Melk, wat kun je ermee?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door benthuis »

Over kaasdoek... Heb laatst een en paar meter in het vierkant gekocht bij de stoffen handel... veel beter prijs dan bij de speciaalzaak. Zelfde prijs als een lapje 50x50.
Prima geschikt voor hop giften bij het bier maken.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door ritsaert snijder »

of op de markt

We hebben rauwe melk en boter gekocht (de verkoopster was dan weer erg geïnteresseerd in een recept voor kalkverf!). Een liter is omgezet in yoghurt, die hangt uit. De rest wordt waarschijnlijk roomijs.
groet!

Ritsaert
eco-boy
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2016, 07:13

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door eco-boy »

Ik dacht altijd dat melk voor jonge koeien was :lol:
Ben niet van de overtuiging dat koemelk gezond is voor mensen, eigenlijk zou het toch logischer zijn mochten we moedermelk drinken :oops:
Peterooievaar
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 nov 2019, 22:25
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door Peterooievaar »

Dutch John schreef: 06 feb 2016, 08:24 Regelmatig halen we een emmer verse melk bij de buren. Mag eigenlijk niet van de zuivelfabrieken, maar hier in de provincie houden wij meer van gezond verstand dan van regeltjes.

Boter en karnemelk:
Melk aanzuren met een halve deciliter karnemelk op één liter melk. Belangrijk: zorg dat beide dezelfde temperatuur hebben bij het samenvoegen. Eerste dag wegzetten bij ongeveer 16 graden, de tweede dag bij ongeveer 11 graden. De melk dikt dan in en is klaar om te karnen. Na het karnen de boter eruit zeven. Boter in ijskoud water, anders is deze te zacht om te kneden. Het kneden is nodig om de melkresten en het water te verwijderen, om ranzigheid te voorkomen. Het best op een houten plank met een houten lepel.
Ik ben al meerdere keren op dit forum geweest en dit bericht gelezen. Net een account aangemaakt om.

Naar aanleiding van mijn Yoghurt ervaringen wilde ik ook karnemelk proberen te maken. Dit berichtje, en ook informatie elders van het web, hielp mij op weg. Maar bij mij werd de melk (of aanstaande karnemelk) zuur, vies zuur dus gewoon niet te drinken.

Ik heb verse boerderijmelk, maar deze is gepasteuriseerd. https://hoekschezuivel.nl/
Nogmaals dit bericht lezende kwam ik erachter dat hier aanwijzingen gegeven worden om de melk tijdens het verzuur-proces op 16 en 11 graden te houden. Dat heb ik dus niet gedaan.

Mijn vraag aan John: maak je nog steeds karnemelk? En gebruik je nog steeds deze methode?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door jwardenier »

Peter ,ik ben niet de John waar je de vraag aan stelde ,maar ik melk elke dag een Jersey koe ,en verwerk de melk tot kaas, boter ,karnemelk, kwark en de restproducten als wai verwerk ik weer in gerechten .
Om een beetje volume te hebben spaar ik de melk op [in de vriezer ] tot er 30 l is dan maak ik er rauwmelkse kaas van .
Dan doe ik ook wel melk in een grote schaal ,en laat dit 12 uur op romen ,schep de room in een emmertje en dit gaat ook in de vriezer totdat er ong 8 l is ,daarna verkarn ik deze ,gebruik verse karnemelk als zuursel ,na het afgieten van de boter hou je ong 1 kg boter over en dus iets van 7 l karnemelk ,als deze nog even door zuurt is hij als verse karnemelk te drinken ,ik pasteuriseer deze en na afkoelen 1 druppel stremsel per l ,12 uur laten staan ,snijden in grove stukken en dan hang ik haar in een kwark zak op ,de wai lekt uit ,en wanneer ik het goed genoeg vind zet ik de kwark in de koeling ,de wai verwerken we dan tot wai cake [boter vervangen voor wai ]of we laten de wai door zuren voor wai drank of ze gaat in het pannenkoeken beslag brood of pap ,kunnen we er even niets mee dan gaat wat over is naar het varken .
Gisteren kaas gemaakt en heb voor een aantal dagen verdunde wai ,met een schep meel is dit varkensvoer .
Ik maak dus boter en hou karnemelk over ,jij koopt melk als deze gepasteuriseerd is kun je haar op 20 gr brengen en enten [6% ]met karnemelk overdoen in een zorgvuldig schoongemaakte thermosfles na 12 uur heb je dan een imitatie van karnemelk
Yoghurt kun je ongeveer net zo maken ,alleen hou je dan de temperatuur op 45 gr en gebruik je verse yoghurt om te enten .
Ik maak het ook wel eens ,blijf de zelfde pan gebruiken en zet die naar het enten in de hooikist ,dit voorkomt veel besmettingsgevaar.
Besmetting ,verkeerde temperatuur, of te oud entsel ,doen je product mislukken ,het wil ook wel eens voorkomen dat verse melk een te hoog celgetal heeft ,hierdoor mislukt het ook .
Je kan ook met het K4 plantje gaan werken om een zuur melk product te krijgen ,er is daar weer een keur aan producten mee te maken
Peterooievaar
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 nov 2019, 22:25
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door Peterooievaar »

jwardenier schreef: 28 nov 2019, 10:16 Peter ,ik ben niet de John waar je de vraag aan stelde...
Bedankt voor je antwoord. Ik had het al eerder gelezen, met de info ook al wat gedaan, nog eens een keer gelezen, maar nog niet gereageerd. Bij deze.

Zelf een koe melken?! Lijkt mij een mooie hobby. Heb je nog meer vee?

De karnemelk is mij gelukt, met de info die je gaf. Dat was nu wel met melk uit de supermarkt. Ik woon wel op het platteland maar voor de boerenmelk moeten we best een stukje fietsen, dus ik ga wanneer het uitkomt. Auto hebben we niet. Was lekker, maar met de romige melk van de boer wil ik het zeker gaan proberen. De smaak was nu een beetje vlak.

Yoghurt maken wil maar niet lukken.
Ik heb een nieuwe yoghurtmaker gekocht. De temperatuur is instelbaar van 20 tot 55 graden en de tijd van 1 tot 48 uur. Na meting blijkt dat de temperatuur iets hoger is dan ingesteld, maar door lager te zetten is dat te corrigeren.
Ik heb het nu drie keer geprobeerd.
1. melk van de boer, met yoghurt van de boer
2. melk van de supermarkt met yoghurt van de boer
3. melk van de supermarkt met yoghurt van de supermarkt

Na 1e keer 8 uur, 2e keer 10 uur en 3e keer 14 uur en alle keren op 42 graden (gemeten) hetzelfde resultaat: yoghurtdrank. Die is prima te drinken, ook na 5 dagen. Maar ja, dat wil ik niet. We zijn d'r bijna dronken van 😁. Kefir maak ik ook, dat was ook even experimenteren en daardoor hadden we liters verschillende dranken.

Maar goed. Zou het in de hygiëne kunnen zitten? Reinig jij ook alle lepels, potjes, pan etc. extreem goed zoals dat op andere websites staat? Dat heb ik de 2e en 3e keer ook gedaan, maar merkte geen verschil.

Misschien heb jij nog een tip. Ik heb er veel over gelezen en begrijp dat het belangrijk is om netjes te werken maar dat het nou ook weer niet zo moeilijk is om yoghurt te maken. Ik ben in ieder geval wel blij dat de kefir lukte.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door jwardenier »

Vertrek temperatuur van Yoghurt apparaat is 37 gr ,apparaat verwarmt langzaam op naar een temp tussen 40 en 45 gr .
Ik maak yoghurt in de hooikist en dan is de begin temperatuur 45 gr
Je zou eens met een zakje ferment als starter kunnen beginnen ,de bereiding zou 8 uur moeten duren
na bereiding per 2 lepels ong ijsblokje invriezen en telkens 1 blokje per l gepasteuriseerde melk toevoegen ,let wel op de begin temperatuur .als de blokjes op dreigen te raken ent je weer een l voor ijsblokjes .
Zo maak ik zuursel voor o a kaas ,blokjes zijn wel iets groter werk nu per 30 l melk .
als je een dunne yoghurt krijg is er een andere cultuur bij in gekomen ,pas dus op met b v schimmelkaas of k 4 in de zelfde ruimte ,ontsmet ook altijd goed je handen ,gereedschap spreekt voor zich .
Als je yoghurt uit de super gebruikt neem dan dag vers ,bereiding zou 4 tot 5 uur moeten duren ,vaak zit er een andere cultuur bij in[ om jou te plagen]
probeer het eens met Griekse yoghurt .
Yoghurt maken van verse afgeroomde melk waar na bereiding de room weer aan toegevoegd is is het lekkerst ,om echt mooie dikke yoghurt te maken hang je hem een aantal uren op in kaasdoek .
Ontsmetten doe ik met zoda en heet water na spoelen vereist ,maar dan blijven de bacteriën in mijn afvalwater filter leven ,gloor maakt ze dood .
Ik heb grootte partijen yoghurt gemaakt b v 500 l in de kaasbak ,na pasuriceren en afkoelen tot 45 gr ferment er in ,hierna in potjes afvullen en in de broedstoof ,volgende dag stonden ze afgekoeld in de winkel .heb ik tijdens mijn opleiding kaasmaker veel gedaan .
Zelf zou ik nooit zo willen werken ,de energie maatschappij moet een aparte aansluiting voor je apparatuur maken ,ik werk louwtech waar het kan .
En ja we hebben meerdere diersoorten ,ben wat grootschaliger zelfvoorziener dan D J .
2 koeien en 2 kalfjes ,schapen, varkens ,kippen ,bijen ,eenden en een paard ,werk op 4.5 ha grond en verbouw zowat alles voor eigen consumptie van graan tot appels ,doe dit ruim 30 jaar dus ja ik weet er iets van af .
Ben nu aan het kaasmaken ,zet straks het paard voor de wagen en kan vanmiddag weer heel iets anders doen ,morgen verwerk ik de room v d wai tot boter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door jwardenier »

Gisteren yoghurt gemaakt met een zakje ferment , milde yoghurt .start temp 42 gr 5 uur in de hooikist ,deze kun je ong. 30 x door enten .
3 eetl overdoen in afgekoelde gepasteuriseerde melk .p l , om de 3 dagen ,ik heb 2,5 l gemaakt .
Heerlijke romige yoghurt ,die mooi dik is .Hooikist staat wel ergens in een ander topic beschreven .
Ding zou standaard in iedere keuken moeten zitten ,wordt hier veel gebruikt .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door benthuis »

Magnetron er uit. Past precies een hooikist op die plek!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door jwardenier »

Och die mag rustig blijven staan ,stekker er uit neemt hij geen stroom ,kun je mooi gebruiken als rijskast voor brood ,bakje heet water als verwarming
Hooikist gebruik ik hier ook voor en heb door ruimte te kort een aanrechtkastje ingepikt om deeg te laten rijzen .
Maar een hooikist zou ik niet meer zonder willen ,denk er zelfs over om eens een dubbele te maken ,heb ook wel eens een 10 l pan en die past niet in de kist ,max 5 l en dan moet het deksel behoorlijk aangedrukt worden ,de kist is voor een 2,5 l pan.

Kwam ook nog een leuk recept tegen voor ,verse hooikist kaas .
Melk verwarmen tot 24 gr ,per l 10 ml zuursel en 2 druppels stremsel ,pan in de hooikist na 12 uur wrongel in een doek 6 tot 12 uur laten uitlekken .
Dan wrongel mengen met weinig zout en in kaasvormpje doen ,goed aandrukken en in koele ruimte zetten ,na 4 uur de vorm halen en inpakken .
Dit is een witte kaas dus kun je kruiden gebruiken ,ook kun je voor zoet gaan b v vruchten stroop of liceur in combi met geklopt ei suiker en vanlje en room .
of je gaat voor hartig spek bacon of ham .
tegen uitdrogen in alu folie rollen of na het persen in wai met zout [pekel effect ] leggen .
Voordeel van verse melk warm v de koe is dat je op deze manier geen energie gebruikt .
Ik heb deze nog niet gemaakt maar zal hem binnenkort eens maken
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door benthuis »

Wouw! Die ga ik proberen....

Wil jij ook nog een keer je kefirkaas kort uitleggen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door jwardenier »

Eerst k 4 melk drank maken en die 48 uur laten door zuren .
verwarm in een pan 2 l melk tot 65 gr ,voeg hier voorzichtig roerend 0,5 l gekoelde k 4 melk aan toe ,de melk moet schiften in vlokken en lichte melk wai ,bij wit meer verwarmen of meer k4 melk toevoegen .
Stoppen met roeren 5 min laten staan ,de kaas wrongel afscheppen [schuimspaan] in een doek laten uitlekken ,ong 2 uur
Hierna kun je kruiden en zout toevoegen .
Kaaskruiden ,ik had meende ik de pikante kruiden vooraf eerst koken ,en laten afkoelen ,hierdoor wellen ze ook .
Ik had de kaas heel licht geperst .was destijds gemaakt met geitenmelk

mosserella 2 l volle melk hand vol verse kruiden als tijm basilicum en koriander verwarmen tot 80 gr 0,25 l koude k4 melk toevoegen ,de gestremde melk afscheppen en met de handen tot ronde bolletjes kneden ,vervolgens half uur in koud water legen tot ze mooi vast van vorm zijn ,bewaren in water k4 wai ong. 1 week houdbaar .
De wai kun je in cake gebruiken als vervanging van de boter ,12 uur laten door zuren .
Als je haar door een doek zeeft kun je haar opnieuw enten met water of k 4 korrels voor k 4 wai drank denk ook eens aan combinaties met de sapjes die in je deze zomer gemaakt hebt
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door benthuis »

Ik ga ze proberen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door jwardenier »

Voor gebruik v d hooikist is het wel wenselijk deze voor gebruik even op te warmen , b v pan heet water er inzetten .of warme veldkei van de kachel
Wij hebben de kist in een aanrechtkastje staan ,deze is redelijk koud ,als je er zo een pan melk op b v 42 gr in zet koelt de kist deze af en mislukt het product .
Toen we nog in het groot werkten hadden we een broedstoof ,koelkast met verwarming ,deze kon nadien uit en dan werd de koeling aan gezet ,zo maakten we stand yoghurt ,nu zet ik de yoghurt na 5 tot 7 uur op de keldervloer
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door jobplas »

Ook wij halen wekelijks 10 liter rauwe melk. Ons yoghurt recept is wellicht nog eenvoudiger, toevallig hadden we al een slow cooker/Crockpot, deze heeft een aardewerken bak.

Die vullen we voor 80% met rauwe melk, dan opwarmen naar 40 graden (stand high, ongeveer anderhalf uur), hier hebben we een vlees thermometer voor die een alarm afgeeft bij ingestelde temp.
Wanneer de melk 40 graden is, hier ongeveer 200ml supermarkt yoghurt doorroeren.
Slow cooker uit en omwikkelen met een badhanddoek.
De volgende dag heb je drie liter lauwe yoghurt.

Mijn vraag aan de forumleden: hoe brengen jullie de melk van boer naar huis? Wij doen dit nu in kunststof afsluitbare emmers, maar ik heb het idee dat de melk hier sneller zuur van wordt. Ik zou graag RVS gebruiken, maar nog geen goede aanbieding kunnen vinden. Jullie suggesties?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Plaats reactie