een eigen moestuin starten

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Sandman79 »

nog geen idee, heb de boek, heb zelfs ff hunne mix gekocht, en de eerste twee bakken zijn bijna klaar voor gebruik, nog een laagje natuurlijke beschermingsolie erop en vullen maar...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door benthuis »

Heb er hier 4 in gebruik. 2de jaar met de mix, ziet er nog erg goed uit.
Heb alleen wat paardenmest toegevoegd dit jaar.
Ik ben er enthousiast over.
Op klein oppervlak makkelijk en snel tuinieren.
Goed schema maken met voorkweken en zoeken naar spul dat elkaar kan afwisselen!
Eerste sla komt er nu af.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Sandman79 »

Voor de beginneling, mezelf dus ook :

Op deze link: http://www.avevewinkels.be/mijn-vierkante-moestuin kan je makkelijk online de samenstelling van de vierkantjes bekijken, ik geloof alleen dat inloggen enkel gaat met een klantenkaart.
Maar wie weet zijn er online nog soortgelijke initiatieven.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door fietser »

hallo iedereen,

het is alweer een tijdje geleden dat ik dit forum voor het laatst bezocht, maar ik ben er weer!

De tuin doet het goed en de urnine-bemesting die ik op mijn tuin toepas lijkt ook (heel) goed te werken: vooral het gras groeit erg hard en ziet er mooi groen uit.

De blauwe lupine die ik dit voorjaar gezaaid heb achterin de tuin komt ook op. Echter worden deze planten bezocht door slakken :( Door mijn afwezigheid tijdens mijn fietsvakantie heb ik 4 weken lang geen controle gehad op mijn tuin. Resultaat: ongeveer 1/3 deel van het ingezaaide oppervlak is opgegeten door de slakken.

Sinds gisteren ga ik regelmatig even naar de lupines toe om met een lepel de slakken te verwijderen, ik gooi ze in het bos dat achter mijn tuin ligt. Echter blijkt dit niet erg effectief want vandaag zie ik ieder uur wel weer 2 a 3 nieuwe slakken verschijnen.

Hebben jullie wellicht een idee wat ik hier aan kan doen? Ik lees over natuurlijk evenwicht, natuurlijke vijanden e.d., mijn tuin ligt aan het bos maar schijnbaar zijn er weinig natuurlijke vijanden of deze natuurlijke vijanden durven niet mijn tuin bezoeken?

Ik heb er moeite mee om de lakken te doden, dus dat doe ik bij voorkeur niet. (heb er al 1 gedood en vind dat toch niet erg fijn) Ik heb al wat tips op het internet gevonden waarvan mij de beste leek: plastic pot / fles zonder bodem om de plant zetten. Echter heb ik dan wel heel veel plastic flessen / potten nodig.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Brit »

Die flessen zullen weinig uitmaken. Lever ze dus maar nog snel in voor het statiegeld.
Vogels die slakken eten hebben graag een plek waar ze de huisjes van de slakken op kapot kunnen slaan. Een flinke steen of boomstronk geniet normaal de voorkeur. Ze lijken deze alleen te gebruiken als ze voldoende zicht hebben of er geen jagers aankomen. Een stammetje aan het eind van je gazon lijkt mij de beste plek om te starten.
Daarnaast lijken slakken het niet zo te hebben op koffieprut. Strooi dit op de grond rond de planten die je echt wil sparen en offer er een paar op zodat hun natuurlijke vijanden terug blijven komen. Het is een beetje uitproberen met hoeveel op te offeren en hoeveel goed te houden. De koffieprut moet wel redelijk vaak ververst worden om effectief te blijven.

Heb je een fijne vakantie gehad?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Tim »

Fietser,

Zo door de tijd is mijn empathie voor slakken zo diep gezonken dat ik ze in alleen een goeie bui verhuis naar andere grond.

De rest van de tijd gaan ze in de groene container, dan hebben ze nog een kans(je).

Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 06 jul 2014, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door MatthiasD »

Ik doe meestal het halve werk al voor de vogels en laat de slakken een flinke vlucht maken, absoluut geen medelijden met die krengen. :evil:
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door fietser »

hoi, sorry voor de erg late reactie.

@Brit: bedankt voor de tips, ik heb koffieprut geprobeerd, zonder succes. Ook nog takken van naaldbomen, ook zonder succes. Daarna heb ik er toch regelmatig wat gedood, het werd me echt te gek: soms wel 6 tot 8 naaktslakken per uur 's avonds. Gelukkig lijkt het nu opgehouden, hoewel wel zo'n 40 procent van de Lupines het niet overleefd heeft. De overige Lupine's hangen nu wat plat door de hevige regenbuien. Maar ik zie ook dat er zaden gevormd worden dus die ga ik zodra dat kan winnen voor een volgende keer!

@Tim: precies, mijn geduld raakte ook op, als het echt op een plaag lijkt en ik moet kiezen tussen die slakken en mijn planten dan kies ik toch voor het laatste...

@ MatthiasD: ja mijn medelijden is inmiddels ook verdwenen

Het gras doet het ook niet zo geweldig, dus ga ik het grasveld binnenkort weer wat inkorten, zodat er nog wat meer ruimte voor de moestuin vrijkomt.

Verder heb ik de aardappelen gerooid, ondanks dat er aardappelziekte in zat (te vochtig weer?) heb ik toch 1 grote pan vol bij elkaar geraapt. Ik heb er 2 tot 3 weken van kunnen eten, ik had ongeveer 10 pootaardappelen geplant. Het gaf mij veel voldoening om ze uit de grond te halen. De worteltjes in de voortuin doen het niet zo geweldig, over twee weken haal ik die er uit.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Brit »

Hoi Fietser,

Sorry, maar het was me niet duidelijk dat het over naaktslakken ging. Ik weet dat de meeste huisjesslakken het niet zo hebben op koffieprut en dan op zoek gaan naar ander voedsel. Als ze dat niet snel genoeg kunnen vinden zullen ze alsnog de koffie trotseren.
Naaktslakken zijn wat minder kieskeurig, maar die kan je alweer afleiden met wat kattenvoer of een beschimmelde boterham die je lekker nat maakt. Hun grootste vijand is de egel, dus zorg dat die je tuin in kan komen vanuit het bos voor een lekker maaltje escargo èn kattenvoer bijvoorbeeld :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Anne2 »

Je bent lekker bezig. Bijzonder dat je al meteen met compost toilet en urinebemesting begint. Die lupine geeft net als urine stikstof. Je zou ook nog smeerwortel kunnen planten voor op de composthoop of als mulch. Die wortelt diep kan in combinatie met een ondiep wortelende plant. Die urine, doe je dat rechtstreeks? Zal wel als man. Anders krijg je ammoniak.

Goed dat je met aardappels bent begonnen die maken de grond los. Als je een vroeg soort neemt hebben ze minder last van de aardappelziekten, en zet ze niet op dezelfde plek.

Die slakken naar het bos gooien heeft niet zoveel zin, die komen net zo hard weer terug. Ik verzamel zelf slakken in een emmer die ik 1x per week naar een bos breng waar ik dan langs rij. Ik heb ze vrijwel niet meer, helemaal kwijt raak je ze niet natuurlijk. Op mijn composthoop heb ik landbouwplastic liggen, daar haal ik ze vooral van af. Ideale slakkenval. Je kan ook een minivijvertje maken van een cementton of zo. (in de schaduw anders krijg je algen). Daar komen kikkers in die weer slakken eten. Mijn buurvrouw heeft een vijver en er zitten altijd kikkers op de composthoop, die er vlakbij ligt. Die weten de slakken ook te vinden.

Je kan ook van je achtertuin een siertuin maken van eetbare planten, of er tussendoor zetten. Rabarber is mooi. Er is 5 kleuren snijbiet die er prachtig uitziet, ik oogst daar al de hele zomer van, kan goed op zandgrond ook. Heeft niet veel water nodig. En omdat je steeds de buitenste bladeren oogst blijft hij ook nog mooi. Borage is mooi, goed voor bijen en de eetbare bloemetjes zijn mooi op een salade. Zelf vind ik oost indische kers ook mooi. En je kan de hoogte inwerken. Pergola. Klimplanten.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Tim »

Anne en fietser,

Die van het plastic heb ik ook ontdekt. In de schaduw op een koele plek was een stuk plastic van de houtbult gewaaid. Eronder allemaal naaktslakken. Nu ligt ie daar elke dag. Slakken oogsten als een grote :twisted:.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door kockie »

Ga ik straks ook neerleggen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Dutch John »

Slakken komen hier nagenoeg niet voor. Ik vermoed dat egels, kikkers en padden het bestand in toom houden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door fietser »

hoi mensen,

ik ben alweer een tijd afwezig geweest op dit forum maar hierbij nog twee foto's van wortelen (laat seizoen soort, Berlicumer 2) die ik vandaag heb geoogst: ik had ze op 01/05/14 ingezaaid maar drie maanden later waren de wortelen nauwelijks gegroeid, alleen veel loof. Vandaag, bijna een half jaar later, zie ik tijdens het onkruidwieden dat er een wortel iets boven de grond uitsteekt. Ik haal er twee stuks uit en ben verbaasd dat ik toch nog een eetbare wortel heb kunnen oogsten!

Afbeelding

Afbeelding

Dit jaar heb ik dus aardappelen en wortelen kunnen oogsten; het stukje grond in de achtertuin daar heb ik nu het 1,5 jaar oude compost onder gewerkt zodat ik daar volgend jaar wat groenten kan gaan verbouwen.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: een eigen moestuin starten

Bericht door Brit »

Zien er verder goed uit die peentjes!
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie