Dagje leren haren van de zeis

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door Geertje »

In Roemenië heb ik ook van die teams van maaiers aan het werk gezien. Prachtig gezicht!
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door Geertje »

Wij zorgen voor koffie, thee en soep (is voorlopig nog het enige wat we aan producten van eigen kweek kunnen bijdragen. Maar dat wordt vanzelf meer ;-)) We zijn nu met ons zevenen geloof ik? (inclusief mijn man en de vrouw van Alef)
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door Lieve »

Ik kom samen met Yann, we zijn dus met z'n tweetjes.
Ik verheug er me op.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door Lieve »

Ik ga langs bij de plaatselijke brouwerij en breng Quintine en Liefmans Kriek mee.
Ander Belgisch bier kan ook op aanvraag.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door pelletpower »

Misschien moet ik toch maar wat in mijn agenda rommelen.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door Geertje »

Oké, dus als ik het goed heb zijn we zondag met
- John,
- Joris & ik,
- Lieve & Yann,
- Alef & vrouw (& evt kids?),
- Ernest,
- Ric,
- Jojanneke
- en mogelijk Pelletpower?
Maakt 10 of 11 volwassenen. Wordt gezellig! We zitten met 10-12 personen wel een beetje aan het maximum denk ik.

Wij zorgen enkel voor soep, niet voor de volledige lunch. En ik vermoed dat Alef ook niet voor zo'n grote groep gaat staan bakken ;-) Zoals John al aangaf: als iedereen een broodtrommetje meeneemt is dat wel zo makkelijk... Mocht je heel veel fruit over hebben dan is dat natuurlijk ook een welkome bijdrage, onze tuin is nog non-existent, het nu alleen nog maar gras.

Nogmaals: het adres is Ratellaan 4 in De Hoeve. Je navigatie brengt je tot de Ratellaan en daar staat een bordje. Moet je worden afgehaald van station Wolvega, laat dat dan even weten. Er valt vast wel iets te regelen, de afrit van de snelweg is vlak bij station Wolvega.

Onze voorzieningen voor bezoekers zijn nog wat basic: een kraan en een composttoilet. En we hebben een grote partytent voor als het weer het laat afweten. Tot zondag!
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door alefarendsen »

Geertje schreef: - Alef & vrouw (& evt kids?)
Hangt een beetje van het weer af of m'n vrouw en één van de koters meekomt. De ander zit bij opa en oma op de boot dus komt sowieso niet
Geertje schreef: Wij zorgen enkel voor soep, niet voor de volledige lunch. En ik vermoed dat Alef ook niet voor zo'n grote groep gaat staan bakken ;-)
Ik denk dat ik me wel even kwaad maak een oventje vol gooi 's ochtends vroeg. Als dat lukt dan zijn dat 8 broden. Ik laat uiterlijk zaterdag ochtend weten of dat lukt. Ik neem in ieder geval ook wat jam mee.

Vanaf 10 uur toch?

gr.,
Alef
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door Geertje »

@Alef Ja hoor, vanaf een uur of 10. Super als je wilt bakken!

Voor alle duidelijkheid (ik krijg er meer vragen over): ons landgoed is nog niet zo heel erg geschikt voor kinderen. Er heeft een oude boer gewoond, die uit zuinigheid nooit van zijn leven iets heeft weggegooid (letterlijk). We hebben nu een deel leeggeruimd, maar er zijn nog twee schuren die vol staan met oud roest, accu's, open bakken met afgewerkte motorolie, grote balken vol roestige spijkers die omvallen als je er tegenaan stoot, stapeltjes stenen die op omvallen staan, rotte planken waar je doorheen kunt zakken, motorblokken waar olie uitloopt als je ze kantelt, stukken asbest en wat dies meer zij. Heel interessant om op onderzoek uit te gaan maar géén speelplek voor kinderen!

Ook in het gedeelte dat we nu hebben opgeruimd is niet alles even vanzelfsprekend en er kunnen nog stukken prikkeldraad of glas in het gras op het erf verborgen liggen. In de bosjes is dat zeker het geval, die liggen nog vol met rommel.

Ik heb dit niet expliciet vermeld, omdat wij zelf geen kinderen hebben en het voor volwassenen allemaal wel te overzien is (bovendien gaan die bezig met de zeis, toch?). Maar tijdens het opruimen dit voorjaar hebben we wat ongelukjes gehad (motorolie die de grond in liep enzo) waardoor we op een zeker moment hebben gezegd 'geen kinderen meer'. Ze zijn nu wel weer welkom, maar te allen tijde onder toezicht van de ouders!

Ik hoop dat jullie hier begrip voor hebben...
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door alefarendsen »

Geertje schreef:@Alef Ja hoor, vanaf een uur of 10. Super als je wilt bakken!
Het deeg wordt zo gemaakt, dus komt voor de spreekwoordelijke bakker...

Tot morgen! Waarschijnlijk zonder kids (en dan ook vrouw). Naast het feit dat er hier ook nog voldoende te doen is, is net gisteravond de drager voor de jongste kapot gegaan en de naaimachine doet z'n werkt snel, maar niet zo snel, dus een lange wandeling zit er voor m'n vrouw niet in.

Oh, by the way, ik maak zo het deeg voor het brood, dus dat komt goed.

Alef
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door Geertje »

Hier grote pan soep op het vuur. Komt helemaal goed dus. Tot morgen!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door jwardenier »

Het is een beetje de eer van de zelfvoorziener om wat eigen producten te laten proeven ,dus voor op brood een eiersalade gemaakt ,voor tussendoor een stukje droge worst ,voor bij de bbq een bostuin salade met o a eeuwige moes ,vengkeltopen roekolie enz. met als afwerking wat bloempjes op stukje uit elkaar getrokken vlees met honing mosterd sous wat dan weer mooi op het brood van Alef kan .
geen complete maaltijd dus het mag nog aangevuld worden .
De worstjes waren al bekend .
Je zou haast de zeis thuis laten , dus nog even als herinnering, zeis en haar gereedschap mee brengen ,en als je hebt een jutte zak om op te zitten ,ik heb wat extra zeis bladen ,die mogen gepolijst en gescherpt worden .

Is het brood gelukt ?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: Is het brood gelukt ?
Het staat (zoals altijd) op 3 graden te rijzen in de koelkast. Morgenochtend om 6 uur springt op de timer (lang leve dat klein beetje technologie :P) de oven aan en dan schuif ze er alle 9 om 7.30 in.

Ik heb nu al zin in al dat lekkers; maar ga nu eerst m'n zeis en toebehoren klaarleggen.

Alef
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door Geertje »

En ik zorg ook voor een salade - uit de moestuin van vrienden helaas, maar met eitjes van eigen kippen :-)
Inderdaad John, het is de eer van de zelfvoorziener om wat uit eigen tuin te laten proven en het is mijn GROTE frustratie op dit moment dat we hier nog geen moestuin hebben, enkel wat courgettes en pompoenen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door pelletpower »

Klinkt allemaal erg lekker. Veel plezier iedereen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dagje leren haren van de zeis

Bericht door kockie »

Iedereen veel plezier gewenst vandaag! Ik kan er (om meerdere redenen) helaas niet bij zijn.... Geniet van de ambacht en van elkaars gezelschap!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie