker te verdedigen tegen de muizen. Vorig jaar heb ik tarwe gehad, met de vlegel gedorst en weken bezig geweest voor 3 emmers gewand zaad. Gaat nu op in brood - bak ik in een tegelkachel, leuk hè :-).
Dit jaar had ik naakte haver voor de muesli en haverkoeken. Een deel heb ik gemaaid en staat nu binnen aan schoven. Ik merkte bij het binden dat je de haver ook heel makkelijk van de halm kunt strippen, dus het meeste ligt nu als mix van korrels geklemd (niet vergroeid!) in het kafje te wachten op verdere verwerking. Ik krijg dit gestripte spul niet goed gedorst en omdat de graankriebel nog lang niet voorbij is (de rogge staat er al op) wil ik het me wat gemakkelijker maken met een dorsmachientje.
Gerst ga ik niet aan beginnen, ik lust geen bier ;-).

20 Jaar geleden is er een keer zo'n grote dorskast langsgekomen om zo'n 300 liter tarwe voor broodbakken te dorsen, maar zo 'groot' wil ik het niet meer aanpakken. Ik wil me zonder structurele hulp van anderen kunnen redden.

Ik denk aan een klein dorsmachientje op elektriciteit, met een dorskorf, dus geen hekel-principe. Ik heb het idee dat een dorskorf bij haver betere resultaten geeft omdat het principe meer 'wrijf' heeft terwijl een hekeldorser het van de 'slag' lijkt te moeten hebben. Maar ms heb jij daar meer zicht op :-).
Het lijkt erop dat ik zo'n apparaat alleen in China kan kopen en dat schrikt me een beetje af, ik zou liever eerst het apparaat zien voor ik het koop. Is dat ook wat jij bedoelt met de kleinere dorsmachines die te koop zijn? Zou mooi zijn als je een verkoper weet waar ik vooraf heen kan gaan kijken.

Wat aardig trouwens dat je me wilt helpen!

Een halve hectare gerst, dat zaai je breedwerpig? En dan eerst netjes eggen voor de geultjes en daarna op de kop nog een keer?
Ik heb nu voor de rogge een handzaaimachientje gebruikt met een corn-schijfje. Het staat nu netjes in rijtjes die ik straks kan schoffelen, daar ben ik blij mee. Maar voor een halve hectare is dat geen doen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jwardenier »

Ik ben van de zaaimachine afgestapt ,zaai nu al de granen breedwerpig ,na het ploegen eggen we de akker ,hierna zaaien en daarna eggen we nog een keer ,hiervoor heb ik een zaai eg .Indien nodig eggen we in het voorjaar met de onkruideg ,maar dat vernield ook de korenbloem en klaproos ,wat melden mogen van mij ook in het koren zitten evenals windhalm .Op de dorsmachine zit een zeef waar fijne zaden door vallen en dit gaat dan in de opslag voor kippenvoer .
Ik werk voornamelijk met een paard ,en beschik ook over een zelfbinder ,maar ik hou erg van het maaien met de zeis en vaak maai ik het koren hiermee .Grote stukken zoals de gerst en haver pak ik dan wel de binder voor .
Naakte haver heb ik ook wel gehad maar vond dat deze de korren te snel liet vallen ,dus heb afgelopen jaar een zak voerhaver gekocht en gezaaid ,hiervan geef ik elke dag per koe 1 schoof ,ze eten het stro ook gedeeltelijk op wat weer mooi een tegenhanger is voor vers gemaaid gras ,en straks voerknollen met hooi en haver .Wat de koeien laten liggen gaat naar de varkens ,samen met de keukenemmer en 1,5 kg gemalen rogge per dag en wat melkresten groeien deze voorspoedig .Ik had eerst ook 2 fokzeugen en een beer ,maar het aantal mensen die een eigen varken af mest is behoorlijk afgenomen ,en mijn beer was voor het stamboek uit gedekt ,na wat onenigheid binnen de stamboek vereniging ben ik ook gestopt met de fokkerij .
Voorlopig haal ik bij een collega elke keer 2 biggen in ruil voor wat werk .Ik castreer beer biggen
Ik ken alleen de oude dors kasten ,chinees spul mijt ik .Voor jou granen zou je een slaglijsten dorser kunnen nemen ,daar zijn kleine machines van zonder reiniging ,stond laatst op M P kosten 100 euro , een wanmolen ben je dan ook nodig die vind je daar ook wel .
Je hebt het over 300 l graan ,dit zou je ook wel met de stok kunnen dorsen mits je tijd hebt .
Met de dors ploeg dorsen we op een paar avondjes oefenen wel meer .
Ik heb onlangs het boek over Evert gelezen ,oud mannetje met een geit en wat kippen die al zijn eten zelf verbouwde ,hij dorste 30 are rogge per winter en spit de akker met de spade, eggen met een handeg aan een touw over de schouder .
Ik had afgelopen jaar 250 kg rogge ,heb dit in een dag door de dorsmachine gehaald ,je moet de muizen voor zien te blijven .
Het graan sla ik in kunststof tonnen op ,kan per ton 300 kg in en er staan nu wel 20 tonnen vol graan ,rogge, tarwe en gerst.Afgelopen voorjaar had ik 20 are koolzaad ,zaaigoed v d voerknol ,daar hou je net aan 10 kg zaad aan over .
Teven heb ik een grote kast gebouwd zoveel mogelijk muis dicht,had hier zak goed in staan ,dit ging afgelopen zomer mis, kreeg opeens graanklanters in de tarwe ,brood met extra eiwit ,maar daar dit niet gewenst is voer ik het nu op aan de varkens .
Verder hebben we een moestuin, boomgaard en al wat meer om in de dagelijkse voedsel behoefte ons te voorzien .
Brood bak ik in de winter periode wel in een houtoven ,we hebben de kachel nog niet elke dag aan .
Verder maken we gebruik van een elektra oven .er staat nog een takkenoven gepland maar voorlopig heb ik nog wat projectjes onderdoor en ook levert mijn houtopstand nog niet volledig ons hakhout .
Deze winter hoop ik een paar honderd essen aan te planten ,veder plant ik elk jaar wilgen bij .
Ik houd wel van een eigen gebrouwd biertje ,heb er nu ook een voor me staan ,maar dit is ook een heel proces om eigen grondstoffen te gebruiken
Koe heb ik van het ras Jersey , melk producten maak ik ook graag .
Ik ben zelfvoorzienend dan ook al meer dan 30 jaar onderweg ,heb veel kennis opgedaan met dorsmachines ik reviseerde ze en verkocht ze weer ,Heb ook wel met combines gewerkt en had ooit een getrokken glaas na de laatste met verlies verkocht te hebben heb ik nu alleen nog de hekel dorser . Heb nu wat minder graan ,nu nog een totaal van 70 are in verschillend soorten en een stuk aardappelen .
Kleding zelf maken ,heb wel de spullen als weefgetouw en spinnewiel ,maar kom er niet echt aan toe

je was weken bezig voor 3 emmers graan ,als je een legger maakt van 2 x 8 bossen kun je deze gemakkelijk in een avond dorsen met een dorststok,hierna stro opbinden en dan het graan uit harken met een houten hooihark daarna in een jutte zak voorlopig opslaan ,per dors beurt heb je dan 20 of meer l ongeschoond zaad ,later over de winde halen of op de wind wannen ,emmer boven een grote bak leeg gieten in de wind ,hierna heb je schoon zaad en kun je haar malen .of laten malen indien je een molen in de buurt hebt .

Mooi dat je ook het streven hebt om jezelf te kunnen redden ,er zijn er meer op het forum die meer of minder zelfredzaam zijn ,buiten het forum ken ik er ook nog een paar.
Vaak kun je veel van elkaar leren of als je in elkaars buurt woont wat samen werken .
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Dank voor je reactie :-).
Met M P bedoel je ws marktplaats? Wat daar nu op staat is ofwel miniatuur, danwel heel groot of enkel onderdelen.
Zou je een leverancier weten van een kleine dorser, idd met slaglijsten zoals je zegt?

Wanmolens houdt ook niet over. De enige die op MP staat is bedoeld 'voor decoratie', dan weet ik genoeg > die doet het niet meer.
Al valt wannen op de wind wel mee, het dorsen wil ik graag eerst opgelost hebben.
Ik heb vorig jaar idd begonnen met op een legger dorsen, maar het graan springt alle kanten op en zie het dan maar terug te vinden tussen al die andere (ook belangrijke) spullen. OK, het probleem is dus dat ik geen bruikbare dorsvloer heb :-).

Hoe dik maak je de legger trouwens? Ms zit daar ook een verbeterpunt.

Essen zijn heel fijn hakhout, een stukje essenstam kloven is puur genot. Al maak ik me wel wat zorgen over de essentaksterfte. Ik heb hier ook veel aangetaste bomen en ik ben nu blij dat ik ze om en om met eik heb staan: groeit er nog wat.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jwardenier »

Een legger is zo dik als een goede schoof ,je legt ze tegen elkaar aan .Een goede dorsvloer is wel belangrijk ,voldoende ruimte ook .
Voor wedstrijden gebruiken we een houten vloer ,ik heb een betonnen vloer deze zijn ongeschikt of je moet geplet graan willen ,een originele lemen deel is het allermooiste .Ik heb iemand benaderd die een kleine slaglijsten kast te koop had voor een tijdje ,als hij reageert stuur ik je de gegevens
Het is vaak even wachten voor er weer wat geschiktst te koop komt op markt plaats ,nu staat er alleen groot spul op met ook nog een mooie cleson met pers in België ,deze kan echt alles dorsen tot zonnebloemen aan toe .Voor jou doel veel te groot .
Vaak komen in da maanden vooraf aan de graanoogst leuke kasten weer te koop .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door benthuis »

John, mocht je de Duitse namen van deze kasten kennen kennen, kan ik de Klein Anzeigen in de gaten houden.

Deze ziet er puik uit. Maar ik zie door de bomen het bos niet... Het is natuurlijk een apparaat dat makkelijk door meerdere mensen te delen is...
Ben1.jpg
Beb2.jpg
IMG-20191105-WA0011.jpg
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Heren, dank voor jullie meedenken.
Ik hou me aanbevolen :-)
Eine kleine Weizendrescher wäre auch eine gute Lösung.
Deze is helaas niet te koop ... https://www.youtube.com/watch?v=FAKxcNmsb1M
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Als er meerdere mensen een dors-wens hebben zouden we idd best samen kunnen doen. Feitelijk hoef ik zo'n apparaat niet per sé zelf te hebben en de hoeveelheid graan die ik heb is best per aanhanger te vervoeren.
Voor gebruik en onderhoud wil ik best betalen.

Zo'n oude houten dorskast ben ik wat huiverig voor, wie weet welke beestjes zich in de restjes graan lustig voortplanten en daarna in mijn graan net zo vrolijk verder gaan.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door alefarendsen »

Gerda van den Bergh schreef: 05 nov 2019, 19:48 Heren, dank voor jullie meedenken.
Ik hou me aanbevolen :-)
Eine kleine Weizendrescher wäre auch eine gute Lösung.
Deze is helaas niet te koop ... https://www.youtube.com/watch?v=FAKxcNmsb1M
M'n Duits is niet echt up-to-date, maar hij roept toch dat het hem verbaast hoeveel tijd hij er meer kwijt was...

Ik verstook zo ongeveer 200kg tarwebloem per jaar en haal het nu bij de windmolen. Ik ben benieuwd hoeveel tijd ik kwijt zou zijn als ik alles zelf zou doen, verbouwen, dorsen, schoonmaken, et cetera.

Ik vond overigens dat ding waarmee ie het kaf van koren scheidt ook wel mooi, met die trechter en die ventilator. Die ga ik onthouden.

En deze is ook mooi: https://www.youtube.com/watch?v=grrx0hzNo3k. Dat ding aan het eind met die zeef, echt lachen om te zien hoe die vent het weer verzint.
Plaats reactie