Imkeren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jorisjoris
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2016, 12:21
Locatie: in de polder

Imkeren

Bericht door jorisjoris »

Dutch John schreef:Bijen zijn een verhaal apart. Vakmanschap en redelijk universele zuren kunnen daar veel ellende voorkomen. Mocht iemand ervaring met natuurlijke stoffen hebben, dan houd ik mij aanbevolen.
Ervaring heb ik niet, wel ben ik dit jaar bezig met een cursus bijenhouden. De varroamijt is hetgene waar je het meeste werkt aan hebt. Op bepaalde momenten in het jaar oxaalzuur of mierenzuur druppelen/vernevelen. Dit heb ik nog niet gehad in de cursus.

De andere methode is de volgende: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... aatmethode, in het kort, de mijten leggen het liefst eitjes in de darrenraat, snij je deze uit de kast dan heb je dus al een behoorlijk aantal mijten te pakken.

Over een paar weken krijg ik mijn eerste volkje, dan kan ik uit eigen ervaring spreken.
Een moderator wijzigde dit bericht:
Laatst gewijzigd door kockie op 05 jun 2016, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: modedit
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wormen en vliegmaden vermijden bij boerderijdieren

Bericht door Dutch John »

Qua imkeren heb ik nog maar net zoveel ervaring als jij. Alleen volg ik geen reguliere cursus, maar loop mee met een paar ervaren imkers. Hier op het terrein staan nu een hoofdvolk en een veger, dus lesmateriaal genoeg. Onze kippen hebben al een paar darrenraten op. Vooral de kuikens zijn er wild op. Eerst bevriezen is onnodig. Er is na een kwartier niets meer over. Zelfs de was is weg.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wormen en vliegmaden vermijden bij boerderijdieren

Bericht door ritsaert snijder »

Wij hebben sinds kort ook een volk. Buitengewoon boeiend. Wat zijn die beestjes actief!
groet!

Ritsaert
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wormen en vliegmaden vermijden bij boerderijdieren

Bericht door Sandman79 »

lol, ik wil vandaag mijn golzkast (erg geschikt voor te standimkeren) verder afmaken. en hoop 2 volken hier te hebben staan binnen de maand.

Je bijenkasten in de kippenren zetten is al een kleine potentiële pré, de kippen eten kevers op, die anders het je bijen niet makkelijker maken.

Qua bvb varroabestrijding volg ik de uitkomsten van de bienensauna die nu dr liebig aan het testen is, maar vooral ook een oostenrijks apparaat dat de varroamijt in het broed met warmte behandeld schijnt effectief te zijn. Wel niet goedkoop, richtprijs ergens rond de 2k .

Overigens is mede ook lekker :p
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wormen en vliegmaden vermijden bij boerderijdieren

Bericht door Dutch John »

Mede is zeker lekker en ongeveer de makkelijkst te maken wijn. Maar alleen als je je geen raad meer weet met een grote hoeveelheid kostbare honing....
Interessant principe, die Golzkast. Ik loop nu mee met beroepsimkers. Die gaan enerzijds heel makkelijk om met de werkzaamheden. Bijenuitlaat plaatsen? Teveel op en neer gerij, hebben we geen tijd voor. Gewoon alleen de gesloten honingramen bijvrij vegen en vervangen door geslingerde. Anderzijds zijn ze weer heel secuur bij alles wat met het behoud van de bijen te maken heeft. Een paar dagen meewerken leert je meer dan een heel boek dat kan.

Thijm en Rozemarijn schijnen ook vijanden te zijn van mijten en motten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wormen en vliegmaden vermijden bij boerderijdieren

Bericht door Sandman79 »

hoofd of bijberoepimkers? hoeveel kasten houden ze dan ong? :)

En puur qua prijs is Mede al een stuk waardevoller als honing, zeker als je het bvb van koolzaadhoning maakt.
9kilo honing en 30 liter water geeft een 40 liter mede ofzo met een waarde van vlug 300 euro. (plus nog de flessenwaarde)
9 kilo koolzaadhoning moet hier in België volgens de richtprijs van de bijenbond nu een 108 euro kosten. (in potjes van 500 gram)

Waar ik woon kan je met standimkeren een 10-20 kilo honing per kast halen op een jaar. Met reizen een stuk meer natuurlijk.
Met ons gezin eten we momenteel 6-8 kilo honing per jaar... Dat kan wel verdubbelen, maar dan nog is de honing van 2 kasten meer als voldoende voor persoonlijke gebruik.. :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wormen en vliegmaden vermijden bij boerderijdieren

Bericht door Dutch John »

200 volken is geen hobby meer, zeker niet voor hoogbejaarde mensen....

Als je mede vergelijkt met honing, dan is het inderdaad een waardevermeerdering. Nu maken wij ook wijnen van fruit die én goedkoper zijn én beter smaken. Dan rekent het weer anders. Bovendien kan er van verkoop geen sprake zijn als particulier. Je telt dan alleen in gebruikswaarde.

We dwalen af. Graag afsplitsing van de laatste berichten naar een topic over imkeren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

neen, het lijkt me dat je van 200 volken al redelijk goed kan leven...
In Belgie mag je als hobbyimker 24 kasten hebben en honing van verkopen om je kosten te betalen. (btw en belastingvrij maw)

Welk type kast hebben jullie? Simplex? Spaarkast?
jorisjoris
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2016, 12:21
Locatie: in de polder

Re: Imkeren

Bericht door jorisjoris »

Ik heb een spaarkast, lijkt mij het makkelijkst om ook zaken met collega imkers uit te wisselen.
Vanochtend nog even wezen kijken, de dames waren wat prikkelbaar, onze hond is ook niet zo nieuwsgierig meer ;)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

We hebben ook een spaarkast, ik begreep dat imkers vaak betaald worden door fruitbomen/ fruit/kwekers.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

Ik heb zelf nog geen kasten, maar wat hier staat zijn spaarkasten. Nederland ligt er vol mee, zo heb ik begrepen, dus laten we niet op voorhand al eigenwijs zijn en dat systeem gaan gebruiken. De Golzkast zal ik op termijn zeker een keer uitproberen, net als de toplattenkast. Al vraag ik mij af of die laatste eigenlijk beter geschikt is voor zuidelijke landen met een langere drachttijd. De volken moeten in een toplattenkast zoveel raat aanmaken dat de honingproductie eronder lijdt. Het brengt natuurlijk wel veel meer was.

Met dit broeierige en onweerachtige weer zijn de dames inderdaad lastig. Gelukkig blijk ik immuun voor bijensteken. Heb de vuurdoop al gehad in een oud, dun en lek jack......

Ik vind de charme van imkeren dat het relatief weinig werk is, op een drukke periode in het jaar na. Verder lijkt de fruitopbrengst nog nooit zo groot te gaan worden. Imkeren brengt honing en meer intellectuele uitdaging dan het houden van solitaire dieren of dieren in kleine groepen. Met die laatsten kun je meteen beginnen en de kennis komt later wel. Bij imkeren lees en werk je jezelf beter eerst een jaar in.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jorisjoris
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2016, 12:21
Locatie: in de polder

Re: Imkeren

Bericht door jorisjoris »

Dutch John schreef: Met dit broeierige en onweerachtige weer zijn de dames inderdaad lastig. Gelukkig blijk ik immuun voor bijensteken. Heb de vuurdoop al gehad in een oud, dun en lek jack......
Vanochtend toch maar even langs de huisarts geweest, 2 weken terug in mijn hand gestoken, gisteren weer in dezelfde hand en vanochtend wat last van de doorbloeding....
Wat blijkt, iedereen is in de beginne allergisch, variërend van binnen een minuut nokkie na een steek, tot niks aan de hand. Na iedere steek bouwt je lichaam weerstand op, of de allergische steek wordt na iedere steek steeds erger.

De charme van het bijenhouden vind ik vooral het samenspel tussen de bijen, hoe goed ze georganiseerd zijn en wat ze met zijn allen toch weer bereiken. Ook het knutselen en uitdokteren van de beste methodes en praktijken spreekt mij erg aan.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Imkeren

Bericht door dormos »

De streking van het laatste bericht kan ik onderschrijven. Mijn vader imkert alweer een paar jaar, en werd ook af en toe gestoken. Geen enkel probleem, beetje jeuk en snel weer over.
Een aantal jaren terug was 1 van zijn volkjes wat vervelender dan anders, en hij had werkhandschoenen aan waar hij eerder behoorlijk in gezweet had. Gevolg was dat een behoorlijk aantal bijen door de handschoen heen in zijn hand staken. Die hand werd behoorlijk dik, maar ook dat ging over.
De week erop echter werd hij door 1 bij gestoken, en raakte daardoor in een zogenaamde anafylactische shock. Gevolg was overgeven, sterk gedaalde bloeddruk en uiteindelijk bewustzijnsverlies. Is met toeters en bellen naar het ziekenhuis gebracht, en op de intensive care beland. Hij heeft het geluk gehad dat hij niet alleen was, en dat een andere imker de syptomen herkende en 112 heeft gebeld. Als hij alleen was geweest dan had hij het niet na kunnen vertellen. Hierna is hij behandeld in een allergiepoli om weer van de allergie af te komen, maar het vreemde is dat hij daarna helemaal niet op bijengif reageerde. Dat zou wel moeten nadat je eenmaal allergisch bent gebleken.
Hij imkert nog steeds met veel plezier, maar heeft wel altijd een zogenaamde epi pen, z'n mobiele telefoon en bij voorkeur een tweede persoon bij zich. Verder imkert hij alleen nog maar met raszuivere carnica bijen omdat die veel zachtaardiger zijn, en amper steken. Zodra hij merkt dat een volk minder raszuiver wordt (ze zijn dan vervelender en steken vaker) dan wordt het volk zonder pardon afgezwaveld.

Ik wil hiermee niemand ontmoedigen om te gaan imkeren, maar het is denk ik wel goed om te weten dat het niet geheel zonder risico is.

Groet,

Hans
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

Het is absoluut niet risicoloos! Scheelt wel heel veel waar je kasten staan. Ik denk dat het herkennen van de symptomen ook wel heel belangrijk zijn.

Ik heb nooit beseft hoe belangrijk de rol van de bijen is en dat ze andere bestuivers ver achter zich laten. Ik ben ook heel benieuwd naar het positieve effect op de bestuiving.

Hier gaat zo tot de helft van de bloesem verloren. Er zitten hier ook geen bijen in de directe omgeving.

Tot slot ben ik benieuwd naar de hoeveelheid werk (de totale hoeveelheid werk in een jaar) en dan in verhouding tot een potje jam of een potje appelstroop.

Mijn veronderstelling is dat de bijen niet heel veel werk kosten, best veel honing geven en meer appelstroop en hopelijk ook meer ander fruit (goudreinetten) geven.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

@Dormos: als je vader een hyposensibilisatiebehandeling heeft gehad, zou hij inderdaad niet (of nauwelijks) allergisch meer mogen reageren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie