Melk, wat kun je ermee?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Melk, wat kun je ermee?

Bericht door Dutch John »

Regelmatig halen we een emmer verse melk bij de buren. Mag eigenlijk niet van de zuivelfabrieken, maar hier in de provincie houden wij meer van gezond verstand dan van regeltjes.

Afbeelding

Van die verse melk maken we een aantal andere producten. Daarbij denken we aan een keur aan desserts, maar ook aan andere afgeleiden. Hieronder volgen er een aantal. Eerst pasteuriseren we de melk, om zeker te zijn dat de slechte bacteriën de goede bacteriën niet kunnen gaan overheersen. Het verlengt ook de houdbaarheid en het houtfornuis was toch aan, dus waarom niet?

Boter en karnemelk:
Melk aanzuren met een halve deciliter karnemelk op één liter melk. Belangrijk: zorg dat beide dezelfde temperatuur hebben bij het samenvoegen. Eerste dag wegzetten bij ongeveer 16 graden, de tweede dag bij ongeveer 11 graden. De melk dikt dan in en is klaar om te karnen. Na het karnen de boter eruit zeven. Boter in ijskoud water, anders is deze te zacht om te kneden. Het kneden is nodig om de melkresten en het water te verwijderen, om ranzigheid te voorkomen. Het best op een houten plank met een houten lepel.

Verse kaas:
Karnemelk en melk 1 op 1 mengen en net niet aan de kook brengen. Scheutje citroensap erbij en de wrongel ontstaat meteen. In een kaasdoek zeven. Nu heb je ricotta. Zout en kruiden (fenegriek, peper, komijn) erbij en 12 uur in een vormpje persen. Dan heb je een kaasje dat je al na een paar dagen kunt eten. De overblijvende wei is zeer drinkbaar met fruit, jam of siroop. Je kunt het in plaats van water of melk gebruiken om brood of pannenkoeken te bakken. Omdat er geen stremsel in zit en gepasteuriseerd is, is het vrij lang houdbaar.

Yoghurt:
Deciliter yoghurt op kamertemperatuur in een liter melk van 40 graden roeren. Nacht in hooikist laten staan. Klaar.

Dit zijn een paar recepten zoals wij het doen. Natuurlijk zijn tips en meer recepten welkom.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door kockie »

Ah, mooi! Hier zat ik net op te wachten... Eens kijken of ik hier in de buurt ook wat kan krijgen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door holtere »

Ja, super lekker allemaal! Lekker knutselen met melk 8)
Dan heb je een kaasje dat je al na een paar dagen kunt eten
Wij (vr)aten dat altijd meteen op net als hüttenkäse met wat zoet òf hartig ... :lol:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door Pietje »

Pasteuriseren doe je door de melk even tegen de kook te brengen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door mro »

Interessant, we zaten ook al met het idee om hier in de buurt een lokale leverancier/producent te zoeken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door ritsaert snijder »

ik ben al een tijdje aan het zoeken...maar het schijnt echt niet te mogen.....ze doen het hier echt niet.

Het water loopt me uit de mond!
groet!

Ritsaert
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door GTV6 »

Hier in de Betuwe is het niet moeilijk om rauwe melk te kopen. Maar zou plaatselijk kunnen verschillen ook geitenmelk kun je proberen vaak wat kleinschaliger.
Zelf vind ik het zonde om de melk te pasteuriseren en gebruik altijd rauwe melk.
Maar dat is persoonlijk en er zijn voors en tegens.
Zachte kaas maken is ook niet moeilijk zoals brie en andere witschimmelkazen.
Indien belangstelling kan ik een recept tikken.
Ook harde kazen zijn niet zo moeilijk alleen het duurt zolang voordat ze klaar zijn.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door kockie »

Zijn er geen melktaps (meer) in de buurt Ritsaert? http://www.news4all.org/verkoop-melk#n1
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door Dutch John »

Pietje,

Er zijn verschillende mogelijkheden om te pasteuriseren. Wij brengen de melk naar 95 graden, halen hem dan van het fornuis en zetten de melk in een koud bad om versneld af te koelen.

Ritsaert,

Ik merk dat melkveehouders hier geen problemen hebben om de regeltjes van de zuivelfabrikant te overtreden. Gezond verstand overheerst gelukkig nog en de verhoudingen met de fabriek liggen toch al slecht in verband met de lage melkprijs. Wij betalen overigens een bedrag dat ligt tussen winkelprijs en hun prijs. En geven af en toe een hortje eieren. Probleem is dat de melkveehouders er vaak niet meer op ingericht zijn om 10 liter melk eenvoudig, snel en schoon af te tappen.

GTV,

Hier is het met harde kazen verschillende keren mis gegaan. Maar als ik zie hoe die robot melkt, dan deden wij dat vroeger toch veel hygiënischer. Vandaar dat we uit voorzorg pasteuriseren. Zou je een recept van witschimmelkaas kunnen plaatsen? Laten we dit houtstookforum eens wat breder georiënteerd maken.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door GTV6 »

Witschimmelkaas
Dit is een van de makkelijkste recepten en snel op smaak.
Pasteuriseer de melk, indien gewenst, doe dit op 72 graden gedurende 15 seconden, niet hoger gaan dit kost smaak.
Recept op basis van 10 liter melk.
Breng de melk naar 30 graden.
Voeg een halve liter karnemelk toe als zuursel.
Haal wat witte schimmel van een brie o.i.d. en mix dit door wat melk, voeg daarna toe aan de melk.
Neem 1 ml stremsel roer dit door 50 ml water en voeg toe aan de melk.
Zet de melk op een warme plaats, hooikist of wat dan ook, bedoeling is dat het boven 20 graden blijft.
Na 20 uur is de melk gestremd, je moet het in gladde breuk kunnen snijden anders langer laten staan. De tijd kan verschillen door kwaliteit stremsel en temperatuur.
Is de melk voldoende gestremd snij de wrongel in grove brokken 3/4 cm.
Schep in vormpjes beetje aandrukken en 24 uur laten uitlekken op kamertemperatuur.
Bestrooi met zout zonder jodium. 15/18 gr/kg.
Laat de kaas circa 10 dagen rijpen bij 12 graden. Hoe langer de rijping hoe pittiger.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door holtere »

Laten we dit houtstookforum eens wat breder georiënteerd maken.....
Ja...een rocket om te pasteuriseren :lol:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door Tim »

Haha,

En de bierkoeler om geen smaak aan de melk te verliezen 8)

Tim
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door Anne2 »

Wei wordt in het boek Verrot Lekker (fermenteren recepten) weer als starter voor van alles gebruikt. Er zitten eiwitten in.

Ik heb diverse kookboeken met dit soort recepten. Wat mij tegenhoud is dat je verse melk moet hebben. Vroeger haalde mijn moeder die ook bij de buren maar die vonden we niet lekker smaken. Ik weet het smaken verschillen...
Kan je daar wat aan doen? Helpt het pasteuriseren bijv. ?

En is die boter niet heel veel werk waarbij je veel melk nodig hebt voor een klein beetje boter. Bijv die pot bij Brouwland dan hou je nauwelijks wat over toch? Ik sprak eens met een man die dat om een ambachtelijke markt demonstreerde.

Ik drink zelf geen karnemelk maar karnemelkse koek is heerlijk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door ritsaert snijder »

Zijn er geen melktaps (meer) in de buurt Ritsaert?
Met deze lijst en wat tips heb ik opeens heel veel adressen. Ik ga morgen maar eens wat fietsen met een jerrycan...
groet!

Ritsaert
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Melk, wat kun je ermee?

Bericht door GTV6 »

Anne,
Als je melk pasteuriseert krijgt het zeker meer de winkelsmaak.
Je hebt idd veel melk nodig om boter te maken, ook voor kaas.
1 liter melk heeft circa 4 gram vet, je hoeft niet perse karnemelk te maken om boter te krijgen. Je kunt afromen en kloppen tot boter. Je houd dan weer magere melk over, geschikt voor leidse kaas.
Boter maken is niet erg veel werk, alleen het verwijderen van water en melkbestanddelen lukt maar deels. Eigen boter kun je hierdoor niet zo heel lang bewaren. En je moet wat kunnen met of liters karnemelk of magere melk.
Plaats reactie