Meelwormen in meel

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Meelwormen in meel

Bericht door Pietje »

Ik heb een zak meel met een paar meelwormen er in: Lichte wormen, 10mm lang, 2mm dik, donker kopje.

Volgens mij kun je meelwormen eten, maar is het ook zo dat meel waar ze in zaten nog voor brood te gebruiken is?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Meelwormen in meel

Bericht door nck »

Jazeker, vroeger werd dit vaker gedaan.
Het is de voorloper van het saucijze-broodje.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Meelwormen in meel

Bericht door Ruuben »

:lol:
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Meelwormen in meel

Bericht door Kweethetniet »

De meelworm zelf staat geloof ik op de nominatie om als alternatief voor vlees te worden gebruikt. Ik weet dat mensen met een stofmijtallergie etc een allergische reactie op het eten van meelwormen kunnen krijgen, dus mogelijk geldt hetzelfde voor aangetaste voorraden. Daarnaast verpopt zo'n beestje zich en wat hij eet, moet er ook weer uit. Als u vat wat ik bedoel.

Zelf zou ik, als het niet ranzig ruikt, het meel extra fijn zeven voor gebruik en het eindproduct door en door verhitten. Daarnaast eten we denk ik wel vaker ongewenste ingrediënten zonder het te weten. Je kunt de aangetaste voorraad natuurlijk ook gebruiken om je eigen voorraadje alternatieve proteïne te kweken :fff
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meelwormen in meel

Bericht door Dutch John »

Eieren van laten maken... En de kast goed schoonmaken, ander houd je last.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Meelwormen in meel

Bericht door Pietje »

De wormen kwamen duidelijk uit 1 bepaalde zak: alle bakken schoongemaakt + kast, weer bijgevuld en een paar dagen later zaten ze er weer in. Bij dezelfde bak... :?

De bloem zag er nog best aardig uit, maar toen ik gister een broodje ging bakken trok ik er toch een paar lange draden uit. Kippenvoer dus!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie