Meer kippen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Meer kippen

Bericht door Lieve »

2 jaar geleden, kocht ik 2 bruine en 2 zwarte legkippen, dat ging helemaal prima. 1 van de zwarte kippen word wel met de regelmaat van een klok broeds, nou ja, pech, zetten we dan wel even alleen.
De 4 kippen leggen regelmatig eieren, een gemiddelde van 3 eieren per dag, tot sommige dagen 5.
Toch vond ik, zowat 2 maanden geleden dat we wel meer eieren konden gebruiken en dus meer kippen.
Ik ben toen naar dezelfde kippefokker gestapt, waar ik al 4 kippen kocht en heb 2 jonge witte legkippen gekocht.
We hebben nu dus 6 kippen en geen eieren meer, heel af en toe, minder dan 7 eieren per week.
Weet iemand wat er fout kan zijn en misschien een oplossing?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meer kippen

Bericht door Dutch John »

Mogelijk zijn ze in de rui of wat gestresst door de nieuwkomers. Je ontkomt nooit aan een jaarlijkse periode dat de leg tijdelijk stopt. Meestal is dat de winterperiode, maar dat geldt niet voor alle hennen.
Af en toe opzichtig met een hakbijltje rondlopen helpt misschien...

Broedse hen "ontbroedsen" kan door de hen een paar dagen in een klein oncomfortabel latten- of gazen hokje te plaatsen, in het licht. Uiteraard niet in de volle zon en met water en voer. Beter nog: haan erbij en kuikens gaan fokken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Meer kippen

Bericht door jwardenier »

Kan aan meerdere dingen liggen , kippen zijn geen vriendjes van elkaar , kippen leggen elders eieren ,wat voer je en hoeveel ,heb je schelpengrit staan ,zijn de nestelen schoon en luisvrij, bloedluis ,voldoende drinkwater .
Als wij meer kippen willen behandel ik een broedse kip als koningin en zet haar op eieren [broedeieren kan je ook kopen]
de kippen accepteren deze eigen aanwas beter als voor hun vreemde kippen .Mits ze de ruimte hebben ,anders zijn het kannibalen.
af en toe maak ik de hokken schoon en behandel eventueel tegen luis ,of bloedluis .De laatsten zitten overdag in kieren en spleten ,s nachts doen ze zich te goed aan de kip waardoor hun krachten afnemen ,eieren leggen kan dan bijna niet omdat ze hun krachten moeten gebruiken om weer op sterkte te komen , ze kunnen uiteindelijk hieraan sterven .
Een nieuwe haan gaat eerst apart en ontworm en behandel ik tegen luizen .voor je het weet heb je andermans ongemak onder jou kippen .gr John
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Meer kippen

Bericht door Lieve »

Het nest ontsmetten is waarschijnlijk een goed idee, ik deed dat nog nooit.
Dat ze misschien gestrest zouden zijn door nieuwkomers had ik wel gedacht, maar zo lang?
Ik wist niet dat je broedse eieren kon kopen, lijkt me een erg leuk idee.
Ik had altijd de idee dat een haan, kippen meer stoorde dan hielp, in het opzicht van eierproductie.
Hartelijk dank Johnen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Meer kippen

Bericht door jwardenier »

Broedse eieren zal niet gaan denk ik , je hebt een broedse kip waaronder je dan broedeieren legt , staan wel te koop op m p .kun je kiezen welk ras je wil . Voor bloedluis is er een biologisch middel ,kun je zelfs gebruiken als de kippen overdag buiten zijn ,tabak stengels houden luizen ook niet van .
Een haan zorgt voor harmonie in het kippenhok , mits ze genoeg ruimte hebben .
En op gehoor afstand bij sommigen voor ergernis .gr John
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Meer kippen

Bericht door Lieve »

Ik veronderstel dat middel voor bloedluis ed, verkrijgbaar is bij de zadenhandel?
Ja natuurlijk, ei stadium is een beetje te vroeg om broeds te zijn.
Ik weet alleen echt niet zoveel van kippen. Van rassen weet ik al helemaal niets.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Meer kippen

Bericht door Pietje »

Bloedluis: "hokkenwit" (kalk) kun je gebruiken om je hok van binnen te witten, vooral in de kiertjes. De ophangpunten van de stok van je kippen insmeren met vet, zodat de beestjes niet naar de stok kunnen klimmen. Om de paar weken even schoonmaken en nieuw vet er op. En een fohn / verfbrander is ook heel geschikt om de beestjes uit te schakelen: op een warme dag komen ze tevoorschijn (ziet er uit als zandkorreltjes). Brander er op en ze spatten uit elkaar.
Een andere manier is wc-papier oprollen en in een WC-rolletje schuiven, en in het hok leggen. 's nachts kruipen ze er in, 's ochtends weghalen en verbranden.

wij hebben een keer een plaag gehad, omdat iemand had aangeraden om het oude stro te laten liggen en er steeds nieuw overheen te leggen. Toen we in de gaten kregen dat er een plaag was, hebben we alles in een kliko gemikt, en voor de zekerheid de bovenrand van de kliko met vet ingesmeerd. De volgende dag waren er een miljoen van die beestjes verzameld tegen het vet aan... :shock: Paar keer branden ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Meer kippen

Bericht door wbe »

Wij hadden vorig jaar ook last van bloedluis bij de kippen.
We hebben toen alles schoon gemaakt en met een spuitbus alle kieren en zelfs de kippen behandeld maar het probleem bleef en na enkele dagen waren er weer heel wat.

Na een tijdje op internet zoeken vond ik de tip om knoflook druppels of zo door het water te doen omdat we dat niet hadden maar gewoon stukjes knoflook er bij gedaan. Daarna waren ze binnen een week weg. Het schijnt dat ze niet van bloed met knoflook houden.
Aan de eieren proef je trouwens niks anders.

Groet Watze
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Meer kippen

Bericht door Lieve »

Ik denk wel dat het een goed idee is, heel de boel keurig te ontsmetten en kippen te ontvlooien en te ontwormen.
De kippen hebben een hok, 2.20 x 1.20, eten geef ik hen onder een oude garage poort, in tent geplooid.
De totale ren is 10m x 6m. Dit kan makelijk vergroot worden.
Een zwarte kip valt de witte kippen regelmatig lastig, pikken, de kleinste witte kip gaat niet mee-eten, als ik het eten breng.
Ik leg sinds enige tijd een handvol graantjes op de grond, zo dat het kleine witte kipje ook iets te eten heeft.
Later op de dag zie ik haar wel rustig gaan eten in het graanbakje.
De witte kippen gaan ook veel vroeger in het hok, s'avonds, 1 blijft in het stro zitten.
1 van de witte kippen legt wel regelmatig een eitje, kleiner en wit van kleur, wat we vroeger niet hadden.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meer kippen

Bericht door Dutch John »

Kippen zijn net mensen. Meerkleurig samen opgevoed: geen probleem. Zet volwassen kippen met verschillende kleuren bij elkaar en er wordt gediscrimineerd. Meestal is wit dan niet dominant. Toch een verschil in het vergelijk met mensen....

Vaak helpt dan een haan om de orde te herstellen. Zelfs het hennetje dat helemaal onderaan de pikorde staat, zal bescherming vinden bij de haan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Meer kippen

Bericht door jwardenier »

Om een beetje deze kippen te helpen kun je op verschillende hoogten een zit stok plaatsen , ik heb een soort ladder.
De baas kan boven zitten , meestal de haan en zijn vriendin ,stoot gelijk zijn kop als hij wil kraaien en gaat pas lawaaischoppen als hij naar buiten gaat .daaronder zit de 2 e rang de 3 e rang zit beneden oudjes en buitenbeentjes .de ladder staat schuin omhoog tegen de muur zodat ze elkaar niet op de kop poepen .een 2 m breed , als buiten een buitenbeetje op zijn kop krijgt is de haan er als de kippen bij als scheidsrechter,doet ook even een duit in het zakje door de sterkste even te corrigeren.
Eenmaal op stok heeft ieder zijn plaats .
Als je luis enz gaat bestrijden , hou dan ook even in gedachten dat er nog eitjes in spleten en kieren zitten, deze komen dus later uit en zullen een nieuwe plaag beginnen .
Van iemand gelezen ,die de zit stokken zo geplaatst heeft dat er potjes met olie onder passen deze werken als een soort waterslot maar dan tegen bloedluis ,zonnebloemolie .Moet ik nog uitproberen .
De oplossing met knoflook kende ik nog niet , misschien weet kokkie daar antwoordt op :fff
Ik leg wel tabak stengels in de leg nesten , maar kwam er vanmorgen achter dat dit ook niet afdoende helpt ,het kriebelt .
Wat rassen betreft zijn er vele ,ik slacht ook kippen en heb daarom h blauw ,voor de leg had ik industrie kippen , uit legbatterij mogen hier hun oude dag beleven ,zijn nu een jaartje of 7 en leggen nog steeds .
Als je een kip broeds hebt is er vast wel een forum gast die een doosje wil opsturen ,stuur t z t maar een berichtje ,gr John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meer kippen

Bericht door kockie »

Er worden allerlei claims gelegd op het gebruik van knoflook. Zou tegen vlooien en teken bij honden werken, tegen luizen ed bij kippen. Helaas zie ik veel te vaak het tegendeel.... Eet het maar gewoon omdat het lekker is, maar tegen parasieten heb ik grote twijfels. Misschien kun jcampere ze met een flinke teen knoflook dood drukken....

Bij onze kippen maken we gebruik van een mengsel van water, groene zeep en spiritus. Chemicaliën liever niet. Het is er inmiddels wel weer. Heet bye-mite geloof ik.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Meer kippen

Bericht door Lieve »

Ik kan de witte kippen een eigen hok geven. Stokken aanpassen is best doenbaar. Tot hoe hoog onder het dak plaats je een stok?
Zodra ik een haan neem zullen er wel constant bevruchte eieren zijn?
Het slachten van kippen gaat hier meestal een beetje fout, iemand die z'n duim mee onder het hakmes steekt, kip loopt weg en word gevangen door de honden, enz.

Ik dacht dat je knoflook boven de deur moest hangen, om boze geesten buiten te houden?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meer kippen

Bericht door kockie »

Lieve schreef:Ik dacht dat je knoflook boven de deur moest hangen, om boze geesten buiten te houden?
Ook dat heb ik een tijdje geprobeerd. Toen bleek dat de plaaggeesten ze zelf ook gebruikten om mee te koken. :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Meer kippen

Bericht door Pieke »

Lieve schreef:Ik dacht dat je knoflook boven de deur moest hangen, om boze geesten buiten te houden?
Het 'verhaal' gaat dat je vampiers ermee buiten de deur kunt houden. Bijgeloof natuurlijk!!! Echter....... Vampiers, teken ,vlooien en bloedluizen zijn niet dol op knoflook. Ik doe door het eten van mijn hond altijd een beetje knoflookpoeder, nog nooit een vlo of teek gespot én nog nooit van die dure middeltjes hoeven aanschaffen.Lijkt me dat kippen er ook niet slechter van worden.

Maar de eerste stap is goed schoonmaken van het kippenverblijf.

S6 Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie