wolven

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: wolven

Bericht door pelletpower »

Toch wel bizar, bescherming zoeken tegen wolven. Met 17 miljoen mensen... Dan is Nederland dus toch niet zo vol?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wolven

Bericht door jwardenier »

Lieve , dat geeft toch een hele andere kijk op het gebeuren ,2,5 m hoge afrastering .
Bossie , ik heb een afrastering rondom staan meen iets van 80 cm hoog ,60 cm gaas met hierboven een gladde draad en daarboven een stroomdraad , goede tip om aluminium draad te trekken ,om de stroomsterkte te behouden .
Wolf 3 is inmiddels ook gearriveerd komt van af de andere kant en zit nu in een natuurgebiedje bij Staphorst ,en dat is akelig dichtbij nog geen 10 km .
Ook deze heeft totaal geen angst voor de mens ,is overdag gefilmd en liep langs de weg en in het open veld .
De vlechthaag staat op mijn lijstje ,nog wel uitzoeken hoe en waar te kopen ,het landschap zal ik ook benaderen .
Isolatoren voor de afrastering heb ik ,al zal indien het raster omhoog moet er nog wel weer wat gehaald moeten worden ,o a palen en draad .
Pellet ,je zou zeggen dat hier geen wolf tussen past , helaas ze zijn er dus .
Die in Groningen zit ver genoeg weg , de andere 2 zitten op 10 en 17 km afstand ,terwijl hun jacht gebied 50 km rondom is naar ik gehoord heb .
Helaas worden er ook verhaaltjes verteld ,dus of dit waar is ?
De dieren stallen ga ik zeker doen ,maar nu met het mooie weer laat ik ze graag buiten .
Wat dan weer niet bij mijn bedrijfsvoering past , hierdoor moet ik meer gaan voeren of gras maaien terwijl ze het zelf kunnen .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wolven

Bericht door jwardenier »

Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: wolven

Bericht door Lieve »

Zit jij nog binnen dit gebied of net buiten?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wolven

Bericht door jwardenier »

Zit er ruim buiten ,tussenliggend gebied zit een alleengaande wolf ,en in ons gebied zwerft er ook een rond ,dan nog weer veder naar het noorden een
In het gebied welke nu aangegeven wordt als verblijfplaats gaat het om een stelletje ,deze kunnen een roedel gaan vormen ,en dan zijn de rapen gaar
Als de wolven in onze omgeving elkaar vinden zal hier ook een verblijf gebieds ingesteld worden .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: wolven

Bericht door Lieve »

Misschien toch, ideetjes verzamelen over hoe hou ik mijn schaapjes/kippetjes veilig.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wolven

Bericht door jwardenier »

Ik heb meidoorn winterstekken gemaakt voor een eerste haag 250 m ,als dit lukt wil ik t z t een vlecht heg rondom het erf zetten .
Veder een weide wagen gekocht om bij onraad de schapen te kunnen stallen zonder dat ze in huis te hebben .
Misschien op den duur minderen of zelfs stoppen met de schapenhouderij .
Maar ik lees ook wel aanvallen op koeien ,zelfs paarden zijn niet uitgesloten van aanvallen ,vorig voorjaar was er een melding van een doodgebeten veulen .Varkens heb ik nog niets over gehoord .
Elke avond het vee naar binnen ,het kan ,maar dan worden mijn vrije dagen wel heel erg beperkt en moet er voer komen voor de nachten ,als het zover komt weet ik niet of ik nog kan blijven doorgaan ,misschien wordt het dan tijd voor een camper .
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: wolven

Bericht door dormos »

Of je zet er een hond bij:

http://www.tatrakennelbiacaperla.com/439351717

Er zijn rassen (bv anatolische herder) die zich onderdeel van de kudde gaan voelen als ze bij de beesten zijn opgegroeid, en die de kudde dan verdedigen tegen wolven, beren en andere roofdieren.

Groet,

Hans
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wolven

Bericht door jwardenier »

Hans ,leuk hondje ,of dit voor mij een oplossing bied weet ik niet ,we hebben 8 schapen met nu 15 lammeren .
Voelt een beetje als een shovel kopen om een kruiwagen grond te verplaatsen ,voor een grote kudde zie ik deze oplossing wel .
Alpaca's of ezels zijn ook al eens geopperd ,deze dieren eten ook en komen dan in plaats van .
Alpaca,s moet je trouwens ook stallen ,worden gestolen ,kan Bossie over verhalenhttps://www.levendehave.nl/nieuws/vlaamse-schap ... n-subsidie
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: wolven

Bericht door pelletpower »

En ook hier aanwezig. Op een km of 10 zijn ongeveer 30 schapen doodgebeten. Komt erg dichtbij en in Brabant is nou niet echt ruimte voor zulke beestjes.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: wolven

Bericht door alefarendsen »

pelletpower schreef: 17 mei 2020, 20:23 En ook hier aanwezig. Op een km of 10 zijn ongeveer 30 schapen doodgebeten. Komt erg dichtbij en in Brabant is nou niet echt ruimte voor zulke beestjes.
Voor welke beestjes is geen ruimte? Voor de mens bedoel je?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: wolven

Bericht door pelletpower »

Ha ha , ja ook voor mensen wordt het een beetje druk. Dat dacht men al in de jaren 50, het is alleen maar drukker geworden. Als daar tussenin nog wolven gaan lopen is het wachten op het eerste kind dat verscheurd gaat worden.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wolven

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb het ook meegekregen PP, schijnbaar wonen we officieel in een wolvengebied... Schapenhouders zitten ondertussen 's-nachts te waken. Zij moeten de dijken kort houden, zonder schapen gaat dat niet. Er is er 1 weg gejaagd die zich tussen paarden begaf.
Dode schapen worden niet opgegeten, paar stukken er vanaf en dan het volgende schaap. Niet erg efficiënt. Kan volgens mij ook niet de bedoeling zijn. Leuke praat dat de mens de wolf in de weg zit, maar het gaat gewoon niet werken. Ik ben ook altijd blij als ik 's-ochtends buiten kom en geen dino's uit m'n tuin hoef weg te jagen. Vossen zijn er ook veel ondertussen. Je ziet ze niet vaak, maar restanten van konijnen, graafsporen en uitwerpselen komen we volop tegen. Ganzen en kippen raakt men hier regelmatig kwijt. De veren hangen dan in het gaas.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: wolven

Bericht door pelletpower »

Jantje, vos dat gaat nog. Die zie ik vaak genoeg hier, ook grote mooie exemplaren. Maar een wolf? Als die de smaak te pakken krijgt gaan er echt rare situaties ontstaan. Volgens mijn moeder ie ie de maas overgestoken en aan deze kant gezien. Wordt tijd voor een dikke buks, hoezeer ik daar ook een hekel aan heb. Als ze in Bosnie op wolven gaan jagen, dan is dat heeel ver van de gebouwde omgeving voordat er eentje gevonden wordt.

Rare tijden. Geeft toch een raar gevoel als je in het donker je hondje uitlaat. Vossen zie je hier overal, maar een wolf is echt te gek.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: wolven

Bericht door pelletpower »

Herstel Jantje, hij zit aan jullie kant. Vannacht in Bokhoven.
Plaats reactie