Imkeren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Vandaag een zwerm geschept. 30 Meter bij m'n 2 kasten vandaag. Een mooie kluit op een afrasteringspaal. Ik denk dat deze uit m'n segeberger kast komt. Deze zat vol met doppen. In de Warrekast kan ik deze niet vinden. Is natuurlijk ook lastig zoeken als de raat er niet uitgehaald kan worden....

Ik heb ze in een 2e warre kast gestopt/geschud/in laten lopen. Alle bijen gingen naar binnen. Ik verwacht dus ook dat de koningin erbij is. Hoe de koningin kon vliegen is me een raadsel. Deze komt bij de vereniging vandaan en was geknipt. Of het zou een nazwerm moeten zijn. Ik heb de rest van de doppen bekeken. Nadat er 1 mooie koningin uit een van de doppen kwam heb ik de rest gebroken. Ik ben benieuwd hoe het de komende dagen zal gaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door Pietje »

't zou ook een zwem van ons kunnen zijn :lol: Gister vertrok er eentje, ik kon het van het dak van het huis zien gebeuren. Wat een geweld, zo'n zwerm!

Nog even wezen zoeken, maar niet kunnen vinden waar 'ie is neergestreken. Helaas!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Gisteren ,hier ook een zwerm geschept ,kwam uit eigen hoofdvolk ,warre kast was ineens half gevuld .
De zwerm had wel een lastige plek uitgekozen , hoogstam kersenboom ,ik heb hem dan ook in 3 x geschept ,3 emmers bijen dus ,zelden zo een dikke zwerm gezien .Hoofdvolk nog even na gekeken op doppen en niet een keer gestoken .
Kast zat ruim honing in en erg veel broed

Ik ben benieuwd hoe de Warre imkers er voor staan ,zijn er bij jullie Warre kasten al zwermen afgekomen ,en hoe heb je de doppen gebroken .

Pietje ,heb je een volk op het dak zitten ? of had de zwerm zich tijdelijk daar gevestigd .

Kokkie , als de K geknipt was heb je denk ik met een na zwerm te maken ,een geknipte K valt van de vlieg plank af ,de bijen gaan dan terug omdat het feromoon weg is ,bij de nazwerm gaan ze dan alsnog op stap ,,dus een bronzwerm met een jonge K .
Hier kan je dan rekening mee houden door de eerste tijd niet in het volk te rommelen ,bruidsvlucht komt er aan .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

jwardenier schreef: 22 mei 2018, 09:18 heb je denk ik met een na zwerm te maken
Dat idee had ik al. Wat mij in de cursus geleerd is, is dat voorzwermen vaak laag en dichtbij de kast blijven zitten en nazwermen verder en veel hoger gaan zitten. Vandaar dat ik toch nog het idee had dat dit een voorzwerm was.

Ik heb 's avonds na het scheppen van de zwerm ook de warrekast "op de kop" gehad. Ik heb daarbij geen dop kunnen vinden. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen in zitten. Ik heb 3 weken geleden een extra laag eronder gezet. Daar is nog een enkele bouwactiviteit. Gezien door telefoon met camera door vlieggat naar binnen te steken en foto te maken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Gisteravond was ik plantjes aan het water geven ,er kwam een gezoem onze richting op ,een grote zwerm draaide over ons huis richting bijen stal .
Een kast waar afgelopen winter een volk uit verdwenen was kozen ze uit als hun verblijf plaats ,terwijl er ook een Warre kast leeg naast staat .
Een kort overzicht leerde me dat het zwarte bijen zijn ,hier heb ik eerder een zwerm van gehad .
Kieken wat et wordt .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Imkeren

Bericht door benthuis »

Hm, dat klinkt goed! Dit soort krakers kan je wel hebben....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Imkeren

Bericht door Bossie »

Geweldig die zwarte bijen! Bijzonder dat die bij jullie nog zoveel voorkomen. Misschien mooi om die aan te houden en daar op zachtaardigheid te gaan selecteren.
Ik schrijf me alvast in voor een aflegger daarvan :wink:

Ik vermoed dat een deel van mijn eigen bijen bezoek hebben gehad van zwarte bijtjes. De bijen zijn/lijken dit jaar een stuk donkerder dan afgelopen jaar.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Het zijn niet de echte zwarte bijen ,deze hebben ook iets van carnica ,ze hebben een gele ring .
Raszuivere zwarte bijen is erg moeilijk ,zodra de k op bruidsvlucht gaat wordt ze bevrucht door verschillende darren ,het kan zomaar voorkomen dat er ineens gele carnica bijen zijn ,bucvast wordt hier in de buurt ook veel gehouden en nog niet alle imkers doen aan k i .
Op een geschikte dag zal ik de k eens opzoeken ,mocht ze zwart zijn zal ik aan je denken met het maken van een aflegger .
Het valt me tevens op dat deze zwerm minder agressief is als de vorige zwarte bijen ,toen kon je niet eens achter de bijenstal langs lopen .
Ze zijn wel erg druk ,bij de andere volken hangen de bijen in een baard aan de vlieg plank om de warmte ,deze zwerm stoort zich niet aan een temperatuurtje van 33 gr in de zon .
Het volk in de warre kast heb ik vandaag gekoeld ,deze hing volledig buiten de kast ,groen is zo te zien toch de verkeerde kleur voor deze kasten ,wit was beter geweest .
Tevens heb ik ze ruimte gegeven ,ze zaten op 2 bakken ,nu op 4 .
Bijen zijn aaibaar .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Imkeren

