Imkeren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Ik blijf het een pracht plaatje vinden DJ. Nu nog een camera voor de ruit plaatsen om te zien hoe ze raat bouwen. :geek: Een mooie timelapse van maken.

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Imkeren

Bericht door pelletpower »

Dat gaat em niet worden Kockie, vrees ik. Zou wel leuk zijn.

Bijenvirus heeft me een aantal jaren terug ook geinfecteerd. De zwerm heb ik helaas niet kunnen houden. Inmiddels is er een betere lokatie voor de kasten. Net als jwardier willen we dit met zo min mogelijk verstoring gaan doen. Een beetje honing voor eigen gebruik is prima. Warre is daar perfect voor. Hou ons op de hoogte DJ.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Ik vrees het niet, maar weet het zeker. Desalniettemin is het filmpje prachtig om te zien! Dit is eigenlijk wat er ook in een Warrékast gebeurt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Pellet , als je wil imkeren zo ik het doe ,ik gebruik simplex kasten ,heb wel wat aanpassingen gemaakt ,bodem ,vlieg plank , dekplaat en het dak .
Het verschil zit in het omgaan met de bijen ,niet bestrijden ,eigen voer en zo min mogelijk in de kasten werken .
Elk jaar zet ik bij een van de 4 werkzaamheden , lege ramen in de kast ,deze bouwen ze zelf uit, meestal na het doppen breken ,oude bruin verkleurde raat gaat dan in de was smelter .
Ik heb dus geen warre kasten ,wat me tegen houd is het zwermen ,niet de voor of bronzwerm ,maar het na zwermen .
Al heb ik overwogen een paar warre kasten te maken ,dit jaar imker ik nog door met wat ik heb
Bij het korf imkeren heb ik gehad dat de bijen zover door zwermden dat er niets van het hoofdvolk over bleef ,door het gebruik van kasten met ramen kan ik nu naar de eerste zwerm het volk of op 1 dop zetten ,meestal wacht ik de 13e dag af en ga dan doppen breken .
De bijen vinden dit niet prettig ,dagen naar deze behandeling zijn ze nog geprikkeld.
De beschrijving van het warren systeem houd op naar de bronzwerm ,ik kan me niet voorstellen dat dan de bijen hun natuurlijke gedrag gaan opgeven ,dus zou mijn inzien s deze kast ook volledig gaan af zwermen ,hierom ben ik juist gaan kast imkeren .
De simplex kast heeft als voordeel dat het een warme kast is ,dubbelwandig ,wanneer de zon er op staat komen de bijen niet aan de kook in de winter verbruiken ze minder voer .Ik zou nu wel adviseren op 3 broedkamers te gaan werken .Spaarkasten heb ik ook gehad ,enkelwandig ,ik zou iedereen aanraden deze kasten of onder dak te zetten of de buitenkant geel te schilderen ,wit zie je ook veel in warme landen ,bijen hebben meer met geel ,kijk naar de korf en kleurherkenning van de bij .
Mijn kasten zijn bruin ,staan onder dak .
Ze zijn niet geschilderd ,de lijnolie heeft ze donker laten verkleuren ,ook het plaatmateriaal was al donker .
Ik overweeg om of weer te gaan korf imkeren of de warrekasten of nieuw simplex kasten te maken ,te veel werkzaamheden ,ik heb dus nog geen gemaakt. De zwermen van dit jaar heb ik weggegeven ,dus overschakelen is niet noodzakelijk ,warre of korf begin je met een dikke zwerm .
Ik ga de warre imkerij dit jaar goed volgen ,en het volgende jaar zal ik dit weer gaan doen .Het zwerm gedrag zal bepalend worden.
Mijn kasten zijn wat versleten ,beginnen wat krakemikkig te worden ,heb ze ruim 15 jaar gebruikt .
De bodemlade en het inspectie luik daarbij hebben ze volledig vast gekit .
Ook de zwermkastjes zijn op ,dus iets nieuws maken zal wel moeten ,wat weet ik nog niet .
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Imkeren

Bericht door pelletpower »

Dankje John. Hier in de buurt zit een imker. Eerst daar eens meelopen om wat ervaring op te doen. De zwerm uit het verleden had ik dan misschien kunnen houden. Er moeten niet al teveel werkzaamheden bijkomen, vandaar warre.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

John,

Over het zwermen van een Warré-volk. Ik schat dat zo'n volk in februari nog op twee bakken zit. Je zou het volk dan bij aanvang van de dracht kunnen splitsen door simpelweg een kamer af te nemen en deze een bodem, lege bak en een dak te geven. De ene kast gaat als een soort veger of vlieger verder met de oude koningin; de ander als broedaflegger. Als de eerste behoorlijk verzwakt is en meteen genoeg ruimte krijgt, zal deze niet zo snel meer zwermen. Vraag blijft of hier in Nederland het seizoen lang genoeg is om nog voldoende honing te halen. Of op tijd verenigen?

Ik bedenk mij nu: dit is ongeveer de methode zoals die beschreven staat in het boek van Warré. De imkers waar ik stage loop willen dit voorjaar iets soortgelijks doen om tijd te besparen door niet bewust een veger te maken. Geen gezoek naar een koningin met gedoe voor imker en volk. Een aantal mooie ramen broed met bijen uitnemen en in een 6-ramer plaatsen. Na een week kijken of het een veger of broedaflegger geworden is. Dit lijkt me wel wat, want hoewel de triomf groot is als je de koningin vindt, is de verstoring enorm als je twee broedkamers van een kolossaal volk moet doorworstelen. Met het risico de koningin evengoed niet te vinden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

John , de koningin vinden is niet een groot probleem ,die gaat met de bronzwerm mee ,het probleem zit in de nasleep ,doppen breken of nazwermen .Ik heb wat kunnen oefenen en vind haar meestal erg snel ,zo niet een zwerm in de boom is iets wat elke imker moet meemaken . Voor de warre imker zal het een noodzaak zijn het geeft immers een schoon begin van een nieuw volk. De moderne imkerij heeft als oplossing hiervoor de kunstzwerm ,koningin wordt daar gemerkt of men knipt domweg de vleugels van de koningin ,waardoor ze met de zwermdrift op de grond valt en sterft .
De bijen missen het feromoon en keren terug naar de kast .Met alle methoden moet je nog of doppen breken of op 1 dop zetten .
Het nemen van een aflegger met of zonder koningin heeft een risico ,tot in de naar zomer kun je een zwerm verwachten .
Het boek van ing. J J Speelziek behandeld deze methode als het weekeind imkeren ,waarbij ze gebruik maken van een moer rooster .
Het klinkt eigenwijs ,maar ik heb al deze methoden uitgeprobeerd ,waarbij ik tot de slotsom gekomen ben dat als je natuurlijk wil imkeren ,je jezelf heel wat theorie moet afleren .
Een imkers cursus kan handig zijn ,ga je natuurlijk om met je diertjes moet je veel kunnen vergeten .
Als jij een bak van je warre kast wegzet als zwerm ,verzwak je het hoofdvolk denk ik te veel en kun je de honing vergeten .
Zover ik het warre verhaal heb kunnen ontleden gaat men uit van een zwerm ,laat deze bouwen en overwinteren op eigen voer ,in het volgende seizoen geef je ruimte terwijl de bijen doorhalen ,de vraag komt na de eerste zwerm ,hoe gaat je volk door .
Bij het korf imkeren heb ik wel eens meer dan 10 zwermen van 1 korf gehad ,na het openbreken van de raat zag je dat het een moer loos volkje was met veel voer ,hier en daar wat broed ,een legende werkbij ,veel darren .
Het gaat de korfimker ook om veel zwermen ,in de nazomer pak je de zwaarste korven er uit deze worden geslacht ,zo heb je honing veel was en kun je weer naar je oorspronkelijke aantal korven .
Ga je deze richting op met je warre kasten dan kom je snel kasten te kort ,gemiddeld 5 zwermen per volk ,al kun je wel wat zwermen bij elkaar indrukken .Wil je gaan splitsen zou ik dat eind april doen ,ergens rond de 20e in een vroeg jaar ,begin mei in een laat jaar .
Ik heb wel eens op 30 april de eerste zwermen gehad ,het zou dit jaar ook kunnen .
Na het splitsen heb je grote kans dat de bak waar de moer niet in zit groot of klein gaat zwermen , je kan hem ook koud zetten ,vliegopening noordwest en onder bos zodat ze de gehele dag in de schaduw staan ,nadeel is dat ze weinig doen en dus klein blijven .
Het ventileren en ruimte geven maakt niet dat een volk na de eerste zwerm stopt ,dat zelfde heb ik ook met mijn kasten.
Een natuurlijke en door bijen zelf geregelde ventilatie ,ze staan nu op 3 bakken ,ruimte om te bouwen en doordat er ruimte is onder de onderste ramen en kunnen ze hier ook nog bouwen ,het scherp of stomp zetten .
Het zwerm gedrag hoort bij de bij ,alleen wil je het wat beperken zodat je een volk overhoud en deze wat honing voor je haalt .
De vraag blijft hoe dit bij een warre kast gedaan wordt .
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Imkeren

Bericht door pelletpower »

Ok. Ik zat me af te vragen waarom je je druk zou maken om zwermen. Als je genoeg kasten hebt om honing uit te halen is het toch ok. Laat ze maar zwermen. Zo werkt het dus niet? Uiteindelijk zijn je kasten dan leeg?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Als je begint ,zoals jij destijds met een zwerm ,dan voer je deze en verzorgd de zwerm door b v uitbouw mogelijkheden te geven warme kast ,eventueel kunstraat ,kortom je bent er blij mee ,tegen de winter zo eind aug. begin sept ,zorg je dat de zwerm wat dan al een volkje is voldoende wintervoer heeft ,je zorgt voor kantramen zodat het wat warmer is in het broednest en voorkomt zo dat het voer gaat schimmelen .
Na de winter heb je een heus volk ,de K zorgt voor veel broed ,en de werkbijen halen goed nectar en stuifmeel ,zo eind april zie je dan ineens een baart van bijen aan de vliegplank hangen ,madam gaat op stap en neemt de helft van het volk mee .
13 dagen later komen er dan jonge koninginnen uit doppen die door werksters zijn uitgebouwd en waarvan de larven gevoerd zijn met koninginnen gelei ,de eerste dop loopt uit een tutter ,de 2 e dop gaat open ,maar het jong heeft door dat er al een K aanwezig is dus blijft hij in de dop zitten ,de kwaker ,je kan dit horen .op een gegeven moment gaat de tutter ook op stap ,de kwaker roept hem hiertoe ,en de kwaker wordt het hoofd ,maar er zitten nog meer kwakers te wachten ,dit spelletje gaat door totdat de laatste kwaker er uit is en de laatste tutter is je laatste nazwerm .dit kan dus zover door gaan dat je volk op gezwermd is ,als imker wil je dat voorkomen ,dus ga je op de 13 e dag als de eerste tutter er is of nog even eerder de doppen open maken ,laat een stuk of wat jonge koninginnen inlopen tegen de avond is het hiervoor de beste tijd .Je hebt als trotse imker dan een zwerm ,immers de bronzwerm heb je geschept en in een nieuwe kast of korf gestopt en het hoofdvolk waarop je de zwerm beperking hebt toegepast ,de overgebleven jonge koningin gaat op bruidsvlucht en als ja dan na een poos in de kast kijkt zie je weer nieuw broed ,dit volk gaat honing voor je verzamelen .
Even in vogelvlucht het imkeren ,het kast type beïnvloed wel de omgeving s zweer maar niet het leven van de bij ,dus kast of korf de bij gaat zwermen .Er zijn wel mensen geweest die de bij hebben veredeld de z g bucfast bij heeft mindere zwermneigingen, maar het is net als bij mais ,hoe meer veredeld hoe minder zelfredzaam ,ik ken bucvast houders die k i toepassen en gaan om larven ,oftewel zelf een larve in een redcel stoppen en hier de k gelei bijdoen ,de jonge koningin mag ook alleen door bucvast darren bevrucht worden ,dus ook dat regelt de bijenhouder.
De natuurlijk imker blijft hier ver van ,vaak ook de reden dat de natuur imker niet bij de vereniging past .
Ga je nog een stapje veder kom je op het imkeren als bij de warre kast of zo ik het doe ,dan gaat het om de bij in haar natuurlijke omgeving ,en ga je dus een sterke bijen kolonie selecteren die zonder bestrijding s middelen kan ,vergelijk het met een loopstal koe en een natuur begrazer .
Ik weet dat ik me met deze vergelijking niet geliefder maak ,de natuur imker is dus een andere tak van sport als de verdien imkerij .
De bij gaat echter onverstoord door met haar levens cirkels ,bij de verdien imkerij als topsport bij de natuurimker redelijk dicht bij de oorsprong. Vijt blijft dat je bijen houd om de bevruchting ,honing en aanverwante producten en zo nu en dan een dikke lip
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Imkeren

Bericht door pelletpower »

Bedankt weer voor je uitleg.

Fascinerend die bijen. Het moet inderdaad op een natuurlijke ongedwongen manier. Ik baal nog steeds dat ik die zwerm niet de winter door heb gekregen. Een moestuintje kun je laten verpieteren als werken te gek wordt. Met bijen kun je dat niet maken. Kijk het dit seizoen nog af hoe het bij DJ gaat. Misschien volgend seizoen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Ik hoop ook dat D J zijn ervaringen gaat delen ,verwacht het eigenlijk ook .
Het eerste jaar zal niet spectaculair worden ,al ben ik wel benieuwd naar het bouwen en afkitten van het bovenkleed en vensters en hoeveel er nog gehaald gaat worden ,het 2 e jaar dan komt er een zwerm ,en ik ben reuze benieuwd hoe het dan veder gaat .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Wie heeft er de laatste dagen in de bijen gekeken ,hebben ze nog genoeg voedsel ,zo vroeg het leek te worden zo laat is het nu met deze kou .Het is stil op de vliegplank .
Veel fruit wat in bloei stond is afgevroren ,kiwi en kiwi bes zijn zwart .
Zoete kers en korsten staan nog in bloei ,afgelopen nacht heeft het weer behoorlijk gevroren
De notaris appel is er tegen aan om te bloeien ,zo kan het een schraal jaar worden en dan hoor ik in mijn omgeving dat heel veel imkers hun bijen kwijt zijn .
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

Ik heb de laatste 2.5 weken niet echt meer gekeken, hooguit 20 seconden gepiept door het bovenliggende klare plastic.
Toch hebben mijn bijen nog regelmatig een paar uren goed gevlogen, en ze stonden naast een hectare ongebruikt weiland, nu VOL met paardenbloemen.
Mijn volk is in de tussentijd wel nog goed gegroeid, en ze begonnen afgelopen week toch ook al redelijk de honingkamer uit te bouwen. Ben nog maar een beginnende imker, met 1 zwerm van verleden jaar, dus ze kregen allemaal raampjes met waswafels in de honingkamer.

Nog een paar daagjes en er is weer een pak meer warmte. :)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Mijnn "cursusbijen" hebben het ook goed gedaan. Even door de bovenste glasplaat bekeken vorige week maandagavond. Hebben in 2 weken 2 ramen met kunstraat uitgebouwd en in ieder geval flink stuifmeel binnengebracht aan de bodemplank te zien.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

Hier met de volken alles goed. Met het plantgoed en vruchtbomen wat minder. Zelfs de walnoten zijn afgevroren. Volgens mensen van 80 jaar nog nooit gebeurd in hun leven. Ook voorgezaaid spul is in de kas bevroren. Inmaken voor een tweejaarsvoorraad -zoals vroeger gebruikelijk- blijkt zo slecht nog niet. Ik zie een rustig moestuinjaar tegemoet...... Onvrijwillig, maar geen ramp.

Inspectie via een glazen venster werkt prima. Toch zeker om te zien hoe het volk zich ontwikkelt in de onderste broedkamer. Om die reden nog maar één honingkamer geplaatst; de rest had nog teveel ruimte. Volgende week zal het wel los gaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie