Bosmaaier versus zeis.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door jwardenier »

Diy , voorlopig niet , we hebben nog geen naam en zijn er nog niet uit wie voorop mag lopen . gr John
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door MaartenB »

Mijn vriendin ging al snel met mijn zeis aan de slag, daarom maar de oude leen zeis gepakt en die geslepen. Maar misschien dat m'n slijptechniek nog beter kan, ik vond hem toen ik hem kocht al heel erg scherp. Ik heb er alleen zo'n ovale steen bij genomen die daar lagen, die leek me vrij fijn, zoiets:
Afbeelding
De smid had daar verder weinig over te melden.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Dutch John »

Later als ik groot ben, wil ik zo kunnen maaien:



Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door jwardenier »

John ,ik doe het graag wat rustiger aan , als je een beetje door oefent, ik heb volgend jaar een stuk land met gras en kruiden .
Maken we er het vervolg van de oefendag van , als je dan zo kunt maaien ,mag een beetje minder .Mag jij voorop lopen .
Gaan we kijken wie 2 en 3 worden ,dan is de maai ploeg er .
De N L kampioenschappen telt snelheid maar ook dat al het gras in een zwad komt te liggen en ook het maai beeld telt .
Bij het dorsen kregen we punten aftrek als er een was met niet geschuurde klompen ,of als hun je kop niet aanstond ,meestal was vooraf al bekend wie er ging winnen ,dames ploegen waren favoriet, hoe lager het decollete hoe hoger de punten .
Leuk filmpje ,je kan bij het wetten horen dat het blad hart en vlijmscherp is .gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Dutch John »

Dat zijn speciale lange en smalle wedstrijdbladen waar die Zwitsers mee maaien. Ook de aanzet is zo gericht dat de boom zo horizontaal mogelijk kan blijven, zodat ze het blad zelfs bij grote krachtoverbrenging niet in het gras hoeven te drukken. Maar zo wild maaien en ook nog eens door de knieën is een een aanslag op de conditie. Je ziet dat die lui het snot voor de ogen hebben aan het eind van de baan. Wel een prachtig gezicht.

Vanmorgen nog een bosmaaier aan het werk gezien in een weitje. En dan denk je: dat kan sneller en met minder herrie. En wat blijkt:





Wat uitleg over de afstelling van een Oostenrijkse zeis:





Bijft leen magisch gezicht, gerokte meisjes met scherp gereedschap:





Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Tim »

Hey,

Op blote voeten! Zou ze al getrouwd zijn?

Tim :mrgreen:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door pelletpower »

JWa , bedankt voor de zeis. Net terug van vakantie en vandaag een uurtje wat staan te prullen. Gaat zeker niet langzamer dan een bosmaaier. Wel heerlijk rustgevend! Je hoort nog eens wat als je even rust. Echt te gek.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door jwardenier »

Pellet Hou hem goed scherp ,Na de rogge oogst ben ik aan het haren ,de zeis heeft heel wat te verduren gehad maar wordt al weer mooi scherp .Het nazomer gras is stugger dan wat we tot nog toe gemaaid hebben ,ook heb ik wat last van mollen .
Dagelijks maai ik een paar meter ,bij voer voor de zwienties .
Ook heb ik een weide rond gemaaid onder de draad ,net tegen gaas staat een stroomdraadje en die moet af en toe even schoon gemaaid worden ,voorzichtig maaien zo vlakbij gaas .Leuk te lezen dat het maaien je pleziert .
Tim , ging er iets niet goed in je vakantie ,De dame op blote voetjes ?
Gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Dutch John »

Ik ben er nu achter wat het voordeel is van m'n Brabantse zeis. Bij een dergelijke zeis heb je het blad dichter bij je, de slag is korter en door de driepuntssteun (schouder doet ook mee), krijg je een andere hefboom. Voor heel dicht gras of vaste kweekpollen zeer geschikt. Hij past daarom prima tussen een Oostenrijker met z'n lange elegante slag en een kantenmaaier voor het lompe werk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
petra
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2015, 21:10

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door petra »

jwardenier schreef:Ben vandaag op pad geweest en heb een nieuwe zeis gekocht , een smid in Baflo verkoopt de Oostenrijkse zeis .
Voor wie met de Hollandse zeis wil gaan maaien ,het maai blad van Kannemann blijk het beste blad te zijn , rommelmarkt kringloop .
Het was een bedrijfje gevestigd in Sneek , maakte zeisbladen naar de persoon , ging bij de smeden langs maar ook bij de boer .
Het blad kun je als hij eenmaal goed gehaard is een halve dag mee maaien ,in mooi gras wel langer . goed hard blad ,de hiel moet wel door een smid gezet worden naar de persoon .
De Oostenrijkse zeis is geschikt om grotere stukken gras te maaien , maar ook je gazon , blad is goed hard .Ik had een adres in België gekregen maar bij deze smid kom je makkelijker even terug ,14 km boven Groningen , ze zullen binnenkort de zeis ook op de website zetten, Smederij Drent Baflo .Een echte smederij waar men nog weet wat een zeis is , de eigenaar maait zelf ook .gr John
Heb je website van deze smit?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door kockie »

http://www.dicknorg.nl/

Helaas geen zeisen op de website (ook niet in webshop zover ik weet). Ik heb wel een prijslijst, deze kan ik op verzoek mailen (is alleen van Oostenrijkse zeis).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
petra
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2015, 21:10

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door petra »

kockie schreef:http://www.dicknorg.nl/

Helaas geen zeisen op de website (ook niet in webshop zover ik weet). Ik heb wel een prijslijst, deze kan ik op verzoek mailen (is alleen van Oostenrijkse zeis).
Als je zou willen graag, lukt dat via pb of heb je mijn email nodig?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door kockie »

Als beheerder van dit forum heb ik het voorrecht je mailadres te kunnen zien. Ik heb je zojuist een email gestuurd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door deleted »

kockie schreef:Oostenrijkse zeis
Zijn dat zeisen van het merk 'fux' ?
Vergelijkbaar met deze ? : http://www.lepicvert.be/index.php?optio ... 15&lang=nl

G
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door MaartenB »

idd fux, daar heb ik m'n zeis ook gehaald
Plaats reactie