Graan molen, gebruiken jullie die?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Schrootmolen is gearriveerd.
Ik ga de haver toch eerst maar wannen, dat de losse kafjes eruit zijn.
Daarna mag de schrootmolen wat proberen.
Zaterdag droog weer zou wel handig zijn :-)
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Over de schrootmolen en de naakte haver....

Als voorafje heb ik de haverhalmen-zonder-stro nog een keer stevig gewand. Bij gebrek aan goede wind voor een ventilator. In het kippenparadijs zodat te lichte kafjes met een stiekem graantje nu of later voor wat kipplezier zorgen.
Dat scheelde de helft.
Daarna heb ik geprobeerd met zeven de losse graankorrels te scheiden van de korrels die nog in de kafjes zitten. Omdat er nogal variatie in korrelgrootte zit (we verdenken de droogte van afgelopen zomer) kreeg ik het niet makkelijk gesorteerd. Ik heb gezeefd totdat 'alle' korrels erdoor waren en kreeg er kleine kafjes gratis bij. Dat heb ik nog een keer stevig gewand, iets met geduld en op, en ik ben daar nu tevreden over.

Nou de schrootmolen.
De hoofdpersoon: https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... ousPage=lr
Beginmateriaal: haver die los maar stevig in de kafjes verpakt zit.
Met 3 mm vrije ruimte tussen de maalschijven kwam 2/3 van de korrels idd vrij, 1/3 nog niet maar dat waren ook heel kleine korreltjes. Nauwelijks breuk. Hoeveelheid was te klein om te wannen, maar dit zie ik wel goed komen.
Met 2,5 mm vrije ruimte kwamen bijna alle korrels uit het kafje, maar wel 40% breuk. Ik verwacht dat er met wannen behoorlijk wat breuk wegwaait en ik hou de korrel liever heel.
Met 1 mm vrije ruimte ontstaat grof gemalen meel met kafrommel. Dat kan ik niet zeven, niet wannen en het wordt geen lekkere haverkoek > kippenvoer.
'Zonder' zichtbare vrije ruimte en met wat spanning op de maalschijven ontstaat relatief fijn meel, weer met kafrommel. Na zeven (6 mazen / cm) hou ik 75% grof meel over. Aan de kleur te zien zitten er behoorlijk wat vermalen kafdeeltjes bij. 25% kafvliesjes en ook wel wat grote korreldeeltjes, dat mogen de kippen uitzoeken.
De eerste haverkoek is inmiddels gebakken, mjammie :-).

Conclusie 1: schrootmolen was een heel goede tip, dank John!
Conclusie 2: nou kan ik eindelijk de mais wat verkleinen. De actuele legdames herkennen de hele maiskorrel niet als voer en de (gekochte) gekneusde mais wel. Nu de eigen mais aardig droogt komt deze molen als geroepen.
Conclusie 3: het plan = de verpakte haver door de schrootmolen met 3 mm vrije ruimte en daarna stevig wannen.

Alles wat niet meewerkt wordt kippenvoer, leuk voor hen ;-), leuk voor mij :-).
Laatst gewijzigd door Gerda van den Bergh op 18 nov 2019, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Albert van WdJ »

Gerda van den Bergh schreef: 18 nov 2019, 00:50 Nou de schrootmolen.
De hoofdpersoon: https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... ousPage=lr
Ik gebruik zo'n zelfde type molen voor bier brouwen. Omdat deze volledig instelbaar is.
Maar ik heb al snel de hendel verwijderd en daar een vertragingskast opgezet. (Uit een oude wasmachine.) En die vertraging weer met een v-snaar gekoppeld aan een 150 W elektromotor.
Draait daardoor ongeveer 1 maalslag per seconde.
Omdat ik vroeger (ca. 25 jaar terug) nog niet zo handig was met staal, heb ik de ombouw in hout uitgevoerd.
Nog nooit wat aan kapot gegaan.

Op die manier maal ik één kg mout in ongeveer 5 minuten.
Maar mout maalt wel gemakkelijker dan vers graan. Want mout is droog en bros.
img_20191118_101012.jpg
img_20191118_101232.jpg
img_20191118_101101.jpg
stelschroef om v-snaar te spannen
stelschroef om v-snaar te spannen
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Albert van WdJ »

Onder de uitstroomopening van het gemalen graan plaats ik een losse kartonnen koker die in het vierkante gat in de tafel steekt.
(Want het maalgedeelte moet kunnen worden gereinigd, vandaar geen vaste uitstroomopening.)
Onder de tafel past met gemak een 10 liter emmer.

Verder heb ik de "voorraadbunker" op de molen verlengd met een aluminium koker die er strak overheen past. Zodoende kan er 1 kg mout in.

Gemaakt volgens het KISS principe.
Change, before you have to.
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Dat ziet er professioneel uit!
Ik ben blij te lezen dat de molen al zo lang naar behoren functioneert.
Maal je er alleen mout mee of ook andere spullen?
Ik leer graag over mais (heb ik nog niet geprobeerd), zonnebloempitten, bonen, walnoten, hazelnoten :-)
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Albert van WdJ »

Gerda van den Bergh schreef: 18 nov 2019, 22:09 Maal je er alleen mout mee of ook andere spullen?
Hoofdzakelijk gemout graan. Gerst en tarwe.
Maar ook af en toe ongemoute tarwe.

