Walnoten kraken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Walnoten kraken

Bericht door pelletpower »

Geen idee wat t kost en waar te koop, Ben.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Walnoten kraken

Bericht door Adriaan Kragten »

Wij hebben drie grote walnotenbomen en hadden dit jaar, hoewel er in het begin veel aangetaste noten bij zaten, toch een enorme oogst (een bollenmand vol). We eten er het hele jaar van en wat er dan nog over is dat stamp ik fijn en geef ik 's winters aan de vogels. Ze zijn er gek op en er komen veel verschillende soorten vogels op af.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Walnoten kraken

Bericht door kockie »

Ik zag vandaag op instructables een bouwhandleiding voor een automagische notenkraker
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Walnoten kraken

Bericht door benthuis »

Mooi! hier liggen nog 4 zakken noten, ik zou het fantastisch vinden om deze gemeganiseerd te verwerken.
De constructie lijkt nogal op en standaard walsen molen.... En op t filpmje ziet de constructie er ook zo makkelijk uit.... :fff
Zullen we er een forum projectje van maken?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Walnoten kraken

Bericht door pelletpower »

Ja leuk. Ziet er inderdaad simpel uit. Leuk om op een ouwe fiets te frutten.

Iets wat me nog tegenhoudt, is het gerommel om de schil van de vrucht te scheiden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Walnoten kraken

Bericht door Pietje »

Dit ding werkt alleen als de noten ongeveer hetzelfde formaat hebben. Wat met zeven natuurlijk mogelijk is. Een paar batches maken, paar keer speling instellen en draaien maar. Nog even een handzwengel er aan om die accuboor weg te krijgen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Walnoten kraken

Bericht door benthuis »

Krak.... Uhhh krek bedoel ik.
Misschien een beetje vlieggewicht er aan zodat het in beweging blijft... Misschien heeft DJ hier ervaring mee met z'n handrasp?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Walnoten kraken

Bericht door pelletpower »

Gisteren eens een begin gemaakt met de walnoten kraken. Lekker met de hand, wordt je zen van... Bennie zo zen, meer van het gas geven. Kraken gaat wel, het vlees eruit peuteren. Hoe doen jullie dat? Tips?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Walnoten kraken

Bericht door jwardenier »

Je hebt een dikkere lijn in de noot zitten ,hier zet ik een aardappelschilmesje tussen en wip dan de noot in 2 helften ,met een beetje geluk wip ik dan de complete noot uit een helft ,soms knijp ik nog even met duim en wijsvinger de noot los .
De hele noot halveer ik dan om het vliesje er tussenuit te halen ,zo heb je mooie noten voor garnering op gebak en cake .gaan ze kapot ,opeten en of verwerken in gebak .
Bij het maken van walnoot taart gebruik ik bij voorkeur de gebroken noten in de taart ,op het deksel komen dan de hele noten als garnering [blind bakken ]
Ik weet van een notenbedrijf hier in de buurt dat zij voor het persen de noten laten pellen bij een strafinrichting ook in de buurt ,steen hamer en uitzoeken ,ze hebben de tijd .
Walnoten laat ik in de schuur drogen in een soort grote ladekast ,laden van latjes ,af en toe rommel ik er met de bezem tussendoor om zand enz te verwijderen, daarna sla ik de noten op in tonnen ,deze sluiten luchtdicht af ,op enkelen na zijn ze na een jaar nog goed ,wat ik dan nog over heb voer ik aan de varkens ,krijg helaas nog steeds geen nootsmaak aan de hammen .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Walnoten kraken

Bericht door benthuis »

Hoewel het trekt bewaren we hier de oogst in 10 aardappel kratje met open bodem.
Ze staan op de vloerverwarming en drogen zo mooi.
We kraken een mandarijnen kratje per keer met de waterpomptang....

Kraken met een machine zou aardig kunnen zijn, maar ik vraag me af of het de moeite van het bouwen waard is.
We eten hier 1,5 kg per maand en dat komt precies van de boom....

Als we meer ruimte hebben zou ik meer willen kweken...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Walnoten kraken

Bericht door alefarendsen »

Wij hebben sinds kort ook een boom op ons nieuwe stekkie. Oogst valt hier wat eerder dan bij jullie. We zijn er alweer door de helft van de voorraad heen. Zijn dan ook verslaafd aan pasta met een walnoten pesto (2 tenen knofook, 1 rauwe ui, oud lekker brood geweekt in melk, veel peterselie, zout en peper en een flinke scheut olijfolie, blenderen, parmezaanse kaas erdoor en klaar, mixen met de liefst zelfgemaakte pasta en klaar).

Kraken doen we met de hand, goeie bezigheid voor 's avonds en de kids vinden het ook leuk om te doen.

Ik wil meer bomen en wil eigenlijk mijn huidige boom vermeerderen.

Veel manier gelezen, van het nemen van stekjes vroeg in de winter tot het begraven van gepelde en ongepelde noten in potgrond.

Heb nu de links even niet bij de hand, maar hebben jullie beproefde manieren??

gr.,
Alef
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Walnoten kraken

Bericht door pelletpower »

Dat niet Alef. We hebben een jaar of vijf terug geplant. Begint nu wat te worden. Noten zijn wat klein. Dit jaar ook te laat met plastic leggen om schoon te kunnen rapen. Ongelofelijk wat je mist. En hoeveel een boom kan geven.

Masjientje is zo gemaakt, maar dan blijf je met het peuteren.

Nog niet zen genoeg geweest om John zijn methode te proberen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Walnoten kraken

Bericht door jwardenier »

Walnoot vermeerderen ,ik heb op een mooi plekje in de zon een zak potgrond door de tuinaarde gemengd ,hier walnoten in gepoot ,en die ne 2 jaar verplant ,we hebben nu 7 bomen en een aantal in de boswallen ,tamme kastanje doe ik net zo ,bewaar de noten tot het voorjaar hiervoor ongepeld .onverwarmd gedroogd .
Met een beetje geluk vergeet je wat noten te rapen ,een aantal wordt door muizen enz gegeten er zijn bij ons elk jaar wel weer uitgelopen noten ,deze stop ik in een grotere pot en als het een mini boompje is geef ik ze weg of zet ze ergens in de boswallen .
Een grote boom levert zoveel walnoten dat je aan verkoop begint te denken .Ik had ze geplant als schaduwbomen voor de dieren ,het blad bevat een stofje waar muggen en vliegen niet van houden .dat blijkt een succes te zijn ,hierom heb ik er bij huis ook een gepland en bij de paardenstallen .
Bijkomend heb je dus noten ,heeel veel noten .
Ik zal je recept eens proberen ,hoeveel walnoten gaan daar door .
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Walnoten kraken

Bericht door pelletpower »

Walnoten is pensioen wordt wel eens gezegd.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Walnoten kraken

Bericht door benthuis »

pelletpower schreef: 05 nov 2020, 09:21Dit jaar ook te laat met plastic leggen om schoon te kunnen rapen. Ongelofelijk wat je mist. En hoeveel een boom kan geven.
Ik kan zon roller aanbevelen, heb je zelfs voor het rapen van appels. Werkt echt... Vooral een goede "splitter" op je emmer maakt dat je niet hoeft te bukken.
pelletpower schreef: 05 nov 2020, 09:21 Masjientje is zo gemaakt, maar dan blijf je met het peuteren.
Ik ben bezig met een plek waar mensen met afstand tot de arbeidsmarkt voedsel verwerken.... Maak jij zon machine? Gaan wij peuteren....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie