Workshop paddestoelenteelt

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Workshop paddestoelenteelt

Bericht door kockie »

Ik lees net op het moestuinforum dat er een workshop teelt van eetbare paddenstoelen gegeven wordt op 18 maart in Zeeuws Vlaanderen.
http://www.moestuinforum.nl/aankondigin ... 16472.html

Jammer dat het zo'n eind weg is :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Workshop paddestoelenteelt

Bericht door jwardenier »

Kokkie , het is zeker erg jammer maar voor mij ook te ver . maar mocht het eens in het midden of noorden v h land zijn zou ik erg geïnteresseerd zijn .Het liefst in het najaar , nu komen de lammeren en dan de voorjaar s drukte met ploegen zaaien en wieden .
De zeug heeft net een toom biggen en het kalf drinkt nog melk , in deze tijd van het jaar lukt het mij zelden om nog eens een cursus te volgen .

Mocht er nog iemand willen leren zeis Haaren . Op de site van Het werkend Trekpaard Groningen wordt deze cursus aangeboden , a s zaterdag de 28 e Feb. En er zijn nog enkele plaatsen vrij . Gr John
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Workshop paddestoelenteelt

Bericht door frans »

Meer dan 10 jaar geleden, heb ik van die houten pluggen gekocht die voorzien waren van Shitake sporen.
Die heb ik in een aantal eiken stammen geslagen.
Dat leverde na een aantal jaren wat oogst op.
Probleem is dat je de stammen uit de zon moet houden, en dat blijkt vaak toch tegen te vallen.
De zon maakt in de zomer een nogal grote draai. (sorry Galileo Galilei, de aarde )
De paddenstoelen komen nadat de stammen goed vochtig worden gemaakt en het helpt, zegt men, om de stammen een keer te laten stuiteren op de grond.
Het echt goede is dat er een stevige temperatuur verandering moet zijn.
Al met al zijn er andere dingen die er voor zorgen dat het hier en daar niet helemaal loopt op de manier die het meest oplevert.
De slakken zijn me er ook dankbaar voor, dat zijn de echte fijnproevers...
Maar af en toe lukt het me toch om een aardig maaltje te verzamelen.
Het mooie is dat je Shitakes heel goed kan drogen, en ik proef geen verschil in een verse of gedroogde Shitake als ze gekookt zijn.
Ik heb vorig jaar een aantal stammen bij de andere gestapeld en ben benieuwd of er een overdracht van sporen zal komen.
Had er eerst helemaal geen vertrouwen in, maar heb de hoop niet helemaal opgegeven, hier en daar zijn witte plekken op het hout te zien.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Workshop paddestoelenteelt

Bericht door Dutch John »

Niet wachten om een keer zo'n cursus te volgen, gewoon deuvels kopen en beginnen, want het is kweken voor geduldige mensen. De shitake kwam hier pas na anderhalf jaar op en de nameko nu na twee jaar. Dik hout lang genoeg laten besterven/drogen zonder dat het een concurrerende schimmel op kan doen. Na het enten voor voldoende contact met vochtige grond zorgen, of beter, een tijdje in het water leggen. Zonder vocht geen paddenstoelen.

Mooie en nuttige methode om van je onkloofbaar hout af te komen

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie