Voeding

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voeding

Bericht door alefarendsen »

Hier 25 liter net overgeheveld in glazen containers. Start SG 1050, eind SG 1000, iets meer dan 6 procent dus?

Ik laat het nu een tijdje staan in 4 glazen containers (1 x 10, 3 x 5). Misschien nog wat hop of iets ander toevoegen aan één van de containers als experiment.

Ik moet zeggen dat de smaak me nu al erg bevalt. Initiële smaak mag wat dieper zijn, maar vooral de afdronk is erg smaakvol. Vanavond wat uitgebreider proeven, als de dag erop zit.

Op basis van de smaak nu moet ik zeggen dat ik niet weet of ik een koolzuurhoudende versie wil maken. Hij is zo als ie nu is ook al ontzettend lekker.

gr.,
Alef
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door kockie »

Hier inmiddels ook mislukte appelsap..... Of een zeer geslaagde cider. Ik had wat in de koelkast gelegd (2*3 liter) en daarna eigenlijk vergeten..... Totdat de zakken bol stonden. Geproefd en het smaakte erg geslaagd.... Volgend jaar meer!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voeding

Bericht door benthuis »

Van de week bij de maker van zeer gewaardeerde cider geweest (ciderdrinks.nl). Levert heel kleinschalig oa aan ster restaurant.
Maakt alles compleet handmatig en hanteert een redelijk afwijkend proces van wat ik volg.

-schredderen
-in 120 l vaten voor 3 a 4 dagen zonder enige toevoeging
-persen en afvullen in 50l ballon
-12 u later gist er op. (Droge Duitse Wijngist)
-deze staat tot de kerst over waterslot
-overhevelen een staan tot februari
-bottelen

Hebben een aantal flessen mee gekregen dus zouden we binnenkort leuk en proef avondje kunnen doen!

Eigen cider is goed op druk. Nog wat zoetig en zurig... Maar heb goede hoop. De 2de batch gist nog steeds.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Voeding

Bericht door Ernest Dubois »

Nou, het is en blijft gissen voor mij hier in Oostrum. Wens mij alle succes en ik laat het weten, rond de kerst.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voeding

Bericht door jwardenier »

Ook hier appelsap onder waterslot ,ik had niet zo veel en kon net aan een 10 l fles vol krijgen .
Uit een 25 kg appels kwam iets van 5 l sap ,oude rassen hoogstam ,met de bietenmolen pulp maken wou niet ,stukken waren te grof en de pers kon dit niet fijn krijgen , dus heb ik de sap ketel gebruikt ,appelsap is erg zoet en zo ook goed drinkbaar ,wegens te veel sapjes is het proberen om cider te maken .
Voor een volgende keer denk ik een appelrasp te maken ,wasmachine trommel heb ik al, mooi gelagerd rvs ,ik heb het idee om iets te maken als Beek gekocht heeft ,houten kast met handbediende trommel ,de gaatjes zitten er al mooi in en met wat aanscherpen lijkt het me een mooie rasp trommel .
Pers is 10 l schroefdraad pers met koper ketel en houten persblok .
Na het overhevelen krijg ik de 10 l fles niet weer vol ,krijg je dan ook een oxidatie en zo ja hoe voorkom je dat .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voeding

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 16 okt 2018, 20:29 Ook hier appelsap onder waterslot ,ik had niet zo veel en kon net aan een 10 l fles vol krijgen .
Uit een 25 kg appels kwam iets van 5 l sap ,oude rassen hoogstam ,met de bietenmolen pulp maken wou niet ,stukken waren te grof en de pers kon dit niet fijn krijgen , dus heb ik de sap ketel gebruikt ,appelsap is erg zoet en zo ook goed drinkbaar ,wegens te veel sapjes is het proberen om cider te maken .
Voor een volgende keer denk ik een appelrasp te maken ,wasmachine trommel heb ik al, mooi gelagerd rvs ,ik heb het idee om iets te maken als Beek gekocht heeft ,houten kast met handbediende trommel ,de gaatjes zitten er al mooi in en met wat aanscherpen lijkt het me een mooie rasp trommel .
Pers is 10 l schroefdraad pers met koper ketel en houten persblok .
Na het overhevelen krijg ik de 10 l fles niet weer vol ,krijg je dan ook een oxidatie en zo ja hoe voorkom je dat .
Heb je nog (gepasteuriseerd) sap over? Zo ja dan zou ik aanvullen met sap. Denk ik idd wel goed om zo vol mogelijk te krijgen.

Ik heb de laatste met wat georganiseerd sap van kweepeer en laatste appels aangevuld.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voeding

Bericht door jwardenier »

Gepasteuriseerd sap heb ik nog voldoende op de plank liggen ,dus dat zal dan goed komen .
Cider had ik nog nooit gemaakt ,wel hier en daar geproefd o a die van Ernest en die was best lekker ,het lekkerste vond ik de sprankelende cider .
Wijn probeer ik vaak ook een her gisting op de fles te krijgen ,wat soms mooie handgranaten oplevert of een spontane explosie in de kast .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voeding

Bericht door alefarendsen »

alefarendsen schreef: 15 okt 2018, 15:08 Hier 25 liter net overgeheveld in glazen containers. Start SG 1050, eind SG 1000, iets meer dan 6 procent dus?

Ik laat het nu een tijdje staan in 4 glazen containers (1 x 10, 3 x 5). Misschien nog wat hop of iets ander toevoegen aan één van de containers als experiment.

Ik moet zeggen dat de smaak me nu al erg bevalt. Initiële smaak mag wat dieper zijn, maar vooral de afdronk is erg smaakvol. Vanavond wat uitgebreider proeven, als de dag erop zit.

Op basis van de smaak nu moet ik zeggen dat ik niet weet of ik een koolzuurhoudende versie wil maken. Hij is zo als ie nu is ook al ontzettend lekker.
Inmiddels zijn we 10 liter cider armer. De eerste vijf hebben we met Sint Maarten opgedronken met de rest van de polder, de tweede 5 hebben we vorige week overgeheveld en daar is nu nog 2 liter van over. Kan niet wachten tot we volgend jaar grotere batches gaan maken. Ik vind het een prima vervanging voor wijn en bier op de meeste dagen. Ook warm als gluhwein, of dus eigenlijk gluhcider is ie prima!

We hebben geen koolzuurhoudende gemaakt, ik vind zonder eigenlijk lekkerder dan met. Zonder moet ie wel staan als een huis, als ie niet complex genoeg is, is er geen bubbeltje om je smaakpapillen af te leiden.

Na deze 5 liter komt er 5 liter aan die we na de hoofdvergisting aangevuld hebben met (ik meen gepasteuriseerd) kweeperen sap, dit om de 5-liter fles vol te krijgen. Die is troebel gebleven om een of andere reden, hoewel ie nog wel gegist heeft.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voeding

Bericht door jwardenier »

Mijn bier is op ,dus ik denk ook aan over hevelen ,en proeven ,helaas ik heb maar 5 l ,zo op als hij lekker is . :(
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voeding

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 17 dec 2018, 21:31 Mijn bier is op ,dus ik denk ook aan over hevelen ,en proeven ,helaas ik heb maar 5 l ,zo op als hij lekker is . :(
Ja, nou, ik heb nog 15 liter staan, maar ook daarmee ga ik het niet halen tot ver in volgend jaar. Na de Kerst drinken wel altijd een stuk minder, maar eind februari haal ik zeker niet...

Ik sta net de laatste bramen en rode bessen uit de vriezer door de slowjuicer te halen om er een coulis van te maken. Maar nu ik dit zo zit te typen, moet het misschien wel iets met alcohol worden. Maar ja, dan gaan de kids weer zeuren dat ze niks hebben om op de pannenkoek te doen. Deden ze laatst ook al: papa is dat appelsap, mag ik daar wat van drinken? :lol:

a
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voeding

Bericht door benthuis »

alefarendsen schreef: 17 dec 2018, 21:27 Na deze 5 liter komt er 5 liter aan die we na de hoofdvergisting aangevuld hebben met (ik meen gepasteuriseerd) kweeperen sap, dit om de 5-liter fles vol te krijgen. Die is troebel gebleven om een of andere reden, hoewel ie nog wel gegist heeft.
Mijn ervaring is dat gepasturiseerde producten slecht klaren!
jwardenier schreef: 17 okt 2018, 09:00 Wijn probeer ik vaak ook een her gisting op de fles te krijgen ,wat soms mooie handgranaten oplevert of een spontane explosie in de kast .
Ik gebruik een testflesje van plastic... Staat die helemaal strak, weet je dat je op moet passen... De kleine brouwerijen crashen de flessen na de warme vergisting op de fles.. Dus van 20-25 graden direct naar rond 4. Nog geen ervaring of je de navergisting echt helemaal kunt stoppen zo... Zou ook een mooie zijn om een cider nog iets zoet te houden.

Hier staan een aantal experimenten nog te wachten om gebotteld te worden. Mooiste resultaten met rauw sap en spontane vergisting. Mocht iemand een plek weten waar ze een gist kon isoleren en voor opkweek geschikt kunnen maken.... hoor ik het heel graag!
alefarendsen schreef: 17 dec 2018, 21:37 Ik sta net de laatste bramen en rode bessen uit de vriezer door de slowjuicer te halen om er een coulis van te maken. Maar nu ik dit zo zit te typen, moet het misschien wel iets met alcohol worden.
Ik hoorde laatst spannende verhalen over de pulp van appels, water er op en een beetje suiker toevoegen, vergisten en stoken! Moet ook met andere pulp iets leuks opleveren... Ik ben er wel achter: "dat ik iets mist, als het niet heeft gegist.." :?

Voor de kinderen waterkefir, als pappa cider met alcohol drinkt? Smaak komt er in de buurt en ook een bubbeltje! Vlierbes/appel doet het goed.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voeding

Bericht door alefarendsen »

benthuis schreef: 20 dec 2018, 10:09
alefarendsen schreef: 17 dec 2018, 21:27 Na deze 5 liter komt er 5 liter aan die we na de hoofdvergisting aangevuld hebben met (ik meen gepasteuriseerd) kweeperen sap, dit om de 5-liter fles vol te krijgen. Die is troebel gebleven om een of andere reden, hoewel ie nog wel gegist heeft.
Mijn ervaring is dat gepasturiseerde producten slecht klaren!
Dat ga ik onthouden!
benthuis schreef: 20 dec 2018, 10:09
jwardenier schreef: 17 okt 2018, 09:00 Wijn probeer ik vaak ook een her gisting op de fles te krijgen ,wat soms mooie handgranaten oplevert of een spontane explosie in de kast .
Ik gebruik een testflesje van plastic... Staat die helemaal strak, weet je dat je op moet passen... De kleine brouwerijen crashen de flessen na de warme vergisting op de fles.. Dus van 20-25 graden direct naar rond 4. Nog geen ervaring of je de navergisting echt helemaal kunt stoppen zo... Zou ook een mooie zijn om een cider nog iets zoet te houden.

Hier staan een aantal experimenten nog te wachten om gebotteld te worden. Mooiste resultaten met rauw sap en spontane vergisting. Mocht iemand een plek weten waar ze een gist kon isoleren en voor opkweek geschikt kunnen maken.... hoor ik het heel graag!
Slim! Die ga ik ook onthouden! Ik moet zeggen dat ik de zoete rommel zat ben. De cider zo uit de boomgaard geperst in het vat zonder enige toevoeging (okay, gist en pecto-enzymen) smaken heerlijk, hoeft geen suiker meer bij, en ook geen bubbeltje wat mij betreft :-).

Rauw sap dat is het fijnste inderdaad. Wel eens sulfiet gebruikt, maar nu ook niet meer. Wilde vergisting voor cider nog niet geprobeerd. Wel voor de vlierbloesemchampagne. Lukt 1 keer wel, de keer daarop niet.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voeding

Bericht door benthuis »

alefarendsen schreef: 20 dec 2018, 15:01 De cider zo uit de boomgaard geperst in het vat zonder enige toevoeging (okay, gist en pecto-enzymen) smaken heerlijk, hoeft geen suiker meer bij, en ook geen bubbeltje wat mij betreft .
Platte cider heeft zoals je hierboven schreef wel balans nodig... Op Guernsey was het een aanzienlijk deel van de productie zei men. Ik wordt er ook wel gelukkig van!

Of Nederland er klaar voor is vraag ik me af. Cider gaat wel populair worden!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voeding

Bericht door benthuis »

Lekker door geborduurd afgelopen maanden en de eerste commerciële cider uit onze hand heeft vorige week het levens licht gezien!
Vandaag op een cider festival de onze vergeleken tegen de andere Nederlandse ciders en hij blijft overeind!
Tegen de Fransen, Letten en Engelsmensen legt ie het nog wel af... Maar denk dat er met wat ontwikkeling ook met onze handappeltjes wel wat te maken valt anders dan zure bocht.

Meest funky combinaties gezien: wat dacht u van komkommer? Populair is het lageren op eiken (whiskey/wijn/bourbon) vaten. Geeft mooie aanvulling op ons tanine gebrek.

Hierboven hadden we het over het stoppen van de vergisting...Ook hier wat wijzer over geworden. We gaan het nu zelf doen met een overmaatse rvspan met 75 graden water. Flessen iets voorverwarmd hier in en als ze hun portie totale +60 hebben gehad weer terug koelen. En nee, dit noemen cider makers GEEN pasteuriseren (want dat is een vies woord , net als sulfiet) maar flash-heating... Totale druk liep bij de test op tot 6 bar... Dit vond de manometer stop niet OK, hele fles tegen de afzuigkap...

Andere optie die door een geweldig goede cider maker wordt gebruikt is filteren met 0.4 micron filters. Ik wil dit binnenkort verder verkennen.
De geperste filters lijken ongeschikt omdat hier toch nog kanaaltjes in kunnen zitten die een paar gistcellen door kunnen laten (De Letse cider maker bracht het als volgt: "Some women get pregnant easily, some dont... make your choice..."
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voeding

Bericht door alefarendsen »

Zo, gister is't weer begonnen. Het is nog niet eens september, maar er is al van alles rijp. De eerste 20 liter staat te vergisten. Start SG 1047.

Bij de buren die ook allemaal een appeltje of wat hebben staan geef ik nu ook de bomen af en toe een slinger dus dan gaat het lekker snel qua aanvoer.

De bottleneck in het proces is nu het wassen en snijden van de appels. Als ik gave appels zou hebben, zouden we met drie man gerust 50 liter of wel meer op een dag kunnen doen. Maar... er zit best wat fruitmot in onze bomen. Bij de buren iets minder, maar ook wel wat. Ik heb er eens een beetje over zitten lezen, maar kan niet echt vinden wat nu acceptabel is. Met sulfiet maakt het natuurlijk allemaal geen barst meer uit, maar dat wil ik niet! Ben benieuwd.

Over 2 weken doen we een persdagje. Paar maatjes van me, pizza, bier en een grote batch. 2 mensen wassen, 1 verpulpen, 1 persen.

gr.,
Alef
Plaats reactie