Walnoten kraken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Walnoten kraken

Bericht door benthuis »

alefarendsen schreef: 05 nov 2020, 09:14 Ik wil meer bomen en wil eigenlijk mijn huidige boom vermeerderen.

Veel manier gelezen, van het nemen van stekjes vroeg in de winter tot het begraven van gepelde en ongepelde noten in potgrond.
Ik heb geleerd dat enten de meest betrouwbare manier is om snel een nakomeling te krijgen met goede eigenschappen....
De noot geeft geen garantie en het duurt veel langer voor er noten aan komen...

https://edepot.wur.nl/261208

Hier wordt ook gesproken over onderstammen in Frankrijk
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Walnoten kraken

Bericht door pelletpower »

Ik kan zon roller aanbevelen, heb je zelfs voor het rapen van appels. Werkt echt... Vooral een goede "splitter" op je emmer maakt dat je niet hoeft te bukken.
Roller heb ik van gehoord. Is me aanbevolen door prof notenboer. Splitter?

Masjientje op youtube gekeken. Voorbeelden genoeg, ingewikkeld is het niet. Maar we hebben een winnaar: bedankt John. Veruit de beste methode. Vanavond een paar geprobeerd en gaat echt beter. Nog effe zen-momentje afwachten. En daar gaat deze methode zeker bij helpen, geen gefrustreerd gepeuter meer.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Walnoten kraken

Bericht door Pietje »

Die pdf had ik laatst ook gevonden en doorgespit. Vermeerderen van noten is niet bepaald eenvoudig, wat je allemaal met de temperatuur moet doen! :shock: :roll:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Walnoten kraken

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb mijn notenboom destijds in Kesteren gehaald. Was een ingekuild exemplaar.
Die begon na 3 jaar de eerste noten te geven.
En nu na 10 jaar geeft hij vele honderden noten.

Ik zou voor die €20-25,- per boom niet zoveel moeite op m'n hals halen. (En dat terwijl ik destijds zelf vele soorten bomen heb gekweekt als professioneel boomkweker.) Notenbomen opkweken is toch een vak apart.
Tenzij je van plan bent een boomgaard aan te leggen met vele tientallen notenbomen.
Maar bereid je dan voor op een aantal mislukkingen en tegenslagen in het opkweken vanuit zaad en enten van onderstammen.
Change, before you have to.
Plaats reactie