Ik brouw niet elke week, dus het apparaat draait ook niet heel veel. Een aantal uren per jaar.
Maar al wel vele jaren, en het is soms ook in gebruik bij een andere hobbybrouwer.

Onderhoud zit vooral in smeren van de as in de molen. Die smeer ik met een paar druppels olijfolie wanneer die gaat piepen.
Verder is dat molentje onderhoudsvrij.
Change, before you have to.
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Onderhoud zit vooral in smeren van de as in de molen.
Dan bedoel je niet de worm, want dan zou de olie in het gemalen spul komen. De worm loopt ook vrij dus er valt niks te piepen.
je bedoelt het stukje tussen de worm en de 'crank handle', waar je een lager zou verwachten. En aan de andere kant voorbij de maalschijven waar ook 'geen lager' zit.
Fijn dat je dat noemt want ik ben meer van het low-tech handgereedschap dan van de machines. Dit gaat een probleem voorkomen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Albert van WdJ »

Inderdaad niet het wormwiel, maar de daaraan vastzittende as die gaat richting de draaihandel.
Daar wil het wel eens gaan piepen.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door benthuis »

Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door pelletpower »

He, das een leuke. Eens zien of iets soortgelijks voor walnoten te vinden is.
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

2 jaar verder ....
Rogge dors ik 'voetmatig', aren trappelen in een cementkuip, gaat razendsnel. Wat een mooi spul is dat rogge!
Tarwe en haver dorsen mooier in een klein elektrisch slaglijsten dorsmachientje dat ik van een zaadproducent heb overgenomen. Zijn bedrijf groeide en hij verkocht zijn eerste kleine dorsmachientje ... aan mij :-). Er kan geen stro in, wel aren. Een paar handenvol tegelijk. Heel fijn voor de hoeveelheden die ik te dorsen heb, te weinig capaciteit als er ook veevoer gedorst moet worden. En hij wil geen bonen :-(.
Wannen gaat prima op de wind. Ik heb een oude wannemolen gered van de brandstapel, maar die knoeit en daar kan ik slecht tegen. Als er meer graan komt, moet ik gewoon in het kippenparadijs wannen, dan zijn de kippen blij met de geknoeide korreltjes.
De schrootmolen is dus niet meer nodig als dorsmachientje, maar ik gebruik 'm nu om havermout te maken. Het kan, maar ik heb last van minikorreltjes die zich niet laten raken. Ms moet ik vooraf zeven. De grotere korrels worden heel mooi open gewreven. Het moet langer koken dan prefab-winkelhavermout, maar het smaakt wel veel beter :D.
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Inmiddels heb ik een nòg handiger procedé om zelf havermout te maken. Ik kneus de korrels in de schrootmolen. Dan zeven, havermeel komt altijd van pas. Het grovere spul draai ik daarna door de graanvlokker, daar komt dan echt fijne havermout uit die je ook zonder te verhitten goed kunt eten.
Hele haverkorrels door de graanvlokker geeft een harde dikke vlok. Prima om (een poos ;-) ) te koken maar niet fijn door de kwark.

Maar nou nog even over rogge. Mooiste graan om te dorsen. Ik moest rogge-zaaizaad hebben en binnen 20 minuten van ongedorste rogge naar 1 kg schoon zaaizaad. In handwerk. Dat lukt met geen enkel ander graan! Rogge smaakt goed in een koek of gekookt bij de warme maaltijd, maar ik baal ervan dat het steeds weer legert. Veel ergernis en behoorlijke opbrengstderving.
> Kent iemand een teeltmaatregel die de kans op legeren vermindert?
> Of bestaan er ms rassen die korter blijven? Die van mij haalt makkelijk de 2 meter.
> Heeft iemand ervaring met triticale? Ik droom van een strolengte van tarwe (metertje) met de dorsbaarheid van rogge :D .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jwardenier »

Gerda mooi je ervaring met havermout te lezen ik verbouw veel haver omdat het vee er mee gevoerd wordt .
dan de rogge die steeds gaat liggen ,rogge zou je moeten telen op arme grond ,of er een ras bestaat met kort stro ,zou best kunnen ,de landbouwer spuit een groeiremmer .ik verbouw elk jaar een stuk rogge en heb het liefst lang stro ,bind makkelijker maar vooral het gebruiksdoel als korfvlechten ben je lang stro voor nodig ,en omdat er veel stro verbruikt wordt in de stal heb ik het graag .
ik heb eingelijk nooit last dat het graan gaat liggen denk dat mijn ras 170 tot 2m hoog wordt .
trieticale ,het heeft een stro lengte tussen rogge en tarwe in ,mooi stevig en als veevoer een mooi gewas .
ik verbouw het niet ,maar een colega heeft het en gebruikt het in een mening met haver en gerst voor het vee .
hoe het smaakt ,het is een kruising tussen rogge en tarwe ,dus vul maar in .
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh »

Rogge beter op arme grond, mee eens, heb ik (gelukkig) niet dus ik moet het anders oplossen.
Gelukkig goed nieuws over triticale :-).
Op internet staat veel info, maar dan weet je niet welke teeltmaatregelen ze gebruikt hebben.
Klinkt goed dat de triticale zonder groeiremmers tussen tarwe en rogge uitkomt. Dank John!
Dit vraagt om experimenten.
Hoe komt een mens aan een beetje zaaizaad? Die collega woont vast niet in Gelderland.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jwardenier »

staat wel bij Freeken zaden te koop ,even kijken onder grassen en granen
Plaats reactie