Imkeren volgens Warré

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Bossie , bedankt voor het aanbod ,kan hier mooi naast de andere warre kasten staan .
De Einrambeute ,heb je daar een bruikbare tekening van ,lijkt mij ook wel het proberen waart .
Ik heb nu erg grote volken ,staan op 2 br bakken en een h kamer ,en koken soms nog over ,de einrambeute op een mooi plekje zetten en verder met rust laten ,ja dat kan hier wel ,er is heide en honing douw ,veder wat kleine dracht wilg, bloemen enz. eigen grasland zaai ik door met o a bijenmengsel .Ik zag al een mooi voorbeeld op pootjes ,met venster ,kan zo de bos wal in .
De kasten die ik nu gebruik ,simplex zijn nog redelijk te gebruiken ,wel veel onderdelen als je eens doppen moet breken ,de ventilatie bij warre lijkt me goed werkend , nadelen zijn er ook ,,korf imkeren is bijna het zelfde .
Ik heb een beetje gelezen over jou kast ,eenvoud spreekt me aan ,dus zou ik ze wel willen proberen ,het zou mooi zijn de hoofdvolken over te zetten .
Natuurbouw ,heb wel het idee dat die raampjes brozer zijn ,bij het slingeren gaan ze nogal eens stuk ,of breken er stukken uit .
Br k raamen met 3 draden h k raamen met 2
Varowa bestrijding ben ik jaren geleden me gestopt ,was mijn eerste aanvaring met de visvereniging
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Bossie »

Natuurbouw kan inderdaad kwetsbaar zijn. Ik boor in die staande dadantramen een paar kleine gaatjes en duw daar een sateprikker door, dat doe ik op twee plaatsen zodat de natuurbouw wat meer steun krijgt. Slingeren kan dan op zich wel. Ik vraag me zelf af, of ik in de toekomst niet liever ga persen.
Als je op jaarbasis het werk bij het volk kunt terugbrengen tot 1 uur, maakt wat extra tijd met honingoogst me niet uit. En wat minder honing per volk ook niet.
Als ik plek heb ik de auto neem ik een lege Einraumbeute mee, kun je de maten daarvan overnemen maar volgens mij staan er ook bouwtekeningen van online, zal eens kijken.
Ik zou er zelf wel inderdaad de Warré ventilatie/deksel aan toevoegen! Mooi systeem om ook condens in de winter onder controle te houden.

Van die grote volken kun je nu mooi iedere tien dagen (tot medio juni) een raam broed voor een einwaben ableger (1 raams broed aflegger) halen. Die in een kast met een raam voer en een of enkele lege ramen en een paar kilometer verderop zetten. Kun je misschien nog wat afleggers maken voor de verkoop. Zo'n aflegger op basis van 1 broedraam kost je veel minder honing dan wanneer je die grote volken in 2en deelt.

Zag pas ook nog Engelsen die van Ytong een kast maken, ZEST hive. Nou is Ytong niet echt iets dat ik passend vind bij bijen (bijen doen het er volgens bedenker wel heel goed in) maar hennepbeton zou misschien wel een geschikt materiaal zijn voor een goed geïsoleerde goedkoop te maken kast (niet geschikt voor transport natuurlijk). Ytong blokken zijn zo glad daar zetten ze volgens mij net als op segeberger kasten maar heel weinig propolis op af. Hennepbeton heeft een veel ruwer oppervlak dat wellicht stimuleert om te propoliseren. Vraag me ook af wat de impact is van de kalk in de hennepbeton op eventuele schimmels e.d. in de kast, kan misschien mooi werken en kalk werkt vochtregulerend.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Aflegers maken voor verkoop ,niet echt mijn ding ,ik wacht wel tot er een dikke zwerm afkomt ,en dat het meer honing kost ,ik probeer ieder jaar 1 x honing af te nemen ,Had nu uit elke kast wel een raam of wat kunnen halen ,maar ook hier wacht ik nog even mee .
Anderen zullen zeggen ,dit kost je honing ,kan zijn maar met 1 x per jaar al zou het 5 kg per volk zijn heb ik genoeg .
Meestal is het wel 9 tot 10 kg per volk en hebben we ruim voldoende .
Eerder verkocht ik wel honing ,kast aan de weg met een potje voor het geld ,iedere keer misten er potjes en was er niet betaald ,tot op een keer het geld potje ook weg was ,zat misschien 20 euro in .
Ook verkocht ik zo het overschot aan eieren ,betrapte eens een oudere dame waarop ze de boel neergooide en er vandoor ging ,ze had het ook kunnen krijgen .Kast was versmeerd,en ik gek in de kop ,heb hem opgestookt onder de aardappel kookpot , Ik mis deze inkomsten wel ,moest je wat hebben was er altijd wel wat kleingeld ,maar ook dit went .

Kasten van steenachtig materiaal maken als yton of hennep beton ,het zou wel kunnen denk ik ,voel me niet echt geroepen om hier me te gaan hobbyen .
Is vocht ,schimmel een gevaar bij de 1 raamskast ?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door benthuis »

Bossie en John, leuk om over de natuurbow kast te lezen! Laatst een korte rondleiding gehad bij de BD imker in Renkum. Onze conclusie was dat dit wel eens dé manier van imkeren voor ons zou kunnen zijn..
Eerst maar eens zien dat we de bijen op eigen land kunnen houden...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Bossie »

John, hier wat meer wat betreft in elkaar zetten van een Einraumbeute/ERB.

https://www.mellifera.de/blog/mellifera ... itung.html

(geen commercieel belang, ohja melifera is een vereniging voor ecologisch/BD imkeren dus neem aan dat die link wel mag)

Hier ook nog een interessante link: http://www.dheaf.plus.com/framebeekeepi ... mbeute.htm

En hier nog een bouwhandleiding voor een gemodificeerde trogkast/Einraumbeute: http://www.dheaf.plus.com/framebeekeepi ... uction.pdf

Als je niet naar verticaal dadant wil omdat je een hoop simplex materiaal hebt zou je er ook voor kunnen kiezen om twee broedkamer ramen aan elkaar te schroeven. Dan zou je aan 7-9 ramen in 2 broedbakken meer dan genoeg hebben. Jammer dat veel spaarkasten in koudbouw werken en niet in warmbouw, je kunt er natuurlijk wel een andere bodem onder zetten en ze eens in warmbouw proberen. Dan kun je mogelijk ook zuiver honing oogsten van de achterste ramen. Of gewoon in koudbouw laten en een honingkamer erop.
Nadeel van simplexkasten is wel de wanddikte en beperkte isolatie daardoor. Als je naar <9 ramen gaat (met 32/35mm hoh) in een 10 raams kast houd je wel genoeg ruimte over om op te vullen met extra isolatie/hout en er past nog steeds een normaal rooster bovenop en honingbak. Misschien iets om eens goedkoop mee te experimenteren.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Ik heb van de simplex kasten raampjes genoeg ,het lijkt me beter om voor de eenraamkast nieuwe te maken ,dan kan eventueel iemand anders de kasten en of raampjes nog gebruiken .
Bedankt voor de linkjes naar de bouwtekeningen ,ik ga het doorkijken en dan eens zien wat er nog aan materiaal is en kijken of er een kast gemaakt kan worden ,zag al een mooi exemplaar voorbij komen van plankjes op poten .
Ik meen dat Alef eens poste dat hun bijen door schimmel gedood waren ,maar heb nooit begrepen hoe en waardoor ,dus vraag ik mij nog wel af hoe gevoelig deze kasten hiervoor zijn ,ze zijn nogal groot en kunnen dus veel vocht herbergen .

Ben kasten op eigen grond is erg makkelijk ,maar niet echt nodig ,beetje in de buurt is wel erg handig .
Ik heb een bijenstal en dit is wel erg mooi om je spul wat bij elkaar te houden ,maar een goed dak op je kast volstaat ook ,en wanneer je dan in de bijen werkt blijven ze niet onder het afdak hangen .
Voor korven is het wel erg mooi .

Pietje ,mooi dat jullie ook bijen houden ,welk kast type gebruik je hiervoor?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 21 mei 2019, 08:47 Ik meen dat Alef eens poste dat hun bijen door schimmel gedood waren ,maar heb nooit begrepen hoe en waardoor ,dus vraag ik mij nog wel af hoe gevoelig deze kasten hiervoor zijn ,ze zijn nogal groot en kunnen dus veel vocht herbergen .
Ik ben niet de expert hier, maar Lin m'n meisje had inderdaad een einraumbaute met een volk erin. Die heeft het echter niet overleeft, om dat er een roofvolk was wat ons eigen volk gedood heeft.

De kast die we afgelopen winter hadden heeft het niet overleeft. Het was al niet zo'n sterk volk en schimmel heeft het uiteindelijk gedood. Ik gok dat er in de warme period in februari schimmel naar binnen gevlogen is door een bij...

We hadden eigenlijk gepland pas op de plaats te maken met de bijen en volgend jaar weer te beginnen, maar ik kom net van een vriend van ons in het dorp hiernaast waar we een zwerm van zijn volk geschept hebben. Dat ging best gemakkelijk. Het zoontje (12) van onze vriend schudde de boel vakkundig in een emmer en daarna in een kast. Nu dus noodgedwongen aan de slag om een nieuwe plek te creëren.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Gefeliciteerd ,bedankt voor de uitleg ,hopelijk heb je de kast goed schoon gemaakt .
Ik heb al een poosje bijen ,en al veel hiermee meegemaakt ,schimmel is mij onbekend ,tenzij kunststof kleedjes gebruikt worden .
Eens bij een oude korf imker plastic k mest zakken als dakbedekking gezien ,hier had men schimmel in de stro korven .
Dit zag je eerder ook wel eens bij heide imkers , rommel wordt nu niet meer toegestaan door landschaps beheer ,bijen nog mondjes maat om de inlandse bij .
Hopelijk vind je een goed plekje ,Ik ben benieuwd hoe het veder gaat .
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Bossie »

Schimmel komt door condensvorming (onvoldoende ventilatie) in de winter. Volgens mij met name als het broednest t.o.v. de ruimte waar het in zit relatief klein is kan dit wel eens gebeuren.
Heb al eens een schimmel in een kast gehad (spaarkast) waarin een volkje zat dat eigenlijk in een 6-ramer hoorde en ik verzaakt had een kantraam (of hoe heet dat ook weer) te gebruiken waardoor ze die grote kast niet op temperatuur kregen.
In de Einraumbeute vooralsnog geen schimmel.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Inmiddels zijn van alle 3 de kasten de zwermen afgekomen ,warre heeft ook gezwermd , ik heb geen doppen gebroken en na de 13 e dag geen na zwerm .Het viel me al eerder op dat ze de moerdoppen zelf open knagen .
Gister tegen de avond kwam er weer een zwerm voorbij ,ze dook in een leegstaande bijen kast ,maar goed dat dit een extra grote kast is omdat het een heel grote zwerm is .
Voor zover ik kon zien weer een zwarte bij ,hopelijk geen stekelvarken .
Wel lekker makkelijk ,dit is de derde keer dat dit gebeurd ,maar weer een lege kast met raampjes neerzetten .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door benthuis »

Gaaf! Erg leuk als je zo spontaan aanwas hebt!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Gisteravond ging er hoog nog een zwerm voorbij ,enkele bijen kwamen even kennis maken ,niet erg vriendelijk .
Ze gingen richting de overburen ,of veder .
Dit zal een na zwerm zijn van een onoplettende imker die zijn bijen hier in het veld heeft staan het leek erg op een hongerzwerm .
De grote zwerm lijkt zich hier thuis te voelen ,vandaag al veel drukte op de vlieg plank , zo ik kon zien de zwarte inlandse bij ,die hier eerder ook al intrek in een kast genomen had ,3 jaar terug een niet te harden volk ,die al stak als je zelfs maar in de buurt kwam ,deze dus even afwachten, op de 3 e dag geef ik ze suikerwater ,als ze dan steken zoek ik een ander adres voor ze .
De bijenstal staat voor het pad waar ik bijna dagelijks met paard langs ga ,bijen en paardenzweet zijn vijanden .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Gistermiddag de honing afgenomen ,simplex kasten hadden elk iets van 8 kg ,de warre kast heeft helemaal niets ,volk zit nog steeds bovenin de kast ,dit valt me toch een beetje tegen ,de bijen vliegen goed en er was hier voldoende dracht .
De 2 e warre kast [zwerm]gaan de bijen ook erg langzaam .
Ik heb ook een zwerm in een natuurbouw kast gedaan ,beetje een kruising tussen warre en spaarkast met aangepaste raam maat ,deze bijen bouwen goed zitten nu op 2 kamers .Alle zwermen zijn bijgevoerd met een paar kg suiker ,laat ze zelf bouwen
De grote zwerm in de simplex kast zit al op 3 kamers en zit vol broed met genoeg voer voor de komende tijd .
Ik ben benieuwd hoe de warre en opbrengst bij anderen gaat
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

9 - 5 we hebben de eerste zwerm geschept het is wel een zwarte bij [carnica x zwarte bij ] en deze is wat actiever dan de carnica ,kwam van een kast die volop in de zon staat ,zwerm is overgedaan in een natuurbouw kast ,dus imkers opgelet ,de zwermtijd is weer aangebroken .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Ik heb 2 warre kasten [toplat] met carnica bijen te koop ,met reserve spul er bij ,kasten hebben venstertjes
PICT0002 (13).JPG
1 kast zit een volk van 2 jaar met volledige bezetting v d kast ,2 kast is een 1 jaar oud volk en staat op een bak minder .
Kasten zijn nieuw ,gemaakt uit w vast multyplx
Complete set 350 euro .
Ik ga over naar natuurbouw kast en korf ,later dit jaar heb ik ook nog 3 verbeterde en aangepaste simplex kasten met bijen over en 3 zwermkastjes
Plaats reactie