Meer kippen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Meer kippen

Bericht door swake »

Onze drie kippen lopen hier vrij rond. Redelijk groot terrein, niks afgesloten, op hun hoogte toch niet. De deur van hun 'villa' wordt bij het vallen van de avond wel dichtgemaakt kwestie van de vos weg te houden. Ze komen vanzelf slapen. Ze worden wat bijgevoederd met de keukenrestantjes (maar daarvoor moeten ze vlugger zijn dan mezelf) en soms een klein handje graan/gebroken maïs. Dat is eigenlijk alleen voor de lol om ze tam te houden en ook zodat we ze kunnen lokken als het nodig mocht zijn. Eitjes (2 à 3 per dag) worden snel weggehaald.

Twee babe-konijntjes zaten opgesloten in hun pretpark van zowat 15m2. 't zal toch niet goed genoeg geweest zijn want ze hebben het hazenpad gekozen. Het heeft wellicht iets te maken gehad met dat sinds een week of twee hier regelmatig 2 macho-konijnen gespot werden aan hun hok. Eén van onze 2 konijnen komt wel nog terug (het leven is hier dan toch nog zo slecht niet) het andere hebben we al een paar dagen niet meer gezien.

Geiten zijn tof, maar dat stink.... vreselijk hard. Zeker een bok, vergelijkbaar met geitenkaas die al 2 weken geen frigo meer zag, alleen nog veel harder :shock:
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Meer kippen

Bericht door Ernest Dubois »

De kippen hok is uitgemest en gewit
Afbeelding
en zolang als ik bezig was het zelfde voor de gietstaal
Afbeelding
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Meer kippen

Bericht door jwardenier »

Ook hier lopen de kippen vrij rond ,hoeveel ,geen idee .
Tot voor kort verkochten we eieren ,maar helaas er zijn er die denken dat het bij ons gratis mee genomen mag worden en na een oudere dame betrapt te hebben waarop zij de eieren van zich af smeet waardoor de verkoop kast veranderde van kleur zijn we gestopt met de verkoop . we gaan ons kippenbestand dan nu ook uitdunnen tot een stuk of 8 en de oude besjes mogen natuurlijk blijven totdat ze omvallen . we hebben jaarlijks een paar toom kuikens ,die we dan later slachten .
Kippen worden gevoerd met eigen verbouwd graan ,onkruidzaad en de rest scharrelen ze zelf bij elkaar .

Of geiten nou echt zo stinken als iemand beschreef trek ik zeer in twijfel.
we melken al jaren een geit ,als we bezoek krijgen proeft nooit iemand dat we geitenmelk gebruiken in al onze producten, pas als we het zeggen dan is het van o ja nou proef ik het .We eten ook het vlees van de geit ,prima kwaliteit vergelijkbaar met zeer fijn rundvlees .
Over de bok valt veel te vertellen ,met gepaste maatregelen hebben we jaren ook een bok gehad .
Ik heb ooit een een foto gehad waar iemand met 12 bokken aan het ploegen was ,mijns inziens is de geit een van de beste diersoorten voor de zelfvoorziener .Van de melk maken we alle producten ,ook in gebak en brood gebruiken we deze melk .
De witte Saanen geit en de N L bonte geit hebben melk zonder een geit smaak , het gebruik van voer is smaak bepalend .
Dus geen kool of knollen en geen brok voeren ,we gebruiken geplette granen als krachtvoer en luzerne,veder krijgen ze gras of hooi .
Ernes ,je hebt de stallen mooi gewit ,gr John
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Meer kippen

Bericht door Ernest Dubois »

Tot nu toe met mijn eigen beperkt ervaringen heb ik niks gemerkt van stinkende geiten. Het blijft bij mij ook dan verhalen wat ik af en toe te horen krijgen.
Werken, das leuk.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Meer kippen

Bericht door remco d »

Ik ga naar even verder op het bestaande kippen draadje. Ik zit met een vraag. Heb 7 hennen en een haan. Tijd last van bloedluis gehad maar dat lijkt nu onder controle. ( Eerst met roofmijten geprobeerd maar dat mocht niet baten. Nu een bus met "biologisch" gif gehaald en dat werkt beter). Het zijn grote bielefelder kippen die behoorlijk goed kunnen leggen. Daar zit echter het probleem. Ze leggen slecht. Ze krijgen onbeperkt legkorrel, hebben plek genoeg (500m2) en lijken zich prima te voelen. Toch vind ik 1 ei per 2 dagen wat schamel en dat al een paar maanden tot een half jaar. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Mvg Remco
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Meer kippen

Bericht door alefarendsen »

remco d schreef: 07 nov 2019, 13:01 Ik ga naar even verder op het bestaande kippen draadje. Ik zit met een vraag. Heb 7 hennen en een haan. Tijd last van bloedluis gehad maar dat lijkt nu onder controle. ( Eerst met roofmijten geprobeerd maar dat mocht niet baten. Nu een bus met "biologisch" gif gehaald en dat werkt beter). Het zijn grote bielefelder kippen die behoorlijk goed kunnen leggen. Daar zit echter het probleem. Ze leggen slecht. Ze krijgen onbeperkt legkorrel, hebben plek genoeg (500m2) en lijken zich prima te voelen. Toch vind ik 1 ei per 2 dagen wat schamel en dat al een paar maanden tot een half jaar. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Mvg Remco
Zo maar een paar gedachten.

Legnest niet op de tocht? Kalk genoeg? (hier wordt er één keer per week of 2 een schep schelpengruis van een schelpenstrandje in de buurt in het hok gekieperd).

Wij hebben bij de legkippen dit jaar ook een periode gehad dat ze slecht legden. Nu weer prima, met 3 en soms 4 per dag op 5 hennen. Anderen kippen die hier los op het erf lopen zijn in de rui, en leggen niet meer.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Meer kippen

Bericht door remco d »

Schelpengruis zit volgens mij al in de legkorrel, maar is vooral voor de vorming van de schaal toch? De weinige eieren die ik krijg hebben wel een heel mooie schaal dus daar zocht ik het niet. Maar ik kan het proberen. Legnest is niet direct op de tocht. Vind ook nooit eieren buiten het leghok. ( Alleen in maart/april toen 4 vd 7 kippen die nog jong waren net aan de leg raakten.)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Meer kippen

Bericht door jwardenier »

Remco ,je kan ook teveel voeren ,worden kippen er vet van en dan leggen ze minder ,nu met afnemend daglicht gaan de meeste niet echte legkippen minder eieren leggen .Je kan proberen met kunstlicht hun dag wat te verlengen ,of ze daar nu nog intrappen zal de vraag zijn .
Tegen bloedluis kun je bakjes onder de leg stok zetten ,ik heb ze gemaakt van doppen van plamuur tubes hier wat olijf of zonnebloem olie in doen .
Bloedluis wil overdag in spleten enz zitten ze gaan via de zit stok naar hun schuilplaats om nachts weer toe te slaan ,ze komen niet door de olie en dan is het verhongeren of verzuipen .Tegen invallende mest heb ik er dakjes boven gemaakt van trekhaak doppen ,alles is gratis te krijgen
Om je kippen aan de leg te krijgen ,geef ze een beetje leg korrel wat minder als op de voer zak vermeld staat per kg kip ,maar ik heb het idee dat je volgend voorjaar zal moeten afwachten ,dus af en toe een eitje kopen .
Grit zal de kip of zelf kunnen vinden op je erf of ze moeten wat bij hebben ,zijn ze altijd nodig ook al leggen ze geen eieren .
Grote rassen zijn doorgaans niet de beste legkippen is mijn ervaring ,wel de beste eters .
Ik heb nog 2 oude kippetjes bruine legkip ,ooit van Bossie gehad ,deze leggen nog altijd een ei ,de ander rassen zijn alweer in de winter rust , een aantal op wintersport .
Voor de goede orde ,we zijn gestopt met melkgeiten ,we melken nu een koe ,meer melk en meer lol onder het melken .
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Meer kippen

Bericht door remco d »

Hoi John, ik zal eens kijken of ik minder kan voeren. Ik heb het idee dat ze de legkorrel niet echt lekker vinden, gemengd graan vinden ze heel veel lekkerder. Vandaar dat ik er vanuit ging dat ze zich daar ook niet vet aan zouden eten. Ik ga het proberen! Wel jammer van de voerautomaat die ik gebruik, die werkt opzich perfect.

Inderdaad zijn het wel hongerige kippen. Maar grote kippen zijn in mijn beleving minder snel prooi voor roofvogels, een dat is ook wat waard. Buizerds zitten gewoon op de lantaarnpaal grenzend aan de wei. Nog geen slachtoffers afgelopen 2 jaar. Ik ga geen volière van m'n wei maken. Schuilen kunnen ze uiteraard wel.

Qua bloedluis, slechts 3 kippen gaan op stok de rest verkIest de vloer of de rand vh leghokje. Dus met de stok alleen ben ik er niet. Heb onder de stok de laatste week geen bloedluis meer gespot. Maar blijft iets wat ik in de gaten zal moeten houden.

Mvg Remco
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Meer kippen

Bericht door jwardenier »

Ja grote kippen worden minder aangevallen door roofvogels ,ik heb het idee dat witte kippen als poeldebres altijd de pineut zijn ,de bruine kippen zijn zo mak dat ze bij de varkens ingaan ,hap weg kip .Dan heb ik nog N H blauw .vooral de haan moet een erg oplettend dier zijn , af en toe vind ik een hoopje veren .De kippen op wintersport zijn de voordeligste .
Tegen buizerds kun je wat parelhoender bij de kippen wennen ,geen roofvogel die het dan nog in zijn kop haalt om jou kippen te pakken ,voor ze gearriveerd zijn gaat het alarm al af .

Als je nu gemengd graan geeft geeft ze dan maar wat minder ,stoppen kun je met grote rassen niet doen ,let wel op hun algemene gezondheid ze mogen niet te mager worden ,als we een koude winter krijgen kun je ze dan bij de kachel zetten .
Mijn voorlopige inschatting is dat het volgende voorjaar weer eieren rapen wordt en dat je de kippen tot die tijd gewoon moet blijven voeren ,Een groot ras is vaak geen legras en hebben in de winter af en toe een ei
leg korrel eten kippen liever dan meel ,daar zou voldoende voeding in moeten zitten voor onderhoud en een ei , bij schoon water tochtvrij hok en vrije uitloop .Dan kun je je voerautomaat toch gewoon blijven gebruiken ?
Mijn kippen krijgen eens per week wat leg korrel of een handje graan. als het wat kouder wordt ga ik wat meer voeren o a onkruidzaden .
Ze kunnen vrij scharrelen ,en op stal vinden ze altijd wel wat lekkers b v gemorst graan bij de koeien ,of ze jatten wat bij de varkens .
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Meer kippen

Bericht door remco d »

Gemengd graan krijgen ze af en toe als traktatie. Ik heb ooit wat gemengd graan door de legkorrel gemengd, het gevolg was dat binnen een dag de voerton leeg was, gemengd graan was op en de legkorrel lag overal. Voerautomaat geeft onbeperkt voer. Maar ik kan hem natuurlijk iedere 2 dagen afgemeten vullen. Dank je voor de tips!
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Meer kippen

Bericht door Gerda van den Bergh »

John heeft het al over (dag)licht gehad en dat kan zeker een oorzaak zijn.
Als je zin hebt om daarmee te experimenteren is deze info ms nuttig:
https://dekennisvannu.nl/site/artikel/L ... et-ei/4515

Mijn bruine legkippen (commercieel ras) hebben 14 uur licht in het hok (daglicht + aanvullend ledlampje op een klok) en leggen continu boven 90%. Rond een uur of 5 komen ze binnen scharrelen en blijven bezig tot de lamp uitgaat.

Succes!
hoedan
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2019, 09:14

Re: Meer kippen

Bericht door hoedan »

Tip :
Bewaar je eierschillen maal deze fijn en gooi ze door het voer voor de kalk.
Bloedluis : Smeer de poten in met vaseline zonnodig ook de uiteinden van de stok waar ze op slapen (indien mogelijk )
Neem 5 cm pvc buis vouw daar zigzag 1 vel wc papier in bevestig dit bij de slaapstok . Hier gaat de bloedluis inzitten.
controleer dit regelmatig en je hebt een indicatie of je veel bloedluis hebt.
Plaats reactie