Bericht
door jwardenier » 07 nov 2019, 18:29
Remco ,je kan ook teveel voeren ,worden kippen er vet van en dan leggen ze minder ,nu met afnemend daglicht gaan de meeste niet echte legkippen minder eieren leggen .Je kan proberen met kunstlicht hun dag wat te verlengen ,of ze daar nu nog intrappen zal de vraag zijn .
Tegen bloedluis kun je bakjes onder de leg stok zetten ,ik heb ze gemaakt van doppen van plamuur tubes hier wat olijf of zonnebloem olie in doen .
Bloedluis wil overdag in spleten enz zitten ze gaan via de zit stok naar hun schuilplaats om nachts weer toe te slaan ,ze komen niet door de olie en dan is het verhongeren of verzuipen .Tegen invallende mest heb ik er dakjes boven gemaakt van trekhaak doppen ,alles is gratis te krijgen
Om je kippen aan de leg te krijgen ,geef ze een beetje leg korrel wat minder als op de voer zak vermeld staat per kg kip ,maar ik heb het idee dat je volgend voorjaar zal moeten afwachten ,dus af en toe een eitje kopen .
Grit zal de kip of zelf kunnen vinden op je erf of ze moeten wat bij hebben ,zijn ze altijd nodig ook al leggen ze geen eieren .
Grote rassen zijn doorgaans niet de beste legkippen is mijn ervaring ,wel de beste eters .
Ik heb nog 2 oude kippetjes bruine legkip ,ooit van Bossie gehad ,deze leggen nog altijd een ei ,de ander rassen zijn alweer in de winter rust , een aantal op wintersport .
Voor de goede orde ,we zijn gestopt met melkgeiten ,we melken nu een koe ,meer melk en meer lol onder het melken .