Bosmaaier versus zeis.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door pelletpower »

Is het mogelijk de oefening een week eerder te houden (de 26e is ook na de 25e)?
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Brit »

Niet voor mij, maar ik overleef dat wel. Zit dan nog vast in m'n jatlag.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Krelis »

jwardenier schreef:Krelis , je maait mooi het gras voor mijn voeten weg , nu nog een filmpje over het haren van de zeis en ik hoef op de maai dag niets meer uit te leggen , meende ik een mooie bij verdienste te hebben , :weer mis .
Zen and the art of scythe maintenance :)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Krelis »

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door kockie »

Ik kan de 26e niet :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door jwardenier »

Ben vandaag op pad geweest en heb een nieuwe zeis gekocht , een smid in Baflo verkoopt de Oostenrijkse zeis .
Voor wie met de Hollandse zeis wil gaan maaien ,het maai blad van Kannemann blijk het beste blad te zijn , rommelmarkt kringloop .
Het was een bedrijfje gevestigd in Sneek , maakte zeisbladen naar de persoon , ging bij de smeden langs maar ook bij de boer .
Het blad kun je als hij eenmaal goed gehaard is een halve dag mee maaien ,in mooi gras wel langer . goed hard blad ,de hiel moet wel door een smid gezet worden naar de persoon .
De Oostenrijkse zeis is geschikt om grotere stukken gras te maaien , maar ook je gazon , blad is goed hard .Ik had een adres in België gekregen maar bij deze smid kom je makkelijker even terug ,14 km boven Groningen , ze zullen binnenkort de zeis ook op de website zetten, Smederij Drent Baflo .Een echte smederij waar men nog weet wat een zeis is , de eigenaar maait zelf ook .gr John
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door pelletpower »

Nou ben benieuwd. Er zal wel weer iets tussenkomen, maar de zin is er wel!
Ik pik Dj op en komen een bakkie doen. Leerzaam gaat het zeker worden
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Ernest Dubois »

Oh ja die Baflo smid, hij heeft een schep van mij er liggen voor reparatie, ik ben het vergeten.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door jwardenier »

Ja Ernest , dus je weet wie ik bedoel , zeker de reis waard om daar heen te gaan en een schep ,mis je die dan niet ,als de mijne ergens anders staat loop ik net zo lang te zoeken tot hij boven water is ,je hebt nu eenmaal gereedschap waarmee je als het ware mee vergroeid bent . Ik heb de zeis uitgeprobeerd maar ondanks dat hij verkocht wordt als geschikt voor direct gebruik moet hij toch wel even gehaard worden , mooi groen gras maait hij wel maar voor het stugge spul mag hij scherper .
Hij is een stuk lichter als de Hollandse en je staat mooi rechtop .
Pellet ik heb een dag vrij gekregen , moet alleen voeren en de geit melken , biggen hebben ook belooft niet te zullen uitbreken , nu alleen het weer nog ,gr John
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Ernest Dubois »

Nee, ik ben niet zo gehecht aan mijn schep, de hooivork wel hoor.
Werken, das leuk.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door pelletpower »

Wat is de animo?
Hoe laat worden we verwacht?
Kan ik nog een bijdrage leveren mbt de catering of iets anders?
Stuur je adres even per pb of zo?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door nck »

Ik gebruik sinds kort een rond haaraambeeldje met slaghulzen.
Ik had altijd wat moeite om een mooie strakke lijn zo uit de losse pols te slaan.
Gezegd moet worden, het werkt perfect, en stukken sneller dan voorheen.
De snijkant moet wel nagewet worden omdat hij tegen de pen aan ligt maar dat is met een goede steen maar een :fff van een cent.
Mooie strakke snijkant die goed blijft staan.
In minder dan 10 minuutjes de zeis weer scherp
920810_Haaraambeeld_met_2_slagpennen.jpg
920810_Haaraambeeld_met_2_slagpennen.jpg (8.48 KiB) 5286 keer bekeken
Vinden wanneer je stopt met zoeken
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door jwardenier »

Het apparaatje heb ik ook meegenomen ,leek me handig maar na het haren kwam ik er snel achter dat het tikken met haar hamertje toch het beste resultaat geeft , na het apparaatje gebruikt te hebben maaide de zeis wel maar gaf geen mooi maai beeld.
na het haren met haar stelletje kan hij het bijna zelfstandig , vandaag de Oostenrijker even onder de hamer gehad ,stukje platgereden gras gemaaid , je houd een kaal geschoren gazonnetje over, gr John
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door nck »

Mijn oude haarstel is heel behoorlijk op leeftijd en met name de hamer is niet lekker meer.
Daarnaast heb ik hoogstwaarschijnlijk de slag niet goed te pakken, het valt me moeilijk om een mooi recht spoor en een mooi gelijk beeld te tikken.
Heb nu twee zeisen ermee gedaan, en het valt me niet tegen, helemaal omdat ik het op een losse klos hout doe.
Ik maak me 1 dezer dagen er een mooi zitje voor in de schuur, zodat ik met de bovenbenen mooi op hoogte zit.
Was nu even improviseren.
Maar et resultaat valt me zonder meer niet tegen, in vergelijk met wat ik gewend was.
welde braam er met een goede steen afwetten.
Maar als dat alles is?

Ik ben ook niet zo'n kundig zeis maaier dat ik een gazon zou kunnen maaien.
Daar heb ik hem ook niet voor. Paardegras, in het land opschonen enz.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door jwardenier »

Ik heb ook nog wel eens dat ik te hard sla met de hamer , komt er een grote braam op de hamer , die slijp ik er dan weer af .
Om een mooi haar pad te krijgen kun je er een beetje vet of spuug op smeren [denk om je vingers ] en er dan wat rood zand in strooien .
als je dan begint te tikken zie je erg goed wat je doet .
Mocht ik een demonstratie zeis haren geven doe ik het ook zo , ziet het publiek ook mooi wat je doet .
Mijn haar setje is ook erg oud , het hamertje heeft een steel die korter is als mijn hand , kun je niet hard mee slaan .
Haarspit en hamer passen bij elkaar , gebruik ik een haar aambeeld tje blijkt deze net weer iets harder te zijn waardoor de hamer meer braam krijgt . mooi dat jij wel met het haar apparaatje kunt werken ,ik zal nog eens oefenen, een braam aan het zeis blad heb ik niet met hameren , na het haren ga ik een paar streken maaien , kijken hoe ik heb gehaard ,daarna strekel ik het blad , de Oostenrijker moet gewed worden
Een bankje waar je het aambeeld op zet is erg handig , ik heb het zo dat mijn knieën het blad steunen linker hand het blad begeleid en met rechts haar ik . Het handigst is dit zo te doen , als het haren wat langer duurt wordt je hand moe of krijg je kramp .
Vooral een erg hard blad duurt het haren langer

Vanmiddag met een vriend een 20 bos rogge gemaaid met de Oostenrijkse zeis , hij maait goed maar de dunne zeisboom torst wel , iets wat een Hollandse zeis niet doet tijdens graan maaien .
Een kennis die meedoet aan de N L kampioenschappen twijfelde ook aan de Oostenrijkse zeis ,al maait hij stukken lichter ,de inzet is smaller waardoor de zeis gouw gaat hakken en je maai bed verstoord raakt, hakerig wordt ,wat dus punten kost, er zijn zelfs wedstrijden zeis haren .Ik ben niet competitie gericht ingesteld ,het is wel leuk om te kijken hoe hun het doen .
15-08-2015; Wedstrijd Seineharjen in Surhuizum .
Er komen steeds meer wedstrijden , Ik heb wel eens meegedaan aan de kampioenschappen stok dorsen ,wat duurt een dag dan lang ,je mag dan een legertje dorsen maar voor de jury heeft besloten wie er wint moeten ze eerst allemaal geweest zijn tussendoor een drankje een pauze en nog eens een borrel ,en dan kijken ze naar de persoon het liefst een damesploeg of bekend volk , die wedstrijden heb ik wel gezien . De Oostenrijkse zeis
Hij is dus erg geschikt voor gras , minder voor het zwaardere werk .
Blijkt er ook nog een ree met een kalfje in de rogge te zitten , hoe mooi kun je het krijgen .
Ben je mooi in alle rust aan het maaien start er weer een klojo een motormaaier , de afstand was best groot maar het geluid draagt ver
gr John
Plaats reactie