Bosmaaier versus zeis.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Bosmaaier versus zeis.

Bericht door pelletpower »

Het is misschien beter een apart draadje te starten.
Wie kan me helpen met de volgende problemen?
De paadjes in de tuin zijn in een paar weken totaal overwoekerd. Op het stukje experiment heeft een explosie van brandnetel plaatsgevonden. Hier zijn ook nog een aantal boomstruikjes die weg moeten. Hiervoor willen we de kettingzaag gebruiken en een nog aan te schaffen mini-klepelmaaier voor wat boven de grond uitsteekt. Tevens kunnen dan wat paden door de brandnetel gemaakt worden. Ze hoeven niet allemaal weg, maar een beetje begaanbaar zou leuk zijn. Dit zou bij uitstek geschikt zijn voor een zeis, waren het niet dat er wat houterig onkruid/ jonge boompjes tussen staan. Dan ben je toch drukker je zeis aan het slijpen dan maaien?
Blijft over, de paadjes rond het huis. Hoe krijgen we hier snel en makkelijk het onkruid weg? Het zou leuk zijn als dit zonder bosmaaier kon. Alles bij elkaar is het misschien 100 m Niet echt een handmatige klus. We staan nu op het punt een bosmaaier aan te schaffen. Afgezien van het benzineverbruik heb ik een hekel aan de herrie. Iemand suggesties?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door deleted »

Ik heb een korte zeis voor meer houterig materiaal te maaien.
Het zeisblad is van dikker staal. Werd hier lokaal nieuw verkocht, speciaal voor maaiwerk in het bos.

Werkt goed. Door het dikke (en recente harde) staal valt het wel niet te haren, dus slijp ik hem af en toe. En regelmatig met de wetstok tijdens het werk zelf.

Het korte blad maakt hem ook wendbaarder. Heb er ook een vrij korte steel op gemonteerd.

Houterig materiaal dat zelfs te dik is voor deze zware korte zeis (dan spreek ja al over hout van 1cm en dikker), werd vroeger aangepakt met wat men in het engels een 'slasher' noemt. (ken het nederlandse woord er niet voor)

G
Laatst gewijzigd door deleted op 06 jun 2015, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Tim »

Pellet,

Na een bui mooie grijze as over het pad uitstrooien (het moet oplossen). Hopen dat er een tijdje geen andere bui komt.

De as is zo basisch dat het de wortels oplost.

De rest: On your knees brother :mrgreen:

Tim
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door pelletpower »

Dat van die knees gaat em voorlopig nog niet worden.

De as moeten we maar eensproberen. Gemiste kans gisteren..

Jammer dat je zo ver weg woont Gandalf. Eerste keus is een zeis, maar wil graag eerst zien of het wat is.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door sfj »

De eerste keer is er altijd wat meer geweld nodig en omdat alles zo dicht en dik staat krijg je er niet eenvoudig manueel aangedreven gereedschap door. Misschien kan je voor die eerste keer toch een bosmaaier ergens huren/lenen. Andere mogelijkheid is de lokale boer eens vragen om met een 'bloter' op zijn traktor langs te komen. Is wel direct 1 à 2 meter breed al naargelang het model, en 100m zal toch zeker 10 minuutjes duren inclusief de koffie drinken.

Het onderhoud achteraf kan je dan wel met de zeis doen. Maar het zal regelmatig moeten gebeuren, want de natuur is snel.
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door daniel »

Probeer een plant ( danwel onkruid) te vinden die langzamer groeit maar toch de bodem bedekt.

Of meer brandnetel thee en soep eten.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Krelis »

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Dutch John »

Pellet,

Ga links en rechts rondvragen naar die korte zeis. G heeft het bij het juiste eind: met die dingen kun je per ongeluk in een boomstronk hakken zonder golven in de snede. Ik maai er ook de wandelpaden mee die niet zo vlak zijn. Je kunt er zelfs mee egaliseren..... Verder is het een kwestie van bijhouden en voor de te dikke zaailingen (meer dan pink-dik) heb je naast de strekel een snoeischaar bij je.

Als je eenmaal de slag beheerst, is het ook geen vervelend werk meer en is er geen weg terug naar een bosmaaier. Fysiek is het niet zwaarder. Je kunt luchtig gekleed gaan, in tegenstelling tot bosmaaiermachinisten, die gehelmd, met oordoppen en dikke kleding tegen rondvliegend zand en stenen flink staan te zweten. Omstanders zijn zelden gecharmeerd van zo'n zogenaamd stoere werkman. Herrie, stank en rondvliegend vuil werken afstotend.

Voor de homo economicus: je bent met een bosmaaier in eerste instantie iets sneller. Maar je moet de berekening zuiver houden en de tijd die je nodig hebt om de meerprijs van een bosmaaier t.o.v. een zeis meetellen. Net als de benzine, de kleding en het onderhoud. En dan is een zeis voor de incidentele gebruiker opeens goedkoper. Dat een zeis vaak gehaard moet worden is een fabeltje. Zeker met de kwalitatief goed en dun gesmede bladen kun je jaren vooruit zonder haren. Een koekoek in de snede, veroorzaakt door een verborgen stronk ligt eerder voor de hand.

En zeg nou zelf, wat zie je liever: zo'n in vol tenue zwetende, vuile en stenen en modder rondslingerende herrieschopper (ja, in de folder zijn het nog stoere, schone mannen) of de stille, ambachtelijk zwierende maaier? Zelfs de hippe langsfietsende schooljeugd is duidelijk voor de laatste....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door kockie »



VS



Hmmm, moet toch maar eens fatsoenlijk leren werken met de zeis
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door pelletpower »

Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Nu weet ik wat voor zeis ik moet zoeken. Bij paardrijden van mijn dochtertje heb ik eens staan te kijken hoe iemand een uur lang met een bosmaaier aan de gang ging. Om gek van te worden. Zeisen werkt rustgevend (hoop ik). Voor de paadjes rond het huis wordt het de grasmaaier en meer erop lopen. Deze zijn 60 cm breed. Daar kun je weinig op.

Gisteren is de grasmaaier gedegradeerd of gepromoveerd tot bosmaaier. Ging prima. De hoogte was instelbaar tot een meter! Deze paadjes zijn heel goed met een zeis te doen denk ik.

Tim, ik heb nog eens over as na zitten denken. We hebben witte kozijnen en een licht steentje. Dat geeft me toch teveel bende.
Bijlagen
bosmaaier.jpg
bosmaaier.jpg (9.47 KiB) 10432 keer bekeken
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Brit »

Ik vind met de zeis werken ook veel prettiger dan de bosmaaier, maar voor m'n werk had ik een H :o nda 4-tact die prima beviel. Veel stiller dan die andere lawaaibakken. Daarnaast heb je tegenwoordig redelijk sterke accu-bosmaaiers waarbij St :!: hl weer mijn voorkeur zou genieten.

Maar als je het bij een mooie ouderwetse zeis kan houden, eventueel met de hulp van een snoeischaar en/of een takkentang, dan ben je toch het beste af.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door pelletpower »

Precies Kockie. We staan nogal eens in de herrie. Dat wil ik niet in mijn vrije tijd. Schitterend!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Dutch John »

De paden deed ik eerst ook met de grasmaaier. Nu elke maand een keer met de zeis gaan wandelen. Veel belopen helpt ook. Minder werken, meer wandelen. Waarom jezelf kwellen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Krelis »

De bosmaaier is alhier bij de 15/16jarige jongens van het symbioncollege een favoriet stukje gereedschap en niet te vergeten de kettingzaag waar na getoonde vaardigheid een certificaat of diploma voor uitgereikt wordt.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door Krelis »

sfj schreef:De eerste keer is er altijd wat meer geweld nodig en omdat alles zo dicht en dik staat krijg je er niet eenvoudig manueel aangedreven gereedschap door. Misschien kan je voor die eerste keer toch een bosmaaier ergens huren/lenen. Andere mogelijkheid is de lokale boer eens vragen om met een 'bloter' op zijn traktor langs te komen. Is wel direct 1 à 2 meter breed al naargelang het model, en 100m zal toch zeker 10 minuutjes duren inclusief de koffie drinken.

Het onderhoud achteraf kan je dan wel met de zeis doen. Maar het zal regelmatig moeten gebeuren, want de natuur is snel.
Onderhoud achteraf.....de praktijk gaat het uitwijzen, maar ik geloof er niet in. Peentjes zweten bij de eerste opzet werkt dwingender :D
Plaats reactie