Bericht door benthuis »

jwardenier schreef: 29 mei 2018, 19:24 Bijen zijn aaibaar .
Hier is bij het ophalen van ons volkje de koningin gesneuveld of ze heeft haar nieuwe honk meteen verlaten. Moerloze volk met kamikaze bijen heeft me bijna 3 weken geperforeerd. Verse koning besloot vandaag na 2 dagen dat ze toch liever de weide wereld in wilde. Dus alleen nog u een bejaarde bijen thuis.
Vanavond dop uit andere kast ingehangen. Deze moet snel uitkomen.... Raampje broed erbij en hopen dat dit aanslaat. Zoniet dan geef ik ze op... en vestig ik m'n laatste hoop op een doppenaflegger in een 3 ramer...

(Raampje broed opgehaald in donker bij bekende. In t donker kast geopend. Dat hebben we geweten... Zijn met pak en al onder de sproeier gaan staan om van de aanvallen af te komen! :fff )
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

Dit jaar met 8 volken uit de winter gekomen.
Met 6 naar het fruit geweest. Ze moesten vaak nog de broedkamer voor 1/3e uitbouwen, en de honingkamer moest nog volledig uitgebouwd worden.
Heb van 5 volken honing kunnen slingeren. van de 95 kilo brutto honing, toch 65 kilo in de emmers gekregen, na redelijk wat issues met gebroken raat in een oude slinger die uit balans is.
Heel deel nieuwe kasten gemaakt afgelopen maand, heb nu na het splitsen van de volken voor de zomerbehandeling een volk of 25 over ( 2 afleggers nog weggeschonken)
4-5 hebben nog geen doppen of geen koningin meer, maar ik kan vrijdag uit andere volken genoeg doppen overzetten.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Imkeren

Bericht door benthuis »

Dat klinkt goed! Fijn dat je de productie aan het draaien hebt.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

ja, had alleen het splitsen van de volken, en de honingoogst een paar weken eerder willen doen, dan was er nog wat meer animo voor het uitbouwen van de nieuwe waswafels, en hadden de nieuwe koninginnen wat meer legtijd gehad om met heel mooie volken de winter in te gaan. Nu wordt dat weer een beetje krap :)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Na 2 jaar imkeren volgens warre ,met toplatten heb ik nu kasten met raampjes, formaat warre ,valt me op dat de bijen de raat niet netjes tussen de laten bouwen ,slingeren wordt hierom dus alsnog een probleem .
De kasten hebben allen een natuurlijke bron zwerm af laten gaan ,het viel me op dat er geen nazwermen afkwamen ,dit in tegenstelling met de simplex kasten ,deze zouden zonder ingrijpen leeg gezwermd zijn .

Dan de 1 raam kast ,ik heb een kast van Alex geleend ,in het voorjaar een dikke zwerm er in gedaan ,redelijk gevoerd in het begin ,toen ik laatst de volken wou inwinteren zag ik dat 1 e ,alle bijen dood waren 2e, de raat zwart was [schimmel ?]
Bij de andere volken zie ik dit niet terug ,vooral de volken op warre formaat hebben zich goed ontwikkeld .
Ik vraag me af of de 1 raams kast eerder gevoerd had moeten worden .
We hebben best veel dracht gebied rondom ,zelfs een heide gebiedje op 500 m afstand , Het lijkt me dat de periode van dracht van bloemen /weide naar heide net te lang was voor dit kast type ,de grote ramen vragen veel voedsel om deze uit te bouwen is mijn idee.
Voor het volgende seizoen hoop ik dit te kunnen verhelpen ,dus graag advies .
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Imkeren

Bericht door Bossie »

Schimmel krijg je in de grote natuurbouw 1raamskasten als je de bijen wat teveel ruimte geeft. Dan krijgen ze de kast niet warm en droog. Ik heb dat ook wel eens gehad in de houten Trogbeute kasten, in de 1kamer/1raamskasten van Ytong blokken heb ik daar geen last van omdat die beter isoleren dan de houten kasten van 20mm rabat.
Ik voer ze niet voor de winter maar haal de honing er daarom pas in het voorjaar eruit.
Ik slinger niet meer maar pers, maar zo'n fruitpers en kaasdoek, gaat prima.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Dan weet ik nu waar het probleem zat ,om de ruimte te verkleinen had ik er een jutezak naast gehangen en onder ingestopt ,hier zal het fout gegaan zijn .De natuurbouwkasten pers ik ook de honing alleen de simplex kasten slinger ik nog .
Omdat de meeste natuurbouwkasten een zwerm in zit heb ik ze nu nog wel bij gevoerd ,omdat ik twijfelde aan de voer voorraad gezien de lege eenraams kast en de zwarte schimmel .
ytong blokken kasten ,lijkt me ook wel wat ,heb echter voor volgend jaar een aantal strokorven ,die ik nog eens wil uitproberen .
Plaats reactie